Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagelmarodörens Tikka T3 för bukskytte...

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Dock gör sig miragen från dämparen mer besvärlig när det är sommar och vindstilla... Måste skaffa dämparkådis för jag kan skjuta max fem skott, ibland bara fyra, innan jag inte ser något... <_<

Testade Kallemannens nya rigg också och den var riktigt mysig! :wub:

Jag skall faktiskt testa en rekylbroms jag också och se vilken skillnad det blir med den och med dämparen... Spännande faktiskt!

• Svar 535
  • Visningar 70,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ok, lite klokare och lite fundersam... Efter lite torrträning och en omgång med torx och insexnycklar så har jag nu justerat både optikens position (ögonavstånd) och kindstödets höjd. Resultatet ble

• Blyström sade att jag fick ta lite Hardox av honom... Måste jaga rätt på honom så jag kan komma förbi och och kapa som en tok någon dag framöver! Man kan ju inte skjuta rakt igenom prylarna liksom

• Perfekt, jag var först på underbeslaget och magasinen! Jag skickade ett sms till honom klockan 08:00 också för att vara på den säkra sidan och sen tog det inte lång stund innan han svarade på mail.

Posted Images

Publicerat

Dämpare är väl bra, men man maste ha gott om tid på banan. Jag ser det mer som ett hjälpmedel vid jakt, men det är jag det. Basic Rifle med 38 plugg på kort tid måste ju bli helt hopplöst med dämpare?

Snygga treskottare, helt klart. :P

Publicerat
  • Författare

38 plugg på kort tid är kört med dämpare... 10 skott är MAX, sen ser man inte ett skit utan dämparkådis och mirageband...

Just nu jobbar jag på min teknik och då är det bara bra med pauserna men när man börjar skjuta på riktigt får man nog skaffa en rekylbroms också så man kan hiva iväg en hög pilar på kort tid utan att chansa på att det är en tavla framför bössan :lol:

Publicerat
  • Författare

Det är helt rätt med undantag för att min plånbok inte kunde vara tommare just nu och så kommer den att vara fram till löningen...

Fan! :sad:

Publicerat

Det är helt rätt med undantag för att min plånbok inte kunde vara tommare just nu och så kommer den att vara fram till löningen...

Fan! :sad:

Ring o be lite snällt att han håller den tills det är löning :)

Är han inte i jätte behov av pengar nu så går han nog med på det :) Du kan ju alltid lägga på några kronor som tack isf :)

Publicerat
  • Författare

Ring o be lite snällt att han håller den tills det är löning :)

Är han inte i jätte behov av pengar nu så går han nog med på det :) Du kan ju alltid lägga på några kronor som tack isf :)

Äh, jag kan skaka fram 2500 spänn... (jag snattar från frugans konto... hon fick skatteåterbäringen i dag medans jag fick minus... :down: )

Jag har redan skickat mail till honom om att jag tar den!!! :wub:

SUPERTACK för tipset!!! ^_^

Publicerat
  • Författare

Det är denna annonsen det gäller

9970028849.jpg

CDI BDM för Tikka T3 med både 5 och 10-skotts magasin!

Inte skitbilligt med tanke på att dollarn är så låg men det är ett mycket bra fabrikat!

Publicerat

Ett riktigt kap tycker jag!

Hade gärna köpt det själv annars trots att jag inte har någon T3 :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Hoppas bara att jag får det och att ingen annan han före...

Han har inte svarat på mailet och det är ju rätt sent liksom.

Nu är det slut med mina matningsproblem trots mitt filade magasin, den saken är klar!

Dessa magasinen fixar en COL på 74mm vill jag minnas, om inte längre! :)

Publicerat

Äh, jag kan skaka fram 2500 spänn... (jag snattar från frugans konto... hon fick skatteåterbäringen i dag medans jag fick minus... :down: )

Jag har redan skickat mail till honom om att jag tar den!!! :wub:

SUPERTACK för tipset!!! ^_^

Haha ibland e det bra med kärringar! :wub:

Hoppas han svarar snart ;)

Var så lite så :) Kollar ju blocket-jakt var dag så det skulle ju bara fattas att inte tipsa ;)

Publicerat
  • Författare

Perfekt, jag var först på underbeslaget och magasinen! :D

Jag skickade ett sms till honom klockan 08:00 också för att vara på den säkra sidan och sen tog det inte lång stund innan han svarade på mail.

