Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bäverjakt i BD

Featured Replies

Publicerat

Åhååå tror det är dags att se till hur man har det på markerna

• Svar 131
  • Visningar 15,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Lyckades inte riktigt ikväll :'(...vinden blåste från fel håll, så jag blev tvungen att ställa mig på "fel" sida om bäcken...man såg max 30m och till 90% så var det för risigt för ett säkert skott. på "rätt" sida så är det betydligt mer öppet och man kan se samtliga av platserna som jag fotograferade tidigare idag...men det kommer ju fler kvällar.

Publicerat

Ja tyvärr såe rätt vindriktning A o O när de gäller bäver.

Oftast leder  det till att man inte  hamnar på de pass man vill ha!

Men man kan ju röja i förväg  ;)

Publicerat

på denna bild syns det var jag stod (röd ring)...jag kunde endast se en av "stigarna" som bävern gjort upp på land...och dessvärre så blev det aldeles för nära för ett kikarsikte med fast 10ggr´s förstoring :-[...

som sagt...från den andra sidan av bäcken (sidan som jag fotade från) syns alla "stigarna" perfekt. Det har förut (jävligt länge sen) varit en åker där, och därför är det ganska öppet...dock håller det på att växa åt med sly, men som tur är så växer det sämre nära bäcken :D

Publicerat

Ahh härliga bilder Fredde :P jag blir grymt sugen på bäverjakt nu.

Sista helgen i April åker jag upp till örebro för att prova lyckan på dessa underbara gnagare,är en väldigt speciell känsla att sitta vid en lugnt porlande bäck en stilla vårkväll.

Ser fram mot fler bilder......kanske redan ikväll ;)

/Micke

Publicerat

just nu spöregnar det och kräksnöar om vartannat :'(...men om det upphör så ska jag garanterat göra ett nytt försök med bävern :D

/Fredde

Publicerat

[glow=red,2,300]SATANS FÖRB****DE J**LA SKIT![/glow] >:(....sorry men kan inte uttrycka mig på annat sätt...

Efter bara ett litet tag så kommer bävern smygandes bakom ett fält träd, höjer bössan och siktar...har totalt fritt skottfält fram till bävern, avståndet ca 65-70m, har hela bävern i kikaren...korset i träffområdet, kramar avtryckaren...PANG!...bävern gör en "krumbukt" och pillrar sig lite sen rasar den ihop i en svacka bakom det omkullfällda trädet...skottet kändes bra så jag tar det lungt fram till skottplatsen. framme vid platsen så....quee??? Vars f*n är bävern :o...får då syn på ett hål i marken endast 1m från där bävern var när jag sköt. f*n bävern måste ha krypigt ner där...tittar mig omkring...hittar ett stort hål i snön bakom där bävern var...gräver lite med handen, och får fram fragment från kulan, endast 30cm in i snön...inspekterar noggrant allt som var framför bävern, och kan konstatera att kulan inte kan ha tagit i någonting annat än bävern...jag menar, den kan ju inte fragmenteras av snön och hinna stanna upp redan efter 30cm :- ( sierra matchking 70grs i ca 1000m/s)...for hem och hämtade ficklampor och pinnar med krokar för att försöka se om den kanske bara ligger en bit in i hålet....en timmes eftersök senare och ingen bäver :'( :'( :'(.....F*n vad man mår dåligt!

ps. snälla kan inte någon annan berätta nån liknande historia, så man får tillbaka lite av självförtroendet?

Mvh en lessen Fredde

Publicerat

var det blod eller pälsbitar/hårstrån på platsen?

för om du träffat så borde en så blöt kula göra ett ordentligt utgångshål. och jag tror faktist att 30cm snö skulle kunna räcka för att stoppa den kulan om den är lite hård första biten.. men om det bara är blötjävla snön som vräker ner nu så är jag mer tveksam.

/martin

Publicerat
var det blod eller pälsbitar/hårstrån på platsen?

för om du träffat så borde en så blöt kula göra ett ordentligt utgångshål. och jag tror faktist att 30cm snö skulle kunna räcka för att stoppa den kulan om den är lite hård första biten.. men om det bara är blötjävla snön som vräker ner nu så är jag mer tveksam.

