Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bäverjakt i BD

Featured Replies

Publicerat

sådär ja , nu var ännu en bäver nerlagd , hona , vägde 29,7 kg  ,

så här blev de !!!

jag och min sjuke morfqar åkte ut för o försöka skjuta den siste bäver som återstodd av de 4 som skulle bort , detta var en hona och var lurig som bara fan , vi satt oss vid halv 8 å redan vid 20 40 så ser jag svall av bävern , men lyckas aldrig se hela bävern

Tiden går och klockan börjar närma sig 20 00 då jag fortfarande bara sett svall och ingen skymmt av bävern .

Morfar säger då till mig och gå en sväng te hyddan , sagt o gjort .

när jag bara hunnit 50 meter så ser jag hur bävern är på väg åt det hållet jag satt förrut , försöker hålla mig kall , o det gjorde jag rätt i , bävern vänder om och drar iväg till hydddan o lägger sig utanför o må¨r gött ,, smyger som en mus genom gräset o alla kvistar ,

Bävern Varsker mig inte och jag kan komma 25 meter ifrån bäcken , bävern simmar framm o tillbaka och efter 3dje gången att bävern vart framme men precis vänt i skottluckan så drar jag sluttsattsen att nästa gång den kommer , precis förbi där så smäller det ,

Bävern kom tillbaka en fjärde gång och bössan talade sitt tydliga språk , bävern stendog och ett huvudskott gjorde susen .

kulan var en fabriksladad lapua 6,5 !!!

Funkar alldeles utmärkt o skjuta bäver med denna kula , kan även tillägga , att jag sköt fristående på 30 meter , ganska riskabellt , men det gick bra !! Jakten avslutades ca 2045 och här kommer lite bilder på bävern ½!!!!!!!!! jakten slutar här i värmland imorgon 10 maj !

album_pic.php?pic_id=2683

Bäver + skytt !!!!

album_pic.php?pic_id=2682

Bäver + skytt igen !

album_pic.php?pic_id=2681

Bäver som vägde 29,7 kg och var dräktig

• Svar 131
  • Visningar 15,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Tacksam för alla tips, nu är det bara gå ut och göra det  :D

Rapport kommer under helgen...

må vädret och turen vara på min sida  ::)

Publicerat

Byter ut "Åkrets börsta bävran" mot "Årets sista bävran".

Vi var ute på stegarna redan vid 19:20 och vi satt länge utan att sen en enda svallvåg på ytan. Vi bestämmer oss för att gå nedströms och kika om vattnet ha skjunkit undan lite. När vi går där efter vattenkanten pratandes med varandra stannar båda till sammtidigt, vi säger inte ett ljud till varandra. 15 meter bort sitter en mörk klump som liknar en bäver, hur är det möjligt när vi inte har haft en enda observation under senaste 3 veckorna. Men nu satt han där 2 meter uppe på land. Vad gör man nu? Jag lyfter upp bössan och ha bävern perfekt i kikarn, då tänker jag på min jaktkamrat Martins bäver-väst han försöker få ihop. Och en ungbäver och en 308a 11,7g Vulcan passar inte så bra ihop så med ett gott hjärta lämnar jag över skottet till Martin som klipper ner bävern på plats.

Nu var årets bäverjakt slut och det har lyckats blivit några bäverar för oss. Och vi hoppas nu att honan ligger inne i hyddan och får massvis med ungar så vi har något att skjuta nästa vår 

// "TB"

"Ett ikke avlossat skott behövs aldrig ångras"

Publicerat

Jag och ett par lumparkompisar skulle sätta plant och jag bäver i helgen (tors-sön.) Var en bra motivator när man gick på hygget och satte den förbannade planten - att man visste att ikväll får man jaga lite :D Resultatet blev helt ok. Två bävrar, båda skjutna av kompisarna, så det var kul att de lyckades. En på land och en som satt på en stock i vattnet. Själv bommande jag en som satt på land (var lite drygt håll!) inte bra, men man lär sig av sina misstag. >:( Svågern min skulle invigas (har berättat om honom tidigare om ngn kan påminnas detta) men inte heller denna gång var lyckan med honom. Han hade dock en fin bock inne på 60 m men han såg den lite för länge och frossan gjorde sig påmind ;D ;D Men ingen skygga över honom - det kommer nya chanser och då kanske han kan ta det lugnare. Såg en jäkla massa älg föresten, verkar vara på uppgång hemma hos oss.

Ja, det var en kort redogörelse för min bäverjakt denna vår. Vikten låg på 18,5 och 15 kg.

• 2 months later...
Publicerat

Tänkte bara höra hur skygga era bävrarna är på era marker?

Har en sjö i närheten av mig där jag flera gånger kommit  med båten med full gas och nästan kört på stackarna.

När dom upptäckt en dyker dom utan plask och kommer upp 10-15 meter ifrån mig och simmar lugnt och skönt i höjd med båten.

Hade för mig att bävrar var jätteskygga djur?

Publicerat

Bävrar är inte rädda för någonting i vattnet. tex en båt. Bävern har inga naturliga fiender i vattnet så då behöver den inte vara orolig. Däremot är dom ganska skygga mot grönklädda människor på land.

// "TB"

Publicerat
Bävrar är inte rädda för någonting i vattnet. tex en båt. Bävern har inga naturliga fiender i vattnet så då behöver den inte vara orolig. Däremot är dom ganska skygga mot grönklädda människor på land.

// "TB"

Okaj =) Får bygga om min åra till en studsare samt kasta ner ett gäng lambitoarullar efterskottet. Då blire juh hur enkelt som helst  ;D