Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

rävjakten 2011/2012

Featured Replies

Publicerat

då börjas det igen! Rävjakten!!!

• Svar 651
  • Visningar 72,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Idag blev de en räv på drev för schillerstövare! Sen drev han en till i gryt, som det skulle komma någon och göra grytprov på Hunden gick in i gryt och höll tydligen på med grävling, för efter en ti

• Det kallas bockjakt men fan vet. Började med att det kom ut en räv på vallen jag satt, den jagade sork. Avståndet var dock runt 350m och den reagerade inte på lock och sen försvann den. Fick bryta för

• Ragnarsson96
    Ragnarsson96

Kan nu meddela att jag har fått godkännande av befälhavare vid ledningscentralen

Posted Images

Publicerat
  • Författare

till o börja med så är det ju bara valparna som gäller. dock inte sätt en endaste kull på ena marken där man är mest o spanar! -_- inga aktiva gryt eller något öht!

när börjar rävvalparna titta fram där ute i landet? här i halland vette katten med de lär väl märkas. hade dock varit trevligt med lite info från er övriga så man kan hålla koll lite varstans :)

mvh//Marcus

Publicerat

Har definitivt räv i området, men jag känner inte till gryten. Och jag är övertygad om att det jag sett är lekfulla unga hanar...

Publicerat
  • Författare

trevligt med lite räv på marken! du får ut o sätta dig några kvällar lite längre framöver! helt underbar tid att vara ute i vilket gör saken bara bättre :wub:

sitter sj jaktlös på den största marken fram till 1 om några månader. endast en granne som jag är helt säker på som har valpar nära marken jag går på. men där är det tvätstopp o få jaga så <_<

Publicerat

trevligt med lite räv på marken! du får ut o sätta dig några kvällar lite längre framöver! helt underbar tid att vara ute i vilket gör saken bara bättre :wub:

sitter sj jaktlös på den största marken fram till 1 om några månader. endast en granne som jag är helt säker på som har valpar nära marken jag går på. men där är det tvätstopp o få jaga så <_<

Jorå, jag har höns, och jag har rävar runt gården så jag måste stänga in hönsen om natten, så jag kan säkert bedriva skyddsjakt om de kommer inom 200m...

Just nu lockar duvorna som äter upp vetet på fältet utanför mer dock ;)

I början av veckan satt jag och skulle hålla bort duvorna från vetet och en hare sprang nästan ända fram till cammo-nätet, jag kunde nog nästan fångat den med händerna! Naturen är underbar!

Publicerat

När hade ni löpet på rävarna därnere? Här uppe hade vi kring mitten/slutet på februari så här kommer valparna fram kring mitten på juni.

Publicerat

Generellt i perioden mitten av januari till mitten av mars beroende på hur långt norrut i landet rävarna lever sen föds dom från slutet av mars till början av maj i olika delar av landet.

Mvh.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

grävlingsungar brukar dom i regel födas samtidigt som rävvalparna?

grävlingsvalpar? ute här nämligen!

har tittat lite vad lagen säger och det står ju:

11) Årsunge av grävling får jagas om det behövs för att tillgodose lantbruket eller viltvården

1 juni ? 31 juli.

på Jägareförbundets hemsida.

den lagen är ju mer är flexibel o töja på om man nu vill det :ph34r: för viltvården är det väl alltid bra o skjuta bort rovvilt!

vad gäller där egentligen? ska sitta på fredag kväll/lördag morgon ( invigning av nya bilen som sovplats :lol: )

Publicerat
  • Författare

på fredag packar jag in madrassen i bilen ( lätt lastbil i papprerna om man ska va kinkig ) tesammans med vapen, max o diverse nödvändigheter för att åka hela 1 timmes bilfärd bort för o jaga :lol: efter jobbet då såklart <_<

kompisens mark som behöver en översyn på grävling och rävfronten! hoppas på bra lugnare väder så man slipper sitta i full storm då igen.

övernattning i bilen är pga mkt smidigare o komma ut på lördag morgon igen :blush:

längtan är stor. hoppas få syn på något iaf. en bock eller två hade inte varit fel att skåda. inte heller älg för den delen :rolleyes:

• 1 month later...
Publicerat

Tjena

Jag satt och vakade på gris runt den 20 juni,jag hade med mej några mackor som åt på.

Jag slängde den ena mackan vid sidan av båset,plötsligt hör jag en räv som lockar,jag får syn på två rävvalpar på vallen.

Dom tar kurs rakt mot där sitter,dom stannar upp ca 5meter ifrån mej å leker en stund.

Sen går den ena valpen fram till båset och går in och tar mackan,jag får mota ut valpen.

Valparna lekte sedan en liten stund till precis framför mej inann dom stack iväg.