/martin

hittade varken blod eller hår :-...men den tecknade i skottet precis som om den blev träffad....sierra match king är konstruerad ungefär på samma vis som sierra varminter...dock inte riktigt lika blöt som varmintern...men jag tänkte att kulan kanske gick i "tusen bitar" inne i bävern och dessa bitar som jag hittade var de enda som orkade ut ur bävern, och därför inte orkade in mer än 30cm i snön :- (jepp... blötjävla snön :D)....om jag nu missade bävern och kulan går sönder så rejält vid  en ren träff av blötsnö så att man hittar bitar ("botten" på kulan och en hyffsat stor bit av manteln) 30 cm in i snön så är den ju överjä**igt blöt :-...jag har faktiskt ingen aning vad jag ska tro...har gått igenom skott ögonblicket om och om igen i skallen, och varje gång så tycker jag att bävern markerade en tydlig träff och att skottet kändes bra....men uppenbarligen så låg det ju ingen bäver på skottplatsen och inge blod/hår heller för den delen...så jag hoppas för bäverns skull att det var en ren bom.

Mvh Fredde

Publicerat

Tyvärr så tror jag nog att det kan ha tagit för jag har varit med om liknande händelse, fast ditt skott kan ju ha bommat men eftersom du inte tror det själv så..

Bävern satt ca en meter från hålet uppe på kanten, jag siktade i bogen och pang, skott håll ca 15 meter så jag var ju 100% säker på att det var klart men bävern lyckades sprattla sig ner i hålet och försvann :o.

Till skillnad från dig hittade jag blod och hår och efter många om och men så hittade jag även bävern död med ett bogskott så efter den gången så skjuter jag endast skott som jag vet ger" knall och fall" för det är inte lätt att hitta dom om de farit i vattnet och det är ju aldrig kul att skjutit på något vilt och inte veta utgången av det så jag lider med dig :'(

Mvh Fredrik

Publicerat
Tyvärr så tror jag nog att det kan ha tagit för jag har varit med om liknande händelse, fast ditt skott kan ju ha bommat men eftersom du inte tror det själv så..

Bävern satt ca en meter från hålet uppe på kanten, jag siktade i bogen och pang, skott håll ca 15 meter så jag var ju 100% säker på att det var klart men bävern lyckades sprattla sig ner i hålet och försvann :o.

Till skillnad från dig hittade jag blod och hår och efter många om och men så hittade jag även bävern död med ett bogskott så efter den gången så skjuter jag endast skott som jag vet ger" knall och fall" för det är inte lätt att hitta dom om de farit i vattnet och det är ju aldrig kul att skjutit på något vilt och inte veta utgången av det så jag lider med dig :'(

Mvh Fredrik

Hittade du den i vattnet då, på botten?? Jag har varit med om att bomma bäver jag med. Var 16 och uppsiktsjakt med brorsan, var väl inte mer än 20 m men jag dippade bössan och skottet tog under bävern (den satt och åt på land). Sen har en kompis till mig skjutit ett "perfekt" skott när bävern simma - men vi kunde inte hitta igen den. Spårlöst borta bara...... Jag har hört många historier om just denna situation så det vore intressant och höra om din sjönk till botten eller lade sig i ett hål....eller vad den nu gjorde (du hitta igen den iaf!)

Publicerat

Fina bilder du har tagit ,,,, jag hoppas att din bäver klarade sig för de känns ju lite jobbigt när sånt där inträffar :-( ,,,,

Publicerat

Ohhhh vad jag lider med dig Fredde :'( vet precis hur du känner :-

Var med om en liknande händelse för två år sen,Första kvällen sköt jag en bäver som bara sjönk ihop i skottet utan så mycket som en darrning.

Andra kvällen så kryper det upp en rejäl herre ca 40m från mitt pass precis i vattenbrynet,han har med sig en pinne som han håller med framtassarna och äter glupskt,sitter ihopkurad med rakbredsida.

Benstöden är utfällda och jackan ihoprullad under kolven,sätter skottet något högt(inte tillräckligt)för att klippa ryggraden,vad händer jo bävern säckar ihop i skottet men sparkar vilt med bakbenen(som vid ett huvudskott mot klövvilt) sig runt runt, och jag inser genast att han kan sparka sig ut i flodfåran.

Tar bössan och hoppar som en känguru mot bävern bara för att när det är 10m kvar se honom sparka sig ut i vattnet och sjunka som en gråsten.......

Vattnet är lika brunt som kaffe så sikten är noll,hugger mig en vidja och börjar dragga,efter ca en timmes fruktlöst draggande så..plopp flyter den helt enkelt upp som en kork på andra sidan flodbädden.Jag tror att eftersom magsäcken inte punkterades så kanske jäsningsprocessen ger tillräcklig flytkraft efter ett tag.

Det kan kanske vara värt att gå en promenad efter din å och spana av kanterna.

/Micke

Publicerat
Det kan kanske vara värt att gå en promenad efter din å och spana av kanterna.

