Publicerat April 1, 201115 yr Du kan ha en sjusäreldes bra jakthund men.... Hur ska du bevisa det??? Jag när jag är ensam på skogen vet att hunden är riktigt duktig men vem mer??? Om jag jagar med min hund oavsett vad(drivande, ställande, apporterande, eller som här grythund) 60 dagar/år. Hunden gör ett fenominalt arbete 54 dagar. Då vill jag säga att det är en bra hund! Men hur ska jag bevisa för alla utomstående att min hund är duktig?? Jag kan var ute med några vänner som kan intyga att hunden är bra men vem litar på kompisar till hundägaren? När jag sen tar ut hunden på praktisktprov så är det inte säkert att den jobba just den dagen lika bra som den faktiskt klarar av. Då blir det till att gå många prov konstlade eller praktiska för att få någon utomstående att bedömma hundens egenskaper. Själv skulle jag aldrig gå ett prov med en hund som jag inte först är nöjd med på skogen! Om hunden är duktig så gör jag naturligtvis allt jag kan för att kunna dokumentera att hunden är duktig. oavsett provform! Avarter finns alltid men hur ska du annars kunna dokumentera att hunden fungerar? Ett "teoretisktprov" säger ändå något, jämfört med ren hörsägen! Jaktkompisar köper säkert valpar från en hund som är duglig i skogen, men resten? Så visst finns det ett värde med de olika proven. Hur ska vi annars agera för att få fram bra hundar? Hörsägen funkar garanterat inte. Så jag kan inte se att det är ett stort problem med att det finns några som drar nytta/missbrukar systemet. För alternativet är betydligt sämre...... Och som sagt tidigare, alla former av färdighetsträning(oavsett sandlåda, frystvilt, lagdaspår, släpp i hägn, permobjörn mm) av hunden är bättre än att sitta i soffan och klappa den!!! Även om det inte säger allt om hunden. Men det kan ge en fingervisning om vad du kan vänta dig!
Publicerat April 1, 201115 yr Du kan ha en sjusäreldes bra jakthund men.... Hur ska du bevisa det??? Är "lådprov" ett tillräckligt bra "bevis"? (Jag tycker inte det är det!) Men det kan ge en fingervisning om vad du kan vänta dig! Helt rätt, men det är inte meriterande, utan bara en "fingervisning"...
Publicerat April 1, 201115 yr Är "lådprov" ett tillräckligt bra "bevis"? (Jag tycker inte det är det!) Helt rätt, men det är inte meriterande, utan bara en "fingervisning"... Berätta för mig hur jag ska övertyga dig om att mina linjer i aveln är "jakthundar"
Publicerat April 1, 201115 yr Berätta för mig hur jag ska övertyga dig om att mina linjer i aveln är "jakthundar" Inte alls svårt.. #1) Har de jagat? #2) Vad var utfallet? #3) Motsvarar de rasstandardens krav på jakt?
Publicerat April 1, 201115 yr Är "lådprov" ett tillräckligt bra "bevis"? (Jag tycker inte det är det!) Har själv ingen erfarenhet av "lådprov" för grythundar. Så jag ska inte gå för hårt på den testformen. Utan jag föredrar att vara lite mer generell när det gäller konstlade tester. Oavsett vad vi människor hittar på för att efterlikna en jaktsituation, kommer vi aldrig att vara lika naturtrogna som en äkta jaktsituation. Men på någotvis måste vi hitta på något som kan konfirmera våra hundars jaktliga egenskaper. Ett lådprov antar jag håller ung samma standard som andra prov vi skapat för att bedömma våra hundar. Tex permobjörn, inget man kan lita på men kan ge ett litet hum av vad man kan förvänta sig av hunden. För att inte nämna utställningar där en dommare ger en 1:a och en inbjudan till konkurransen, mednas nästa dommare ger en 3:a eller tom nollar hunden.... Vad kan vi lära oss av det??? Tom "skarpa" jaktprov är konstlade för hur ofta skjuter vi viltet hunden arbetar med under ett skarptprov? Visst är det så att du kan bara bedömma hunden i en skarp jaktligsituation på ett rättvist sätt. Men vem ska göra bedömmningen? Hundägaren? Då kan jag garantera att det kommer att vara betydligt fler diskurser kring hundarnas bedömda förmåga än vad som sker idag. Nu vet jag inte hur ett jaktprov funkar för grythundar utan jag gav mig in i debatten