Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ÄLGJAKTEN 2011/2012

Featured Replies

Publicerat

Var ut och märkte pass idag, vi har riktigt gott om älg om man dömmer av antalet spår och legor. Ska ut en vända imorgon och märka ännu mer pass, la en beställning på solsken hela veckan också hos smhi men vi får se om dom har något på lager.

• Svar 328
  • Visningar 52k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Var ut och märkte pass idag, vi har riktigt gott om älg om man dömmer av antalet spår och legor. Ska ut en vända imorgon och märka ännu mer pass, la en beställning på solsken hela veckan också hos smhi men vi får se om dom har något på lager.

det är redan uppbokat skitväder nästa vecka eftersom jag jobbar.... :ph34r:

Publicerat

Finns inget dåligt väder bara dåliga kläder :wacko:

Publicerat

fick se tjuren jag vetat finns och lockat in flera gånger på ca 100m ikväll och han hade 6-7 taggar på ena sidan det jag hann räkna men riktigt grova horn och riktiga stora utlägg på dom, jag bedömde att tjuren vägde nånstans mellen 230-250kg och han var mager.

men det var kul att se att det finns stora kvar ännu.

Publicerat

Haha, Då vet vi vem vi skyller på till vigge när han inte får jaga något

:rolleyes:

Publicerat

Nu sitter man i jakt-stugan, har bastat och badat badtunna, druckit lite whiskey och öl, pratat med jaktkamraterna och nu får det bli måndag.... Såg en hel familj vid stugan vid ankomst, hygglig oxe 12-16 taggar var med.... Honom tar vi på måndag :P ...

Publicerat

Var uppe vid marken och fixade när dessa kom på besök, ser helt klart lovande ut inför måndag morgon.

post-9730-0-76359000-1318099159_thumb.jp

Publicerat

Imorgon smäller det. Har arbetat med att märka pass hela helgen, gått över myr och berg. Området håller gott om älg men på det området ska vi jaga till helgen.

Mitt andra område håller dock oftast gott om älg det också så det borde ge lite utdelning. Det blir min första älgjakt med 30-06an som är betydligt lättare att släpa runt än 6.5an, sedan är jag ju vice jaktledare vilket kräver att jag måste ha lite koll på saker och ting i år, något som visade sig svårare än jag först trodde men det ska nog gå bra bara inte jaktledaren går och blir sjuk :)

Så alla glada, skitjakt på er imorgon.

Publicerat

Nu bär det strax av, ut på morgonpass!:)

Taggad till tusen!:D

Ha en go dag alla och skitjakt på allihopa!:P

Gustaf

Publicerat

Även en gammal grisajägare kan.. :rolleyes: Pinnatjuren hade bråttom över en åker till den skyddande skogen, men där stod jag! :P

IMG_0724.jpg

Publicerat

Jag hade blivit "beordrad" att jobba idag, så jag kunde bara deltaga lite på morgonen.

På väg ut till passet kommer jag ut på en mosse, 30-40m bort står en ståtlig tjur.

Jag ser tre taggar på ena hornet!

Skjutbart är en av dubbelkalv, ensamt hondjur och tjur med MER än 4 taggar. På genomgången sades det uttryckligen att tjur med 3+1 taggar inte är skjutbar!

Eftersom jag bara såg ena sidan så kunde jag inte skjuta. Jag hade tjuren i perfekt läge, men såg inte andra hornet, för han hade bredsida till.. på 30 meter!

Jag höll igen, man vill ju inte göra bort sig första säsongen med jaktlaget!

Men vad är oddsen för 3+1 taggar? Tvekar med osäkrat vapen...

Han får vind och vittrar mig, vänder om och drar i full careta! En 6-taggare!

Men läget är förlorat, en älg-röv i siktet!

Kan inte bestämma mig för om jag ska gräma mig eller vara stolt över det innhållna skottet...

Nåja, jag ska ut imorgon bitti igen och hoppas på ett nytt möte med 6-taggaren!

Efter lunch måste jag jobba igen... "semester" är inte vad det brukade vara! Nästa år ska jag säga att jag åker till Japan och inte kan anträffas på 7 dagar!

Publicerat

Morgonen började bar såg en tjur som jag räknade till 5 taggar men troligen mer på ena sidan.

Inget klock rent läge så den fick gå.

Resten av dagen var skit jakt.

Morgondagen kör vi igång i området jag såg tjuren gå in i så det kan nog bli lite spännade.

Ska gå med Zäpo i den såten så det vore kul om han kan driva fram tjuren till någon passkytt. :D

Lasse

Publicerat

Shit vilken dag. Jag kommer ut till samlingen kl 0600, vi får våra pass och går igenom lite sista minuten saker. Strax före kl 07 är vi på plats och 0715 (då vi suttit ca 20 min) smäller det, det går ca 1-2 minuter och så hörs en till smäll från samma håll, inget på radion.

Jaktledaren frågar vem som skjutit, inget svar, jag rapporterar att det är någon åt min höger, där har vi två skyttar men ingen bekräftar eller nekar. Jag börjar ropa på dom två skyttarna men ingen svarar och jag börjar frukta det värsta, jag ropar och frågar om någon kan bekräfta att det är grannen som skjutit men ingen svarar.

