Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bäverjakt i BD

Featured Replies

Publicerat

Håller på att tvätta hylsor nu. Tre veckor till sedan är man i smöret. Bara det att det är mängder med snö som har kommit ner i Idre. Funderar på att skifta kikarsikte men jag vet inte om 8x56 helian passar sedan jag bytte pipa och profilen blev en annan grövre. Det är en vacker kipplauf Stefan blev lite sugen.

• Svar 131
  • Visningar 15,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Härligt Stefan! Grattis ;D ;D

Själv var jag ute en sväng idag men vinden låg helt fel och det gick f_n inte att ta sig över ån. Så det var inte så mkt att göra - bättre lycka en annan gång, men vilket vårväder det har varit idag!!!! Helt underbart :D :D

Publicerat

idag var bössan utbytt mot kameran !!

helt underbar kväll i april och 7 bävrar lyckades visa sig och varav 4 st var skjutbara !!!

ganska bra facit de tycker jag -!!!!

skitjakt allihopp !

Anton

Publicerat
idag var bössan utbytt mot kameran !!

helt underbar kväll i april och 7 bävrar lyckades visa sig och varav 4 st var skjutbara !!!

ganska bra facit de tycker jag -!!!!

skitjakt allihopp !

Anton

Inte illa!!! Hoppas det fastnade några fina bilder på kameran då ;D :D

Publicerat
  • Författare

Läst i ngn jakt tidning för ett antal år sedan,att bävergället inte bara ska gå att spara som essens för brännvin ;D

Att man även ska kunna använda det vid jakt, hälla det i vattnet vid en annan bäverhydda/damm om bävrarna är mycket försiktiga och skygga.

Någon som provat det??

Mvh/Stefan

Publicerat

Bävergäll används för att vittra in slagjärn, så nog borde det fungera att "åtla" med, kostar ju inte nått att prova...ja om man nu inte redan kryddat sitt brännvin med det förstås......men det är väl mera att klassa som missbruk att hälla ut sånt  ::)

Publicerat

jajamensann !½ bilder kommer inom kort !!! :D:D:D::D

Publicerat

Hur funkar vanlig blyspets till bäver? Det är det enda jag har hemma och hunnit testa. Förutom scenar då men den faller ju bort  :)

Publicerat
  • Författare

Jo tror nog det går med en vanlig blyspets,bävern dör garanterat lika bra,men skinnet kan få lite större utgångshål..

Men det kan man ju fixa med nål och tråd..Vet folk som skjutit dom med allt från 6,5 till 9,3 med varierande resultat på skinnen och traditionella jakt kulor( då menar jag kulor till älg) och en som skjutit med 270 och varmint kula,,som nästan sprängde bäver stackarn..

Publicerat

Ja då ska man iväg och jaga bäver till helgen.

Men jag läser att ni jagar bara kvällar?? Är det lönlöst att jaga på dagen eller morronen?

Vi ska vara där hela helgen så det finns ju inget annat att göra på dagen och då vänta enda tills kvällen känns ju långdragit.

Jag kommer att använda en 270 win med 130 gr Nosler Ballistictipp.

Publicerat

Du kan även jaga på morgonen men jag upplever att kvällen är bättre.

På en del ställen kan bävern vara uppe även på dagtid men det är inte så vanligt.

Fredrik

Publicerat

Då får man väl hoppas att det finns lite aktivitet även på dagen.Vi ska upp till närheten av Säffle

och jag hoppas att isen inte är kvar där ännu. Vi får väl se hur det går, kan ju bli ett par bilder iallafall.

Publicerat

På de ställen där jag sett aktivitet på dagtid är det långt från bebyggelse och vägar, på ställen där de får vara ifred hela dygnet så om du hittar ett sånt ställe så kanske du kan jaga även dagtid.

Däremot är chansen väldigt liten på dagtid jämfört med kvällen eller morgonen då det är den "rätta" tiden.

Fredrik

Publicerat

Var upp till markerna och rekade. En liten nätt skidtur på 5 km enkel väg i 80cm blötsnö var ingen lek  :D . Hade inte varit någon aktivitet kring hyddan så man får nog vänta några veckor.

Däremot såg jag och hörde massor av spelande orrar. Så skidturen var inte helt bortkastad

Publicerat

Det finns väl ingen möjlighet att det är nån som har lite bilder på hyddor och lägen på hyddor?????

Har varit ute nu 4 gånger har sett, hört och i princip blivit nerskvätt av bäver :-[

Har mark på ENA sidan av en damm och halva dammen och halva ån/ bäcken >:(

Fördämmningen har smälltvattnet tagit hand om men har ej hittat eller sett någon hydda :-[

Ligger dom i direkt anslutning till vatten, i vatten eller på land??

Tacksam för bilder och svar!!

