Publicerat Januari 10, 201214 yr Som jag såg det så markerade djuret en tydlig träff vid skott som JG sköt. Är det dessutom i hägn med alla resurser som finns så skulle iaf jag motsatt mig full betalning för det djuret. Hade nog inte betalat ett öre och funnit det skrattretande att de inte kan klara av att finna och avsluta djuret. Programmen var väl inte sisådär uppåttjack annars för jägare men väcker ju lite tankar. Alltmer utav troféjakten utgörs av hägnjakt både i Sverige, speciellt USA och Afrika. Kanske lika bra att förlika sig med det och antingen nyttja eller inte men det är upp till var och en.
Publicerat Januari 10, 201214 yr Jag tror om folk skulle sluta att använda denna form av jakt så skulle den försvinna av sig själv, men nu så betalar ju folk att få jaga i hägn i hela världen. Själv så är jag inte intreserad av denna jaktform. Men det finns folk som gillar den. Men det är ju samtidigt bra att det blir en debatt bland jägare om detta, då en seriös debatt, inte att en massa jakthatare ska föra debatten som det görs på Aftonbladet och andra media områden.
Publicerat Januari 10, 201214 yr Jag såg Per Morberg i "matresan" fälla en dovhjort i ett hägn i Sverige, för vidare tillagning. kändes helt OK att se. JG, lilla serie tillförde inget nytt under solen, detta har ju existerat en lång tid och många reportage i massmedia har det blivit. Det som skrämde mig mest var, hur mycket intresset för denna typ av "jakt" ökade för varje år. Löpande-band skjutning i hägn, Usch!!!
Publicerat Januari 10, 201214 yr Asch, det måste ju ändå vara bättre att dom här täta "jägarna" åker och skjuter djur i ett hägn än att vi har dom viftandes med sina vapen i våra skogar... På tal om Per Morberg så minns jag en sekvens från den första serien då han jagade i Afrika... Per blir nästan gråtfärdig minutrarna efter skottet när djuret går iväg och blir svårfunnet... det är nästan så glädjetårarna kommer på honom när dom finner djuret dött. Per bjuder jag gärna med på jakt vilken dag som helst.
Publicerat Januari 10, 201214 yr Mig får du ha viftandes i skogen vare sig du vill eller inte Lägger 90% av jaktdagarna som hundförare med min wachtel och skapar skottchanser för "skyttar" på sina pass...
Publicerat Januari 10, 201214 yr Har nu sett inslaget på TV4 Play. Damen i slutet av filmen pratade om girighet, och jag gör genast kopplingen till människans ego vilket genomsyrar hela grejen. Att tävla om vem som skjuter störst trofé anser jag inte vara normalt utan snarare sjukt och tecken på ett ego på högvarv. Implicit är man en bättre jägare för att man skjuter ett vilt med större horn...? Och att göra detta och åka till Sydafrika för att få det hela till rabatterat pris är ännu värre. Givetvis vinklar Guillou det hela något, men jag tycker samtidigt att han uppvisar en självdistans (då han själv i viss mån gillar denna typ av "jakt") som åtminstone jag finner lite oväntad. Tidigare mer eller mindre skämdes jag över hur otroligt många timmar jag spenderat senaste nästan 20 åren med att nöta stolen i ett jakttorn utan att skjuta något, eller ens se ett skit (50-100 timmar per vilt/observation). Men efter att ha sett detta inslag så är jag faktiskt stolt över detta. För mig har jakt inte något som helst att göra med omedelbar "belöning" eller att bocka av ett antal viltslag från en pris/önskelista. Nej, det är så långt ifrån jakt man i min värld överhuvudtaget kan komma. Då fortsätter jag hellre utan tvekan med att nöta några timmar i jakttornet tills nästa vilt eventuellt uppenbarar sig...
Publicerat Januari 10, 201214 yr Ja, Jakt är så mycket mer än att klämma på avtryckaren. Även om det är det man strävar efter så känns det ju som att när du tittar på din trofè på väggen, så vill du minnas den svåra ansmygningen den dagen eller den enorma pulsen och lättnaden när djuret lägger sig i skottet. Att skjuta halv tama djur som knappt går undan för dig.. ja vet inte pulsen kanske finns där men inte glädjen och stoltheten av att faktiskt ha lyckats "överlistat" djuret. Har inte jagat i Afrika och känner att inget ja vill heller just nu iallfall.
