Publicerat Januari 9, 201214 yr Men man köper inte en sabel för 2000 000R när den skjuts för 70 000R... det våre ju lite som att kasta pengar i sjön. Men det var väl ett avelsdjur som skulle producera en hel del fina kalvar och inte bara skjutas...?
Publicerat Januari 9, 201214 yr Avsnitt två i denna miniserie, var i min mening, långt bättre både vad gäller berättelse och innehåll än det första avsnittet. Jag tycker att den största behållningen var den svenska jaktarrangören som försökte framställa sig som en slags Hemingway men som faller platt och visas för vad han förmodligen är - en wannabe och avdankad stekare iklädd jeans gjorda för någon som är trettio år yngre än honom själv. Ännu tråkigare är att Per Moberg finns som referens på deras hemsida. Tragiskt att jakten i sydafrika har blivit lika lätttillgänglig som att beställa vid en McDonald's drive through... Ps. Fet chans att jag skulle åka dit och 'jaga'. ds.
Publicerat Januari 9, 201214 yr Vad hette Ranchen? Teflonminnet sviker Foi inte för att jag ska reseplanera alltså
Publicerat Januari 9, 201214 yr Jakt i afrika har alldrig lockat mig. Lär inte göra det i framtiden heller... Alla mina fördommar ang den jakten är lixom införlivade Fattar givet att det finns ställen där det kan kallas jakt men att ha ett gäng "tjänare" runt sig o en som pekar ut vilket vilt jag ska skjuta.. nä de är inget för mig. Jag har de bra här hemma.. snön faller o i morgon är det spårsnö.. gissa vem som kommer jaga då Kanske om jag fick jaga med egen hund.. Undra om plottifa jagar elefanter ?
Publicerat Januari 9, 201214 yr Liten eftertanke! Guillou ställer sig bakom vargen och vill inte ha Svensk vargjakt Han visar SA jakt som något förkastligt (skjuter dessutom som en kratta!) Det enda han visar en positiv vinkling av är organisationen mot jakt som anser att all jakt är mord! Har vi en antijakt kämpe med vapenlicens , en blivande APU:are som dessutom måste basunera ut sina åsikter i media hela tiden kanske inget att se fram emot
Publicerat Januari 9, 201214 yr Kolla Louis Theroux "African Hunting Holiday" där det framkommer i princip samma info som Janne G får fram. Skillnaden är att Louis INTE behöver skjuta något vilt själv för att får fram informationen... Har Janne lyckats få TV4 att betala en skön jakttripp på fina troféer till Afrika mot att han "avslöjar" sanningen?
Publicerat Januari 9, 201214 yr Kan säga att min uppfattning efter RSA resan förra året liknat Jannes och jag kommer troligen inte åka dit fler gånger. Det finns andra ställen i afrika som lockar mer i s f men man ska aldrig säga aldrig...
Publicerat Januari 9, 201214 yr Jag har de bra här hemma.. +1! Det mikroskopiskt lilla, ynka, uns av afrikajakt jag kunde tänka mig är som bortblåst efter att ha sett Guillo på TV...
Publicerat Januari 10, 201214 yr Även om jag inte inbillar mig att jag varit och jagat på orörd mark i djupaste tanzania, Botswana eller Kenya så känner jag inte igen mig mycket i denna film. "Industrin" kan säkert märkas på de flesta ställen i SA, och jag är inte blåögd. Men jag är fortfarande väldigt nöjd med min upplevelse i SA. Jag har inte behövt jaga i något litet "svensk-hägn". Visst träffade man på något boskapsstaket då och då. Men jag har sett vilt i alla storlekar antingen lätt skutta över det eller lätt krypa under det. JG borde inte dra hela landet över samma kam. Mvh En fortfarande nöjd sydafrikajägare.
Publicerat Januari 10, 201214 yr För övrigt tycker jag det är näst intill komiskt hur de flesta verkar svälja det JG säger med hull och hår........ Mannen som står som modell för dubbelmoral. Och som vinklar ALLT precis som han vill.
Publicerat Januari 10, 201214 yr 4-5 spårare hittar inte 500kg skadskjuten buffel på inhängnat område! och JG skadskjuter och rycker på axlarna " De va ju trist!" tycker hela serien mer är en propagandafilm MOT jakt, för inte gangnar har jägarnas intressen med denna typ av filmer i alla fall, riktigt botten napp tycker jag!
