Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

rävjakten 2011/2012

Featured Replies

Publicerat

Då vi i vårt jaktlag kommer att gå hårt på räv och kråkor i år tänkte jag höra mig för om den bästa rävlocken. Vad rekommenderas?

Har fått denna rekommenderad http://vildsvin.se/v...id=1392〈=sv men inte köpt något från den butiken så vet ej. tar gärna emot tips! :)

Hos mig så brukar fågel läten funka bäst.

Prova Verminator Syco twisted eller Syco Tweety!

• Svar 651
  • Visningar 72,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Idag blev de en räv på drev för schillerstövare! Sen drev han en till i gryt, som det skulle komma någon och göra grytprov på Hunden gick in i gryt och höll tydligen på med grävling, för efter en ti

• Det kallas bockjakt men fan vet. Började med att det kom ut en räv på vallen jag satt, den jagade sork. Avståndet var dock runt 350m och den reagerade inte på lock och sen försvann den. Fick bryta för

• Ragnarsson96
    Ragnarsson96

Kan nu meddela att jag har fått godkännande av befälhavare vid ledningscentralen

Posted Images

Publicerat

Hos mig så brukar fågel läten funka bäst.

Prova Verminator Syco twisted eller Syco Tweety!

Tack Torbjörn! Skall testa den. Återkommer med resultat. :)

Publicerat

Tack Torbjörn! Skall testa den. Återkommer med resultat. :)

Martin var namnet :lol:

Väntar på resultatet!!

Publicerat

Fick en i fällan som har strukit runt gården ett tag.

Publicerat

Det blev en sittning igår natt men tyvärr resultatlös <_<

Nu ligger ivarjefall tempraturen på rätt sidan nollan så med nederbörd så kanske man kan få koll på vad som går på åtlarna!!

ska det vara så här milda vintrar så får jag nog köpa in en åtelkamera,,, shopping alltså :P

Publicerat

Nu är det tufft.

Gick ut ikväll 22.57 och skulle locka, testa för första gången, satt mig tillrätta och tänkte jag väntar ett tag innan jag börjar skrika. Månen lös, allt var klart och fint. Hör en konstigt hostning och ser något 30m i från mig som försvinner ur syn bakom en hövagn, jäkla katt tänker jag, efter hövagnen ser jag att det var en mycket stor Mickel. Jag får stopp på den och fin bredsida på 35-40M. 7x65 kommer som ett brev på posten ur drillingen...

Räven kollar på mig ett par sec innan den skenar.. BOM!!! Vafan!!!!!!

Inget blod, hår eller tillstymmelse till träff. Gick och lös i 60-70m innan jag förstod att den tagit en 10-15 cm högt.

23.04 hade skottet gått, snacka snabba puckar.

Ang skottet har jag inget att skylla på. Hoppas han kommer igen!

Publicerat

rävjakten går mera bra.Var ut till min familjs ö som hyser förbannat med räv. Hade en kompis med mig. Vi for på torsdagen och kom ut och fixade i stugan lite. Sedan tänkte vi fara till en närbeliggande ö. Det är ett strömhål på ca 2-3 m där rävarna brukar simma ut och så. Sedan mitt på land så är det ett svag som är ett riktigt generalpass om man jagar andra sidan av ön. Ställde polaren där och gick sedan med hans tax och min tjt. Vi går ut på udden som det är ibland räv på. Inget där. Går sedan till en talldunge typ och min tjt försvinner.

Tänker väl att det är någon mårdhund eller annat äckel som lockar. Hunden börjar skälla och taxen försvinner. Sedan efter en stund så smäller det två skott från polarn.

Börjar gå ditåt, går över ett berg så tänker jag att jaha där kommer taxen. Men vafan det är ju en RÄV. Får av bössan från axeln och kastar upp och skjuter. Såg att det träffade för den krökte rygg och så.

Gick efter med bössan i beredskap men kunna va lugn för räven låg slut typ 10 m bort. Så det började bra.

