Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varg

Varg eller inte varg? 105 röster

1. 1. Varg i Sverige

• Ja
      23%
      25
    • Nej
      76%
      80

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Tänk om vi glesbygdsbor fick bestämma lite om stadsbornas livsvillkor? Nya biltullar på storstäderna! Gratis in och 15.000:- ut! :lol:

• Svar 88
  • Visningar 13,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Tänk om vi glesbygdsbor fick bestämma lite om stadsbornas livsvillkor? Nya biltullar på storstäderna! Gratis in och 15.000:- ut! :lol:

Håller med, för varje beslut som tas i storstäderna och som påverkar landsbygdsbor ska landsbygdsborna få ta beslut som påverkar storstadsborna.

Skickad från min mobil

Publicerat
  • Författare

Bra det DK, det får aldrig bli slentrian att debattera ämnen så komplexa som vargfrågan. Vi vet redan att det finns två ytterligheter i debatten och därimellan finns alla jägare och allmänhet som inte har en unison åsikt. Man kan underlätta för alla som jägardebattör med att ialla fall försöka sätta sig in i kamraters situation innan man skriver dom på näsan.

Jag är nollvisionär precis som majoriteten i denna tråd uppenbarligen. Sedan måste jag som demokrati förespråkare acceptera att vi inte har den stora majoriteten med oss - ännu.

Är det så komplext då?

Har någon med perspektiv avhandlat varför vargen inte klarar sig?

Är det inte bara så att den Svenska vargen är inavlad och utdöende?

Beror det på att de inte kan vandra över Östersjöns is om vintrarna som för 100-150 år sedan eller beror det på Samernas verksamhet i norra Sverige? Inget illa om Samerna, tvärt om. Samerna är lika gamla som vargen i området så för min del får dom gärna kontrollera migrationen i egenskap av ett unikt erfaret naturfolk.

Om den "Svenska" vargen inte kan överleva på denna halvö pga istidens stilla avtagande så är det väl ganska naturligt att den försvinner. Naturen har sin gång som med alla arter, vargen upphör inte att existera för det. Värre är det väl för fjällräven i så fall.

Någon nämnde Disney och det känns lätt att dra den parallellen. Kolla orginalfimen Bambi. Människan är ond, djuret oskyldigt, djuren har djupa känslor och blir förälskade i varandra och genomför ofta hjältedåd med sitt liv som insats. Läste i ett annat forum att människan inte skulle vara ett rovdjur. Det är ju inte våra primater heller, ändå äter vi båda kött. Vi är vad vi vill vara helt enkelt på grund av vår intelligens. Säga vad man vill om den men valet är uppenbarligen fritt inför naturen, Gud eller vad man tycker passar. För mig kan vi gärna konvertera Sverige till nån slags vegetarisk cykelburen Buddism men då vill jag gärna se ett genomtänkt koncept först. Men var är det genomtänkta konceptet med vargen?

Bara 15000 ton ekologiskt älgkött som någon nämnde känns som ett gott argument emot inplantering av varg för en ungefär en miljon kronor per överlevt exemplar som sedan ska decimera närodlat, fritt och "lyckligt" kött. Vilket politiskt block arbetar aktivt för ekonomiska förluster, är emot kulturellt betingad ekologisk och moralisk mat och motarbetar friluftsliv? Demokrati my ass...

I det hela verkar det som Bryssel har Stockholm i strypslips och att Disney gjort ett bra så bra jobb med folk så att dom glömt att grisen dom käkar på julafton också en gång varit en söt liten kulting, att kon mjölken kommer ifrån är inburad om vintern och äggen kommer direkt från fågel-Auschwitz. Visar du hur blodpudding tillverkas så börjar hälften av Stockholmarna gråta eller kräkas.

Jag säger som tidigare, släpp lös tio vargar runt Torekov eller Båstad imorgon så ska ni få se att man får jaga varg med automatvapen från helikopter efter industrisemestern. Hur många sommarboende Stockholmare skulle våga lämna sina sovande bebisar i barnvagn på baksidan om Expressen skriver om Vargar i paradiset?