pga formuleringar kring de konstlade sätten vi utgår ifrån vid bedömmning av hundar. Det jag känner till så är endast skarpa prov hos apportörerna de enda där viltet faktiskt skjuts på ett prov. Fast då i stora sällskap på godsjakter. Vilket i sig är en förhålandevis konstlad jaktsitution om man betänker att merparten av jakt sker med ett fåtal inblandade. Även vid tex älgjakt så är det sällan mer än två personer inblandade vid ett ståndskall, hundkarlen och ev passkytt som ståndet går på. Trots att laget kan bestå av 50 personer..... Som jag ser det så är ett av människan konstruerat prov en vägledning på hundens förmåga och en fingervisning vad man kan förvänta sig av avkomman. Vad avkomman presterar vet bara du som är i skogen och jagar med den, tills dess att du avlagt någon form av test av hundens förmåga där en opartisk bedömmare ger ett omdömme av hundens prestation. Men som sagt.... En hund är inte en jakthund innan den fungerar vid praktiskjakt. Det antar jag att vi alla är överens om. Det är vägen fram till en fungerande hund och hur vi ska bedömma hundens förmåga som kan skillja sig! Därmed har jag inget mer att tillföra i debatten!
Publicerat April 1, 201115 yr Du får ju faktiskt den hund du förtjänar , eller ??????? Denna kommentaren är nog den mest viktiga av dem alla om jag skall vara ärlig! När jag skaffade Ellen så har jag helt grön vad gällde spaniels och jag hade bara använt jämtar innan, dock ingen egen. Det första jag fick höra på valpkursen, som var riktad till jakthundar, var precis det som unge herr amakulu nämnde: "Du får den hund du förtjänar..." Jag förstod vad hon menade och jag har sedan dess jobbat efter den tesen. I dag har jag en kanonbra jakthund som dessvärre inte har fått så mycket jakt som hon förtjänar pga min olycka där jag skadade ryggen - men hon är bara två år än och vi har ett helt hundliv framför oss Sedan har jag även hennes lillasyster som har tränats med samma filosofi och även hon funkar kanonbra i de jaktliga momenten Jag tränar inte mina hundar, jag tränar mig att förstå dem och att sedan få oss som ekipage att fungera! Dock efter mina kommandon då jag är ledaren men kul har vi och även när de inte har fått jaga på länge så gör de sitt yttersta för att visa mig att de är duktiga och kan och vad mer kan man begära??? Även om jag kommer att avla på mina tjejer så vet jag inte om jag kommer att köra några jaktprov på dem. Vill blivande valpköpare ha referenser får de mer än gärna följa med på jakt hos mig - så länge de kan hantera en hagelbössa! (kan de inte det så blir det nog ingen valp ändå ) Sedan kan man inte stöpa alla hundar i samma form. Hunden måste funka med ägaren och tillsammans skall de bilda ett team. Dock tror jag mer på riktig erfarenhet än bara genetik, även om den spelar otroligt stor roll... En bra spaniel skall stöta och apportera vilt under jakt, en grythund skall kunna gå ner i gryt och spränga räv eller grävling eller vad de nu gör och en ställande hund skall kunna ställa en levande älg eller vad för fjur de nu skall ställa. Det kan ingen lådkonstruktion av träfiberskivor ersätta! Annars får vi fixa ett nytt championat CTL (Champion Trä Låda)
Publicerat April 1, 201115 yr Men som sagt.... En hund är inte en jakthund innan den fungerar vid praktiskjakt. Det antar jag att vi alla är överens om. Jepp Det är vägen fram till en fungerande hund och hur vi ska bedömma hundens förmåga som kan skillja sig! Frågan var väl om man kan slå sig till ro efter konstlade prov och anse att hunden är jagande efter det. Därmed har jag inget mer att tillföra i debatten! Det tror jag säkert du kan, erfarenhet och praktiskt utförande väger tungt! En bra spaniel skall stöta och apportera vilt under jakt, en grythund skall kunna gå ner i gryt och spränga räv eller grävling eller vad de nu gör och en ställande hund skall kunna ställa en levande älg eller vad för fjur de nu skall ställa. Det kan ingen lådkonstruktion av träfiberskivor Bingo!
