Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagelmarodörens Tikka T3 för bukskytte...

Featured Replies

Publicerat

Nåå?'?

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2

• Svar 535
  • Visningar 71,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ok, lite klokare och lite fundersam... Efter lite torrträning och en omgång med torx och insexnycklar så har jag nu justerat både optikens position (ögonavstånd) och kindstödets höjd. Resultatet ble

• Blyström sade att jag fick ta lite Hardox av honom... Måste jaga rätt på honom så jag kan komma förbi och och kapa som en tok någon dag framöver! Man kan ju inte skjuta rakt igenom prylarna liksom

• Perfekt, jag var först på underbeslaget och magasinen! Jag skickade ett sms till honom klockan 08:00 också för att vara på den säkra sidan och sen tog det inte lång stund innan han svarade på mail.

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Har precis fyllt på olja och upptäckte då att kontakten till kablaget under ventilkåpan som styr insprutningen har ett läckage så kantakten var full med olja... Tydligen är detta ett vanligt fel på Land Rovers motorer!

Rengjorde kontakten, fyllde på olja och vred på nyckeln och det var en tyst och jämn tomgång! :wub:

Motorn har med andra ord inte gått varken torr eller varm, det har blivit dålig kontakt i kablaget till insprutningen!

FY FAN VAD SKÖNT DET KÄNNS JUST NU!!!

Visst kan det fortfarande var något mer fel pga av detta men jag skall provköra bilen lite mer i kväll efter frugan har kommit hem och se hur den går då.

Nytt kabelkit beställer jag från England i morgon!

Publicerat
  • Författare

Har nu provkört bilen några mil och den funkar kanonbra!!! Skönt som fan att det inte var så illa som det både lät och kändes... :D

Andra goda nyheter är att Greg på www.tikkaperformance.com har skickat min nya avtryckare och skickar styrhylsan och slutstyckshandaget så fort de kommer in.

Han skickar allt i separata paket så var det ok med de nya tullreglerna för vapendelar!

Eftersom det har strulat lite har jag fått testa på deras support "något" och det var mycket länge sedan jag fick så bra personlig support måste jag säga!

Letar ni customdelar till Tikka så är det ett ställe jag absolut kan rekommendera varmt!

Vet inte om man kan beställa kolvar därifrån eftersom det verkar vara lite känsligt fortfarande men allt annat skulle gå bra så länge de skickar alla prylarna i separata paket.

Nu blire´ skjuta av!!! :wub:

Publicerat
:wub:
Publicerat
  • Författare

:wub:

Syns vi i morgon?

Jag tänkte vara där riktigt tidigt... Har 280 plugg... hehe :P

Publicerat

Att bygga en mobil väderstation skulle faktiskt vara en ganska smal sak.

Beroende på hur länge den skall vara påslagen med batteridrift så får man variera storleken därefter men det är någonting jag kan kolla på.

Man behöver några sensorer typ vindstyrka och vindriktning, temperatur och tryck finns ofta i mobiltelefonerna som får agera dator och nätverk i bygget.

Sen samlar man bara datan och skickar den i lagom hastighet till en webserver som räknar om och presenterar datan till ett vettigt format som ser snygg ut i en mobil browser.

Hittar man sådana sensorer som kan pluggas in via usb så torde det vara ett projekt man snickrar ihop samt kodar på en helg eller två ^_^

Kravet är dock täckning via mobilnätet men det är ytterst små mängder data det handlar om så det skulle även gå att göra med sms direkt till ens egen telefon!

Kolla här: http://nslu2windsensor.sfe.se/.

Med lite modifieringar skulle detta kunna fungera.

Publicerat

Some aerodynamic suitable kitchen utils

:lol:

Publicerat

Syns vi i morgon?

Jag tänkte vara där riktigt tidigt... Har 280 plugg... hehe :P

Har för avsikt att vara där vid nio eller strax efter, är du så 'tidig'?

Jag har hundra puppor, och förhoppning att skiten nu är fastskruvad ordentligt. Behöver kanske lite assistans dock <_<

Publicerat
  • Författare

Har för avsikt att vara där vid nio eller strax efter, är du så 'tidig'?

Jag har hundra puppor, och förhoppning att skiten nu är fastskruvad ordentligt. Behöver kanske lite assistans dock <_<

Jag är nog där tidigare och dukar upp ^_^

Får se hur trött jag är i morgon bitti dock men jag är där absolut senast klockan 09:00!

Har printat lite nya måltavlor så det blir lite utmaning B)

Publicerat
  • Författare

Har gjort ett liknande jobb i ungdomens glada dar med datormöss som input device och även om de är lätta att läsa av så ger de olika fabrikaten inte samma antal datapunkter per varv men det är faktiskt ganska enkelt att räkna på.

Personligen hade jag nog använt mig av en liten elmotor som jag hade satt givaren på för att få den att hålla längre men det är ganska kul att labba med dylika projekt!

