Publicerat December 30, 201114 yr Författare Har visst tappat greppet om tid och rum:-) Självklart är det den 2/1
Publicerat Januari 2, 201214 yr vet inte vad jag ska tycka om programmet kul att han hittade Norma ammunition i en av tjuvjägarnas bössa.
Publicerat Januari 2, 201214 yr Det roligaste uttalandet var väl att jakt minskar tjuvjakten av elefanter, helt rätt men varför använder han inte det för att försvara vargjakten? Tycker han mest liknar en nedpissad gubbe numera, jävulsk tur att bonden hade blivit mobbad av just hans drömelefant så han kunde justifiera $50.000 skottet. Tycker iofs det är ett bra program och Guillou är en duktig berättare. Men hans fantastiska dubbelmoral spelar i en helt egen division.
Publicerat Januari 2, 201214 yr Tja o nu skall han dänga omkull en ele, hoppas att han gör det för egna stålar. /Christian
Publicerat Januari 2, 201214 yr En jävla svängdörr, vindflöjel!! Bara det passar honom är det PK. Kommer ihåg att JG grät ut angående vargjakten för något år sedan... Synd att skjuta ett djur som det inte finns så många av.
Publicerat Januari 2, 201214 yr o de positiva försvann helt? han må va långt ifrån perfekt men va fan. jävla muntergökar det fick iaf jakt o framstå som något inte så hemskt enligt bekanta som inte jagar eller har någon i familjen som jagar.
Publicerat Januari 2, 201214 yr Jag håller med både Marcus & MKJ här. Bra att jakten framstod som något positivt och inte bara "nöjesjakt" för rika västerlänningar. Mannens dubbelmoral är inte att leka med...
Publicerat Januari 2, 201214 yr Programmet slocknar ju efter 09:45 när det ska bli reklam på tv4Play... Eller måste man casha för att se resten? /Må
Publicerat Januari 2, 201214 yr Guillou senior citizen på 'golfbanan'. Trött, lat och svettig. Misstänker starkt att detta Tv program tog fart rent redaktionellt när tjuvskyttarna slog till, och inte minst, gav Guillou en bättre anledning att visa det för en bred publik. Att prata om diverse druvblandningar på vin och vad som passar till grillad Wilder Beast kan vara kul och intressant men något som han fått kritik för tidigare i t ex Grabbarna På Fagerhult där tusenkronors viner recenserades. Personligen tycker jag att han är en bra berättare (och diggar både grillad Wilder Beast samt dyra viner) men hans tidigare jaktprogam verkar vara mer genomtänka, Guillou mer engagerad och framför allt en mycket tightare produktion i både klippning och innehåll.
Publicerat Januari 2, 201214 yr Såg oxå programmet, ganska intressant men... hur i h&%&¤&%te kan man missa ett avfängningsskott på bara få meters avstånd, nej till skjutbanan för träning. Sen har jag ju lite svårt att verkligen kalla detta för jakt, en hel flock spårare, jaktvärden och sedan jägaren sist... en personal som ställer upp skjutstödet... en jaktvärd som pekar ut djuret... jakt? Mjaa.
Publicerat Januari 2, 201214 yr Såg oxå programmet, ganska intressant men... hur i h&%&¤&%te kan man missa ett avfängningsskott på bara få meters avstånd, nej till skjutbanan för träning. Precis. Man blir ju lite trött på folk som står och skjuter med ekorrpatroner (375) på farligt vilt, och inte ens har vett att repetera(!). Hade varit lite kul om han blivit nerstångad när buffeln plötsligt kom upp på fötter igen.
Publicerat Januari 2, 201214 yr Programmet visade väl precis hur hans jakter i Afrika gått till. en typ av semester. inget mer än extra krydda via ett litet filosofiskt sätt att berätta. Han är lite tjockis och inte ung längre, heller inte jag och jag vet själv hur illa jag ser ut i rutan så jag tycker nog han skötte sig ok. Jag tycker det är bra att han kan stå för att det går åt helvete i vissa lägen och visa även det istället för exvis prinsar som skjuter rätt mycket gris och aimpoint sedan beställer en snygg sammanklippning av slakten. Min fru tyckte det var rätt balanserat och som ickejägare kunde hon se det och fatta att den reglerade jakten trots att det är nöje bidrar med utveckling och bevarande. Sen har jag ingen efrarenhet av att avliva buffel så där vågar jag inte ens gissa vad min skakfaktor hade varit, speciellt inte om man är medveten om att det kan gå åt skogen. Ska nog se fler av detta (för det kommer väl fler?)
