Publicerat April 24, 200620 yr Författare Här kommer ett kort från kvällens jakt,såg tre bävrar sitta på stranden..En ordentligt stor och två mindre..Satt och studerade dem i ca 10 minuter innan jag valde en av dom mindre.Ett ganska enkelt skott på ungefär 40-50meter..
Publicerat April 26, 200620 yr Det var ingen stor bäver som sagt. Jag åker söderut imorgon, det är kollosalt mycket snö kvar än men nu spöregnar det därnere. Grattis i allafall!
Publicerat April 26, 200620 yr Grattis Stefan Vid "min" bäck råder det ingen större aktivitet, så de få som finns där får nog leva iår.
Publicerat April 26, 200620 yr Författare Lyckats mycket bra även dom två sista gångerna jag varit ut och jagat bävrarna,den som ligger vid björken väger 16kg och den sköt jag tisdag kväll...Och nu i kväll fick jag ytterligare skottläge på en fin bäver som visade sig väga 18,6kg...
Publicerat April 28, 200619 yr Härliga blider Stefan nu har jag suktat tillräckligt och åker iväg på tre dagars bäverjakt ska försöka få min kompis att fota och lägga in några bilder. /Micke
Publicerat April 28, 200619 yr fan själv har man 8 mil enkel väg + 10km skidor enkel väg för att nå bäverbäcken. Tror jag väntar tills vägarna är bara så blir det bara 500m skicor
Publicerat Maj 1, 200619 yr Är tillbaks efter tre härliga dagar Finns inte mycket som är så speciellt som bäverjakt,sitta vid en liten damm med spegelblank yta,höra hundratals grodor som kväker och bräker,en sångsvan kommer och landar 20m framför mig,gässen kacklar i bakgrunden och några rördrommar sjunger? eller rättare sagt booonkar runt dammen. Och så genom ett trollslag kommer det helt plötsligt en plogfåra simmandes....... I fredags kväll 19 50 så sköt jag en stor bäver,har inte kunnat väga den(skallen vägde 950g) men den var ungefär lika tung att bära ut som ett fullvuxet passat rådjur.Sköt den med min .223 laddad med Lapua 3,6g,till min förvåning så fick jag inte genomskott vid huvudskott(in bakom höger öra och rester av mantel och kula satt bakom vänster öga mot skinnet). Är bäverskallar extremt hårda eller? Ytterligare en fundering är hur könsbestämmer man en bäver? Har sen inte haft några fler chanser(utom i vattnet) /Micke
Publicerat Maj 1, 200619 yr Grattis Micke!!! du skulle ha haft en .243:a...då hade det inte varit nå problem med genomskott :-*... ;D åter igen Grattis! /Fredde
Publicerat Maj 1, 200619 yr Grattis Micke!!!du skulle ha haft en .243:a...då hade det inte varit nå problem med genomskott :-*... ;D åter igen Grattis! /Fredde ;D ;D det har du nog iofs rätt i......men NÄ :-* Kompisen har tagit några kort men trodde att han hade sin överföringskabel på jobbet,ska försöka få honom att lägga in bilderna imorgon. /Micke
Publicerat Maj 1, 200619 yr Könsbestämma en bäver?? Har hört att man får lov att trycka upp en finger i arselet på bävern och sedan röra runt lite och se vad som finns innan man vet vad det är ;D Vet inte om det stämmer men Jag ska då ge f*n i det tror jag // "TB"
Publicerat Maj 1, 200619 yr Jag hittade varken manliga eller kvinnliga attributer på min bäver och om man måste stoppa upp fingrar på onämnbara platser så får det vara för min del ;D Vad den däremot hadde var två gigantiska gällpungar som i storlek motsvarade en handgranat,har hanar och honor lika stora eller kan man utgå från att hanar har större? /Micke
Publicerat Maj 1, 200619 yr hehehe ,m så som jag har hört de är det så att man kan inte könsbestämma en bäver genom o kolla på utsidan , du måste in på insidan om ni förstår vad jag menar ,,
Publicerat Maj 1, 200619 yr haha, Tyvärr! Jag har letat lite på internet och det enda jag kommer fram till är att alla manliga resp. kvinnliga organ är inuti bävern. Men om du inte vill vara inuti den så får du väl kanske skära lite i den och se vad du hittar annars får du nog vara utan något svar Det är det enda jag kan hjälpa dig med // "TB"
Publicerat Maj 2, 200619 yr Vi fortsätter väl att skriva om detta jag tror att nån på Robsoft beskrev det en gång.....men fingret in i kloaken som sagt. Gällpungarna ska vara lika stora och börjar inte utveckla riktigt gäll förrän bävern är några år.....det är typ urin som anrikas tror jag det var....och hos små djur är det blaskigt. Man kan ju använda handskar.....vid införandet i kloaken.
Publicerat Maj 2, 200619 yr Man ska visst enligt (Tapio) på Robsoft bara stoppa in ett finger i kloaken och rota runt bland "gosakren" och eventuellt kunna hitta ett penisben...... ;D Använd handske....
Publicerat Maj 2, 200619 yr Könsbestämer ni bävrarna med finger metoden före eller efter ni skjuter dom ??? . Om det är före så ta ett kort och lägg ut här, snälla
Publicerat Maj 2, 200619 yr Jag har kommit tillbaka från Dalarna. 360 mil bil totalt. En bäver var fick vi. Jaktmässigt var det väl skit med såg flera bävrar men inga vettiga skottchanser och sedan var det inget vidare väder heller. Otroligt mycket snö som låg kvar gjorde det omöjligt att nå flera hyddor som jag velat besöka och dessutom regnade det horisontellt ett par dagar. De hyddor som var möjliga att nå till fots krävde också en hel del arbetsinsats. En bäver sumpade jag på grund av att slutstycket hade fryst ihop när det var som mest kritiskt. Jag hade ändå haft isär hela bössan och gjort en grundlig genomgång innan jag åkte eftersom problemet inte är okänt. Nåja en skön semester har det varit så jag klagar inte.
Publicerat Maj 2, 200619 yr Man kan ju använda handskar.....vid införandet i kloaken. Eller en kondom? ;D ;D ;D ;D ;D
Publicerat Maj 2, 200619 yr Herr berg!!!! HAHAHAHAHA ;D ;D ;D Nu sa vi ett finger i kloaken och inget annat, så jag föredrar nog plasthansken före kondomen // "TB"
Publicerat Maj 2, 200619 yr ;D ;D *ASG* ;D ;D Imorn ska ja ut på premiärtur. Har varit för mkt snö att forsera tills nu! Lämnar både hanskar o kondomer hemma!