Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varg

Varg eller inte varg? 105 röster

1. 1. Varg i Sverige

• Ja
      23%
      25
    • Nej
      76%
      80

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Jag sitter här på min outbildade arsle i Stockholm och funderar lite.

Varför ska vi ha varg i Sverige?

Kulturellt sett, har våra förfäder lagt ner en hel del möda på att bli av med den av olika anledningar, bör man inte fundera på varför?

Ekonomiskt sett, ?

Varför hjälper jägare staten att plantera in en "konkurrent" i skogen? All form av skyddsjakt, inventeringar o.s.v. är väl polisens uppgift? Som jag fattat det så äter vargen ett hundratal rådjur och älgar per år, hur många vargar behövs det för att bestånden inte längre ska tåla människans jakt?

Varför är det så tyst kring den Svenska jakten överlag? Landsbyggsborna motionerar och äter ekologiskt men de rödgröna tycker att det är sååå sjukt att mörda bambi. Till och med naturvårdsverkets chef yttrade sig kring lodjursjakten att de var otroligt vackra djur. Vad har skönhet med saken att göra? Personligen skulle jag vilja se lite mer aktiva jägare i politiken som kunde spä ut den enformiga monologen mot jakt.

• Svar 88
  • Visningar 13,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Säg det, men tystnaden här i Norrtälje berodde visst på en liten fadäs som Norrtälje tidning glatt skrev om i måndags!

Kristian Krassman tror jag det var som villigt berättade...

Publicerat

Sverige har en historia av att vilja vara "bror duktig" och vi blandar oss gärna i hur Norrmän och Kanadensare/Amerikaner jagar sälungar. Hur Japaner, Färöingar och Norrmän mfl jagar valar. Hur indonesier/kineser tar hand om sina tigrar m.m. m.m.

Sett ur politisk synvinkel är det därmed lätt att förstå att man även måste ta hand om inhemska hotade arter.

Och vi har nog svårt att i ett internationellt perspektiv hävda att vargen inte hör hemma här.

Sedan får man inte glömma bort att i takt med att Sverige blir mer och mer urbaniserat så ligger en allt större del av rösterna i städerna. Stadsbor ser inte problemen med rovdjuren på samma sätt som landsbyggdbsfolkningen.

Med andra ord. Vill man jaga röster är det lätt att vara populistisk och förorda en stark vargstam.

Nu är ju även Jägarna en ganksa stor grupp i samhället. Och tur är väl det. Som jag ser det är det därför det är ytterst få politiker som vågar gå ut och säga att vi skiter totalt i Jägare och fårfarmare m.m.

Så en smart politiker försöker hiutta en balansgång där han/hon kan säga till oss att de vill hålla nere skadeverkningarna från de stora rovdjuren samtidigt som de kan säga till andra att de tar kraft tag för att bevara hotade arter.

Förbundet för enligt mig en smart linje där man förordar en liten men stark vargstam. Detta för att alternativet att återutrota vargen knappast är en realistisk väg ur ett politiskt perspektiv. Hade vi som förbund förordat en nollvision så hade våra invändningar mot den senaste utredningen knappast tagits på lika stort allvar. Som det är nu hoppas och tror jag att vi faktiskt kan få ganska stort gehör för våra invändningar.

MVH // Henrik

Publicerat

Tja, varför ska vi ha rådjur i sverige? Eller räv? Eller något annat djur.

Våra förfäder var på god väg att utrota älgen också, bävern utrotades även dom av våra förfäder. Vargen tillhör svenska faunan därför tycker jag vi ska ha den här.

Publicerat

Våra förfäder var på god väg att utrota älgen också, bävern utrotades även dom av våra förfäder. Vargen tillhör svenska faunan därför tycker jag vi ska ha den här.

+1.. Få men friska.

Mvh!

Publicerat

Vargenstammen skall idag ökas för att öka den genetiska variationen. Många TV-babblare förordar en stark vargstam och detta för att dess gener är för nära släkt med varandra(utrotningshotade??). Man menar att vargjakten är hemsk för att vi skjuter de genetiskt viktiga djuren.