/Micke

jo...men det största problemet är att det är fortfarande 85% is kvar på bäcken :-...det är bara hål i isen där bävern tar sig upp...det hålet som denna bäver tog sig ner i var dock ca 5m upp på land. jag slog sönder isen och hittade utgångshålet, och sen slog jag sönder all is runt omkring hålet, ifall att den skulle ligga där, men tyvärr förgäves :'(...och jag provade att trycka ner en lång stör i hålet ifall att bävern låg inne i tunneln död...men den var tom...

Mvh Fredde

Publicerat

Ta och provskjut ett skott i snön på en skjutbana får Du se. Jag tror att skottet var en bom och i annat fall en väldigt dålig träff. Det ska finnas blodfläckar/stänk på skottplatsen om det var en träff finns ingen möjlighet att det ska gå helt obemärkt förbi om det tog.  Varmintkulor i den vikten går inte igenom en bäver och framförallt inte utan att det syns. Min 6,5 -06 går inte igenom mer än 30-40 cm packad snö och det ser ut som filspån det som är i snön. Man känner en hel del ånger när det går på det viset som Du beskrivit. Tyvärr så är det också så att ju fler skott man avlossar mot vilt desto närmare kommer man sin första skadskjutning hur noggrann man än är.

Publicerat
Hittade du den i vattnet då, på botten?? Jag har varit med om att bomma bäver jag med. Var 16 och uppsiktsjakt med brorsan, var väl inte mer än 20 m men jag dippade bössan och skottet tog under bävern (den satt och åt på land). Sen har en kompis till mig skjutit ett "perfekt" skott när bävern simma - men vi kunde inte hitta igen den. Spårlöst borta bara...... Jag har hört många historier om just denna situation så det vore intressant och höra om din sjönk till botten eller lade sig i ett hål....eller vad den nu gjorde (du hitta igen den iaf!)

Den hittade jag en bit ner i hålet efter en del bökande med kroken för hålet var inte direkt på isen utan en bit upp på stranden.

Det "perfekta" skottet som din kompis sköt när bävern simmade, var siktade han?

Jag har skjutit bäver i vattnet dock ej på simmande utan när den legat stilla för det är väldigt lite att skjuta på när den är i vattnet eftersom det endast är en liten bit av skallen som man har att skjuta på så jag har haft bra stöd korta håll och vet exakt hur bössan går på dessa håll och här kommer svaret som du vill ha gissar jag: Ja, bävern flyter om du skjuter skallskott.

Så det "perfekta" skottet din kompis sköt var nog inte så "perfekt" som han trodde eftersom ni inte hittade den.

Däremot har jag slutat att skjuta dom på vattnet för förr eller senare kommer dom upp på land och då är det betydligt lättare eftersom man har lite mer att skjuta på så mina rekommendationer är att inte skjuta på dom i vattnet utan vänta tills dom kommer upp på land.

Mvh Fredrik

Publicerat
Den hittade jag en bit ner i hålet efter en del bökande med kroken för hålet var inte direkt på isen utan en bit upp på stranden.

Det "perfekta" skottet som din kompis sköt när bävern simmade, var siktade han?

Jag har skjutit bäver i vattnet dock ej på simmande utan när den legat stilla för det är väldigt lite att skjuta på när den är i vattnet eftersom det endast är en liten bit av skallen som man har att skjuta på så jag har haft bra stöd korta håll och vet exakt hur bössan går på dessa håll och här kommer svaret som du vill ha gissar jag: Ja, bävern flyter om du skjuter skallskott.

Så det "perfekta" skottet din kompis sköt var nog inte så "perfekt" som han trodde eftersom ni inte hittade den.

Däremot har jag slutat att skjuta dom på vattnet för förr eller senare kommer dom upp på land och då är det betydligt lättare eftersom man har lite mer att skjuta på så mina rekommendationer är att inte skjuta på dom i vattnet utan vänta tills dom kommer upp på land.

Mvh Fredrik

Precis!! Det är det jag har hört jag med: döda bävrar flyter...så ja, han bomma antagligen skottet. Är klurigt det där, jag har släppt många bävrar som simmat förbi mig och inte gått upp inom rimligt avstånd så till slut börjar man ju fundera på att skjuta i vattnet men men jag får ha lite is i magen i fortsättningne med.....var ute idag och rekade lite, de hade fällt två rejäla björkar och var i färd med en tredje så vi får se vad som händer imorgon....

Erik

Publicerat

"Erik"

Nu börjar jag genast känna mig väldigt frisk igen  ;D

Om de bara slutar regna så tar ja mig en tur till Viksjö!