Publicerat April 2, 201115 yr Författare Du kan ha en sjusäreldes bra jakthund men.... Hur ska du bevisa det??? Jag när jag är ensam på skogen vet att hunden är riktigt duktig men vem mer??? Om jag jagar med min hund oavsett vad(drivande, ställande, apporterande, eller som här grythund) 60 dagar/år. Hunden gör ett fenominalt arbete 54 dagar. Då vill jag säga att det är en bra hund! Men hur ska jag bevisa för alla utomstående att min hund är duktig?? Jag kan var ute med några vänner som kan intyga att hunden är bra men vem litar på kompisar till hundägaren? När jag sen tar ut hunden på praktisktprov så är det inte säkert att den jobba just den dagen lika bra som den faktiskt klarar av. Då blir det till att gå många prov konstlade eller praktiska för att få någon utomstående att bedömma hundens egenskaper. Själv skulle jag aldrig gå ett prov med en hund som jag inte först är nöjd med på skogen! Om hunden är duktig så gör jag naturligtvis allt jag kan för att kunna dokumentera att hunden är duktig. oavsett provform! Avarter finns alltid men hur ska du annars kunna dokumentera att hunden fungerar? Ett "teoretisktprov" säger ändå något, jämfört med ren hörsägen! Jaktkompisar köper säkert valpar från en hund som är duglig i skogen, men resten? Så visst finns det ett värde med de olika proven. Hur ska vi annars agera för att få fram bra hundar? Hörsägen funkar garanterat inte. Så jag kan inte se att det är ett stort problem med att det finns några som drar nytta/missbrukar systemet. För alternativet är betydligt sämre...... Och som sagt tidigare, alla former av färdighetsträning(oavsett sandlåda, frystvilt, lagdaspår, släpp i hägn, permobjörn mm) av hunden är bättre än att sitta i soffan och klappa den!!! Även om det inte säger allt om hunden. Men det kan ge en fingervisning om vad du kan vänta dig! Är ett grytkaraktärstest ens dugligt som bevis för att hundarna har det "minsta lilla" ? Undrar jag då.. Eller,.. är det ok, att träna och träna och träna för att aldrig göra prov?
Publicerat April 2, 201115 yr Författare Tror nog att du vet vad jag menar. En !:a på jaktprov för en labbe innebär inte att du har en jakthund. Lika lite som en lådprovsetta innebär att du har en grythund. MEN som valpköpare av en valp från bevista grytintresserade föräldrar har du fan imig en skyldighet att förvalta dessa belagda egenskaper. Du får ju faktiskt den hund du förtjänar , eller ??????? Nej, man får inte en duglig jakthund om man bara tar en 1:a på vanliga lådprov nej,... Men Är ett grytkaraktärstest ens dugligt som bevis för att hundarna har det "minsta lilla" ? Undrar jag då.. Eller,.. är det ok, att träna och träna och träna för att aldrig göra prov men ändå hävda hundarnas förmågor i gryten? Hur gör du själv, testar du även dina hundar praktiskt i gryt eller,... säger du till dina valpköpare att, jag kan inte garantera att hundarna fungerar perfekt rent praktiskt men, de fungerar i alla fall i lådorna och visar bra intresse på anlagsproven? Jag är bara nyfiken på hur du och andra resonerar Amakulu
Publicerat April 2, 201115 yr Författare Berätta för mig hur jag ska övertyga dig om att mina linjer i aveln är "jakthundar" Lådproven ger en fingervisning som valpköparna kan använda sig av i ett första steg, som en slags grund. Sen är ett godkänt grytjaktprov en ännu bättre fingervisning. Så resonerar i alla fall jag om jag ska köpa grythund. Sen kan man använda sig av referenser som man anser är trovärdiga. Kan man sedan kanske få chans att se hundarna i arbete är det ju topp. Är man på riktigt intresserad av grytjakt följer man nog gärna med och gräver en hel del eller kan erbjuda uppfödaren att komma och prova ens rävgryt på ens egna marker. Det gör i alla fall jag när det handlar om jakthundar som jag kanske är intresserade av. Man bjuder in de på jakt helt enkelt.