Publicerat Januari 10, 201214 yr Ja, Jakt är så mycket mer än att klämma på avtryckaren. Även om det är det man strävar efter så känns det ju som att när du tittar på din trofè på väggen, så vill du minnas den svåra ansmygningen den dagen eller den enorma pulsen och lättnaden när djuret lägger sig i skottet. Att skjuta halv tama djur som knappt går undan för dig.. ja vet inte pulsen kanske finns där men inte glädjen och stoltheten av att faktiskt ha lyckats "överlistat" djuret. Har inte jagat i Afrika och känner att inget ja vill heller just nu iallfall. håller med dig...
Publicerat Januari 11, 201214 yr Som sagt så har inte alla här jagat i afrika. Men de flesta verkar efter detta program kunna det mesta om jakt i sydafrika. Och JA, jag anser mig ha jagat i afrika även om det är RSA. Allt är så klart inte som herr JG säger. Den som tror på allt HAN säger behöver nog se och läsa mer om/av honom. Det finns otroligt fina marker att jaga på i sydafrika. Och vissa nämner långa ansmygningar och hjärtklappning och lättnaden att få se djuret lägga sig i skottet. Kom igen..................... Varför skulle det vara annorlunda på en bra mark i sydafrika? I 4 dagar jagade jag efter min Zebra. Ansmygningarna på oryx och blue wildebees var längre än någon ansmygning på vilt här hemma i Sverige. Väntan på att få släppa skott på dessa två var oändligt mycket längre än jag någonsin upplevt i Sverige. Jag har ALDRIG gått, krypit, krålat, sprungit och klättrat så mycket och så länge som i sydafrika. Jag har aldrig haft så mycket taqggar i knän och händer innan efter alla hårda ansmygningar. Varför? Jo därför att djuren självklart inte är halvtama. utan skenar iväg direkt när dom anat en. DET var JAKT I HÖGKLASS! till er som påstar att allt är som i detta program vill jag bara tipsa. Hitta en bra outfitter och åk och prova......................
Publicerat Januari 11, 201214 yr Håller helt med dig Ijahman... Programmet visade "skjut tre, betala för två" verksamheten som pågår på en del platser i Sydafrika. Att dra jakten i hela landet eller, för den delen, hela världsdelen över en kam är enbart löjligt. Och det gjorde inte heller JG. Det finns massor av bra jakt i Afrika om man vill och orkar lyfta blicken lite. //Danne
Publicerat Januari 11, 201214 yr Som sagt så har inte alla här jagat i afrika. Men de flesta verkar efter detta program kunna det mesta om jakt i sydafrika. Och JA, jag anser mig ha jagat i afrika även om det är RSA. Allt är så klart inte som herr JG säger. Den som tror på allt HAN säger behöver nog se och läsa mer om/av honom. Det finns otroligt fina marker att jaga på i sydafrika. Och vissa nämner långa ansmygningar och hjärtklappning och lättnaden att få se djuret lägga sig i skottet. Kom igen..................... Varför skulle det vara annorlunda på en bra mark i sydafrika? I 4 dagar jagade jag efter min Zebra. Ansmygningarna på oryx och blue wildebees var längre än någon ansmygning på vilt här hemma i Sverige. Väntan på att få släppa skott på dessa två var oändligt mycket längre än jag någonsin upplevt i Sverige. Jag har ALDRIG gått, krypit, krålat, sprungit och klättrat så mycket och så länge som i sydafrika. Jag har aldrig haft så mycket taqggar i knän och händer innan efter alla hårda ansmygningar. Varför? Jo därför att djuren självklart inte är halvtama. utan skenar iväg direkt när dom anat en. DET var JAKT I HÖGKLASS! till er som påstar att allt är som i detta program vill jag bara tipsa. Hitta en bra outfitter och åk och prova...................... Har du några tips på hur man hittar en sån jakt ? Är det något speciellt som man kan kolla efter så att man inte blir lurad.?
Publicerat Januari 11, 201214 yr En insändare i dagens SvD krävde slut på "nöjesjakten" med hänvisning till att vi ej behöva jaga för att överleva i Sverige. Jakt ska naturligtvis få förekomma i Sverige men alla eftersök och jakt för att hålla viltstammarna nere skulle bedrivas av heltidsanställda yrkesjägare och all annan jakt ska inte tillåtas. Någon som ser kopplingen?
Publicerat Januari 11, 201214 yr Som Iljahman skriver så ska man inte dra alla arrangörer över en kam och det finns ytterligheter åt båda hållen med hägn på några 100-talet ha till gigantiska på flera 100 000-tusen ha. Vissa hägn (oftast gamla boskapsfarmer) sätter man sig vid foderhäckar o konstgjorda vattenhål i bekväma gömsle o väntar på djuren, djur som finns i onaturligt stora poppulationer så att man snabbt kan hitta nåt djur att skjuta. Andra hägn är av andra anledningar och där finns djur i naturliga popppulationer och inga foderhäckar o konstgjorda vattenhål. De sistnämda har ofta en ägare som är väldigt rik och det är ytterst ovanligt att komma in där o jaga. Hittar man "rätt" ställe att jaga på så är det faktiskt jakt i sin bästa betydelse och har inget med slakt att göra.