Sedan började det bli mörkt så vi for tillbaka. Hängde upp räven i båthuset och var nöjda. Gick upp till stugan. Sedan när vi skulle släppa ut hundarna på kvällspink så vart det ett jäkla liv bakom stugan. Hundarna skällde och mårdhunden skrek tillbaka :) Så jag tog bössa och pannlampa och sade iväg. Brukar ha några trapskott i fickan med dom vart akterseglade. Hade i fickan remington semi-magnum 42 grams 2or :lol: Började gå på ståndskallet. Komfram och kompisen fick bort båda hundar.Mårdhunden hade börjat spela död. Blir ett enkelt skott tänkte jag. Höll i en ficklampa med en hand och skulle skjuta med en. Brukar alltid göra så. Men den kom på fötter och jag kastade in ficklampan i munnen och sköt. Kan säga att det vart ganska bra effekt på 2-3 m :P Svärmen hade gått i aningen långt bak men kommit ut mellan frambenen på den. Hörde nog inte skottet. Sedan sängen. Steg upp kl 9 (finsk tid) och klädde på sig och drack kaffe och dylikt. Gick ut på södra udden för den e bäst när man bara är en passkytt. Men det vart inget den dagen. Eller jo. En mårdhund påvägen hem i skymningen. Sedan nästa dag så sov vi lite längre. Var väl trötta, men så kom vi iväg vid 12 mitt på dagen. Gick till samma udde, jag tof generalpasset och kompisen går med hund. Efter en timme på pass mitt i värsta snöandet så sa kompisen att taxen hade fått upp. Jag gjorde mig beredd och väntade. Mitt iallt så hade jag en räv som gick och smög på en 30 m. Smög sakta upp bössan och så stannade den. Såg väl mig men den fick aldrig reda på vad det var för en filur som stod där :D Sedan började det bli mörkt så¨vi vandrade hemmåt. Det hade snöat hela dagen och slutade på kvällen och natten. Sedan på morgonen så så var det några cm snö och 4-5 grader kallt och solsken. Underbart jaktväder :wub: Vi började spåra Söderut till samma udde. Hittade ett rävspår som gick ut men inte tillbaka. Perfekt. Ställde kompisen på samma pass som jag hade stått på dagen före och började gå med hundarna. taxen fick upp med en gång och bar söderut på udden. Räven buktade fint i en timme. Min adhd tyska hade börjat driva rådjur. Hon håller ju bara på en halvtimme men det hinner långt på det :P Sedan så såg jag räven gå norrut rakt på kompisen så sa meddelade att han skulle passa upp. Mycket riktigt så kom räven och den föll för ett välrikttakt skott. Sedan började vi gå tillbaka för det skulle bli hemfärd och tja. Här sitter jag nu :D Så helgens resultat 3 rävar och 2 mårdhundar, men det finns mycket kvar av båda sorterna. Så det blir väl mera jakt bara det inte lägger is.

Oj vad det rann iväg

// MrBlomqvist

Publicerat

Nu är det tufft.

Gick ut ikväll 22.57 och skulle locka, testa för första gången, satt mig tillrätta och tänkte jag väntar ett tag innan jag börjar skrika. Månen lös, allt var klart och fint. Hör en konstigt hostning och ser något 30m i från mig som försvinner ur syn bakom en hövagn, jäkla katt tänker jag, efter hövagnen ser jag att det var en mycket stor Mickel. Jag får stopp på den och fin bredsida på 35-40M. 7x65 kommer som ett brev på posten ur drillingen...

Räven kollar på mig ett par sec innan den skenar.. BOM!!! Vafan!!!!!!

Inget blod, hår eller tillstymmelse till träff. Gick och lös i 60-70m innan jag förstod att den tagit en 10-15 cm högt.

23.04 hade skottet gått, snacka snabba puckar.

Ang skottet har jag inget att skylla på. Hoppas han kommer igen!

Kul läsning!

Jag hade en liknande upplevelse uppe i Värmland i helgen faktiskt. Small ett skott från brorsans bössa efter en halvtimme. Också bom. Första gången vi lockade så han skyllde på nerverna. Men jäkligt kul när man märker att det funkar! Om bara vintern kunde ta i lite mer ordentligt så rävarna hellre vill sno byten istället för att leta sork.

Kör hårt!

• 3 weeks later...
Publicerat

Precis hemkommen från vårat nya gömsle vi byggde i höstas nedanför huset vid havet. Det var snål blåst och ca -3, ingen trevlig kombination. La ut slaktrester efter dom 2 rådjuren vi sköt i söndags på årets sista rådjurs jakt och det var totalt rensat på åtel platsen sånär som på ett skinn!

Satt där i 2 timmar och hörde rävskriken lite här och var trots blåsten så intalade mig att jag skulle sitta lite till. Och när jag väl fått nog och reste mig och tittade ut så står en jävel alldeles nedanför!

Fiskar upp bössan men räven anar oråd och travar iväg men får upp siktet och låter skottet gå från 222:an och han vek av men föll ihop ganska snart!