Undrar vilken rövarhistoria jag skall dra för frugan nu bara... Jag behöver ju försnilla 2500 från hennes konto och det är bäst att jag redan nu har en plan för det lär hon märka :lol:

Publicerat

varför får jag känslan att wizards rumpa snart har en rödaktigt färg och en smärta som gör att han inte kan sitta på några dagar :woot::biggrin:

Publicerat
  • Författare

varför får jag känslan att wizards rumpa snart har en rödaktigt färg och en smärta som gör att han inte kan sitta på några dagar :woot::biggrin:

Nehe, jag har redan lurat min fru att det var "andra" saker som skulle betalas och eftersom hon nu ligger magsjuk här hemma så var hon inte så intresserad varför jag skulle plocka pengar ur hennes konto! :thumbsup:

Publicerat

hejsan wiz

grymt bra tråd, mången tack för att du delar med dej,,, lärorikt och trevligt...

(funkade tandkräm eller krita till fruns magsjuka ?? :woot: )

men nu var det länge sedan du underhöll tråden..... :wallbash: ..vänligen skriv.. :woot: abstinensen plågar...

vänligen nils

Publicerat

att wizard inte har skrivit i tråden på ett tag är pga av att frugan hans upptäckte ett visst inköp :biggrin: :biggrin: :tongue:

misstänker jag iaf

Publicerat
  • Författare

Nop, anledningen till att jag inte har skrivit är att ett av barnen tog med sig hem djäfvulens magvirus för snart två veckor sedan och fram till för två dagar sen så har vi kräkts ikapp här hemma... :yucky:

Jag är nu på fötter igen men vi är inte så pigga direkt...

Mitt underbeslag och magasin lär dyka upp i morgon gissar jag och beroende på hur mycket jobb det är att montera så får jag se när det är klart.

Sen skall jag skjuta på Lördag morgon och då kommer jag att testa hur nya prylarna funkar samt om det är vind så skall jag för första gången testa min nya vindmätare!

Givetvis kommer det bilder på ombyggnationen! ;)

Pengarna har hon ingen aning om för de snattade jag när hon var upptagen med en hink och inte kunde bry sig om jag satt och flyttade pengar från hennes konto till "en räkning" :tongue:

Publicerat

jobbigt med sånna där oväntade räkningar ;) Men dom måste ju batalas dom med :whistling:

Publicerat

hejsan wiz

dessvärre har kvinns en inbyggd radar när det gäller korkade ursäkter.. :wallbash: .

blir garanterat bättre att slänga fram sanningen... ingen ny kvinna ...meeen... en ny hobby... en bukbössa... :thumbsup:

vänligen nils

Publicerat
  • Författare

Det är inga problem för hon har nog redan räknat ut vad jag har betalt för "räkning" ;)

Jag sade till henne i våras att jag tänkte satsa på detta och då satsar jag. Visst kostar det lite pluring men så är det!

Publicerat
  • Författare

Arbetet med att "installera" min CDI AICS bdm är nu påbörjad och det är inget litet jobb faktiskt...

Det är inte bara att "öppna upp" hålet lite...

Nej, bottenplattan har först en bredare profil på två ställen, det är djupare, har en annan brunn och kräver djupare montering!

Sen skall hela paketet försänkas och det måste vara EXAKT och jämnt!

Hålet för magaset skall tas upp och passas in...

Det är med andra ord en massa material som skall avverkas och det går inte enkelt att rita en mall eller liknande för det är en solid bit aluminium fräst ur ett stycke.

Tur man har svart bälte i dremel och handfilar men helst hade jag haft en fräs om jag skall vara ärlig... (dock blir mitt jobb lika bra fast det tar mer tid helt klart!)

Nu gör jag inte mer i kväll för det är inget hafsjobb! Det skall bli exakt och det är noga som fan.

Bössan kostar över 80000 kr och då skall det göras ordentligt!