Publicerat Januari 2, 201214 yr Struntar man i Guillou skjuter djurbiten och fokuserar på tjuvjakten så var det ett rätt ok program. Problemet med tjuvjakten är generellt för tre av de fyra största illegala marknaderna (vapen, droger, antikviteter och utrotningshotade djur). Helt enkelt att det handlar om väldigt fattiga områden där varje jobb eller möjlighet till en inkomst är en bra möjlighet och i många fall det enda sättet att överleva. Det som behövs är andra försörjningsmöjligheter. Jag tycker att programmet tangerade detta, men man hade kunnat dra betydligt större globala växlar på det. Det hade kunnat bli en djävligt bra dokumentär om global illegal handel. Men nu stannade man på den mest basala nivån. Mitt slutbetyg är godkänt, men inte på grund jaktsekvenserna.
Publicerat Januari 2, 201214 yr Visst fan är det bra att det visas lite mer jakt i rutan, men med Janne?! Kommunistsvin, KGB-spion och helt jävla suverän kappvändare. Hur? Varför? Om jag vill se mer, självklart! Det är ju underhållning. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Januari 3, 201214 yr Gamlingen är ju underhållande i varje fall I nästa avsnitt så kanske han värnar om den Svenska vargen och skjuter en Tiger i stället vem vet.
Publicerat Januari 3, 201214 yr Helt OK TV-underhållning De som inte står ut kan ju bara stänga av! Han har åtminstone god smak både för vin och bössor, n'Jan (Sako Safari!) Det lyser en lite sur avundsjuka från alla inlägg som dissar Jan Guillou. För att nedvärdera andra människor så pass bör man först rannsaka sig själv! Hittar man då inte tillräckligt med brister för att åtminstone bli lite ödmjuk inför hur andra människor är...då har man antagligen inte grävt tillräckligt djupt inom sig själv...eller så lider man av hybris och självförnekelse. Nä...'good for you' Jan...jag skulle byta med dig alla dagar i veckan om jag kunde
Publicerat Januari 3, 201214 yr Var väl inte jätteimponerad av programmet. Har tappat all respekt för JanG de senaste åren, främst pga hans osnygga dubbelmoral. Vill man nu jaga infödingar för att få upp tittarsiffrorna kanske man ska belysa motivet lite tydligare, dvs att stackarna inte direkt har något alternativ till försörjning och snarare är någon form av offer och inte förövare. De verkliga skurkarna är väl köparna av elfenben, inte stackaren som blev floggad bakom ryggen på programledaren, som nöjde sig med att konstatera att det fick man inte filma.
Publicerat Januari 3, 201214 yr Helt OK TV-underhållning De som inte står ut kan ju bara stänga av! Han har åtminstone god smak både för vin och bössor, n'Jan (Sako Safari!) Det lyser en lite sur avundsjuka från alla inlägg som dissar Jan Guillou. För att nedvärdera andra människor så pass bör man först rannsaka sig själv! Hittar man då inte tillräckligt med brister för att åtminstone bli lite ödmjuk inför hur andra människor är...då har man antagligen inte grävt tillräckligt djupt inom sig själv...eller så lider man av hybris och självförnekelse. Nä...'good for you' Jan...jag skulle byta med dig alla dagar i veckan om jag kunde Jag håller inte med dig alls. Låt mig förklara varför... För det första; då så pass många, speciellt i detta forum, kritiserade programmet kan jag inte tänka mig att det är av 'sur avundsjuka' utan en önskan om en mycket högre nivå på innehållet när vi äntligen får se något så underbart som jakt i Tanzania. Produktionen spretade åt alla håll och förlorade all sitt djup. Varken hackat eller malet med adra ord. För det andra; jag tycker absolut inte att det är att nedvärdera Jan Guillo, som själv söker debatt, när man kritiserar en dålig prduktion. Det är inte de moraliska aspekterna överhuvudtaget som iaf jag var kritisk mot utan helt enkelt att det var en usel produktion där man klart och tydligt kan se hur mannen förlorat all självdistans och humor. Vilket jag tycker har varit en röd tråd i allt han tidigare gjort och även det som varit framgångsreceptet. Ett mycket bra exempel är i avsnittet från Fagerhult där gubbarna bjuder in ett par ungdomar som sitter med armarna i kors och undrar vilken planet de hamnat på. Jag har en sådan tur att jag reser runt i hela världen i mitt arbete och får uppleva spännande platser och personer, och just därför tycker jag att det är synd att när en man av sådan story-telling-rang faller så platt. Självklart kommer jag att se nästa program och hoppas då verkligen att det lyfter.