Ca 5-10 minuter efter första skottet sprakar det till i radion och skytten rapporterar att en tjur är skjuten och ligger, första skottet hade tagit i lungan men älgen låg och sprattlade lite så han skjöt ett till i halsen. Jag erbjuder mig snabbt att hjälpa till med urtagning då jag satt på ett dötrist pass och trots att jag bara suttit 20 min redan var uttråkad.

Jag ger mig av och vi tar ur älgen, jag beger mig hemmåt för att hämta upp tracen och ringer odenskbg eftersom vi tänkt få lite fart på hans unghund. Hämtar tracen hemma och unghunden hos odenskbg och så bär det av ut i skogen igen. Precis då jag ska svänga in på jaktområdet knallar en råget med två kid lugnt över vägen, hoppas det inte är någon vana bara för dom hade verkligen inte någon som helst brådska över ens då jag stod rätt när dom.

Vi krånglar ut älgen, inte helt bekymmersfritt och under utkrånglandet så smäller det 5-6 gånger på grannmarken och varje gång får vi kasta oss på radion för att höra om det är hos oss. Under utkrånglandet så börjar unghunden rusa runt älgtracen och skälla stånd på älgen, jag berömmer hunden och hoppas hon gör likadant på levande.

Efter att älgen är utkrånglad blir det en kopp kaffe, lite lunch och sedan är det drev. Jag går ikapp och om den något dåligt organiserade drevkedjan som mer liknar en klump är en kedja, vi kommer in i en tätning och det är fullt med älgspår, legot och skithögar så jag släpper unghunden för här kan hon väl endå inte gå på annat än älg. Hon travar på och då drevkedjan kommer när så börjar hon hälsa på alla roliga människor, hon hälsar på lite skyttar men tillslut får jag henne att intressera sig för älgspåren istället.

En bit in i tätningen hamnar vi i ett spår med rykande färska älgskitar på en fin rad, alltså helt säkert att vi ligger i spåren på älg och unghunden ökar farten en del, efter ett tag måste hon fått vittring eller något för hon drog på rejält och drar ifrån mig så jag stannar och börjar kolla på gpsen, hon har fin fart och går hyffsat rakt, hon tar sig 200-300 meter innan en av passskyttarna ropar att hon ligger ett trettiotal meter bakom en ko med en kviga, dom försvinner in i tätningen igen och jag ser på gpsen att hon är på väg tillbaka, hon är snabbt hos mig och vi fortsätter frammåt men hinner inte långt innan det smäller, ca 30 sekunder senare kommer smäll nr 2, jag gillar inte då det smäller två gånger men vi får snabbt kontakt med skytten som har satt en i lungan och en i halsen, samma skytt som sköt på morgonen.

Så 2 älgar på första dagen och med tanke på hur sjukt mycket älgspår jag sett idag så kan det mycket väl vara slut redan imorgon. Det ser ju även lovande ut för unghunden, detta är också hennes första älgjakt.

Publicerat

Jag hade blivit "beordrad" att jobba idag, så jag kunde bara deltaga lite på morgonen.

På väg ut till passet kommer jag ut på en mosse, 30-40m bort står en ståtlig tjur.

Jag ser tre taggar på ena hornet!

Skjutbart är en av dubbelkalv, ensamt hondjur och tjur med MER än 4 taggar. På genomgången sades det uttryckligen att tjur med 3+1 taggar inte är skjutbar!

Eftersom jag bara såg ena sidan så kunde jag inte skjuta. Jag hade tjuren i perfekt läge, men såg inte andra hornet, för han hade bredsida till.. på 30 meter!

Jag höll igen, man vill ju inte göra bort sig första säsongen med jaktlaget!

Men vad är oddsen för 3+1 taggar? Tvekar med osäkrat vapen...

Han får vind och vittrar mig, vänder om och drar i full careta! En 6-taggare!

Men läget är förlorat, en älg-röv i siktet!

Kan inte bestämma mig för om jag ska gräma mig eller vara stolt över det innhållna skottet...

Nåja, jag ska ut imorgon bitti igen och hoppas på ett nytt möte med 6-taggaren!

Efter lunch måste jag jobba igen... "semester" är inte vad det brukade vara! Nästa år ska jag säga att jag åker till Japan och inte kan anträffas på 7 dagar!

Klart du gorde rätt som inte chansade ^_^ denna gång var den skjutbar men det viktigaste du chansade inte du höll igen vilket är bra

kommer flera chanser :rolleyes:

Publicerat

Har inte varit ute idag men har redan hunnit med att skjuta en ko och en kalv under september. Däremot fick jag möjlighet att locka in en älgtjur på ca 8 meters håll. Han tittade länge på mig och jag på honom. Sedan bestämde jag mig för att jag inte ville ställa upp på några tokigheter och skällde två gånger som en hund. Tjuren sprang iväg över hygget som han kommit från.

I övrigt så är det kopiöst mycket älg i farten där vi jagar.

