Publicerat Februari 1, 201214 yr Författare Grattis dubbelt upp. jo nu börjar jakten seriöst. hunden har äntligen börjat visat framfötterna ordentligt här nästa år blir nog grovt inriktat till 95% rovdjur endast
Publicerat Februari 1, 201214 yr Igår fick jag en rävtik på lock med Vogelklage från Klaus Demmel! Grattis till en lockis! Ja det börjar ju dra ihop sig till peaken på den jaktformen så man får göra ett försök, nu när verkar omöjligt på åteln...
Publicerat Februari 1, 201214 yr Igår fick jag en rävtik på lock med Vogelklage från Klaus Demmel! Grattis! Lockade du från ett gömsle eller satt du ute i det fria?
Publicerat Februari 1, 201214 yr Grattis! Lockade du från ett gömsle eller satt du ute i det fria? Tackar! Det var ute i det fria ca:200m från en av mina åtlar
Publicerat Februari 1, 201214 yr Grattis till en lockis! Ja det börjar ju dra ihop sig till peaken på den jaktformen så man får göra ett försök, nu när verkar omöjligt på åteln... Tackar! Hos oss verkar det som löpet håller på att avta redan så nu händer det grejer ! Hoppas jag ..
Publicerat Februari 3, 201214 yr Hej ! Igår var jag ute en runda mellan 20:00-24:00. Vid 20:50 kom första räven (hane)som blev på plats Vid 22:40 kom andra räven (Tik) som också blev på plats sen bara någon minut efter jag hade skjutit så kom det ytterligare en räv som gick runt den andra skjutna räven , men då kom man ned på jorden igen med en bom :evil: //Andreas
Publicerat Februari 3, 201214 yr Hej ! Igår var jag ute en runda mellan 20:00-24:00. Vid 20:50 kom första räven (hane)som blev på plats Vid 22:40 kom andra räven (Tik) som också blev på plats sen bara någon minut efter jag hade skjutit så kom det ytterligare en räv som gick runt den andra skjutna räven , men då kom man ned på jorden igen med en bom :evil: //Andreas Grattis till de 2 första smällarna då! Det är sådana kvällar som man inte hinner bli trött på! Bäst av allt borde vara att du kunde värma dig på pipan
Publicerat Februari 3, 201214 yr Tackar. Nej trött hann jag inte bli . Varmt var det , men det berode inte på pipan utan att det var runt 27 grader i kojan . Men det märks att det är löptider, för ingen av dom gick fram på åtlen utan gick med nosen i backen . Det var tredje räven i år för mig på 3 sitningar . //Andreas
Publicerat Februari 3, 201214 yr Rävarna verkar inte vilja besöka åteln nu, bara kråkorna som är där! Dom löper för fullt nu, ville inte sitta inatt då det var -15! Det hade fallit lite spår-snö inatt och när jag kollade på havs isen såg jag 4st olika spår varav ett som var nästan dubbelt så stora som dom andra spåren. Nu vet jag att dom är där, nu gäller det bara att palla sitta ute i kylan!
Publicerat Februari 3, 201214 yr Justdetja ringde Sva för koll om dom tar i mot rävar i år ? men inte i år vilket är konstigt med fjolårets resultat ,, men dom har väl inte- Fått pengar för insamling! vilket är ju är trist
Publicerat Februari 4, 201214 yr Justdetja ringde Sva för koll om dom tar i mot rävar i år ? men inte i år vilket är konstigt med fjolårets resultat ,, men dom har väl inte- Fått pengar för insamling! vilket är ju är trist Det stämmer att det är pengabrist! Om jag fattade rätt så har de inte hunnit obducera alla 3000 som kom in förra året.
Publicerat Februari 4, 201214 yr Har som flera tydligen ingen som helst aktivitet på åteln...men.. Stod i köksfönsteret och kika medans jag vänta på att lasagnen skulle svalna lite innan intag, en större mickel passerar som vanligt snabbt genom kohagen...men nu lockades den tillbaka av ett fågelkvitter. Skjuten på 120m genom köksfönsteret mitt i bringan med en vulcan då den satt sig under en gran och kika. Lite lustigt var att det inte syns någe hål alls i den, varken in eller ut...inte bloddroppe har runnit ur han. Drygt åtta pannor!
Publicerat Februari 4, 201214 yr Det blev en här hemma oxå inatt, bakom huset.. Men det är ju där jag har min åtel Vid halv elva ungefär kom det en som fick munnen full med snö
Publicerat Februari 4, 201214 yr Det blev en här hemma oxå inatt, bakom huset.. Men det är ju där jag har min åtel Vid halv elva ungefär kom det en som fick munnen full med snö Se där! Grattis! Ska försöka ta en i morgon.