Publicerat April 2, 201115 yr Författare Har själv ingen erfarenhet av "lådprov" för grythundar. Så jag ska inte gå för hårt på den testformen. Utan jag föredrar att vara lite mer generell när det gäller konstlade tester. Oavsett vad vi människor hittar på för att efterlikna en jaktsituation, kommer vi aldrig att vara lika naturtrogna som en äkta jaktsituation. Men på någotvis måste vi hitta på något som kan konfirmera våra hundars jaktliga egenskaper. Ett lådprov antar jag håller ung samma standard som andra prov vi skapat för att bedömma våra hundar. Tex permobjörn, inget man kan lita på men kan ge ett litet hum av vad man kan förvänta sig av hunden. För att inte nämna utställningar där en dommare ger en 1:a och en inbjudan till konkurransen, mednas nästa dommare ger en 3:a eller tom nollar hunden.... Vad kan vi lära oss av det??? Tom "skarpa" jaktprov är konstlade för hur ofta skjuter vi viltet hunden arbetar med under ett skarptprov? Visst är det så att du kan bara bedömma hunden i en skarp jaktligsituation på ett rättvist sätt. Men vem ska göra bedömmningen? Hundägaren? Då kan jag garantera att det kommer att vara betydligt fler diskurser kring hundarnas bedömda förmåga än vad som sker idag. Nu vet jag inte hur ett jaktprov funkar för grythundar utan jag gav mig in i debatten pga formuleringar kring de konstlade sätten vi utgår ifrån vid bedömmning av hundar. Det jag känner till så är endast skarpa prov hos apportörerna de enda där viltet faktiskt skjuts på ett prov. Fast då i stora sällskap på godsjakter. Vilket i sig är en förhålandevis konstlad jaktsitution om man betänker att merparten av jakt sker med ett fåtal inblandade. Även vid tex älgjakt så är det sällan mer än två personer inblandade vid ett ståndskall, hundkarlen och ev passkytt som ståndet går på. Trots att laget kan bestå av 50 personer..... Som jag ser det så är ett av människan konstruerat prov en vägledning på hundens förmåga och en fingervisning vad man kan förvänta sig av avkomman. Vad avkomman presterar vet bara du som är i skogen och jagar med den, tills dess att du avlagt någon form av test av hundens förmåga där en opartisk bedömmare ger ett omdömme av hundens prestation. Men som sagt.... En hund är inte en jakthund innan den fungerar vid praktiskjakt. Det antar jag att vi alla är överens om. Det är vägen fram till en fungerande hund och hur vi ska bedömma hundens förmåga som kan skillja sig! Därmed har jag inget mer att tillföra i debatten! Skarpa prov för retriever sker oftast på godsjakt ja och vad är mer perfekt och mer jaktlikt för dessa raser än det menar du? Det är ju faktiskt godsjakterna som raserna var utvecklades för från början! En hund som fungerar praktiskt fungerar även på godsjakt annars är det inte en bra hund. Skarpa prov för grythundar innebär helt enkelt att domaren är med ut på grytjakt. Ex. hundägaren tar med domaren ut på sin egen grytjakt. Hunden ska spränga eller ställa och antingen skjuter man räven när den kommer ut eller så gräver man sig fram till grävlingen/räven och skjuter den nere i grytet, precis som på riktigt alltså. Vad är bättre fingervisning än det? Det svåra med grytjaktprov är bara att det är en hel del logistik i det hela som kan bli nog så svårt att få ihop.