Publicerat
  • Författare

Kunde ha blivit två kvigor idag, den första kommer rakt imot mig först viker av springer ställer sig bakom några träd sen försvinner hon.

i Eftermidags så ropar en av hundförarna att jag snart får besök, hinner kolla ser en Kviga komma med mycket hög fart 2 till 300 meter från mitt pass.

Publicerat

Vi får bara skjuta kviga och pinn tjur så naturligtvis kom det en gigantisk 10 taggare som stannade med så fin bredsida på 40 meter.

Publicerat

Älgjakt mån och tis.

Då jag efter handledsoperation är justerad både i höft och hand så fick hunden vila och grabben 16 år o jag satt på pass.

Vi hade kanske suttit 40 min när det kommer två tjurar i en backe ner mot inägan vi sitter vid. Endast 2 taggar på skjutsidan tillåtet. Den första var nog på gränsen men jag ser inte riktigt, när tvåan kommer ser jag att den är skjutbar. Hör ett konstigt ljud från sonen visar sig att han försöker vissla, går inget vidare så jag visslar till, tjurer stannar och jag är på väg att säga skjut men hinner inte ens öppna mun förren det smäller. Tjuren markerar ordentligt men ger sig iväg så han skjuter en gång till och då går den omkull. Andra viltet och första älgen för honom.

post-1895-0-70322200-1318406346_thumb.jp

Sen fick han ta ur den själv

post-1895-0-79486200-1318406364_thumb.jp

Riktigt kul premiärdag, en stund senare kommer det ko m en kalv dock ej lovliga. Nästa pass sitter vi vid en åker och ytterligare en ko m kalv visar sig, ställer upp sig på 40 m

post-1895-0-52876500-1318406443_thumb.jp. Sonen var salig, vilken jaktdag!

Publicerat

I måndags ca 06:45 på väg ut på kalhygget där jag tänkt sitta ser jag eller kanske snarare anar att något stort djur rör sig 70-80 meter bort men för mörkt för att se vad men jag får känslan av 2 djur då jag tyckte det var rörelse på 2 platser. Står blixt stilla tills det ljusnar och kan under 30 minuter sen beskåda en kviga/ko gå och beta bort från mig och har flera skottchanser men hon går i kanten mot en tätare plantering så jag vågar inte skjuta då hon kan ha kalv med sig. När hon så försvunnit ur sikte smyger jag på pass. Senare spårar jag av en lerig grusväg hon måste passerat i mörkret och hittar då spåren efter en kalv också så då behöver man inte gräma sig för att man inte sköt :D

Samling vid 9, skitprat med kaffe, lite allvarligt prat och sen dax för drev. I första drevet sköt vi vuxentilldelningen på 2 vuxna genom att skjuta en 4 taggad tjur och en kviga samtidigt som ko med kalv fick passera och en räv gick bakåt i drevet. Mao klart på förmiddagen på måndagen för andra året i rad. Det är mycket förberedelser för väldigt lite jakt....

Tröstade mig med stövarjakt igår tisdag och fick skjuta en hare iaf :)

Publicerat

Här går det hyffsat, ramlade ko och tjur i måndags och så en tjur och en kalv idag men vi brukar vara klara vid det här läget, det är dock inte ont om älg, tvärtom så ser vi älg och älgspår överallt så det är mer än vanligt organiseringen av jakten kunde dock varit bättre. Nu har vi bara en kalv kvar så får hoppas den ramlar imorgon.

Publicerat

Då vart älgjakten över för i år då. Vi har skjutit 4 av 5 älgar på licensen. Den sista kalven överlåter vi till hundförarna att avsluta.

För min del har det gått riktigt bra. I tisdags dök det upp en påskjuten ko på mitt pass. Jag sköt henne när hon stod i skogsbrynet 150 m bort. Hon blev kvar. http://lipoptena.blogspot.com/2011/10/alg-inom-synhall.html

Igår gick det också bra, då dök det upp en kviga på mitt pass. Hon dog också knall och fall. Det såg nästan ut som om hon dök ner i gölen där hon precis böjt sig ner för att dricka. http://lipoptena.blogspot.com/2011/10/alg-i-golen.html

P1030071.JPG

Publicerat

Har precis avslutat första dagen på oktoberjakten, en bra dag men lite surt att få besök av en pinntjur som står och betar i en kvart med bredsidan mot mig 60 meter bort - när vi inte får skjuta vuxna djur förräns på lördag!! Jaja, det kommer fler tillfällen...

Publicerat

Har precis avslutat första dagen på oktoberjakten, en bra dag men lite surt att få besök av en pinntjur som står och betar i en kvart med bredsidan mot mig 60 meter bort - när vi inte får skjuta vuxna djur förräns på lördag!! Jaja, det kommer fler tillfällen...

Bara kalvjakt på veckorna? Sånt är surt.

---

I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.056943,17.012006

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Rullar på lite klent än så länge 9 älgar hittills.

Lasse

Publicerat

Bara kalvjakt på veckorna? Sånt är surt.

---

I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.056943,17.012006

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, vi har bara ett vuxet djur kvar att skjuta och då får vi bara skjuta kalv nu under veckan eftersom inte alla kan vara med... :angry: