Publicerat December 1, 201114 yr Nedan tråd är migrerad från SuDas presentation då den inte hörde hemma i just presentationen! Därav kan det se lite rörigt ut, svårt att sortera rätt Tack för välkomnandet! Att åsikterna om vargen går isär tycker jag är naturligt. Vi har ju alla olika utgångspunkter och bevekelsegrunder. Den enda möjliga vägen att gå är ju att försöka komma överens. För att kunna göra det måste vi ju lyssna på varandra. Vi kommer ju aldrig kunna enas om 0 vargar lika lite som vi kan enas om 1000 vargar, så på något sätt måste vi hitta en nivå som alla kan acceptera. Jag kan bara konstatera att uppgifterna om hur många vargar som behövs för en livskraftig stam varierar enormt, beroende på vem man frågar. Jag har inte kunskap nog att avgöra vem som kommer närmast sanningen, så jag har ännu ingen åsikt om antalet vargar. /SuDa Redigerad December 6, 201114 yr med Hipshot Presentationen gick OT.
Publicerat December 2, 201114 yr Hej, Jag är inte jägare och tycker att vi skall ha varg i Sverige och hoppas att jag är välkommen ändå. Anledning till att jag valt att registrera mig är att jag under lång tid läst här på forumet och lärt mig mycket. Eftersom vargdebatten intresserar mig, så försöker jag hitta sidor där en ev debatt förs på ett sansat sätt och kan lära mig mer om viltvård. Det tycker jag att jag hittat här. Förmodligen kommer jag mest att bara läsa,men tänkte att, om jag är registrerad, så har jag också möjlighet att ställa frågor som gäller viltvård mm. Det känns meningslöst med alla dessa forum, där man antingen hatar vargen och alla "vargkramare" eller förvandlar vargen till något slags kramdjur och hatar alla jägare. Kanske också skall nämna att jag är en kvinna som hunnit fylla 52 och bor på landet mellan Uppsala och Enköping. Ett tips kan vara att du tittar på Oddasat på SVT 2 17:30-17:45 månd.-fred., för där brukar dom lyfta upp samernas problem med ökat rovdjurstryck och renskötseln. Jag är inte släkt med någon samefamilj utan bara bor i Kalix och jagar upp efter Kalixälven.
Publicerat December 3, 201114 yr 1sjonsson; Intressant,det ska jag försöka titta på. Jag har fått uppfattningen att samerna inte behöver ha vargar, men det är förstås problem med andra rovdjur också. Nej, det behöver dom inte uppe i fjällen men så kommer en och en annan strövarg från öst som kommer på visit, samt kungsörn, järv, lo och björn som är stationära här uppe. Dom kommer i regel in norr Överkalix från öst och är här uppe och snurrar runt ett tag innan den beger sig söder ut för det mesta och ibland har någon blivit sövd och skickad söder ut med flyg för att inte ställa till med mer oreda bland renarna. Gör så, och sedan finns det då och då program på andra kanaler som Discovery, Animal Planet kan ha ibland liknande program, men det är mer sällan och sedan brukar SVT 24 ha ibland också. Ibland förekommer även diskussioner på naturmorgon i P1 på lördgasmorgonen kl. 06:15 - 08:00 men det handlar om det mesta i naturen. http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=1027 Här har du två länkar med fakta på hur hårt björnen går fram på renkalvar. http://bjornpredation.blogspot.com/ http://sverigesradio...artikel=4517345
Publicerat December 3, 201114 yr Författare Intressant sida om Björnpredation på ren. Jag blev inte riktigt klok på vad som menas med "minutkluster"? Funderar också på vad det beror på att björnen inte är lika hatad som vargen. Eller är den det i områden där det finns gott om björn? Eller beror det helt enkelt på att björnen får jagas? Naturprogram tittar jag på så fort jag får möjlighet. Men kan ju här komma med en bekännelse: Jag har fruktansvärt svårt att titta på program som innehåller jaktscener. Då menar jag inte jakt där människor jagar, utan där djur jagar djur. Hur sådana scener än slutar så blir jag gråtfärdig. Lyckas rovdjuret ta sitt byte så gråter jag för att bytet måste dö. Lyckas rovdjuret inte ta bytet så gråter jag för att rovdjuret inte får någon mat. Helt irrationellt vill jag inte heller tänka på vad jag har på tallriken. Jag älskar kött i alla dess former, men äter jag t.ex en fläskkotlett och någon börjar prata om grisar, så är det slutätet för mig. Jag är medveten om att det inte finns något förnuft eller logik alls i mitt beteende, det handlar enbart om känslor. Jag tror att det är många som har det lika trassligt i huvudet som jag, fast inte alla vill erkänna det. För att återgå till vargen, så är det ju så att de flesta motståndare är arga för att beslut om vargen tas över deras huvuden. Jag läste en artikel om att, inte ens när vargen utrotades, fick folket bestämma själva. Inte för att det har någon betydelse i vargdebatten, men jag tyckte det var intressant. Här finns artikeln att läsa: http://www.fof.se/tidning/2011/3/varghatets-omvanda-klassresa
Publicerat December 3, 201114 yr Intressant sida om Björnpredation på ren. Jag blev inte riktigt klok på vad som menas med "minutkluster"? Funderar också på vad det beror på att björnen inte är lika hatad som vargen. Eller är den det i områden där det finns gott om björn? Eller beror det helt enkelt på att björnen får jagas? Naturprogram tittar jag på så fort jag får möjlighet. Men kan ju här komma med en bekännelse: Jag har fruktansvärt svårt att titta på program som innehåller jaktscener. Då menar jag inte jakt där människor jagar, utan där djur jagar djur. Hur sådana scener än slutar så blir jag gråtfärdig. Lyckas rovdjuret ta sitt byte så gråter jag för att bytet måste dö. Lyckas rovdjuret inte ta bytet så gråter jag för att rovdjuret inte får någon mat. Helt irrationellt vill jag inte heller tänka på vad jag har på tallriken. Jag älskar kött i alla dess former, men äter jag t.ex en fläskkotlett och någon börjar prata om grisar, så är det slutätet för mig. Jag är medveten om att det inte finns något förnuft eller logik alls i mitt beteende, det handlar enbart om känslor. Jag tror att det är många som har det lika trassligt i huvudet som jag, fast inte alla vill erkänna det. För att återgå till vargen, så är det ju så att de flesta motståndare är arga för att beslut om vargen tas över deras huvuden. Jag läste en artikel om att, inte ens när vargen utrotades, fick folket bestämma själva. Inte för att det har någon betydelse i vargdebatten, men jag tyckte det var intressant. Här finns artikeln att läsa: http://www.fof.se/ti...vanda-klassresa Hej! Minutkluster är väl där björnen har lagt sig och vila en stund och även att den har slagit en ren- el. en älgkalv på el. intill platsen för det mesta. Jag tror att det är så men jag vet inte riktigt. Björnen jagar ensam och vargar i flock och gör i regel mer skada när den driver i flock och splittrar en renhjord. Oj oj, du måste ha det riktigt trassligt i huvudet som får sådana känslor om någon börjar pratar om maten du/ni äter el. om att bli jagad el. om att djuret inte får någon mat för att bytet kommer undan. Ang. vargjakten så är dom flesta som är arga på regering och EU i det här fallet är ju att regeringen böjde sig för EU för att inte bli dragna inför domstol. Vad f*n ska EU bestämma över oss och hur vi hanterar våra viltstammar av olika slag? Dom som är mest arga på vargen är dom som bor i mellersta Sverige där vargreviren finns och inte kan släppa sina hundar när dom ska ut och jaga. Släpper dom hunden så riskerar dom att få hunden riven och uppäten om vargflocken hör att hunden skäller och driver en hare, räv el. älg. Jag ska läsa den sedan i lugn och ro. Jag är glad att jag bor där jag bor nu för här finns det ingen fast stam utan bara någon strövarg som kommer igenom länet.
Publicerat December 3, 201114 yr Hej och välkommen. Om vi ska prata renägande samers syn på rovdjur så är dom ett visst hot mot deras renar, ett rovdjur som är de renaägande samernas största fiende det är Järven, fråga en som har renar om vad han tycker om just Järven. Sen återigen för att inte låta tjatig men jag kommer att dra detta varje gång ordet same används glöm inte att alla Samer inte ha renmärke,renar och är med i en Sameby. Vargen ställer till med mer problem för folk en vad Björnen gör. Därför har folk mer svårt för Varg en Björn. I Västerbotten har vi gott om Björn, men tyvär så har jag aldrig sett en riktig Björn fasten jag är mycket i skogen. Har varit nära Björn men aldrig sett någon.Skulle vilja se Björn och ett Lodjur.
Publicerat December 3, 201114 yr Författare "Oj oj, du måste ha det riktigt trassligt i huvudet som får sådana känslor om någon börjar pratar om maten du/ni äter el. om att bli jagad el. om att djuret inte får någon mat för att bytet kommer undan." Ja men, eller hur! När man ser det på pränt så där, så verkar jag ju inte vara riktigt klok. Men för det mesta så kan jag hantera det och äta min middag med god aptit.
Publicerat December 3, 201114 yr Intressant sida om Björnpredation på ren. Jag blev inte riktigt klok på vad som menas med "minutkluster"? Funderar också på vad det beror på att björnen inte är lika hatad som vargen. Eller är den det i områden där det finns gott om björn? Eller beror det helt enkelt på att björnen får jagas? Förmodligen, i varje fall är det naturligt att med den nivån vi har på varg idag att ha en helt vanlig jakt på den, såsom på alla andra stammar av vilt/rovdjur där det inte finns någon risk för deras bevarandestatus. Sen måste man inse att vargen är i sitt uppträdande "närmare" människan, vi har ju trots allt mer björn och färre kontakter med den än med varg. Personligen förstår jag dem som ser sin näring eller tillvaro störd eller förstörd genom vargens nivåer och deras reaktioner, vargkonservatister har sällan eller aldrig den empatin eller förståelsen. /Christian
Publicerat December 3, 201114 yr Författare Sen återigen för att inte låta tjatig men jag kommer att dra detta varje gång ordet same används glöm inte att alla Samer inte ha renmärke, renar och är med i en Sameby. Vargen ställer till med mer problem för folk en vad Björnen gör. Därför har folk mer svårt för Varg en Björn. I Västerbotten har vi gott om Björn, men tyvär så har jag aldrig sett en riktig Björn fasten jag är mycket i skogen. Har varit nära Björn men aldrig sett någon.Skulle vilja se Björn och ett Lodjur. Du har ju naturligtvis rätt om samer. Från min sida är det bara slarv att sätta likhetstecken mellan samer och renar. Lodjur har jag sett, men aldrig björn eller varg. Det skulle vara en upplevelse.
Publicerat December 3, 201114 yr Författare Personligen förstår jag dem som ser sin näring eller tillvaro störd eller förstörd genom vargens nivåer och deras reaktioner, vargkonservatister har sällan eller aldrig den empatin eller förståelsen. /Christian Även om jag aldrig kan acceptera en nollvision för varg, så tror jag att du pekar på pudelns kärna där. Många av vargkonservatister (bra ord)verkar sakna viljan att ens försöka förstå "den andra sidan". Problemet är nog att det är många djurrättsaktivister som deltar i debatten, och dom hörs mycket. Går man in i debatten med åsikten att djur inte under några omständigheter får dödas, så blir det ju ett dödläge. Jag förstår deras tankesätt också, (se ovan om mitt trassliga huvud) men jag tror att vargen förlorar på deras synsätt i debatten.
Publicerat December 3, 201114 yr Hej SuDa, det kanske är lättare om du berättar var du bor... Allt snack om predatorer är väldigt områdes beroende... bor själv mitt i ett territorie, har spillning på marken runt mig, välkommen!
Publicerat December 3, 201114 yr Författare Hej SuDa, det kanske är lättare om du berättar var du bor... Allt snack om predatorer är väldigt områdes beroende... bor själv mitt i ett territorie, har spillning på marken runt mig, välkommen! Som jag skrev i min presentation så bor jag mellan Uppsala och Enköping. Alltså inga vargar i närheten, just därför tycker jag det är viktigt att lyssna på de som har varg i närheten.
Publicerat December 3, 201114 yr Du har ju naturligtvis rätt om samer. Från min sida är det bara slarv att sätta likhetstecken mellan samer och renar. Lodjur har jag sett, men aldrig björn eller varg. Det skulle vara en upplevelse. Min dröm är att se en Björn och ev få chansen att skjuta den om det är lovligt.
Publicerat December 3, 201114 yr Författare Min dröm är att se en Björn och ev få chansen att skjuta den om det är lovligt. Stackars lilla nalle! Skämt åsido... om jag slipper vara med, så har jag inga problem med det.
Publicerat December 6, 201114 yr Du kan följa den här tråden för den berör till största delen gråben som kommer från öster. Visserligen är det på ett annat forum men ändå. http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=26&t=104251&p=1469948#p1469948
Publicerat December 6, 201114 yr Även om jag aldrig kan acceptera en nollvision för varg, så tror jag att du pekar på pudelns kärna där. Många av vargkonservatister (bra ord)verkar sakna viljan att ens försöka förstå "den andra sidan". Problemet är nog att det är många djurrättsaktivister som deltar i debatten, och dom hörs mycket. Går man in i debatten med åsikten att djur inte under några omständigheter får dödas, så blir det ju ett dödläge. Jag förstår deras tankesätt också, (se ovan om mitt trassliga huvud) men jag tror att vargen förlorar på deras synsätt i debatten. Fan SuDa detta var vettigt Bara ett litet tillägg till dina ytterst vettiga tankar här.. om du byter ut djurrättsaktivister mot jaktmotståndare i största allmänhet så är du nog helt hemma. Vargen är inget annat än ett verktyg att komma åt jakten som företeelse för helt uppenbart är att vargen är den största förloraren på vargkramarnas retorik och inställning. De tvingar fram ett stopp för vargjakten vilket gör att jakten riskerar att fortstätta fast i olaglig form och där tappar man helt kontrollen över förvaltningen. Alltså förlorar vargen. Ta väck ett antal revir i de värst drabbade områdena, freda revir med genetiskt viktiga individer och hoppas på några invandrare. På sikt torde det göra att vi kan ta ned stammen till just 150 individer som är friska. Som jag skrev i min presentation så bor jag mellan Uppsala och Enköping. Alltså inga vargar i närheten, just därför tycker jag det är viktigt att lyssna på de som har varg i närheten. I dina trakter torde du ha rätt kasst med rådjur va? Bor du inte i eller på gränsen till europas tätaste lodjursstam? Mvh!
Publicerat December 6, 201114 yr Om man ska fortsätta med detta med genetiken.. Ett ämne som jag på intet sätt begriper men.. För att invandrade eller inflyttade vargars gener ska få utslag snabbare i vår befintliga vargstam så fattar jag inte varför vi ska ha så in i bengen mycket varg? Rimligen så får nya gener snabbare fäste i en mindre stam än en större? Ta två glas vatten med 50 cl i det ena och 2 dl i det andra. Du vill färga vattnet blått.. Du droppar i 5 droppar blå färg i bägge glasen, vilket glas får mest blåfärgat vatten, det med mycket vatten i eller det med lite vatten i? Måste rimligen finnas något mer i detta som jag inte begriper Mvh!
Publicerat December 6, 201114 yr Om man ska fortsätta med detta med genetiken.. Ett ämne som jag på intet sätt begriper men.. För att invandrade eller inflyttade vargars gener ska få utslag snabbare i vår befintliga vargstam så fattar jag inte varför vi ska ha så in i bengen mycket varg? Rimligen så får nya gener snabbare fäste i en mindre stam än en större? Ta två glas vatten med 50 cl i det ena och 2 dl i det andra. Du vill färga vattnet blått.. Du droppar i 5 droppar blå färg i bägge glasen, vilket glas får mest blåfärgat vatten, det med mycket vatten i eller det med lite vatten i? Måste rimligen finnas något mer i detta som jag inte begriper Mvh! Tycker det var en klockren logik, Hippen
Publicerat December 6, 201114 yr Först vill jag hälsa dig välkommen! Sedan vill jag ev be om ursäkt för ett lite suspekt inlägg då jag sitter med mobilen, det är ganska pjollrigt att sitta med det eländet. Jag har fruktansvärt svårt att titta på program som innehåller jaktscener. Då menar jag inte jakt där människor jagar, utan där djur jagar djur. Hur sådana scener än slutar så blir jag gråtfärdig. Lyckas rovdjuret ta sitt byte så gråter jag för att bytet måste dö. Lyckas rovdjuret inte ta bytet så gråter jag för att rovdjuret inte får någon mat.Helt irrationellt vill jag inte heller tänka på vad jag har på tallriken. Jag älskar kött i alla dess former, men äter jag t.ex en fläskkotlett och någon börjar prata om grisar, så är det slutätet för mig. Jag är medveten om att det inte finns något förnuft eller logik alls i mitt beteende, det handlar enbart om känslor. Jag tror att det är många som har det lika trassligt i huvudet som jag, fast inte alla vill erkänna det. Där är du inte ensam om att tycka, för precis så där reagerade även jag i min barndom och ska jag vara riktigt ärlig så vill jag helst inte se på när geparden sakta dödar zebran nu för tiden heller... Dock så är detta ett klockrent exempel på Walt Disneys arv, man ser ju den där fluffiga och gulliga haren som en vän och man därigenom vill hoppa omkring hand i hand med harar, rävar, björnar och andra ulliga, gulliga djur. Man har helt enkelt fått en distansierad och disneyfierad syn på djur och natur. Nu för tiden har jag absolut inga problem att kavla upp ärmarna och ta ur maginnehållet på en skjuten älg, då älgen = mat. För att återgå till vargen, så är det ju så att de flesta motståndare är arga för att beslut om vargen tas över deras huvuden. Jag läste en artikel om att, inte ens när vargen utrotades, fick folket bestämma själva. Inte för att det har någon betydelse i vargdebatten, men jag tyckte det var intressant. Det är här som skon klämmer. De människor som tvingas leva med varg, björn, järv eller lodjur osv. osv. blir självklart förbannade och känner sig maktlösa om och när beslut som rör just dom själva tas i Stockholm eller Bryssel och inte på folkets hus i byn där dom bor. Det är nämligen just de själva som ska ha tyngst ord i debatten och inte någon snuttifierad och disneyfierad vargkramande balkongbiolog långt bort. När folk känner sig maktlösa och bortglömda i olika sammanhang så finns det ju mången exempel hur utgången kommer att vara, man tar lagen och problemen i sina egna händer, varken särskilt konstigt eller ologiskt dvs. Decentralisering är ju ett av mina ledord, men då är jag ju centerpartist också. Dock så blir jag lite förundrad; vad menar du med det fetstilta i citatet? Är det folket som lever med rovdjur eller folket som inte lever med rovdjur? Funderar också på vad det beror på att björnen inte är lika hatad som vargen. Eller är den det i områden där det finns gott om björn? Eller beror det helt enkelt på att björnen får jagas? Här i kommunen finns det ju som bekant lite björn, ganska tät björnstam t.om... Björnen är dock inte på långa vägar lika effektiv på att ta bytesdjur som varg och björn tar heller inte jakthundar i samma utsträckning. Sedan så tror jag även att det beror på att vi i dagsläget får jaga björn. Och kom även ihåg att det var ett lika stort liv om björnjakten som det nu är om varg, vi har bara glömt det. Mvh Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat December 6, 201114 yr Författare Du kan följa den här tråden för den berör till största delen gråben som kommer från öster. Visserligen är det på ett annat forum men ändå. http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=26&t=104251&p=1469948#p1469948 Oj, där fanns det mycket att läsa. Tyvärr blir det ju, som på de flesta forum, mycket pajkastning. Men om man försöker bortse ifrån det, så fanns det många tänkvärda inlägg. Någon skrev " för/emot betackar jag mig för", det tycker jag var en klok inställning. Skulle fler anamma den så tror jag vi skulle kunna komma någon vart i vargdebatten. Det är alltid svårt att debattera mot fördomar och när fördomarna florerar i båda sidor blir det inte bara svårt utan omöjligt. Jag menar att argumenten ofta utgår från uppfattningen att alla som är emot varg är jägare eller fårägare och alla som är för varg är djurrättsaktivister eller stadsbor. Jag räknar mig själv som djurvän och med djur räknar jag ALLA djur. Ok, jag slår ihjäl flugor inomhus och jag slår ihjäl mygg om dom är i mitt sovrum på nätterna. Jag har spindelfobi, men skulle aldrig komma på tanken att slå ihjäl en spindel eller be någon annan göra det. Men för den skull sympatiserar jag inte med Djurens Rätt, jag anser bara att man inte skall döda andra varelser i onödan. Att döda för mat är inte i onödan. Viktigast av allt, ALLA har rätt till sin åsikt. En åsikt kan aldrig vara fel, det är ju bara just det - en åsikt.
