Publicerat Maj 3, 200619 yr Jag kan erbjuda Herr Berg en dags intensiv rekylterapi så han kommer ur dessa mörka tankebanor ;D /Micke
Publicerat Maj 4, 200619 yr Härliga bilder, och GRATTIS till jaktlyckan :D Med tanke på vad som blivit skrivet så undrar jag vad du gör på första bilden ??? ;D ;D ;D
Publicerat Maj 4, 200619 yr Vad Mr Mauser gör på den bilden stannar mellan honom och mej,, men bävern tog i alla fall en cigg efteråt.-.
Publicerat Maj 4, 200619 yr ;D fan grabbar ni är i stort behov av proffesionell hjälp ...allihopa ;D det kan väl vem som helst se att jag gräver i snusdosan! Appropå bäverjakt så kan nog de som bor i sthlm läsa i gratistidningen City imorgon om min stora bäverräddning idag. Fick ett samtal från Södertörns högskola/Huddinge sjukhus kl 09 00 om att dom hade en bäver som var fångad i en konstgjord damm. Eller hur tänkte jag och var övertygad om att det var en mink,åkte dit och konstaterade till min stora förvåning att visst var det en bäver på ca 10kg. Ca 30pers stod som åskådare,dessutom var det alldeles bredvid en busshållplats så någon skottlossning var inte att tänka på. Så fort man kom i närheten av dammen så dök den givetvis... vad göra, jo tillkallade brandkåren somm tömmde dammen med en länspump,trängde in bävern i ett hörn med hjälp av en plywodskiva, som vi öppnade i ena hörnet och smög fram en rävfälla vilken han gladeligen kröp in i. Ca 10 brandmän , 4 naturvårdare ,30 åskådare och en liten bäver ;D Djurpolisen i Huston kan gå och gömma sig 8) Släpptes i en stor sjö med lövträd av alla tänkbara sorter längs stränderna och stora vassvikar,kommunen äger hela sjön så inga privata markägare kan drabbas av trädfällningar. En solskenshistoria /Micke
Publicerat Maj 4, 200619 yr fin story micke, hoppas bävern hittar en partner så småningom då! ...så att den slipper nöja sig med Micke ;D
Publicerat Maj 4, 200619 yr Grattis till bävern. Det var en stor rackare, någon aning om vikt? Jag har tydligen fyllt min kvot för bilder. Måste nog ta bort lite gammalt.
Publicerat Maj 4, 200619 yr Jag har tydligen fyllt min kvot för bilder. Måste nog ta bort lite gammalt. ??? Vadå fyllt, inte här på jaktsidan va...?
Publicerat Maj 4, 200619 yr Grattis till bävern. Det var en stor rackare, någon aning om vikt? Jag gissar på att den vägde runt 20 kilo. /Micke
Publicerat Maj 4, 200619 yr Grattis Micke till gnagarn Inspirerad av era bilder och text, samt att jag igår pratade med Stefan var jag bara tvungen att ta en tur till bäverbäcken. Så med kameran och bössan i högsta hugg åkte jag iväg. Att det varit låg aktivitet på min jaktmark fick jag ännu en gång bekräftat, inte ett färskt gnag någonstans, så jag gick nedströms in på olovlig mark (utan skott i bössan ) och rekade ifall hela bäcken var bävertom eller ? Som tur var fick jag några bilder som ni ska få titta på här.
Publicerat Maj 4, 200619 yr På min jaktmark var bävern ett minne blott, bara äldre gnag hittade jag :'(
Publicerat Maj 4, 200619 yr Men ett hundratal meter nedströms fick jag se det jag ville se, färska tecken på bäver
Publicerat Maj 4, 200619 yr Någon bäver lyckades jag inte få se, men dessa vårkvällar är helt underbara med fågelkvitter och kurrande orrar i fjärran.
Publicerat Maj 4, 200619 yr Författare Fina Bilder Jonas..Här kommer en bild från jakten i tisdags kväll.Min hund Ove och en bäverhona på 20kg.
Publicerat Maj 5, 200619 yr När jag laddade upp dom tre sista bilderna som jag inte hittar nu så var jag tvungen att ta bort tre då jag fick upp en varning att jag överskridit min 1024 kb gräns. Jag har lagt upp lite bäverbilder som någon vänlig själ måste godkänna först.
Publicerat Maj 8, 200619 yr Var ute i fredags med jrz för att få tag i lite bäver, men det gick åt skogen. Men några fina bilder blev det!! Men jag kunde inte lägga upp dessa för att bilderna var för stora!! Skall försöka "klippa" ner dessa till "lovlig" storlek!!
Publicerat Maj 8, 200619 yr Har läst och funderat lite på detta med bäverjakt, fint att kunna vara ute i skogen på våren också.. Jag var ut på mina marker igår och hittade färska spår och gnag. Hittade hyddan där jag såg att de varit aktiva. Var inte så orolig att gå runt där då jag ej skall tillbaka förrens på fredag eller lördag. Mina funderingar är: Vilken tid är de som mest aktiva på morgonen respektive på kvällen? Hur skall jag placera mig för att få bästa chans till bra skott? Är dom ofta och traskar på baksidan av hyddan, tyckte mig se ett dike och möjligtvis en ingång till hyddan från baksidan också, förutom vinden, något annat viktigt att tänka på? ??? Använder mig av en 308 med normas oryx. Tacksamt för svar, ha de bäst!