Publicerat

en hydda behöver inte se ut som en massa pinnar som ligger ovanför vattenytan om du förstår !! en bäverhydda i en bäck/å/älv  kan se mkt annorlunda ut ! på mina marker så finns det enbart bäverhyddor som man inte ser utan man får lista ut vart dom finns när bävern väll dyker för o ansluta sig till hyddan ! om du har tur så lyckas du se bävcrar när dom kommer upp från vattnet och även när de dyker ner  !! då har du lite humm om vart hyddan kan vara !! Men det gäller och vara ute och ha tålamod , för eller senare får du nog reda på vart hyddan är !!!! hadde du haft en bäverhydda som du ser ovanför vattenytan med massa kvistar i en hög så skulle du sett den direkt !!!  Men jag har aldrig hört att bävern har sin hydda långt upp på land iaf ! den bör nog vara ansluten till vattnet ! men han har ju några lufthål så om du skulle gå över dom o släppa vittring så kommer han nog inte ut på den kvällen !! Så det gäller att ha koll på vart man sätter sina fötter !! ska lägga in lite bilder på bäver osv !!

men ut o leta nu !!  sätt dig en fin vårkväll och spana på bäver sås ka de gå riktigt bra !!

Publicerat

hyddan i våran lilla bäck är mitt i bäcken, nästan i utflödet till en liten sjö. Det var först i helgen som jag hittade hyddan men jag letade där det var mest avverkat :) . Tyvärr hade jag ingen kamera med mig

Publicerat
men ut o leta nu !!  sätt dig en fin vårkväll och spana på bäver sås ka de gå riktigt bra !!

Hmm...jag får la göra det!! Grejjen e ju att jag vet inom vilket område i vattnet dom håller till, men just det där att hitta hyddan

Måste det vara en hög med kvistar och/ eller grenar, kan den även vara UNDER vatten???

Publicerat

det behöver inte vara en hög med kvistar ! det beror på vad bävern vill ha :):):) , kan ta kort på en utav våra hyddor !! där är ingångewn både från vattnet och på marken !! ser rätt coolt ut :):)

Publicerat
  • Författare

Här kommer kort från ett av dom vattendrag där jag jagar bäver.På detta ställe har hyddan funnits i ca 3-4år nu och ån är för bred för en damm så här bygger dom på strandbrinken.Skjutet 3st där vad jag känner till..

post-62-1145445333_thumb.jpg

Publicerat
det behöver inte vara en hög med kvistar ! det beror på vad bävern vill ha :):):) , kan ta kort på en utav våra hyddor !! där är ingångewn både från vattnet och på marken !! ser rätt coolt ut :):)

Ja tack det vore snällt!! :D

Publicerat

idag har jag varit ute på bäverjakt , helt otroligt !!!!!!!

9 bävrar totalt såg jag o ingen skjuten ! Satte mig kl 19 , första bävern kom redan 19,30 , och gick upp på andra sidan av älven på en ö , från mig till bävern ca 80 meter ! kunde inte skjuta pga att de satt vi  vattnet hela tiden , 1 bäver gicvk upp , men alldeles för fort , upp i skogen o kom inte ner fören de blev mörkt , sen så samlades alla bävrar på en plats o käka lite ! så då var det bävrar ivägen istället ,  så jävla otroligt :P så stötte jag på en bäver på 5 meter , båda höll på oskita ner sig ;) riktigt kul :):):) heheh , men de blir ny jakt på fredag o då hoppas jag vinden är rätt så jag kan sätta mig på ön ist :):):: ,,, hade

Publicerat
Det finns väl ingen möjlighet att det är nån som har lite bilder på hyddor och lägen på hyddor?????

Har varit ute nu 4 gånger har sett, hört och i princip blivit nerskvätt av bäver :-[

Har mark på ENA sidan av en damm och halva dammen och halva ån/ bäcken >:(

Fördämmningen har smälltvattnet tagit hand om men har ej hittat eller sett någon hydda :-[

Ligger dom i direkt anslutning till vatten, i vatten eller på land??

Tacksam för bilder och svar!!

Titta i jaktbilder här på forumet. Jag har lagt ut flera bilder på matförråd dammar och någon hydda.

Publicerat
Titta i jaktbilder här på forumet. Jag har lagt ut flera bilder på matförråd dammar och någon hydda.

Tack, tittat och begrundat.

Ny fråga! Om man vill ta en trofé på bäver, vad tar man då?? Har för mej att jag läst nåt om svansen....?

Publicerat

Trofe'n är framförallt kranie och tänder. Svansen går att göra knivslida av om man vill. Problemet med tänder är att dom torkar och spricker. En del säger att man ska fylla dom med paraffin och andra att man ska lacka dom. Jag har inte lyckats få dom att hålla ihop på något av sätten. Kanske ett lager epoxi kan göra susen.  ::) ???