Publicerat April 6, 201115 yr Författare Tack för det matnyttiga inlägget Partys!! Jag suger åt mig allt matnyttigt som en svamp
Publicerat April 6, 201115 yr Jo, att ni norrlänningar har långt till domare vet jag. Tycker bara det är konstigt när Terrestrial tycker det är svårt att få tag på domare i det län som dessutom har flest domare i hela sverige om jag inte misstar mig. För er del Micke så borde ni försöka satsa på utbildning av fler domare där uppe om ni kan få fram lämpliga kandidater. En frivillig organisation innebär tyvärr inte annat än att det är frivilliga personer inblandade, därför blir det ibland lite dålig täckning på vissa håll i landet. Fast, det kan ju tänkas vara så att jag inte är så ego att jag bara tänker på mig själv? Utan kanske på jakten i stort? ... jag vet inte... men det är ju alltid en möjlighet att det är grunden för mina uttalanden......
Publicerat April 6, 201115 yr Fast, det kan ju tänkas vara så att jag inte är så ego att jag bara tänker på mig själv? Utan kanske på jakten i stort?... jag vet inte... men det är ju alltid en möjlighet att det är grunden för mina uttalanden...... Ok, jakten i stort och kanske då grytjakten och tillhörande provverksamhet. Med tanke på hur få som jagar i gryt och startar på grytjaktprov så kan jag inte hålla med om att det finns få domare. Inte om vi ser till helheten i hela landet. Om dom domare som däremot finns INTE vill ställa upp och döma hundar ja då är det värre och till och med mycket illa. Jag missuppfittade kanske ditt inlägg då jag tog för givet att du pratade om situation i din del av landet.
Publicerat April 6, 201115 yr Ok, jakten i stort och kanske då grytjakten och tillhörande provverksamhet. Med tanke på hur få som jagar i gryt och startar på grytjaktprov så kan jag inte hålla med om att det finns få domare. Inte om vi ser till helheten i hela landet. Om dom domare som däremot finns INTE vill ställa upp och döma hundar ja då är det värre och till och med mycket illa. Jag missuppfittade kanske ditt inlägg då jag tog för givet att du pratade om situation i din del av landet. Domarna här nere vet jag har mycket att göra. Det är inte speciellt enkelt att få dem med sig ut, speciellt inte om du inte är "etablerad" i svängen. Dessutom har vi svårt att använda oss av stövarjakt. Stor del av jaktmarkerna är mycket små, och en mycket stor del av grytjakten sker på mark som nyttjas av annan jakträttsinnehavare för all annan jakt. Utöver det har vi väldigt kort säsong. Visserligen börjar den samma tid som hos er andra, men dels slutar den tidigare, och dels är det väldigt liten del av säsongen som är lämplig för just grytjakt, eller där vädret är sådant att räv går i gryt oprovocerat, och slutligen, så avslutas säsongen tidigare. Det några ord om just den skånska situationen då Men alla landsändar har sina förutsättningar, sin problematik, och sina lösningar. Jag tycker absolut att championatet skall ha ett stort värde, och jag tycker under alla omständigheter att grytjaktsprov skall vara ett krav. Men jag är inte säker på om det gynnar avelsarbetet av grythundar att göra det extremt logistiskt komplext. Risken finns att intresset för grytjakten krymper än mer, och det i sig är ett hot mot dess existens, och ett definitivt hot mot flera rasers kapacitet som arbetande hundar. Som läget är just nu, är det i princip bara tysken som har en trygg situation som jakthund, alla de andra terrierna får jobba väldigt hårt för att få spela den roll de borde ha som jakthundar. Det är tråkigt för alla, även för dem som har tysk. Trots allt är det alltid en njutning att uppleva en riktigt bra hund i arbete, oavsett ras. Man måste också tänka lite på återväxten. Grytjakt är lite speciellt och inte det som folk främst tänker sig när de tar jägarexamen.
Publicerat April 6, 201115 yr Vill göra ett tillägg till domarsituationen. Det hade varit önskvärt om lådprovsdelen hade nått som liknade finnarnas naturgrytsrevidering. Som läget är nu kommer domare titt som tätt ut för att döma hund, som sen vägrar gå under jord. Det är ju givetvis extremt frustrerande, och fullkomligt idiotiskt. Nu händer det här sällan med tyskar, men det förekommer även där. Dock oftare med de vita hundarna och border, där ägaren är av oerfaren typ. Det gör domare än mer skeptiska och ovilliga att gå ut och döma för hundar som inte är tyskar. Det blir liksom inte mödan värt om hunden sitter en meter in och kurar 5 minuter, och sen kryper ut igen. För att förhindra att den här typen av okunskap drabbar domarna, och sekundärt andra långt bättre ekipage, så kunde man haft som krav att hund som skall startas på grytjaktsprov tidigare har startats under jord. Självklart för vissa, men andra saknar helt information om vad som bör ha skett innan domare kallas ut i skogen.
Publicerat April 7, 201115 yr Som läget är nu kommer domare titt som tätt ut för att döma hund, som sen vägrar gå under jord. Det är ju givetvis extremt frustrerande, och fullkomligt idiotiskt. Nu blev jag nyfiken, menar du att det finns folk som på vinst och förlust försöker starta sina hundar ute i naturen på grytjaktprov utan att veta om deras hund jagar eller ens vill gå i gryt? Det känns som ett oerhört riskabelt sätt att bränna ett jaktprov på en hund som inte är injagad? Det är väl av största vikt att hunden är jakttränad/injagad innan jaktprovstart. Först jakt sedan om hunden anses hålla måttet -starta på jaktprov, så gör jag med mina hundar och då skulle jag vilja påstå att man slipper momentet med att en domare följer med ut i skogen bara för att se en hund vägra gå i gryt. Sedan så misslyckas man ändå på jaktprov ibland men det ska inte bero på att man kommer med en oerfaren/ ej injagad hund. Jag håller absolut med dig om att budskapet om att jaga in sin grythund innan ev grytjaktprov borde spridas kanske redan vid lådgrytsträning och grytanlagsprov.