Publicerat Januari 10, 201214 yr 4-5 spårare hittar inte 500kg skadskjuten buffel på inhängnat område! och JG skadskjuter och rycker på axlarna " De va ju trist!" tycker hela serien mer är en propagandafilm MOT jakt, för inte gangnar har jägarnas intressen med denna typ av filmer i alla fall, riktigt botten napp tycker jag! +1
Publicerat Januari 10, 201214 yr 4-5 spårare hittar inte 500kg skadskjuten buffel på inhängnat område! och JG skadskjuter och rycker på axlarna " De va ju trist!" tycker hela serien mer är en propagandafilm MOT jakt, för inte gangnar har jägarnas intressen med denna typ av filmer i alla fall, riktigt botten napp tycker jag! +1
Publicerat Januari 10, 201214 yr Undrar hur länge JG står kvar som referens på deras hemsida http://imbasasafari.com/references
Publicerat Januari 10, 201214 yr oj. det kommer ta en tid att smälta vad man precis har sett. tyvärr har jag hört att det är så här det fungerar på många ställen då jag har ett antal bekanta som varit nere och jagat. två stycken blev så bestörta av upplevelsen att de helt enkelt vägrade jaga och åkte hem utan att ha skjutit ett skott. djuren verkade uppenbart människovana vilket jag tycker man ser rätt tydligt i reportaget. på något sjukt vis tror jag dock definitivt att industrijakten är god för viltet i afrikas framtid. Richard Björklund - vilken lirare. om killinggänget i mitten på 90-talet hade gjort en jaktresa till afrika hade markägaren sett ut exakt som honom. när han glider in och byter skiva och tar några danssteg är helt episkt roligt. förresten, det är verkligen som jonas gardell har sagt: jan guillou har sjukt korta armar! jag inser också att jg vinklar alla sina reportage dit han vill, så även troligen i det här fallet. jag inser även att inte alla jaktresorter i sydafrika troligen inte är likadana och jag vill inte nedvärdera eller förlöjliga de personer på forumet som har jagat i afrika och haft en bra jaktupplevelse.
Publicerat Januari 10, 201214 yr Han drog inte hela världsdelen över en kam i alla fall. Det finns fortfarande platser i Afrika där det går att jaga i ordets mening... Men de romantiska skildringarna om fem dygns spårning efter en elefanttjur får man kanske leta efter. Sen tycker jag ännu en gång att det är bra att de misslyckade skotten visas. De kunde annars lätt redigeras bort. Jämför med amerikanska jaktskildringar, som jag har sett otaliga av. Hur många dåliga skott visas där? Men det är klart, de misslyckas kanske aldrig... //Danne
Publicerat Januari 10, 201214 yr 4-5 spårare hittar inte 500kg skadskjuten buffel på inhängnat område! och JG skadskjuter och rycker på axlarna " De va ju trist!" tycker hela serien mer är en propagandafilm MOT jakt, för inte gangnar har jägarnas intressen med denna typ av filmer i alla fall, riktigt botten napp tycker jag! Att han dessutom anser att det blev för långt håll när han sköt finner jag skrattretande för jag får det inte till längre än 100m på stillastående med tripodstöd! Det kan ju vara så att man luras av kameran men så kändes det inte!! Verkar som han inte är en så skarp skytt som Fagerhultserien försökte påskina
Publicerat Januari 10, 201214 yr NU ska jag ut och försöka mig på en rapphöna i medaljklass i avelsvoljären.....
Publicerat Januari 10, 201214 yr 4-5 spårare hittar inte 500kg skadskjuten buffel på inhängnat område! och JG skadskjuter och rycker på axlarna " De va ju trist!" tycker hela serien mer är en propagandafilm MOT jakt, för inte gangnar har jägarnas intressen med denna typ av filmer i alla fall, riktigt botten napp tycker jag! +1Jag skämdes..dom som inte jagar måste ju fundera vad det är för pajaspatrull !
Publicerat Januari 10, 201214 yr 4-5 spårare hittar inte 500kg skadskjuten buffel på inhängnat område! och JG skadskjuter och rycker på axlarna " De va ju trist!" tycker hela serien mer är en propagandafilm MOT jakt, för inte gangnar har jägarnas intressen med denna typ av filmer i alla fall, riktigt botten napp tycker jag! Det finns en vinkling med detta och det är att om djuret spåras upp o avlivas är det dött. Hittas det inte och överlever så kan det skjutas igen med ny fällavgift och jakten i RSA handlar bara om pengar så kan var o en fundera på varför inte djuren hittas ibland.
Publicerat Januari 10, 201214 yr Men helt ärligt, vad är skillnaden i detta jämfört med industrin med tamboskap i Sverige? Vi föder upp höns, grisar, får och nötkreatur som sedan körs till ett slakteri, där de dödas. Den enda skillnaden här är väl att det är i våra ögon exotiska djur och man får betalt för trofén istället för köttet. Sedan om det är en slaktare eller skytt som dödar djuren är väl egalt! Fråga en hinduist vad de tycker om hur/att vi slaktar våra kor eller en muslim och/eller jude om att vi ens slaktar och äter grisar.
Publicerat Januari 10, 201214 yr Men helt ärligt, vad är skillnaden i detta jämfört med industrin med tamboskap i Sverige? Vi föder upp höns, grisar, får och nötkreatur som sedan körs till ett slakteri, där de dödas. Den enda skillnaden här är väl att det är i våra ögon exotiska djur och man får betalt för trofén istället för köttet. Sedan om det är en slaktare eller skytt som dödar djuren är väl egalt! Fråga en hinduist vad de tycker om hur/att vi slaktar våra kor eller en muslim och/eller jude om att vi ens slaktar och äter grisar. ja jo det har du rätt i tycker jag . Men dom kallar det jakt. det är ju inte jakt ..och JG passar inte som slaktare som han skjuter.