Jag satt en stund till inann jag gick till bilen,när jag kommet fram till bilen tittar jag ut på vallen igen och får se två rävhonor den ena med tre valpar runt sej å den andra med fem valpar.

Men vem har hjärta å skjuta valpar i den storleken,speciellt när jag har en drevervalp hemma :wub:

Men den 1 augusti då lever dom farlig.

Hur som helst en härlig upplevelse.

Tobbe7

Publicerat

Var ute igår och körde lite cross på diverse skogsvägar på markerna där vi jagar. När jag var på väg hem så fick jag panikbromsa för att inte köra på 4st rävungar. Efter en stund så sprang dom in i skogen och min färd fortsatte hemåt.

Senare på kvällen tog jag hagelbössan och for tillbaka och gick längst vägen jag sett dom på tidigare

och mycket riktigt så kom det ut en unge ganska fort på ca 15 meter som aldrig hann fatta vad som hände före han somnade in. Fortsatte sedan kanske 50 meter till innan nästa valp komme fram från skogen och han gick samma öde till mötes. Ev att jag far dit ikväll och kollar om man hittar dom andra två också.

Bilder finns men dom lägger jag inte ut av respekt för de som inte gillar att man jagar valparna men eftersom jag just byggt en koja 200meter därifrån där jag har tänkt sitta på rådjur i augusti så vill jag inte ha en rävkull precis i det området..

Mvh/Robster

Publicerat

Jag har lyckats komma upp i 5 skjutna rävar i år. En skabbräv och 4 valpar. Har även koll på två valpar till som jag ska ta innan premiären då jag tänkt ta en av dom vuxna.

Publicerat

Är det bäst första eller andra natten efter att dom slagit åkern?

Publicerat

Var iaf ut igår och kolla om jag hitta dom andra två valparna.Gick på samma stig som sist men ingen lycka. Gick då till bilen och bytte vapen till 6,5:an och gick till kojan som jag nyss byggt klart ca 200 meter därifrån. Jag började pipa litegrann med muspipan och efter 2 min så kom valparna fram på ca 80 meter. När jag skjöt första så stod den andra 5 meter därifrån men han reagerade inte speciellt mycket på smällen så jag drog om och sköt den också...

Känner mej samtidigt kluven inför att skjuta valparna..

Å ena sidan kanske jag får skjuta nått extra rådjur och hare i höst/vinter men å andra sidan är dom ju ruskigt söta :/

Menmen, Ska ju vara bra för viltvåden sägs det ju..

Mvh/Robster

Publicerat

Det är inte lätt och skjuta valpar,men visst är det bra viltvård.

Jag tycker man blir blödigare med åren,jag väntar nog till den 1 aug.

Tobbe

Publicerat

Är det bäst första eller andra natten efter att dom slagit åkern?

Bra fråga, vet fan inte.. Fått för mej att det slagna höet förutsatt att de ligger kvar på åkern och inte balas direkt luktar mer andra natten och drar bättre av den anledningen. Men rimligen måste sorkar och annat gott ha hunnit undan andra natten så mest mat måste finnas första.

Kompisen satt på nyslagen vall en kväll och sköt en räv. Jag satt andra kvällen och har iofs bättre passlim men iaf. Jag sköt 5.

Mvh!

Publicerat

jag tror med att det är andra natten för att det luktar mer.

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag har just nu koll på 3 st rävkullar men jag tänkte ge fan i dom tills jag får släppa ungstövaren på dom :D Vad det gäller grävling så har jag tagit 3 st årsungar hittils men snart drar det igång så då blir det att ta dom med ställande och i gryt

Mvh Martin.H

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

imorgon drar det igår :wub:

grytjakten med unghunden är efterlängtad!!! :wub:

rapport kommer imorgon om man lyckas ta något

Publicerat

Det kanske blir lite vak och lockförsök imorgonkväll.

Publicerat

arrgh kan inte klockan snurra fortare vill ju ha ljus

Publicerat

Självklart eftersom man "bara ska titta" o farsan inte kan hänga med ut, så lockar man ju in en skabbräv till 10m -.-

Publicerat

så där lyckades smyg jaga och locka in en liten rävtik på muspip jäklar vad effektivt den lilla bälgen var då och jäklar vad effektiv v-maxen är

bilder i dagboken

Publicerat
  • Författare

här är dagens byte. inte riktigt en räv men väl en segskjuten jäkel till galt. 13kg hamnade vågen på! :wub:

hundens första jobb och man är överlycklig! hunden fick ut den ut grytet 2ggr även fast den hade blivit rejält skjuten första gången så kom den ut i en väldig fart och med gott flås :huh:

Publicerat
  • Författare

här kommer då bilderna :blush:

post-3905-0-22562400-1312213945_thumb.jp

post-3905-0-76048300-1312213983_thumb.jp