Såg ut att vara en medelstor räv, får gå ned och kolla till den imorn bitti och knäppa ett kort men nu väntar bingen :)

Publicerat

Precis hemkommen från vårat nya gömsle vi byggde i höstas nedanför huset vid havet. Det var snål blåst och ca -3, ingen trevlig kombination. La ut slaktrester efter dom 2 rådjuren vi sköt i söndags på årets sista rådjurs jakt och det var totalt rensat på åtel platsen sånär som på ett skinn!

Satt där i 2 timmar och hörde rävskriken lite här och var trots blåsten så intalade mig att jag skulle sitta lite till. Och när jag väl fått nog och reste mig och tittade ut så står en jävel alldeles nedanför!

Fiskar upp bössan men räven anar oråd och travar iväg men får upp siktet och låter skottet gå från 222:an och han vek av men föll ihop ganska snart!

Såg ut att vara en medelstor räv, får gå ned och kolla till den imorn bitti och knäppa ett kort men nu väntar bingen :)

Grattis!

Jag satt en stund i går också men hade ingen tur <_<

Publicerat

Jag gick ned efter frukosten för att kolla till den räven jag sköt inatt, då såg den medelstor ut. Men när jag kom ner så såg man att den var lite större än så, vågen stannade på 8kg!

Det var en fin hane i perfekt kondition och inga slitna tänder, gött att man fick bort den annars hade den blivit gammal och tagit många kid! :)

Sköt med min Sako Vixen 222 med helmantel, kulan gick rakt igenom, slog i backen och blev kvar i snön så nu fick man en kul souvenir! ;)

Ska flå av den fina svansen och binda flugor på den sen :P

post-6127-0-57443800-1327664075_thumb.jp

post-6127-0-83453600-1327664142_thumb.jp

post-6127-0-02558400-1327664277_thumb.jp

Publicerat

Grattis!

Jag satt en stund i går också men hade ingen tur <_<

Tackar! 2st stora hanar på 7.5 respektive 8kg har det blivit nu :)

Det är segt att sitta länge i kylan utan att det kommer någon räv <_<

Jag tror inte jag suttit någon gång utan att inte se någon räv, men det är inte något att skryta om att man har mycket räv på markerna, det betyder bara att man jagar alldeles för lite! :P haha

Publicerat

Det verkar som rävarna håller en ganska stabbig vikt i våra nejder!

Förra året blev det ju en buffel och i år en på knappt 9kilo.

Med dina 2 så verkar medelvikten vara rätt god på Vkusten.

Jag kollade över åtlarna i dagsljus i dag och har visst aktivitet på alla 3åtlarna :)

Att ha mycket räv beror nog i första hand på att grannlagen har ``glömt´´ att jaga räv och inriktat sig på älg och rådjur istället B)

Mig gör det inget eftersom det blir mer rävjakt för mig själv :P

Publicerat

Det verkar som rävarna håller en ganska stabbig vikt i våra nejder!

Förra året blev det ju en buffel och i år en på knappt 9kilo.

Med dina 2 så verkar medelvikten vara rätt god på Vkusten.

Jag kollade över åtlarna i dagsljus i dag och har visst aktivitet på alla 3åtlarna :)

Att ha mycket räv beror nog i första hand på att grannlagen har ``glömt´´ att jaga räv och inriktat sig på älg och rådjur istället B)

Mig gör det inget eftersom det blir mer rävjakt för mig själv :P

Jo det verkar ju inte bättre än det, förra vintern bommade jag på en "Schäfer" !

Kul med mycket aktivitet på åtlarna :) Jag la en sten på skinnet som var kvar och när jag styckar rådjuren till helgen så tänkte jag borra hål i benen och fästa dem med en ståltråd i ett armerings järn så dom inte tar dom med sig :P

Jo det är många som håller efter rävarna, gubbarna gillar nog inte att sitta ute mitt i natten och frysa... ;)

Publicerat

jag har ett dike vid min åtel som jag använder för att ankra det goda i men det funkar ju mest när det är minus grader ^_^

Däremot så driver golukten iväg med diket och fångar rävens intresse på längre håll.

Många av rävarna följer diket till åteln ;)

Publicerat

Satt ute i kojan mellan 12 och 03 inatt i -7 och såg inget annat än en hare! <_<

Hade hängt upp en väl lagrad burk med sur strömming i ett träd och skjutit några ggr med salongsgeväret för att det skulle lukta lite mer av åteln. Och la även ut några kg med valp foder jag köpt på ica.