Tog inga bilder under arbetets gång eftersom damm från glasfiber och bäddmassa inte är optimalt för min kamera helt enkelt ;)

Det blir riktigt bra det här och jag är inte längre rädd att göra rejäla ingrepp på mina vapen, inklusive metall, och min resa mot ett individuellt anpassat vapen där man inte har snålat - mer än att köpa begagnat där det har gått - börjar komma mot sitt slut. Det skjuter redan snuskigt bra och även jag börjar få kläm på skyttet och när denna pipan är slut blir det troligtvis en 6XC pipa som kommer på men i framtiden kan det bli fler pipor i arsenalen för jag har tänkt låta tillverka verktyg så jag kan byta pipor själv! :wub:

Vapnet kommer jag aldrig att sälja som det känns för det är helt inpassat för mig men å andra sidan så är det snabbt ändrat med en torx-nyckel ;)

Jag kan se mig bygga en till bössa framöver men då i en grov kaliber... .50 BMG är inte funktionell i Skåne eftersom vallarna på småklubbarnas banor säkerligen inte pallar de pilarna och 338 Lapua känns lite för vardaglig.

408 CheyTac kanske är en kandidat till ett riktigt busigt bygge? Kanske på en XLR Industries Evolution Rifle Stock?

Drömma kan man ju göra men nu är det denna som behöver någon timmes slipande innan den är "klar" :D

Bilder kommer när monteringen är klar!

Publicerat

Jens,

det är otroligt viktigt för matningen att du får underbeslaget på rätt höjd, den är nästan garanterat inte nivå med botten på stocken men börja gärna där att prova,

du behöver ett antal dummies och sen får du prova dig fram.

För att matningen skall fungera perfekt krävs det helt korrekt passning, notera att magasinen oftast glappar lite i underbeslaget,

slutligen kan det uppstå passningsbekymmer med trycket men det lär du har noterat vid detta lag.

Fn va kul att du skall köra med ett underbeslag, jag lovar att det gör hela upplevelsen total när man skall skjuta lite mer "anpassat".

/Christian

Publicerat
  • Författare

Bra info Christian där om matningen och jag hade redan tänkt på det faktiskt!

Jag har nu monterat underbeslaget i samma djup som original och då hamnar hylsan för djupt och matar inte som den skall - med andra ord så måste jag sänka hela paketet in i kolven, som designen bjuder in till!

Skulle det vara perfekt matning innan den är "flush fit" så bygger jag upp en läpp runt underbeslaget så det blir estetiskt korrekt men jag tippar faktiskt på att matningen är rätt när prylarna är flush men vi får som sagt se ;)

Jag tvekade inför detta men när prylarna dök upp på posten i dag och jag såg vilken kvalitet det var så var all tvekan bortblåst och det var bara ännu ett steg mot den "perfekta" bössan i mina ögon!

Publicerat

Jag skulle göra en pelarbäddning inte bara för att det är bäst utan för att du då kan sätt exakt rätta måtten mellan låda och beslag som Chiristan säger gör ett gäng dummis och anpassa pelare som det lirar perfekt med. Sedan bäddar du ned det i stocken kanske lite extra struligt med T3 då man även måste tänka på rekylklacken som sitter i stocken.

Med tanke på slantarna du lägger på bössan känns en extra pipa och vertyg för att skifta rätt billigt sedan om man skjuter mycket så är .308 visserligen billig i pipslitage men dyr i kulor och inte den roligaste kaliber till långhåll. 6XC tycker jag är riktigt trevlig fin ballistik liten rekyl och hög precision och helt ok pipliv

Publicerat
  • Författare

Att pelarbädda om stocken kan bli ett alternativ om detta inte blir bra men den är ju redan proffsbäddad av Robertson och det vill man ju inte bara fräsa bort liksom...

Sen skall man inte glömma att prylarna är gjorda för Tikka T3 och borde i min värld inte vara någon större magisk aktivitet för att få att lira ;)

I kväll skall jag ut på uppdrag i parker men i morgon så skall jag slipa ner det sista och se om det inte blir bra för det tror jag faktiskt det kommer att bli!

(men visst har det skitit sig förr :lol:)