Fel! Hela den svenska vargstammen är inavlad, alla djur som ej nyss invandrat, bär på lika "dåliga" gener. Ett problem som inte kan ökas enbart genom fler individer - detta måste lösas genom invandring/inplantering.

Mitt förslag är att skjuta ner det svenska beståndet så långt man bara kan(100 ind??) och sedan fylla på mha inplantering från ryssland och andra länder med nya varggener.

Alternativt så tydliggör vi de genetiskt viktiga(invandrarna)genom tydlig märkning(synbart o GPS) så kan vi verkligen se vilka individer som är genetiskt viktiga.

Tyvärr så verkar vargpolitiken behöva EN ryslig händelse/incident för att politikerna skall inse problematiken..

RG

Publicerat

Jag är för. Men så få som politiskt är möjligt, idag tror jag det kommer att landa på ca 300-350st vilket jag hoppas att jag kan leva med. Hade vi inte inaveln kunde det kanske prutas ner till 200st igen. Personligen ganska ointressant när det ändå innebär att vi som har dom idag får det också fortsatt.

Tomas

Publicerat

Jag är för. Men så få som politiskt är möjligt, idag tror jag det kommer att landa på ca 300-350st vilket jag hoppas att jag kan leva med. Hade vi inte inaveln kunde det kanske prutas ner till 200st igen. Personligen ganska ointressant när det ändå innebär att vi som har dom idag får det också fortsatt.

Tomas

Hur kan du tro det, 200, TompaJan? Liljelund säger att genetiken ska fixas först, sedan ska stammen växa upp till 450. Alltså, först fixad genetik och sedan 450 vargar.

Publicerat

Jag är nog för varg också.

MEN jag skulle säkerligen tycka annorlunda om jag bodde i ett vargtätt område. Jag har full förståelse för att det är ett problem på flera platser i landet och respekterar att det finns andra åsikter.

Jag har inte den blekaste aning om om vargstammen skall vara 100, 500 eller 1000 individer dock. Jag är inte kvalificerad att bedöma vad som är ett rimligt antal, men det sunda förnuftet säger att det kvittar hur många de är om de är så hårt inavlade som det sägs.

Publicerat

Jag är nog för varg också.

MEN jag skulle säkerligen tycka annorlunda om jag bodde i ett vargtätt område. Jag har full förståelse för att det är ett problem på flera platser i landet och respekterar att det finns andra åsikter.

Jag har inte den blekaste aning om om vargstammen skall vara 100, 500 eller 1000 individer dock. Jag är inte kvalificerad att bedöma vad som är ett rimligt antal, men det sunda förnuftet säger att det kvittar hur många de är om de är så hårt inavlade som det sägs.

+1

Publicerat

Kluven i frågan.

Beundrar vargen och dess jaktförmågor. Skulle inte vilja släppa hund med varg på marken.

Tycker nog att vargen får ha sin plats, för vem är människan att bestämma vilka djur som ska få vara på denna jord och vilka vi inte ska ha?

Hade ju gärna sett mammutar men nu är det en snudd för sent.

Men, vad händer med kraftiga/talrika lo och vargstammar? Vad händer när födotillgången börjar tryta? Ja funderingarna kan ju bli många men jag är nog den av många som är trött att tänka/läsa och diskutera varg.

Publicerat

Kluven i frågan.

Beundrar vargen och dess jaktförmågor. Skulle inte vilja släppa hund med varg på marken.

Hur långt ifrån helsingborg bor du?

;)

Publicerat

Tillräckligt nära muhaha, typ vid Hyllingedammen =/

Publicerat

Jag sitter här på min outbildade arsle i Stockholm och funderar lite.

Varför ska vi ha varg i Sverige?

Kulturellt sett, har våra förfäder lagt ner en hel del möda på att bli av med den av olika anledningar, bör man inte fundera på varför?

Ekonomiskt sett, ?

Varför hjälper jägare staten att plantera in en "konkurrent" i skogen? All form av skyddsjakt, inventeringar o.s.v. är väl polisens uppgift? Som jag fattat det så äter vargen ett hundratal rådjur och älgar per år, hur många vargar behövs det för att bestånden inte längre ska tåla människans jakt?

