Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bäverjakt i BD

Featured Replies

Publicerat

Har varit ute på årets första bäver jakt ikväll.En hel del trädfällningar utanför dammen,med två hål upp ur strandbrinken,där maten dras ner under isen.

Men ingen aktivitet dom två timmar jag satt där i kväll >:( Men kommer dom fram ja då smäller det ;D

Någon annan som varit ut här runt kusten ännu i vår??

• Svar 131
  • Visningar 15,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Ja, jag har varit ut en gång för ca: en vecka sedan och det blev en lyckad kväll.

Redan efter 5 minuter fick jag höra en bäver och efter ca 10 minuter kommer den upp på kanten och jag väntar på skottläge men den tog med sig en pinne och gick ner på isen igen där jag inte kunde se den och smyga till skottläge är ju bara att glömma med en skare som precis brister när man går så det blev till att vänta.

Så jag sitter och lyssnar på gnagandet i ca 40 minuter då den kommer upp igen på andra sidan bäcken och den här gången blev det bra skottläge så jag lät skottet gå och det tog perfekt vilket det ska göra eftersom man oftast har gott om tid att vänta in ett perfekt läge och dessutom blir det ganska korta håll. Jag väntar alltid in ett perfekt läge för att jag vill att de ska bli kvar på plats eftersom de är i vattnet på fem röda om det inte blir "knall och fall".

Fredrik

Publicerat

Körde förbi bäcken för någon dag sedan och såg inte ett tecken på någon aktivitet.

Nu toksnöar det så bäverjakten känns lååångt borta. :(

Publicerat

Första maj åker jag till dalarna i alla fall. I min stuga är det helt lugnt alldeles för tidigt än.

Publicerat
Ja, jag har varit ut en gång för ca: en vecka sedan och det blev en lyckad kväll.

Redan efter 5 minuter fick jag höra en bäver och efter ca 10 minuter kommer den upp på kanten och jag väntar på skottläge men den tog med sig en pinne och gick ner på isen igen där jag inte kunde se den och smyga till skottläge är ju bara att glömma med en skare som precis brister när man går så det blev till att vänta.

Så jag sitter och lyssnar på gnagandet i ca 40 minuter då den kommer upp igen på andra sidan bäcken och den här gången blev det bra skottläge så jag lät skottet gå och det tog perfekt vilket det ska göra eftersom man oftast har gott om tid att vänta in ett perfekt läge och dessutom blir det ganska korta håll. Jag väntar alltid in ett perfekt läge för att jag vill att de ska bli kvar på plats eftersom de är i vattnet på fem röda om det inte blir "knall och fall".

Fredrik

Var siktar du om den är på land??

Grattis föresten!! ;D

Publicerat

man har ju varit och lokaliserat runt bäcken och nog har man sett att bävern har sitt hål i isen som den kommer upp ur och äter. men det gäller ju bara att få ut farsan till att sätta sig och passa på den ;D

Publicerat
man har ju varit och lokaliserat runt bäcken och nog har man sett att bävern har sitt hål i isen som den kommer upp ur och äter. men det gäller ju bara att få ut farsan till att sätta sig och passa på den ;D

Samma sak gäller för mig. Beroende av farsan ;D ;D ;D

Publicerat

ja du gabbe nog lever den farligt när vi sitter där med laddade bössor ;D

Publicerat

Jag förordar nog huvudskott även på land om bävern är inom rimliga håll....sköt sönder en...ifjol....(8x57)

Publicerat
Jag förordar nog huvudskott även på land om bävern är inom rimliga håll....sköt sönder en...ifjol....(8x57)

Ja, det är vad jag har siktat och träffat på de som blivit kvar på stället med......det verkar som det bästa stället.

Publicerat
Var siktar du om den är på land??

Grattis föresten!!

Tack.