Publicerat Maj 8, 200619 yr Har läst och funderat lite på detta med bäverjakt, fint att kunna vara ute i skogen på våren också..Jag var ut på mina marker igår och hittade färska spår och gnag. Hittade hyddan där jag såg att de varit aktiva. Var inte så orolig att gå runt där då jag ej skall tillbaka förrens på fredag eller lördag. Mina funderingar är: Vilken tid är de som mest aktiva på morgonen respektive på kvällen? Hur skall jag placera mig för att få bästa chans till bra skott? Är dom ofta och traskar på baksidan av hyddan, tyckte mig se ett dike och möjligtvis en ingång till hyddan från baksidan också, förutom vinden, något annat viktigt att tänka på? ??? Använder mig av en 308 med normas oryx. Tacksamt för svar, ha de bäst! Jag som "ny" bäverjägare kanske inte är rätt person att ge råd : Men jag har ju varit ute ett par gånger. Både skymning och gryning, och jag tycker att det är nog hyffsat lika beroende på hur skygga dom är. Ju skyggare desto senare kommer dom ut :- Så på det sätt tycker jag att gryning är bättre, ut och sätta sej när det är mörkt (på ett för röjt pass) och njuta till dess gnagande ljud för att med gryningsljuset kunna se dom mer och mer. Det underlättar ju oxo att ta gryning om man nu har oturen att skadeskjuta för att leta när det blir ljusare istället för mörkare! Leta upp en av deras upptrampade stigar kolla efter färska gnag.. Sen e det bara att vänta till att dom sätter sej på stranden och panga på Säger jag som inte kommit "till skott ännu" > :'( Fast jakttiden går ju ut den 10maj iaf hos mej, så fredag kan bli en dålig dag att jaga på!! 8) ??? Det är dom tipps jag kan ge, annars får nån annan komma med andra om jag inte har rätt!!
Publicerat Maj 8, 200619 yr Sitt inte för nära hyddan , vinden är A och O , Dra slutsatserna timmen före du går ut , vinden måste avra perfekt , men om du har möjlighet och smyga längs bäcken , så sätt dig 20 meter från hyddan och vänta tills han kommer ut , så smyger du efter om han drar iväg bortöver , men försök och ha koll på hyddan o se när bävern kommer ut !!! Det som du ahr sett bakom hyddan , det är antagligen deras uppgång när bävken är täckt av is , så jag tror inte det är sån aktivitet där , bävern kommer oftast ut och lägger sig och spanar en stuns , men om du har sett färska uppgångar , så sätt dig där , men sätt dig inte för nära just den platsen där du tror han kommer , sitt så du har bra skottchans iaf 50 meter åt ett håll . jag själv jagar enbart på kvällen och anser det då som bästa tiden , eftersom jag ej testat morron , kvällen är så underbar , går ut vid 6 tiden och kommer hem vid 10 tiden , nästan lika varmt , om man sitter på möran så blir det bara varmare o varmare , men det är ju en smaksak och jag är inte till för o Gå upp kl 03 00 :P , så jag föredrar kvällen , men det stämmer , skadeskjutning passar ej bra vid den tiden !! Men ut och ta dig en bäver , testa dig fram , då blir det roligare om du får resultat // AG lycka till
Publicerat Maj 8, 200619 yr Min erfarenhet säger: Smygjakt på morgon, dom sitter oftast redan på land på morgonen och simmar dom så ska dom antagligen in i hyddan och sova. Kvällen ca 18-22 är det oftast säkert att bävern kommer ut ur hyddan och då kan man sitta en liten bit från hyddan (förr eller senare kommer dom ut). Ett annat bra tips är att vänta med att skjuta till dom kommer upp på land, I vattnet har man en träffbild stor som en mandarin och när dom är uppe på land kan du nästan skjuta var som helst med din 308a. Bävern varken hör eller ser mycket mer än en blind människa men dom har ett luktsinne utöver det vanliga. Så tänk på vinden när du sitter ute. Man har oftast bara 2-3 chanser per bäver innan den inte visar sig alls. Dyker bävern plaskfritt så behöver du inte vara orolig men det är när det plaskar med paddeln som han anar något. Se till att dräpa någon bäver nu så vill vi ha rapport senare. Skitjakt på dig !!! // "TB"
Publicerat Maj 9, 200619 yr Jag har varit ute vid bäckarna som jag brukar jaga i vilket har resulterat i att jag skjutit två bävrar till, en i torsdags och en i lördags, jag har dessutom sett många bävrar och även haft ett par skottlägen till men hållit inne, bla. en riktigt stor som jag hade helt öppet på 20 meter som jag satt och studerade en stund men den fick vara i hopp om att det skulle komma upp någon mindre så man kan spara avelsdjuren. Bilder kommer, jag måste bara sätta mig in i hur man gör för att få in bilderna. Mvh Fredrik