Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

rävjakten 2011/2012

Featured Replies

Publicerat

Sköt mig en rävtik på vak ikväll. Hon kom smygande på ca: 100m. i höggräset när en Varmint-line från millforce kom genom luften. Kvar på plats :)

post-3526-0-17498100-1315083115_thumb.jp

• Svar 651
  • Visningar 72,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Idag blev de en räv på drev för schillerstövare! Sen drev han en till i gryt, som det skulle komma någon och göra grytprov på Hunden gick in i gryt och höll tydligen på med grävling, för efter en ti

• Det kallas bockjakt men fan vet. Började med att det kom ut en räv på vallen jag satt, den jagade sork. Avståndet var dock runt 350m och den reagerade inte på lock och sen försvann den. Fick bryta för

• Ragnarsson96
    Ragnarsson96

Kan nu meddela att jag har fått godkännande av befälhavare vid ledningscentralen

Posted Images

Publicerat

Sköt mig en rävtik på vak ikväll. Hon kom smygande på ca: 100m. i höggräset när en Varmint-line från millforce kom genom luften. Kvar på plats :)

Klockrent grattis :D

Mvh

Publicerat

Klockrent grattis :D

Mvh

Tackar, tackar

Publicerat

Igår kväll kom denna gynnaren i pass hos mig!

Kanske inte rätt art för tråden men det var ju rävjakt ^_^

Det började mörkna och det var en hel del träd omkring när jag suttit med muspipen ett tag.

Jag började bli lite stel så jag ändrade ställning något, plötsligt så prasslar det till i Eklöven bara 5m meter från mig och en snabb svart skugga lösgör sig och springer snett mot mig men med siktet i säkerthet bakom ett snår med siktet instället på 5x så är detta omöjligt att få ett bra skott så jag luftpussar ett par gånger och får faktiskt stopp på henne, det karakteristiska grävlinghuvudet blir synligt och skottet går i stickhålet!

Grävlinghonan ligger och sparkar ett par slag bara på 3-4m avstånd pulsen är som på en kanin :)

Jakt när den är som roligast/otroligast :D

post-4850-0-80354300-1315128494_thumb.jp

Publicerat

Igår kväll kom denna gynnaren i pass hos mig!

Kanske inte rätt art för tråden men det var ju rävjakt ^_^

Det började mörkna och det var en hel del träd omkring när jag suttit med muspipen ett tag.

Jag började bli lite stel så jag ändrade ställning något, plötsligt så prasslar det till i Eklöven bara 5m meter från mig och en snabb svart skugga lösgör sig och springer snett mot mig men med siktet i säkerthet bakom ett snår med siktet instället på 5x så är detta omöjligt att få ett bra skott så jag luftpussar ett par gånger och får faktiskt stopp på henne, det karakteristiska grävlinghuvudet blir synligt och skottet går i stickhålet!

Grävlinghonan ligger och sparkar ett par slag bara på 3-4m avstånd pulsen är som på en kanin :)

Jakt när den är som roligast/otroligast :D

Spännande grattis :D

Mvh.

Publicerat

Första åtelräven för säsongen ramlade ikväll :)

Efter minimal tid i kojan så hade jag räv på åteln som blev kvar och strax därefter så var det 2 Grimbart på plats , det var dock för mörkt att skjuta då <_<

Verkar som det finns riktigt rikligt med Grävling i år för tidigare på kvällen satt jag en stund vid ett gryt och såg minst 3 grävlingar där ingen av dem lyckades ställa sig så jag kunde skjuta just då men kvällen blev ju lyckad ändå ^_^

Publicerat

Hej!

Jag fick skjutit min första räv i går, när vi skulla vaka gris.

MVH

Peter

post-6172-0-40349300-1315462438_thumb.jp

Publicerat

Hej!

MVH

Peter

Stort grattis, bra jobbat!

Publicerat

Efter minimal tid i kojan så hade jag räv på åteln som blev kvar och strax därefter så var det 2 Grimbart på plats , det var dock för mörkt att skjuta då <_<

Verkar som det finns riktigt rikligt med Grävling i år för tidigare på kvällen satt jag en stund vid ett gryt och såg minst 3 grävlingar där ingen av dem lyckades ställa sig så jag kunde skjuta just då men kvällen blev ju lyckad ändå ^_^

Grattis, låter riktigt nice :D

vad åtlar du med? jag har förankrat gammalt kött samt 2 burkar med surströmming...räven springer där titt som tätt, men just nu har jag ej hunnit sitta dom senaste 2 dagarna!! Ska köra lite nu till helgen, sen bär det av mot jobb i någon månad (rese-svetsare) så jakten får lida :angry:

Publicerat

vad åtlar du med? jag har förankrat gammalt kött samt 2 burkar med surströmming...räven springer där titt som tätt, men just nu har jag ej hunnit sitta dom senaste 2 dagarna!! Ska köra lite nu till helgen, sen bär det av mot jobb i någon månad (rese-svetsare) så jakten får lida :angry:

Publicerat
  • Författare

grattis till alla rävar, själv går man lottlös även fast man vet dom finns där ute! börjar bli småirriterat kan man säga.

släpper drevern på färska rävlöpor tidigt på lördag morgon och hoppas det går ann,

såklart följer grytråttan med så om den nu springer ner får den det lika jobbigt B)

Publicerat

Hej!

MVH

Peter

Grattis till debuten :D

Publicerat

Jag har haft "turen" att få mer material pga Perukhorn och Trafikvilt än det som jakten i sig alstrar så den har varit välmatad minst sagt :huh:

Däremot så har den tömts i en rasande takt så det har inte funnits något kvar ett par dagar efter det har kommit nytt.