Publicerat

NU jäklar blir det bäverjakt snart. Har lokaliserat några bävrar på hemmamarker och ska försöka ta nån så fort isen har släppt lite. Åker även upp till jämtland i 5 dagar och ska förhoppningsvis få nån skottchans. Och igår var jag och skjöt in bössan så nu är allt klart. Nu är det bara nerverna som inte är riktigt som dom ska ;)

// "TB"

Publicerat
"Erik"

Nu börjar jag genast känna mig väldigt frisk igen  ;D

Om de bara slutar regna så tar ja mig en tur till Viksjö!

Hehe!! Förstår de....själv ska jag ut i skogen en sväng och jobba men ikväll sitter jag där och passar..... ;D ;D Rapport ikväll..

Skitjakt på dig...

Publicerat
  • Författare

Så efter fyra kvällar vid bäverdammen kom då läget som jag väntat på,upp ur hålet kommer den då..Men som om den anade nått så var den aldrig mer än en halv meter från hålet >:( Så att ta ett skott i det läget var inte aktuellt,sekunderna blev till minuter,massor med tankar gick genom skallen...Chansa på ett huvudskott eller vänta.. ???Bössan osäkrad flera gånger, korset låg perfekt i bävern som låg där och gnagde på en björk..Tittade på klockan, tjugo minuter hade den varit där nu.

Bössan osäkrad och klistrad vid axeln,nej inget skott bestämde jag mig för,hellre komma tillbaka en annan kväll 8)

Men då helt plötsligt började bävern röra sig bort från hålet,men kom bakom några risiga björkar..fan inget läge då heller hållet inte längre än 60m...Men nu ändrade den riktning  :) Fick huvudet och halsen fri lät skottet gå och den lade sig ner på direkten... :D Ja det var min jakt från igår...

Stefan

Publicerat

Gratulerar till en fin bäver  ;), och här ser man återigen att det är bättre att vänta än att chansa. Möjligheten kommer bara man ger sig till tåls, jakten i ett nötskal.

Publicerat

Grattis till Bävern jag vill oxå ut o jaga stor råttor nu  ;D ;D ;D måste ringa några samtal i dag o se om jag finner något neråt Hudiksvall ,,,,,

Publicerat

Bäverjakten igår  11 april( måndag ) !!! kl 17-21 !

Vi beslutade att vi skulle åka ut o jaga bäver och det skulle ske i en översvämmad beck ! vi visste att det minst var 2 st bävrar där och vi tog förgivet att bävern skulle visa sig ! ja de gjorde han , när jag väl satt mig så kom han smygnas direkt och gick up på en kant , säkrade och la korset i ryggraden , men ikke ville han sitta kvar länga utan han begav sig direkt ner i vattnet med en pinne han fick syn på i vatnnet och dök ... fan va synd tänkte jag !  ??? ???

1,15 h senare så såg jag ett par svallvågor och det var en bäver som var på väg åt mitt håll , men ikke de , han gick upp på en kant 40 meter ifrån mig och jag sat vid hanns fördämmning och väntade bara på att han skulle komma dit. han låg undr en massa ris/grenar så jag kunde inte släppa skottet , med tranke på de riskerna som finns om skottet träffas av en gren eller liknande och bävern skuttar i vattnet ! inte själlvklart att man får tag på den då !! ,, klockan började närma sig 20 tiden och jag vänder mig om far att titta vart solen låg !! just då kommer det 1 räv sprignaas på vägen ca 40 meter ifrån mig och samtidigt 1 rådjur ! räven fick ta sig en sväng o sedan fick den syn på mig o upp i skogen !

men tillbaka till bäverjakten ! Bävern satt och åt en bra stund och jag satt o tänkte om jag skulle avlåssa eller inte , beslutet blev att jag skulle vänta in ett bättre läge om det så ges ! det började bli mörkt och plösligt slänger sig bävern ner och simmar mot fördämmningen! jag hadde ett riktmål , om han passerade den lilla stocken i vattnet så smäller det ! för oftast om han får lite vittring och känner sig osäker så ligger han dyrstill i vattnet och snurrar runt i vind för att känna av faran ! precis detta skedde :o :o men han fortsatte att simma rakt emot mig och dök på ca 5 meter hål ??? , det började bli mörk och det såg inte bra ut , men bävern vistades mkt under sina ris/grenar så jag lät han va för att ta hjan en annan gång , tex under sportlåvet ; ,,,

;D ;D ;D ;D :D :D :D :D :D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

ps: detta är inte arved , utan anton har tagit över detta andvändarnamn ;L)

Publicerat

Härligt Stefan! :) grattis!

kanske man knallar ner till bäcken i afton ::)...det är ju ändå så fint väder å allt ;)

Mvh Fredde