Postar inlägget med misstankar om att jag spårat ur lite, men det bjuder jag på...

Publicerat

Är det så komplext då?

Man får väl ställa saker i rätt perspektiv, tror alla behöver reflektera över sin egen självbild i den frågan, vargen är ett ynkligt hot mot vår dagliga hälsa. Den fakta baserade debatten kommer vi ingen vart med, där tror jag vi är överens. Fakta kommer in först som biargument när känslorna gjort sitt via rödluvan och andra skrönor som sedan kopplas till reality via Riala incidenten m.fl..

Vi kan bida vår tid, med 450 vargar kommer frågan lösa sig själv, krockarna och inskränkningarna blir för stora och den risk/nytta värdering som aldrig gjordes innan kommer att avsluta vargen igen. Men innan det sker sitter en radda människor i varglänen med svartepetter. Har man jakt som livsstil och är generationen som får sin jakt spolierad blir man självklart oerhört bitter, det är det som gör vargrågan komplex för oss jägare. När det handlar om varg finns ingen solidaritet, inte ens bland dom som ivrar deras existens.

Publicerat

Jag säger som tidigare, släpp lös tio vargar runt Torekov eller Båstad imorgon så ska ni få se att man får jaga varg med automatvapen från helikopter efter industrisemestern.

Hmm, om vi nu ska införa lite fakta i debatten så skrev du innan "på Österlen" och nu "runt Torekov eller Båstad". Rent geografiskt befinner sig dessa orter/område på diametralt motsatt sida av Skåne.

Publicerat
  • Författare

Hmm, om vi nu ska införa lite fakta i debatten så skrev du innan "på Österlen" och nu "runt Torekov eller Båstad". Rent geografiskt befinner sig dessa orter/område på diametralt motsatt sida av Skåne.

Jag har även sagt att jag är Stockholmare vilket förklarar min geologiska nonchalans. Det är den Stockholmska sommarinvasionen jag syftar på och då stämmer väl båda mina utplaceringsförslag skulle jag tro. Vi kan ta västkusten istället om du vill?

Nu när vi pratar om det så är det så vore det inte så dumt med varg i city. Senast i höstas stod jag och plåtade tre äppelberusade älgar på 5 meters avstånd i trädgården. Höll i går på att köra över ett förolyckat rådjur på E4:an vid skärholmen och hela Solna är fyllt med förvildade kaniner.

Publicerat

Jag har även sagt att jag är Stockholmare vilket förklarar min geologiska nonchalans. Det är den Stockholmska sommarinvasionen jag syftar på och då stämmer väl båda mina utplaceringsförslag skulle jag tro. Vi kan ta västkusten istället om du vill?

Nu när vi pratar om det så är det så vore det inte så dumt med varg i city. Senast i höstas stod jag och plåtade tre äppelberusade älgar på 5 meters avstånd i trädgården. Höll i går på att köra över ett förolyckat rådjur på E4:an vid skärholmen och hela Solna är fyllt med förvildade kaniner.

För att motverka rådjuren och kaninerna tror jag det skulle vara effektivare med ett gäng Lodjur. Tror säkert att det finns de som kan tänka sig att avvara några av "sina" om vi frågar i områdena strax norröver.

// Henrik

Publicerat

vad har geologin med saken att göra? :rolleyes:

Publicerat

:)

Publicerat

Tror säkert att det finns de som kan tänka sig att avvara några av "sina" om vi frågar i områdena strax norröver.

Kom och hämta bara, jag bjuder på kaffe ! :D

Publicerat
  • Författare

Har du varit i tex. Torekov i juli månad? Det finns en anledning till att en sommarstuga 60 kvm kostar 15 miljoner där och att ica-parkeringen består av Porschar och Jaggor. Poängen är väl att när någon med inflytande säger något så händer det mer än när en bonde säger nåt. Lite som schack fast på riktigt. Money talks. Det är ingen hämndaktion utan mer ett sätt att ge de som bestämmer en biljett till vekligheten. För övrigt köper själv gärna en Porsche direkt jag får tillfälle så det är inget politiskt jag syftar på.