Publicerat April 2, 201115 yr Författare Denna kommentaren är nog den mest viktiga av dem alla om jag skall vara ärlig! När jag skaffade Ellen så har jag helt grön vad gällde spaniels och jag hade bara använt jämtar innan, dock ingen egen. Det första jag fick höra på valpkursen, som var riktad till jakthundar, var precis det som unge herr amakulu nämnde: "Du får den hund du förtjänar..." Jag förstod vad hon menade och jag har sedan dess jobbat efter den tesen. I dag har jag en kanonbra jakthund som dessvärre inte har fått så mycket jakt som hon förtjänar pga min olycka där jag skadade ryggen - men hon är bara två år än och vi har ett helt hundliv framför oss Sedan har jag även hennes lillasyster som har tränats med samma filosofi och även hon funkar kanonbra i de jaktliga momenten Jag tränar inte mina hundar, jag tränar mig att förstå dem och att sedan få oss som ekipage att fungera! Dock efter mina kommandon då jag är ledaren men kul har vi och även när de inte har fått jaga på länge så gör de sitt yttersta för att visa mig att de är duktiga och kan och vad mer kan man begära??? Även om jag kommer att avla på mina tjejer så vet jag inte om jag kommer att köra några jaktprov på dem. Vill blivande valpköpare ha referenser får de mer än gärna följa med på jakt hos mig - så länge de kan hantera en hagelbössa! (kan de inte det så blir det nog ingen valp ändå ) Sedan kan man inte stöpa alla hundar i samma form. Hunden måste funka med ägaren och tillsammans skall de bilda ett team. Dock tror jag mer på riktig erfarenhet än bara genetik, även om den spelar otroligt stor roll... En bra spaniel skall stöta och apportera vilt under jakt, en grythund skall kunna gå ner i gryt och spränga räv eller grävling eller vad de nu gör och en ställande hund skall kunna ställa en levande älg eller vad för fjur de nu skall ställa. Det kan ingen lådkonstruktion av träfiberskivor ersätta! Annars får vi fixa ett nytt championat CTL (Champion Trä Låda) Ja, vad enkelt då. Verkligen givande för aveln och det ser man ju hur bra det fungerar för spanielraserna,...
Publicerat April 2, 201115 yr Ja, vad enkelt då. Verkligen givande för aveln och det ser man ju hur bra det fungerar för spanielraserna,... Menar du att det funkar dåligt för spanielraserna? En springer spaniel av jakttyp kan inte bli dubbelchampion och enbart jaktchampion eftersom de inte är avlade för utställning... Mina hundar är fullständigt reggade i SKK och kontrollerade i alla dess former och sätt men jag prioriterar inte att tävla med mina hundar. Möjligen kanske så gör jag jaktproven men jag vet inte vad det skall ge förutom ett papper på att de kan hämta en dummy och lite mer saker. De som vill ha en renrasig Engelsk Springer Spaniel behöver bara kolla på stamtavlan på mina hundar samt titta på deras mer eller mindre dokumenterade jaktmeriter. Tar en hel del kort på dem under, eller snarare efter, jakten. De uppfödare som har tittat på mina hundar har jag fått ruskigt bra betyg från och det ger mig mer så betydligt mer än ett papper. Men här är vi alla nog olika. Måste en hund vara meriterad? Varför skall det väga mer än hur de fungerar på riktigt?
Publicerat April 2, 201115 yr Skarpa prov för retriever sker oftast på godsjakt ja och vad är mer perfekt och mer jaktlikt för dessa raser än det menar du? Det är ju faktiskt godsjakterna som raserna var utvecklades för från början! En hund som fungerar praktiskt fungerar även på godsjakt annars är det inte en bra hund. Skarpa prov för grythundar innebär helt enkelt att domaren är med ut på grytjakt. Ex. hundägaren tar med domaren ut på sin egen grytjakt. Hunden ska spränga eller ställa och antingen skjuter man räven när den kommer ut eller så gräver man sig fram till grävlingen/räven och skjuter den nere i grytet, precis som på riktigt alltså. Vad är bättre fingervisning än det? Det svåra med grytjaktprov är bara att det är en hel del logistik i det hela som kan bli nog så svårt att få ihop. Hade inte tänkt skriva mer men..... Behöver tydligen förtydliga. En apportör jobbar mest i regel under andra former än på godsjakt. Du är ute själv eller med någon kompis och jagar änder/gås/mås/kråkor eller skoghöns mm. När du kan visa att du har en duglig hund(ofta via "teoritiska" prov) så kan du få tillgång till godsjakt. Sällan även som skytt utan mest bara för att du har en duglig apportör. Klart vissa som har kontakter mm har mer kontinuelig kontakt med godsjakter. Men många kommer bara åt jaktformen för att göra det praktiska provet för meritering av hunden. Resterande tid jobbar hunden med föraren och kanske någon till på annan typ av jakt. Informativt om skarpt grytprov! Då jag inte är insatt alls där. Verkar vara en ändamålsenlig och naturlig provform! Inte som andra prov för tex ställande och drivande hundar. Där får man bara stressa runt ett djur utan avsikt att skjuta. När min stövartik går ur tiden så kommer jag att sluta med harjakt pga det ses som fint att bara stressa runt hararna än att faktiskt jaga dom för mat. Ska man hetsa hundar mot djur så vill jag att det ska finnas en mening i det förutom det höga nöjet att se ett djur springa för sitt liv. I stövarkretsar så är det inte sällan man hör att bössan får vara hemma när dom ska jaga..... Och det ses som något fint!?! Däremot så kan jag känna en viss förståelse att det inte skjuts på prov då man sällan har jakträtt på marken där proven utförs. När det gäller älgprov så är det inte ens säkert att det finns kvar på tilldelningen på marken där provet görs. Där kan ändamålen helga medlen.... Nu ska jag försöka att endast vara åskådare i tråden!