Varför är det så tyst kring den Svenska jakten överlag? Landsbyggsborna motionerar och äter ekologiskt men de rödgröna tycker att det är sååå sjukt att mörda bambi. Till och med naturvårdsverkets chef yttrade sig kring lodjursjakten att de var otroligt vackra djur. Vad har skönhet med saken att göra? Personligen skulle jag vilja se lite mer aktiva jägare i politiken som kunde spä ut den enformiga monologen mot jakt.

Lyssnade man till den politiska debatt som var ang vargen.. så var nästan alla politiska partier rungande överräns om att vargförvaltningen skulle ske lokalt och att man skulle skynda långsamt med höja numräret samt att jakten var viktig för att få folkligt stöd.... Det vare endast Miljömupparna och komunisterna

som hade synpunkter på jakten och förvaltningen av vargarna och i det mesta av deras synpunkter så sken det igenom en stor okunskap om djur och natur.. dom var förbannat dåligt pålästa och använde sig av argument som inte har någon relevans..

Varför är det så tyst då? Jo för att mediarbetarna i sveriges tidningar tillhör till stor del just de två sistnämnda partierna..:angry:

Därför skrivs det inget negativt om vargen ... Tror jag....:rolleyes:

Publicerat

Jag gillar löshundsjakt och då kan man inte ha varg så det bästa vore om vi slapp odjuren alldeles i skogen. OK, det är inget fint nog argument men jag vägrar vara PK bara för sakens skull så noll är en lämplig siffra för vargpopulationen i Sverige.

Publicerat

Jag gillar löshundsjakt och då kan man inte ha varg så det bästa vore om vi slapp odjuren alldeles i skogen. OK, det är inget fint nog argument men jag vägrar vara PK bara för sakens skull så noll är en lämplig siffra för vargpopulationen i Sverige. Det var det bästa jag inlägg jag har läst.. Helt på min linje :D

Publicerat
  • Författare

+1.. Få men friska.

Mvh!

Som Henke67 säger alltså. Men förnuftet till fånga låter det som ett hållbart diplomatiskt tillvägagångssätt.

Publicerat
  • Författare

Finns det en en opinion för räv utom fjällräv i Sverige?

Man får nog skilja på rovdjur och grytbitar. Bävern hotade kanske skogsbruket men rå och älg var troligen inte jagade på grund av hot snarare hunger.

Publicerat

Märkligt det här med vargen... i Sverige har vi gott och väl mer än 200 vargar i naturen... bara i djurparkerna har vi nog med varg för att klara våra uppsatta mål... byt ut djurparksvargarna mot våra "svenska" vargar... ^_^

I vårt kära grannland Norge har man på sin höjd några tiotal vargar... där går ändå en enormt stor del av befolkningen ut på gator och torg för att i demonstrationer protestera högljutt MOT varg.

Jag har förvisso inga problem med vargen där jag bor även om det nu har setts två vargar utanför Norrköping ganska nyligen... men jag har full förståelse för dom som lever mitt i ett vargrevir med lo och björn på marken.

Med tanke på att enbart älgjakten ger oss cirka 15000 ton kött per år med en kvalité som är fullt jämförbar med så kallat ekologiskt nötkött. Det är tre gånger större än produktionen av fårkött och TIO gånger mer än vad renägarna producerar årligen... Tyvärr är det ju så synd om våra minoriteter... speciellt synd är det om dom stackars få men adliga fårägarna i Sörmland och Östergötland... men vi får absolut inte glömma bort våra bröder i "sameland" eftersom vi måste värna om deras traditioner... allmogejakten kan väl aldrig vara en tradition... eller?

Jag har ingenting mot vargen... men fy fan vad jag ogillar orättvisor.

Publicerat

Men det är väl skillnad på utrotningen av bäver och att älgen nästa gick samma öde.

Det var ju på grund av svält.

Varför inte försöka återinföra svartråttan, den kan finnas i kvar i sydvästra skåne och är upptagen på rödalistan.

Publicerat
  • Författare

Kluven i frågan.

Tycker nog att vargen får ha sin plats, för vem är människan att bestämma vilka djur som ska få vara på denna jord och vilka vi inte ska ha?