Publicerat Januari 3, 201214 yr Dr Krall Berätta för mig vad Jan Guillou någonsin gjort för att stärka förståelsen för svensk allmogejakt gentemot den svajande massan a.k.a majoriteten? Skillnaden mellan dig och mig är att jag har sagt det rätt upp i snoken på honom då han har "sommarställe" här ute, lovar att han inte är speciellt omtyckt överallt...annat än av den lokale bokhandlaren där han sitter och signerar böcker. Jan Guillou är ett starkt varumärke i egenskap av duktig författare och synnerligen subjektiv kåsör. Han när sig på konflikt och har tydigt tagit avstånd från det du och jag kallar vår livsstil. Han behöver inte då han, jag citerar JG, har "draåthelvetepengar". Ville Jan Guillou göra nåt för oss vanliga jägare skulle han lägga bästa sändningstid på en dokumentär om efteröksjägare, skyddsjägare eller bara allmänt dokumentära den goda stämningen och glädjen som finns i ett jaktlag. Eller varför inte desperatismen i ett jaktlag i Värmland eller Dalarna där hundägarna sneglar mot nocken med repet i näven. Men seru, det säljer inte, varken i aftonbladet eller hos TV4. Lyssnade på RixFM när jag åkte till jobbet idag. Det är inte intelligensreserven som håller låda där men ett återkommande scoop som nöttes var hur i helvete man kunde släppa fram JG att skjuta fridlysta djur i bästa sändningstid. Så uppfattas dokumentären, vi kan via god vilja och kunskap förstå sammanhang i produktionen men överskatta inte TV4as 20:00 publik! Jag tycker fortfarande att det var underhållande, men det är fel person i fel roll. Om det gör mig avundsjuk, ja det vete fan? Karln har ju en gåva som han förvaltat, precis som Thomas Ledin. Det är inte intellektuellt, men det säljer hos den svajande massan och det måste man respektera. Men som min ambassadör betackar jag mig från hans tjänster.
Publicerat Januari 3, 201214 yr Har sett bättre jaktprogram på Tv men det var endå bra underhållning men det saknades nått. Sen en sak jag började fundera på varför kunde inte tv4 köra jaktlust på TV4 så att fler kunde se det. Nu kör dom ett jakt program med han som har för små skjortor på sig ibland så att han ska se ut som sina bokhjältar. Reagerade på vissa skottlägen osv. men det var endå ett jaktprogram sånt visar aldeles för lite på Tv, gå in och läs komentarerna på Tv4 om detta program om ni orkar.
Publicerat Januari 3, 201214 yr Dr Krall Berätta för mig vad Jan Guillou någonsin gjort för att stärka förståelsen för svensk allmogejakt gentemot den svajande massan a.k.a majoriteten? Skillnaden mellan dig och mig är att jag har sagt det rätt upp i snoken på honom då han har "sommarställe" här ute, lovar att han inte är speciellt omtyckt överallt...annat än av den lokale bokhandlaren där han sitter och signerar böcker. För att svara på första frågan...ingenting antar jag...och har väl inte heller påstått!? Bra att du själv visat civilkurage...du har ju träffat honom själv och har därmed en relevant uppfattning om honom För övrigt verkar ni vara riktigt fina och rekorderliga människor allihop Själv är jag en medelålders man som är både missunsam och långsint plus innehavare av en hel räcka andra icke så smickrande karaktärsdrag