Publicerat

Njae, det var väl mest ett mothugg mot Edsvalla, för nog har väl även jag som sitter "25-35 mil från vart det demokratiska beslutet där det ska finnas varg" rätt att tycka och tänka kring vargen, eller? Att det inte skall vara fler rovdjur än i dagsläget i renskötselområdet bestämmer inte jag, utan detta är ett faktum av det BINDANDE avtal som Sverige skrivit under. Att jag därmed inte behöver anpassa mig och mina jaktmetoder har därför inte ett skit med ämnet att göra, för nu är det väl faktiskt så att det under demokratiska beslut bestämt att det skall finnas varg i landet. Tugh luck, jag kan ju ändå inte göra ett skit.

Jag har heller aldrig sagt att det är speciellt smart att ha hela Sveriges vargstam inom ett par län, och har dessutom uttryckligen ställt mig emot det faktumet. Det som dock måste till är att det blir fler som blir drabbade av varg, endast då så får vi till en förändring. Det går därmed inte att skjuta upp problemet hit upp till de nordliga delarna av landet, som så många värmlänningar och dalmasar gärna vill, utan det gäller att sprida rovdjursstammarna över hela landet, med Jämtland och övriga renskötselområdet inräknat. Helst hade jag sluppit vargen över huvudtaget, men det går det ju tyvärr inte.

DK

Det går därmed inte att skjuta upp problemet hit upp till de nordliga delarna av landet, som så många värmlänningar och dalmasar gärna vill.

Ursäkta mig Dunderklumpen råkade läsa här inne fast jag vanligast håller till på grannforumet och reagerade på din formulering, som mas/dalkarl vill jag bara säga att om vi ska ha ca. 400 vargar i detta land anser jag att ungefär 300 av dom bör finnas söder om mälaren resterande del mellan mälaren och renbetesland. mvh mazzemas

Publicerat

Det går därmed inte att skjuta upp problemet hit upp till de nordliga delarna av landet, som så många värmlänningar och dalmasar gärna vill.

Ursäkta mig Dunderklumpen råkade läsa här inne fast jag vanligast håller till på grannforumet och reagerade på din formulering, som mas/dalkarl vill jag bara säga att om vi ska ha ca. 400 vargar i detta land anser jag att ungefär 300 av dom bör finnas söder om mälaren resterande del mellan mälaren och renbetesland. mvh mazzemas

Jo, åsikterna skiljer sig vilt mellan svenskarna. Dock så har jag mest fått hört att man gärna vill flytta upp vargen hit upp, dels för att det är mindre befolkat och dels för att det då blir lättare med genetiken. Min åsikt i frågan är dock om vi skall ha varg i landet, så skall vargen vara över hela landet. Det är väl bara då vi kan glömma det här med varg och gå vidare, det finns ju viktigare saker här i livet...

Mvh

Publicerat

Jo, åsikterna skiljer sig vilt mellan svenskarna. Dock så har jag mest fått hört att man gärna vill flytta upp vargen hit upp, dels för att det är mindre befolkat och dels för att det då blir lättare med genetiken. Min åsikt i frågan är dock om vi skall ha varg i landet, så skall vargen vara över hela landet. Det är väl bara då vi kan glömma det här med varg och gå vidare, det finns ju viktigare saker här i livet...

Mvh

det finns ju viktigare saker här i livet än varg... ja där håller jag fullständigt med dig därför brukar jag inte ge mig in trådar ang. varg men kände att jag inte kunde låta din generalisering om masar/värmlänningar stå oemotsagd :)

Jag tycker också att din åsikt om vargens utbredning i detta land är hedervärd men håller inte 100% med, anser att samernas rättighet som ursprungsbefolkning är självklar.

Ser heller inga problem med att ha huvuddelen av vargstammen i södra sverige befolkningstäthet/genetiken går att lösa utan större problem om bara viljan finns.

mvh