Publicerat December 6, 201114 yr Författare Fan SuDa detta var vettigt Bara ett litet tillägg till dina ytterst vettiga tankar här.. om du byter ut djurrättsaktivister mot jaktmotståndare i största allmänhet så är du nog helt hemma. Vargen är inget annat än ett verktyg att komma åt jakten som företeelse för helt uppenbart är att vargen är den största förloraren på vargkramarnas retorik och inställning. De tvingar fram ett stopp för vargjakten vilket gör att jakten riskerar att fortstätta fast i olaglig form och där tappar man helt kontrollen över förvaltningen. Alltså förlorar vargen. Ta väck ett antal revir i de värst drabbade områdena, freda revir med genetiskt viktiga individer och hoppas på några invandrare. På sikt torde det göra att vi kan ta ned stammen till just 150 individer som är friska. I dina trakter torde du ha rätt kasst med rådjur va? Bor du inte i eller på gränsen till europas tätaste lodjursstam? Mvh! Jomenvisst! Djurrättsaktivister kan lätt bytas mot jaktmotståndare. Det sägs att det finns mycket lodjur och när det är snö ser vi ibland spår på tomten. Men rådjur ser jag så gott som dagligen. Eftersom jag är hundägare, så går jag i skogen varje dag och för att inte överdriva, kan jag säga att jag ser rådjur 7 av 10 dagar, så jag tror att det finns gott om dom. Vi har också fruktansvärt mycket fästingar, efter varje promenad plockar jag 3-4 fästingar på varje hund och då missar jag ändå några som biter sig fast. Om jag förstått det rätt så påverkas fästingbeståndet av rådjuren, även om fästingar finns på alla djur.
Publicerat December 6, 201114 yr Författare Dock så blir jag lite förundrad; vad menar du med det fetstilta i citatet? Är det folket som lever med rovdjur eller folket som inte lever med rovdjur? Det jag menade är folket som lever med rovdjur. Här i kommunen finns det ju som bekant lite björn, ganska tät björnstam t.om... Björnen är dock inte på långa vägar lika effektiv på att ta bytesdjur som varg och björn tar heller inte jakthundar i samma utsträckning. Sedan så tror jag även att det beror på att vi i dagsläget får jaga björn. Och kom även ihåg att det var ett lika stort liv om björnjakten som det nu är om varg, vi har bara glömt det. Mvh Tack för svar om björn. Intressant att det var lika mycket liv om björn. Det är något jag missat. Med tanke på hur tyst det numera är om björn, så kan vi ju hoppas att vi kommer dithän även med varg.
Publicerat December 6, 201114 yr Författare Ta två glas vatten med 50 cl i det ena och 2 dl i det andra. Du vill färga vattnet blått.. Du droppar i 5 droppar blå färg i bägge glasen, vilket glas får mest blåfärgat vatten, det med mycket vatten i eller det med lite vatten i? Måste rimligen finnas något mer i detta som jag inte begriper Mvh! Jag som inte kan någonting om genetik, tycker det verkar fullständigt logiskt. Men det känns som om man missar något väsentligt. Frågan är vad?