Publicerat

Jag är nog där tidigare och dukar upp ^_^

Får se hur trött jag är i morgon bitti dock men jag är där absolut senast klockan 09:00!

Har printat lite nya måltavlor så det blir lite utmaning B)

Kanon, då ses vi på banan :D

Publicerat
  • Författare

Kanon, då ses vi på banan :D

Har du några lerduvor hemma så ta med dem!

Jag har lite ballonger kvar sen sist men det lär blåsa ordentligt i morgon så enkelt blir det inte! :P

Publicerat
  • Författare

Sådär, hemma efter några timmar på skjutbanan!

75 skott blev det i dag och det var ingen lätt vind att jobba mot...

Vi gissade på runt 8 m/s i snitt och det var tre olika vindriktningar på de 300 metrarna mellan oss och måltavlorna.

Efter idogt skruvande och pangande så skulle vi skjuta biljard!

Har ju blivit rekommenderad att skjuta ett skott per mål och då tyckte jag denna tavlan var perfekt!

Maichel började på låga nummer och jag följde med höga nummer och så tävlade vi först till 8:an.

Dessvärre började Maichel med två bom så jag behövde bara hålla tungan rätt i mun ;) (men jag får kanske stryk nästa gång så jag skall nog fira lite tyst... hehe...)

604400929c3011e1be6a12313820455d_7.jpg

Mitt första skott på 15 var låg så jag justerade ett klick uppåt, sen flöt det på bra.

De sista två skotten hade jag rejält med mirage men när man har flyt är det bara att köra på! B)

Vettig övning eftersom man bara skjuter ett skott per mål och så har man tävlingsmomentet som både pressar en och gör det lite roligare.

Nästa gång kan man skjuta på tid också vilket torde göra det ännu svårare... Först till 8:an och inte först med alla träff...

Sen körde vi lite taktiskt skytte också på dessa tavlorna.

9dd77ce09c3011e19dc71231380fe523_7.jpg

Jag hade en bra början med dessa fem snabba skott, sen provade vi lite olika ställningar och stående med min rigg var inte att leka med i denna vinden... :ph34r:

Vi sköt ungefär 75 skott var och var ganska nöjda i slutändan! :wub:

Måste dock köpa justerbar bakkappa till bössan eftersom jag inte kan hitta en ställning som gör att jag får rätt anläggning mot axeln men annars funkar det mycket bättre nu med att hitta ställningen.

En annan riktigt trevlig sak var att Maichel hade med sig ett hembakt spisbröd som var helt fantastiskt underbart!!! Måste få receptet på det!!!

Har börjat dokumentera varje skjutning med plats, datum, tid, väder och vind samt hur många klick jag fick ändra vid inskjutningen och hur många klick jag har i vind och höjd på 300 meter.

Med lite tur så kan jag dra lärdom av alla de olika gångerna och snabbare uppskatta vindens påverkan.

Nu är jag lite trött och skall vila ett tag... Började ju dagen med att försova mig... <_<

Publicerat

härligt. om jag får ge ett hett tips så är det att skaffa en vindmätare.

du kommer att spara mycket tid i framtiden om den parametern blir rätt dokumenterad i loggboken så tidigt som möjligt.

sen när värdena sitter där kan man köra utan.

jag hade ett jäkla sjå pga att jag inte gjorde det själv.

Publicerat
  • Författare

Jo vindmätare hade synnerligen varit hjälpsam i dag och har ni något tips på en prisvärd, men inte Rolls Royce modell, vindmätare så skulle jag uppskatta det!

Har inte hunnit fixa flaggorna vid skjutbanan än men med hjälp av naturen kunde man se hur vi hade tre olika vindriktningar över de 300 metrarna... Mysko när vinden snurrar på det sättet...

Men det var skitkul att skjuta mot varandra och man fick verkligen skärpa till sig så den övningen skall vi fortsätta med! ^_^

Publicerat

silva har prisvärda modeller.

Publicerat

Har ju blivit rekommenderad att skjuta ett skott per mål och då tyckte jag denna tavlan var perfekt!

Maichel började på låga nummer och jag följde med höga nummer och så tävlade vi först till 8:an.

Dessvärre började Maichel med två bom så jag behövde bara hålla tungan rätt i mun ;) (men jag får kanske stryk nästa gång så jag skall nog fira lite tyst... hehe...)

Tack för idag, en kanondag även om vinden kunde varit hyggligare mot oss :wub:

Lärde mig en hel del idag, framförallt att det inte är enkelt att skjuta. Först mot slutet fick jag till en ställning där bössan inte hoppade bort från målet. Kändes extra bra att man fick in några pilar i målet på 300m, synd bara att man inte såg de från skjutvallen. Vi bör nog pausa och kontrollera med kortare intervaller. Hade nog kommit mer "rätt" tidigare om jag känt till att jag låg rätt ^_^

Biljarden var kul, men du behöver nog inte oroa dig så värst mycket. Jag lirar i korpen med min utrustning och kanske kan vingla in ett bra resultat men vi spelar i olika divisioner :D

Postar receptet här, ska bara hitta det i någon av fruns gömmor -_-

Detta gör vi om snart tycker jag!