Hörde ett par rävar som skällde bakom udden jag satt vid men dom dök aldrig upp!

Nu har jag ordnat så vi kan hämta så mycket sill vi vill ha och lägga på åteln så hämtar en 40kg och lägger på åteln och hoppas på något mer än sugna trutar på besök! ;)

Publicerat

Åh du !

Sill kommer säkert funka bra :)

Du lär ju få det svårt att inte gå dit och skjuta trut :P

Själv skulle jag sitta en stund igår också , när jag körde in på grusvägen mot åteln så såg jag en grann vinterräv springa in i skogen.

När jag väl satt mig tillrätta så upptäcker jag att vinden ligger helt fel,, så dags att börja med det då <_<

byte av åtel blev det och inget att se, men det bådar ju gott inför kommande kvällar ;)

Publicerat

Åh du !

Sill kommer säkert funka bra :)

Du lär ju få det svårt att inte gå dit och skjuta trut :P

Själv skulle jag sitta en stund igår också , när jag körde in på grusvägen mot åteln så såg jag en grann vinterräv springa in i skogen.

När jag väl satt mig tillrätta så upptäcker jag att vinden ligger helt fel,, så dags att börja med det då <_<

byte av åtel blev det och inget att se, men det bådar ju gott inför kommande kvällar ;)

Jo jag hoppas det! Dom är ju ändå nere och letar efter fisk vid havet så tänkte vara snäll och ge dem det, med lite ränta förstås! ;)

Bara positivt om det hittar dit några trutar för då säljer jag dem till en dam som tävlar med sina hundar och då blir skotten betalda :P Bara jag slipper Havsörnarna på åteln som jag hade förra året, fina och titta på men inte bra för jakten.. :)

Gött då vet du vad som kommer besöka din åtel då! :) Tråkigt med vinden, var lite samma sak för mig igår!

Har du gett dig på att bereda något skinn förresten? Jag flådde svansen på min sista för att ha till flugbindning senare.. ;)

Publicerat

Jo jag hoppas det! Dom är ju ändå nere och letar efter fisk vid havet så tänkte vara snäll och ge dem det, med lite ränta förstås! ;)

Bara positivt om det hittar dit några trutar för då säljer jag dem till en dam som tävlar med sina hundar och då blir skotten betalda :P Bara jag slipper Havsörnarna på åteln som jag hade förra året, fina och titta på men inte bra för jakten.. :)

Gött då vet du vad som kommer besöka din åtel då! :) Tråkigt med vinden, var lite samma sak för mig igår!

Har du gett dig på att bereda något skinn förresten? Jag flådde svansen på min sista för att ha till flugbindning senare.. ;)

Nja!

Biffen som jag sköt ligger stelfrusen på gården men jag misstänker att skinnet sitter ganska bra på den <_<

Publicerat

startade en fågel och räv åtel med brorsan la ut lite kött och så fick vi en liten gädda igår som jag skar upp och la ut kan detta funka och sen förstås lite bröd och sådant till fåglarna och föresten vad ska han ta om vi sitter i helgen 22 wmr eller 30,6. 22 an väl eller har jag fel ? MVH LINUS :D

Publicerat

Sköt min första räv i lördags, det var inte bara min första räv utan första djuret överhuvudtaget och det på min 30års dag :)

Sköt med hagel på ca 12-15 meter, ett skott. Den var så pass fin att den ska stoppas upp. 30års present till mig själv :)

Publicerat

Sköt min första räv i lördags, det var inte bara min första räv utan första djuret överhuvudtaget och det på min 30års dag :)

Sköt med hagel på ca 12-15 meter, ett skott. Den var så pass fin att den ska stoppas upp. 30års present till mig själv :)

Grattis i dubbel bemärkelse! :)
Publicerat

Snart är det dags att köra rävjakt seriöst ett tag, nu när man kan bara psysla med denna jakt. Ska hitta bra ställen att börja på, finns mycket mark att utforska när det gäller räv. Men vet om en del ställen där det kan komma Räv.

Publicerat

Grattis i efterskott och till räven ochså!

Det visade sig till att bli en bra dag förstår jag :)

Publicerat

Grattis i dubbel bemärkelse! :)

Tackar! :)

Grattis i efterskott och till räven ochså!

Det visade sig till att bli en bra dag förstår jag :)

Tack! Absolut, det var riktigt bra. Var nära att vi skulle bryta jakten, för det hade gått rätt länge utan att det hände nåt, sen kom han och jag hade perfekt läge :)