Publicerat April 2, 201115 yr Riktigt intressanta tankar frågor och svar i den här tråden. Själv så är jag lite intreserad av att skaffa en fox terrier men det finns inte speciellt många som är jaktmeriterade. Titta i en jakt tidning där det finns en artikel om grytjakt så nog fan är det en fox terrier med. Varför är det så? Vad det gäller fågelhundar så har jag använt provena för att få reda på vart jag ligger till i träningen. Alltså jag åker till provet med frågan är hunden tillräcklöigt bra tränad för att kunna börja jaga praktiskt. På köpet så har uppfödarna som jag handlat av fått sin avkomma testad. Rätt eller fel av mig?
Publicerat April 2, 201115 yr Menar du att det funkar dåligt för spanielraserna? En springer spaniel av jakttyp kan inte bli dubbelchampion och enbart jaktchampion eftersom de inte är avlade för utställning... Mina hundar är fullständigt reggade i SKK och kontrollerade i alla dess former och sätt men jag prioriterar inte att tävla med mina hundar. Möjligen kanske så gör jag jaktproven men jag vet inte vad det skall ge förutom ett papper på att de kan hämta en dummy och lite mer saker. De som vill ha en renrasig Engelsk Springer Spaniel behöver bara kolla på stamtavlan på mina hundar samt titta på deras mer eller mindre dokumenterade jaktmeriter. Tar en hel del kort på dem under, eller snarare efter, jakten. De uppfödare som har tittat på mina hundar har jag fått ruskigt bra betyg från och det ger mig mer så betydligt mer än ett papper. Men här är vi alla nog olika. Måste en hund vara meriterad? Varför skall det väga mer än hur de fungerar på riktigt? Nu håller jag på med finnar men torde väl gälla samma spelregler i dem flesta raser. Givetvis behöver man inte start på jaktprov för att veta hur hunden fungerar det vet man bäst själv, däremot är proven viktiga för aveln det är just detta dem är tänkta till även om många verkar tro att man kan meritera sig själv på jaktprov Så jaktproven är viktiga för aveln tycker jag då det ofta är det enda verktyg man har för att utvärdera bruksegenskaper hörsägen och hundar brukar funka dåligt, jag har ofta märkt att bästa sättet att vet om någon har en bra hund är att lyssna vem det snackas mest skit om för där finns oftast bästa hunden som väckt den svenska avundsjukan
Publicerat April 2, 201115 yr Själv så är jag lite intreserad av att skaffa en fox terrier men det finns inte speciellt många som är jaktmeriterade. Titta i en jakt tidning där det finns en artikel om grytjakt så nog fan är det en fox terrier med. Varför är det så? Du har nog lite fel där. Foxterriern är nog en av de mest ansedda grytraserna. Men som vanligt så är det inte helt enkelt att hitta de grytjagande foxarna (samma sak oavsett ras). Det krävs lite jobb och undersökningar : ) /Micke
Publicerat April 2, 201115 yr Nej, man får inte en duglig jakthund om man bara tar en 1:a på vanliga lådprov nej,... Men Är ett grytkaraktärstest ens dugligt som bevis för att hundarna har det "minsta lilla" ? Undrar jag då.. Eller,.. är det ok, att träna och träna och träna för att aldrig göra prov men ändå hävda hundarnas förmågor i gryten? Hur gör du själv, testar du även dina hundar praktiskt i gryt eller,... säger du till dina valpköpare att, jag kan inte garantera att hundarna fungerar perfekt rent praktiskt men, de fungerar i alla fall i lådorna och visar bra intresse på anlagsproven? Jag är bara nyfiken på hur du och andra resonerar Amakulu Personligen berättar jag för mina ev. valpköpare att min tik har testats i träningsgryt. Jag själv är inte det minsta intresserad av grytjakten men mina hundar har bevisat att de gärna går i konstgryt. Följdaktligen anser jag att det är upp till valpköparen att skapa den hund han/hon behöver eller vill ha. Kan inte i min vildaste fantasi se att avkommor efter hundar som gärna går i konstgryt INTE skulle gå i naturgryt. Kanske jag som är dum då ber jag om ursäkt för det
Publicerat April 2, 201115 yr Du har nog lite fel där. Foxterriern är nog en av de mest ansedda grytraserna. Men som vanligt så är det inte helt enkelt att hitta de grytjagande foxarna (samma sak oavsett ras). Det krävs lite jobb och undersökningar : ) /Micke Hjälp!!!!!