Publicerat
  • Författare

Sådärja!

Trycket passerade LA för tre dagar sedan och borde dyka upp här när som helst och resten av prylarna postades för 10 minuter sedan!

Spännande värre!!!

Det som nu återstår är en bra dämparkådis och mirageband sen skall man väl vara "klar" då... hehe... :P

...tills man skall byta pipa och kaliber vilket lär medföra något strul med magasinet som i sin tur kommer att leda till att man köper nytt underbeslag och magasin... Märklig sport det här! :lol:

Publicerat

Jens jag har en känsla att du kommer o bli riktigt duktig på det här :D

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Jens jag har en känsla att du kommer o bli riktigt duktig på det här :D

Tack! ^_^

Men det är j-ligt långt kvar...

Dock är resan dit riktigt kul och jag hittar nya saker hela tiden!

Oftast handlar det om saker jag gör fel men Rom byggdes inte på en dag heller! :lol:

Publicerat

Tack! ^_^

Men det är j-ligt långt kvar...

Dock är resan dit riktigt kul och jag hittar nya saker hela tiden!

Oftast handlar det om saker jag gör fel men Rom byggdes inte på en dag heller! :lol:

Ja men det är ju under resans gång man har som roligast som du säger sen när man kan det får man ju hitta på något annat :D

Snart smiskar du Mike :P:D

Mvh.

Publicerat

Snart smiskar du Mike :P:D

Mvh.

Hmmm smisk är alltid trevligt :P;)

Det är inte så värst många år sen jag började min resa i långhållsträsket själv,utan Henriks hjälp och coachning hade jag inte varit på den nivån jag är idag.

Rätt grejor är otroligt viktig men rätt teknik och kunskap är ännu viktigare.

Wiz har rätt grejor och en vetgirighet till kunskap som jag känner igen ;)

Med tanke på hans historik och vilja i att bli bland de bästa i vad han än företar sig så tvivlar jag inte det minsta på att han kommer smiska mig snart!

Det är kul att följa hans resa då jag återupplever min,dock är läroprocessen livslång så han kommer få kämpa för att komma ikapp ;)

/Mike

Publicerat

Hmmm smisk är alltid trevligt :P;)

Det är inte så värst många år sen jag började min resa i långhållsträsket själv,utan Henriks hjälp och coachning hade jag inte varit på den nivån jag är idag.

Rätt grejor är otroligt viktig men rätt teknik och kunskap är ännu viktigare.

Wiz har rätt grejor och en vetgirighet till kunskap som jag känner igen ;)

Med tanke på hans historik och vilja i att bli bland de bästa i vad han än företar sig så tvivlar jag inte det minsta på att han kommer smiska mig snart!

Det är kul att följa hans resa då jag återupplever min,dock är läroprocessen livslång så han kommer få kämpa för att komma ikapp ;)

/Mike

Jag kommer inte på något annat än o säga att du är väldigt ödmjuk Mike :wub:

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Hehehe... :P

Nej, Mike har nog inget att oroa sig för på ett bra tag, den saken är säker, men det är riktigt kul att ha hittat tillbaka till sportskyttet igen samt en riktigt trevlig skjutbana på köpet! (där jag nu är ordförande och sitter tillsammans med Maichel i styrelsen)

Har lämnat de små grupperna nu till fördel för varje unikt skott men tillåter ibland lite rock n' roll skytte på plåtbit eller liknande B)

Just nu funkar skyttet ganska bra men jag är så noob på vind och termik och det är nog ett kapitel som inte har några genvägar så det får ta den tid det tar helt enkelt!

Jag sade ju att jag var "klar" med inköp men så är ju inte fallet egentligen. Har ju all handladdningsutrustning att köpa samt vindmätare och avståndsmätare också. Kronograf är även det ett måste om mina ballistiska beräkningar skall funka.

Använder mig av appen Strelok för mina ballsitiska beräkningar och med lite tweekande med b.c så stämmer den förvånadsvärt bra med verkligheten! ^_^

Nej, nu hoppas jag att mitt nya trycke dyker upp innan helgen, om inte tullen har lagt beslag på skiten dvs... <_<

I morgon är det SOVMORGON som gäller!!! :wub:

Publicerat
  • Författare

Har letat och letat men hittar inget som känns helt rätt...

Söker en 3-vägs justerbar bakkappa med samma profil som de äldre Anschütz tillbehören hade.

threewaybutt-800.jpg

Söker man på Anschütz så hittar man bara groteska prylar som verkar vara modellerade från Terminator eller liknande och gör således föga nytta på min rigg... <_<

Har hittat några intressanta enheter i USA men det känns som att jag snart kommer att flaggas som vapendelsimportör snart av USPS :lol:

Nog måste det finnas någon som säljer dessa prylarna på hemmaplan?