Det som mest funnits där är rådjur men det har även blivit ett par grävlingar :blush: även om det inte ska vara etiskt riktigt eftersom alla pälshatare förstört pälshandeln för överskådlig tid så finns det ju ingen direkt vits med dem efter skottet. :mellow:

• 3 weeks later...
Publicerat

Sådärja, då har man avverkat ytterligare ett par timmar ute på markerna.

Känns dock som att det är lite för tidigt att locka med harskrik och muspip. Finns väl tillräckligt gott om gnagare att jaga att dom väljer att inte stjäla mat. Kan ju även vara skit bakom spakarna på lockaren också...

En fråga till er erfarna. Kan man vänta sig någon utdelning av att bara sitta och stirra ut över en nyslagen äng eller krävs det någon form av åtel för att få besök av rävarna. Givetvis kan man ju ha turen med sig och få in räv men hur stor är chansen egentligen?

Markerna jag jagar på är rätt små och jag har inte möjlighet att dagligen ombesörja en åtel. Fungerar surströmmingsknepet, alltså att åtla just för det tillfället man är ute?

Tacksam för tips på hur man får tag i sensommarräven!

Publicerat

har börjat åtla och har haft räven där två dagar efter jag gjorde den så det ser bra ut bara att invänta snö så man ser något.

har laddat en ny kula för rävjakten i år och det är v-max som jag använt tidigare men ingen räv skjuten med den ännu.

Publicerat

Sådärja, då har man avverkat ytterligare ett par timmar ute på markerna.

Känns dock som att det är lite för tidigt att locka med harskrik och muspip. Finns väl tillräckligt gott om gnagare att jaga att dom väljer att inte stjäla mat. Kan ju även vara skit bakom spakarna på lockaren också...

En fråga till er erfarna. Kan man vänta sig någon utdelning av att bara sitta och stirra ut över en nyslagen äng eller krävs det någon form av åtel för att få besök av rävarna. Givetvis kan man ju ha turen med sig och få in räv men hur stor är chansen egentligen?

Markerna jag jagar på är rätt små och jag har inte möjlighet att dagligen ombesörja en åtel. Fungerar surströmmingsknepet, alltså att åtla just för det tillfället man är ute?

Tacksam för tips på hur man får tag i sensommarräven!

Nyslagna vallar brukar räven dra sig till..för tidigt tror jag för rävlock-åtel så satsa på nyslagna vallar :ph34r:

Publicerat

Vad kan man göra med en skjuten räv? Bara gräva ner? :)

Publicerat

en så länge har de bara blivit 1 räv men har sätt desto fler

Publicerat

Har haft en kamera uppsatt på en viltväxel där jag hoppades på bild på hare. Fick dock en räv på film så nu blir det rävjakt igen.

Publicerat

Kom en fin rävtik framför pipan idag på bockpasset. Nr 8 för iår, ska bli kul och se om det blir någon skillnad på småviltet kommande år nu när man börjat jaga räv på allvar !

• 1 month later...
Publicerat

Hej!

Ny här och relaivt helt novis på räv/åteljakt.

Har läst igenom tråden och behover kanske mest lite grundläggande info.

Vad skall man börja åtla med om man inte har slaktrester mm?

Skall detta grävas ner? hur djupt? läggs något över gropen? Lockar ni på räven vid åteljakt?

Jag bor en 6mil från marken så jag kan inte knalla ut varje dag och kasta ut mat. funkar foderspridare med hundmat?

Övriga tips och trix skulle underlätta, har noll koll på detta!

Tacksam för svar!

Publicerat

Hej!

Ny här och relaivt helt novis på räv/åteljakt.

Har läst igenom tråden och behover kanske mest lite grundläggande info.

Vad skall man börja åtla med om man inte har slaktrester mm?

Skall detta grävas ner? hur djupt? läggs något över gropen? Lockar ni på räven vid åteljakt?

Jag bor en 6mil från marken så jag kan inte knalla ut varje dag och kasta ut mat. funkar foderspridare med hundmat?

Övriga tips och trix skulle underlätta, har noll koll på detta!

Tacksam för svar!

Fisk går även att åtla med!

Har man mycke kan man gräva ner de tex skinn och sånt. Jag har en sj pall över min gropp.

Har även en foderspridare med hundfoder i som sprider varannan dag :)

//Martin

Publicerat

Okej!

Får ringa runt till lite mugglers och höra om dom har fiskrester, något annat man kan börja åtla med? surtrömming har jag sett men jag lär ju fylla gropjäkeln med något!

Vilka håll sitter ni på?

Var är det bäst att förlägga åteln? vid en lite kuperad blandskog där det möter ett mer "slätt" område eller barrskog där det möter ett "slätt" område? haha, lite svårt att förklara. skall jag ha det precis i kanten där skog går över till öppet eller skall jag ha det i skogan? blev krångligt detta men nån förstår säkert min frågeställning.

Vänligen,

Publicerat

Blev en stor rävhane på lock igår med syco tweety harskrik. Det tog 10 minuter sen såg jag räven på 100 meter men sen försvann den i allt gräs och då lockade jag några serier till och då kom den fram 15 meter ifrån mig så att jag kunde skjuta ^_^

post-6248-0-38428000-1321179911_thumb.jp

Publicerat

Blev en stor rävhane på lock igår med syco tweety harskrik. Det tog 10 minuter sen såg jag räven på 100 meter men sen försvann den i allt gräs och då lockade jag några serier till och då kom den fram 15 meter ifrån mig så att jag kunde skjuta ^_^

Fin räv!

Grattis!