Hade ju gärna sett mammutar men nu är det en snudd för sent.

Men, vad händer med kraftiga/talrika lo och vargstammar? Vad händer när födotillgången börjar tryta? Ja funderingarna kan ju bli många men jag är nog den av många som är trött att tänka/läsa och diskutera varg.

Det är valfritt för människan, problemet är att vi har lite svårt att se på saker med perspektiv.

Om ett år trodde en forskare att han på syntetisk väg kunde odla fram celler med valfritt DNA, så debatten om sabeltandad tiger, mammut, urhästen osv är säkert igång om några år.

Jag har just börjat utreda för mig själv var jag står i frågan.

Publicerat

Jag skulle inte kunna leva med att vara för nånting som medvetet dödar mina djur å mina vänners djur hemma på sin egen gård

tt se dom vara nedbruten för att en familjemedlem har försvunnit gör mig galen.

Löshundsjakt för oss här är nånting vi vill forsätta med och det är enda många lever för .

Dom som vill ha varg verkar vara söderifrån

så ni kan väl ha dom då.

Publicerat

Finns det en en opinion för räv utom fjällräv i Sverige?

Man får nog skilja på rovdjur och grytbitar. Bävern hotade kanske skogsbruket men rå och älg var troligen inte jagade på grund av hot snarare hunger.

Bävern är fortfarande ett problem för skogsbruket och alla som lever i närheten av ett bävervatten, en granne här fick nyss sin gräsmatta bortspolad då bävrarna bestämde sig för att leda om bäcken som rinner bredvid hans tomt. Kanske var det sådana orsaker som gjorde att våra förfäder utrotade bävern? Den ställde till problem liksom vargen.

Nu tycker inte jag att man ska utrota något bara för att det ställer till problem.

Men det är väl skillnad på utrotningen av bäver och att älgen nästa gick samma öde.

Det var ju på grund av svält.

Varför inte försöka återinföra svartråttan, den kan finnas i kvar i sydvästra skåne och är upptagen på rödalistan.

Varför är det skillnad på utrotningen av bäver och utrotningen av varg?

Återinföra svartråttan tycker jag låter som en alldeles utmärkt ide.

Jag skulle inte kunna leva med att vara för nånting som medvetet dödar mina djur å mina vänners djur hemma på sin egen gård

tt se dom vara nedbruten för att en familjemedlem har försvunnit gör mig galen.

Löshundsjakt för oss här är nånting vi vill forsätta med och det är enda många lever för .

Dom som vill ha varg verkar vara söderifrån

så ni kan väl ha dom då.

Lo plockar hundar, räv plockar katter och diverse tamfågel, även småhundar ryker för rävar. Mård, mink, vesslor, råttor, rovfåglar, kråkor och en del andra djur plockar lamm, kalvar, höns och en hel del andra tamdjur högst medvetet, med din vilja blir svenska faunan ganska lätt att lära sig iallafall.

Publicerat

Lo plockar hundar, räv plockar katter och diverse tamfågel, även småhundar ryker för rävar. Mård, mink, vesslor, råttor, rovfåglar, kråkor och en del andra djur plockar lamm, kalvar, höns och en hel del andra tamdjur högst medvetet, med din vilja blir svenska faunan ganska lätt att lära sig iallafall.

I sak har du helt rätt. Nu var det ju iofs vargen det var tal om. De andra djuren du räknar upp får och kan vi decimera beståndet på utan att få samhällets raseri och juridiska påföljd över oss.

Vill tydligt markera att jag tar avstånd från olagliga handlingar.

Edit: Just ja..Nej! jag behöver inte ha varg frilevande i Sverige.

/M

Publicerat

Varför är det skillnad på utrotningen av bäver och utrotningen av varg?

Återinföra svartråttan tycker jag låter som en alldeles utmärkt ide.

Skillnaden är anledningen till utrotandet. Bävern har räddat många familjer från svält och vargen utrotades av rädslan för svält.

Att sedan några skogsbolag och naturromantiker ville experimentera med vargen har jag aldrig begripit

Bävern är ett litet problem, bygger den damm på fel ställe så skjuts den bara, om vargen ställer till med ett annat problem så återstår problemet för dom flesta.