Publicerat December 6, 201114 yr Författare Vargen är inget annat än ett verktyg att komma åt jakten som företeelse för helt uppenbart är att vargen är den största förloraren på vargkramarnas retorik och inställning. Tänkte en stund på ovanstående mening. Tror faktiskt att du har rätt. När man läser olika forum och kommentarer till tidningsartiklar, så ser man faktiskt att, ju fler kommentarerna är, ju mindre handlar dom om vargen. Otäckt ofta övergår det till att handla om jaktens vara eller icke vara. Självklart förlorar vargen på det. Ett vanligt argument bland dem som är för varg är ju att man måste anpassa sig till rådande omständigheter. Det håller jag med om till 100%. Men jakten är också en rådande omständighet, eller hur? Alltså måste vi försöka anpassa oss efter vargen OCH jakten OCH alla andra rådande omständigheter som finns, om du förstår hur jag menar.
Publicerat December 6, 201114 yr Jomenvisst! Djurrättsaktivister kan lätt bytas mot jaktmotståndare. Det sägs att det finns mycket lodjur och när det är snö ser vi ibland spår på tomten. Men rådjur ser jag så gott som dagligen. Eftersom jag är hundägare, så går jag i skogen varje dag och för att inte överdriva, kan jag säga att jag ser rådjur 7 av 10 dagar, så jag tror att det finns gott om dom. Vi har också fruktansvärt mycket fästingar, efter varje promenad plockar jag 3-4 fästingar på varje hund och då missar jag ändå några som biter sig fast. Om jag förstått det rätt så påverkas fästingbeståndet av rådjuren, även om fästingar finns på alla djur. Nu säger jag inte att det är så just hos dej, har inte en susning om kattmängden, men rådjurens enda chans att överleva är att dra sig in mot bebyggelse samt att uppehålla sig så stora delar av dygnet som möjligt ute på fält samt öppna ytor där de är trygga. Börjar du se rådjur som ligger ute på fält så finns det ofta ett skäl till det. Jättetrevligt att du ser dem, vårt finaste vilt här i vår del av landet, men hur ser det ut i skogen vintertid? Gått rätt mycket som hundförare åt ett skogsbolag rakt öster ut från dej och det enda vi hittar i skogen där är älg och gris. Rådjuren är borta Jag som inte kan någonting om genetik, tycker det verkar fullständigt logiskt. Men det känns som om man missar något väsentligt. Frågan är vad? Precis Har exakt samma känsla, vad är det jag missar?? Tänkte en stund på ovanstående mening. Tror faktiskt att du har rätt. När man läser olika forum och kommentarer till tidningsartiklar, så ser man faktiskt att, ju fler kommentarerna är, ju mindre handlar dom om vargen. Otäckt ofta övergår det till att handla om jaktens vara eller icke vara. Självklart förlorar vargen på det. Ett vanligt argument bland dem som är för varg är ju att man måste anpassa sig till rådande omständigheter. Det håller jag med om till 100%. Men jakten är också en rådande omständighet, eller hur? Alltså måste vi försöka anpassa oss efter vargen OCH jakten OCH alla andra rådande omständigheter som finns, om du förstår hur jag menar. Och det paradoxala i detta, det som föder så fruktansvärt mycket frustration, är att majoriteten av jägarna är FÖR en vargstam.. vi köper att de ska finnas alltså men att vi vill förvalta stammen som om det vore älg eller vad som helst. De ska vara få men friska. Trots det utmålas jägarna som kollektiv som ena blodtörstiga idioter som vill utrota varje varg i hela landet! Betänk då att jag skriver jägarna som kollektiv, finns självklart jägare som vill ha oändligt mycket fler vargar samt kanske vanligare att de inte vill ha någon varg alls. Men majoriteten är såvitt jag fattat för en frisk och liten stam. Och som många ältat tidigare, jägarna har inte utrotat någon art tidigare genom reglerad jakt.. så exakt vad är problemet?? Antijakt lobbyn hade slagits på samma sätt för vilken art som helst om den orsakade problem för jägarna. Om jag får tillåta mej att vara lite drastisk och givetvis överdriva en smula men skjut väck de värsta nollvisionärerna samt de värsta vargkramarna och vargen skulle ha en säkrad framtid i landet. Mvh!