Jo, jag brukar också skjuta i skallen även om de är på land nackdelen med det är ju om man vill spara skallbenet, isåfall kan man ju skjuta i ryggraden/nacken för då blir dom också kvar på plats men en av de jag skjutit så blev väldigt sönderskjuten.

Jag sköt rakt bakifrån genom ryggraden och utgångshålet var inte vackert, kaliber 6,5x55 kulan var en oryx.

Fredrik

Publicerat

Många använder alldeles för grovt och tungt artilleri åt bävern. Sköt 9 st förra året med min 6,5-06;a laddad med 5,5 grams sierra Hp. Kulan exploderar och stannar i de flesta fall i kroppen. Någon enstaka bit kan skära igenom skinnet om man har otur. Jag skjuter antingen huvudskott eler ett högt skott genom bog/hals och det blir tvärstopp varje gång.

Publicerat

Nils l - Räknar nu dagarna tills vi ska ut. Ska bli riktigt skoj :D :D

Publicerat

Har beställt Hornady 100gr V-max till 6.5'an, nu återstår det bara att få den att gå tätt....

Publicerat

Jag skulle ha tagit 85 grains Sierra istället. V-max kulan har gett betydligt sämre resultat med stora hål i skinnet som följd. Har bara testat den på någon bäver och blev inte nöjd. Norma 204 krut gick ypperligt med v-max kulan med en bästa träffbild runt 20 mm på 200m.

Publicerat

Ska hem nu i helgen och reka lite, det har dock snöat rätt så bra längst södra norrlandskusten så jag får se om de har nå kryphål upp på land - man jäklar va skönt det ska bli att komma ut lite och släppa alla dessa teoretiska böckerna jag läst sen jul!!!!! Yippie!!!! ;D ;D

Publicerat
Ska hem nu i helgen och reka lite, det har dock snöat rätt så bra längst södra norrlandskusten så jag får se om de har nå kryphål upp på land - man jäklar va skönt det ska bli att komma ut lite och släppa alla dessa teoretiska böckerna jag läst sen jul!!!!! Yippie!!!! ;D ;D

Skönt me lite paus  :)

Själv e jag krasslig o dann så du kan välan meddela mig hur de ser ut.

Då spar de mig en rek.resa i blötsnön.

Men så fort de e dags sitter jag där från erla morgon  :P :P :P :P :P

Nog längtar man. Idag har vi mulet o +4,6 i H-sand

Publicerat

Var ner till "bäverbäcken" aldeles nyss och rekade lite. Har varit hyffsat med aktivitet nu dom senaste kvällarna/mornarna, så i kväll ska jag gå ner och passa lite tänkte jag :)

Här är lite bilder....finns fler om nån är intresserad (?)

post-202-1144500809_thumb.jpg

post-50-1144500809_thumb.jpg

post-50-1144500810_thumb.jpg

post-50-1144500811_thumb.jpg

Publicerat

Mer bilder helt klart  :) alltid kul att se hur ni andra har det eller hur ni jagar.

Publicerat

Även vi har aktivitet, likande Fredde har visat, blir till att passa snart....

Publicerat

Fasen finns det bäver i den där bäcken Fredde? Visst är det den som rinner under cykelvägen mellan hortlax och bersika?

Publicerat
Fasen finns det bäver i den där bäcken Fredde? Visst är det den som rinner under cykelvägen mellan hortlax och bersika?

japp...det är den bäcken :D...dom finns ända från Höträsket till Tingsholmen (början och slut på bäcken)...

C_Jannesson: jamen då kommer det mera :D

post-202-1144503719_thumb.jpg

post-50-1144503719_thumb.jpg

post-50-1144503720_thumb.jpg

post-50-1144503721_thumb.jpg

Publicerat

å ännu mera bilder :D

post-202-1144503948_thumb.jpg

post-50-1144503948_thumb.jpg

post-50-1144503949_thumb.jpg

post-50-1144503950_thumb.jpg

Publicerat