Publicerat Februari 4, 201214 yr Se där! Grattis! Ska försöka ta en i morgon. Tackar! Då får du ha en riktig skitjakt imon, själv ska man åka bil mest hela dagen... Mindre spännande
Publicerat Februari 4, 201214 yr Fy fan. Muntra upp mig lite tack..... Riktigt motigt just nu med lockandet. Senaste tre gångerna jag varit ute, har det kommit räv. Har väl gjort en 3 - 4 pass per gång. Första gången kom räven på min högersida, rakt mot mig. För att skjuta måste jag vrida hela kroppen, vilket gör att räven ser mig och kastar direkt. Räven var så nära som 30 meter. Kvällen efter exakt samma händelse, lika nära, samma sida. Detta gjorde att jag började fundera på en bulvan för att styra räven och rävens syn från mig mot bulvanen. Kollade och tyckte det var rätt rejäla priser på en dammvippa som flaxar till. Kollade runt och funderade på alla de ting hur jag skulle lösa det bäst. Vindrutetorkare - nää. Nån typ av radiobilsmotor - nääää... Funderade lite till och kom att tänka på en rävsvans som jagar en boll. Hade sett det på nån marknad nånstans. Letade på nätet och till slut så fann jag vad den hette. Weasel ball. Fann också dessa länkar: Finns fler om man söker på youtube - Weasel ball decoy Fastnade dock på den sista men gjorde den lite annorlunda. Sökte på nätet var man kunde köpa dem samt pris. Inte lätt att hitta något förrän jag kollade på Ebay. Klappat och klart. Självklart köper man en från tyskland för det fiiiina priset av ca 120:- inkl frakt.. (Med lite trassel från leverantören så skickade de faktiskt 2 st. till mig.) Om intresse finns kan jag berätta hur jag gjorde bulvanen. Ut igen med den "nya" fina rörliga bulvanen. Månljus, dock lite moln, minus 15 grader och 5 s/m nordlig vind. Sitter av två pass som inget kommer på. 3:e passet är vittringstunnel diagonalt över en åker. Skog på sydöstsidan, åker på nordvästsidan. Ställer bulvanen på nordvästsidan om vittringstunneln, åkersidan med andra ord. Räv kommer ut på åkern från skogen. Klar riktning mot bulvanen och springer in i vittringstunnel innan jag hinner få till ett skott. Kastar naturligtvis och räven är borta. Räven kastade ca 80 - 90 meter från mig. Om jag ställt bulvanen på andra sidan om vittringstunnel tror jag att jag fått räven. Lärdom: Om bulvan användes, ställ den helst mellan vittringstunnel och där du tror att räv kommer om möjligt, annars i vittringstunnel. Var bara tvungen att skriva av mig lite frustration...... Redigerad Februari 4, 201214 yr med MeraJaktTack
Publicerat Februari 4, 201214 yr Författare vet inte riktigt vart jag ska skriva om dagen. för trött nu iaf men vill tacka Älgflugornas herre för en MYCKET trevlig dag på både vilttäta och OTROLIGT vackra marker. tyvärr kunde inte hunden leverera fram något vilt till någon av dom bägge vapnen som var med men hoppas iaf du tyckte det var lite trevligt! åter igen tack för det trevliga sällskapet och den fina jakten älgflugornas herre!
Publicerat Februari 13, 201214 yr Satt ute i mitt portabla gömsle i nästan 4 timmar, aktivitet överallt under hela sittningen. Men det var nästan inget månljus och en del av snön hann smälta bort i + graderna som var idag, så sikten var nästan obefintlig! Dessutom ville dom inte vara ute på havs isen som dom brukar utan sprang bakom gömslet på åkern istället. Väntar nog med att dra ut tills nästa fullmåne kommer så man kan se dem!
Publicerat Februari 13, 201214 yr En tik blev nattens resultat men ja skulle suttit längre för den var släpad tio meter i morse när ja hämtade den...
Publicerat Februari 13, 201214 yr En tik blev nattens resultat men ja skulle suttit längre för den var släpad tio meter i morse när ja hämtade den... Se där! Då gör du någon nytta iallafall.
Publicerat Februari 13, 201214 yr Är den tråden bara för åtling/lock och vak eller? Iallafall så sköt vi två rävar igår en ung räv som hunden drev in i en sten mur, en passskytt stannade där och efter 20 min så sprang den ut, några meter innan den fick smaka på bly. Hundföran fick sedan skjuta en stor räv för sin 5år hund som är grym tror den är jaktchampion. Jag hade även läge på en ungräv men blev lite hastigt och blev osäker så avstod. farfars Sa att en räv måste man alltid skjuta på, blev lite sur på honom då...
Publicerat Februari 13, 201214 yr Ser det dere får skutt bra med rev! Grattis!! I morgen drar jeg opp på en fjellåte jeg har. Har ikke vært der siden jeg gravde den ned i høst. Gleder meg!! Følg gjerne med. http://bak7fjell.blogspot.com/2011/11/da-var-ata-pa-plass.html www.Bak7Fjell.com