Publicerat April 2, 201115 yr Hjälp!!!!! Ska du bli grytjägare får du kämpa lite ; ) Men börja med att använda detta och Robsofts sökmotor. Har själv ingen konskap på fox-sidan men det finns nog de som har det. /M
Publicerat April 2, 201115 yr Hjälp!!!!! http://www.feskarfruaskennel.se/ En kennel med jagande foxterrier, har själv jagat med dom ett par ggr riktigt bra rävsprängare...
Publicerat April 2, 201115 yr Riktigt intressanta tankar frågor och svar i den här tråden. Själv så är jag lite intreserad av att skaffa en fox terrier men det finns inte speciellt många som är jaktmeriterade. Titta i en jakt tidning där det finns en artikel om grytjakt så nog fan är det en fox terrier med. Varför är det så? En förenklad förklaring på detta fenomen är att dom som verkligen jagar i gryt använder foxterrier. Många av dessa är less på att just dessa "kärringar" invaderar träningarna och de lyser då själva med sin frånvaro på både träning och prov. Andra raser har nog fler champions men färre jakthundar om du förstår hur jag menar. Är absolut inte ute efter en diskussion om vilken ras som är bäst, detta har vi ödslat mkt tid på tidigare. Jag generaliserar men hävdar att det ligger endel sanning i det.För med handen på hjärtat, hur många "kärringar" med foxar har ni träffat på en grythundsträning?Dom finns...men är lätträknade.Däremot är det tämligen vanligt med border,parsson, jackrussel bland denna kategori.
Publicerat April 2, 201115 yr En tråd som förr 2 års sen skulle få mig att lägga ner tid och energi.. Men tycker iaf att dom som går massor av prov bör lägga tid på jakten istället,huvudsysslan för en grythund är vara en grythund inte en låd hund..Att gå prov och meritera är inget fel men en hund som jagar dåligt och är champion är för mig vanligt och därför lägger jag inte något värde i ett championat...
Publicerat April 3, 201115 yr Författare Kul att det kommer så många svar! Det tackar jag för Tyvärr så lade vårat internet och min dator av här hemma igår så för stunden får jag sitta med gubbens mobila internet på hans jobbdator vilket är direkt skittrögt så det går inte att följa debatten för stunden men,.. imorgon kväll är jag på jobbet en sväng och då kanske jag hinner in och kan ge ett par svar som jag känner att jag gärna vill göra,.. annars får jag vänta tills sonen kommer hem i veckan och kan fixa datorn mm här hemma. Kias husse,- jag tycker du har en lite underlig syn på en del provformer (förstås, ja vi har delad syn där ) men jag ska återkomma till det imorgon kväll om jag hinner,.. men det får blir kort då. Annars får du väldigt gärna starta en egen tråd i ämnet om "retriever och spaniels provmeriterade eller inte för avel" om du vill bolla just de ämnena, annars hoppas jag att den här tråden får fortsätta handla om just grytprov First Class,- ja,.. precis så säger jag ungefär när det handlar om retrieverdebatter på internet,... så jag förstår hur du känner Mvh PW
Publicerat April 3, 201115 yr Skulle vara intressant att höra "kärringarnas" egna förklaringar till att de kan hålla på som de gör. Tror inte dom "kärringarna/gubbarna" är här öh & OM dom är det så skriver dom inte... Varför föder man upp jakthundsraser som ändå inte är ämnade att testas och brukas i jakt? Och OM man nu ändå gör det,.. Hur kan man sitta och påstå att de faktiskt fungerar som de ska när de i generation, efter generation inte klarar av att bevisa det under riktigt arbete och på officiella prov? Det kan man verkligen undra..., skrämmande!