Publicerat Januari 11, 201214 yr En insändare i dagens SvD krävde slut på "nöjesjakten" med hänvisning till att vi ej behöva jaga för att överleva i Sverige. Jakt ska naturligtvis få förekomma i Sverige men alla eftersök och jakt för att hålla viltstammarna nere skulle bedrivas av heltidsanställda yrkesjägare och all annan jakt ska inte tillåtas. Någon som ser kopplingen? De som ställer sånna krav hatar jakt i all form och har fått den uppfattningen genom modersmjölken. Dessutom är de väldigt naiva och har en märklig syn på samhället för det kräver ju ett förstatligande av all mark (revolution?).
Publicerat Januari 11, 201214 yr Har du några tips på hur man hittar en sån jakt ? Är det något speciellt som man kan kolla efter så att man inte blir lurad.? Först och främst skulle jag tipsa om att åka till någon som andra varit hos tidigare och kan berätta för dig hur jakten bedrivs. Då behöver du inte enbart lita på vad outfittern säger.Jag tog reda på så mycket som möjligt om outfittern innan jag bestämde mig. Lyssnade runt med andra osv. Tog reda på hur jakten bedrevs. Hur dom såg på jakt från bil. (Inte bara det att JAG inte vill jaga från bil, utan mitt krav var också att dom inte TILLÅTER detta.) Hur markerna såg ut och vilken storlek på dessa det var. Om det var hägn eller inte. mm mm. Jag kan ge dig info om stället jag var på. Andra har säkert andra bra tips också. Mvh John
Publicerat Januari 11, 201214 yr Som sagt så har inte alla här jagat i afrika. Men de flesta verkar efter detta program kunna det mesta om jakt i sydafrika. Och JA, jag anser mig ha jagat i afrika även om det är RSA. Allt är så klart inte som herr JG säger. Den som tror på allt HAN säger behöver nog se och läsa mer om/av honom. Det finns otroligt fina marker att jaga på i sydafrika. Och vissa nämner långa ansmygningar och hjärtklappning och lättnaden att få se djuret lägga sig i skottet. Kom igen..................... Varför skulle det vara annorlunda på en bra mark i sydafrika? I 4 dagar jagade jag efter min Zebra. Ansmygningarna på oryx och blue wildebees var längre än någon ansmygning på vilt här hemma i Sverige. Väntan på att få släppa skott på dessa två var oändligt mycket längre än jag någonsin upplevt i Sverige. Jag har ALDRIG gått, krypit, krålat, sprungit och klättrat så mycket och så länge som i sydafrika. Jag har aldrig haft så mycket taqggar i knän och händer innan efter alla hårda ansmygningar. Varför? Jo därför att djuren självklart inte är halvtama. utan skenar iväg direkt när dom anat en. DET var JAKT I HÖGKLASS! till er som påstar att allt är som i detta program vill jag bara tipsa. Hitta en bra outfitter och åk och prova...................... Ja, zebran var nog det skyggaste djuret jag varit med om... får ont i knäna bara jag tänker på den ansmygning (krypning) jag gjorde, och ändå när vi kom inom 200-250m så drog de till synes utan anledning, det var som de hade ett sjätte sinne nästan. När jag väl sköt en två dagar efter så hade vi turen att ha gott om buskar att smyga i fram till ca 100m från zebran... Sen blir ju inte alla ansmygningar supersvåra, vi gick efter en grupp hartebeest en eftermiddag, och för att komma i rätt vind så tog vi en liten omväg och helt plötsligt gick vi på en fin tjur som låg och vilade i hettan på ca 100 m, bara hornen stack. John fick den att resa på sig och jag sköt, inte så svårt, men det är ju en kul historia i sig självt... Precis som det kan vara här hemma, ibland svårt och ibland enklare.
Publicerat Januari 11, 201214 yr Det är väl klart(hoppas jag) att det fortfarande finns fina "riktiga" marker kvar i SA för så kallad afrikajakt. Men jag tror att de som varit tveksamma redan innan detta pogram tog ett steg tillbaka, hur ska man vara säker på att man får just den "riktiga" jakten man så gärna vill ha om man nu tar en kostarskjortan resa. Det jagas ju för fullt i hägn även i Sverige och de är väl betydligt mindre än "boskapshägnen" i SA och de jakterna är ju minst lika svår som vanlig jakt, om man nu ska tro jaktmedia....? Själv får jag utslag av att se metalltrådar mitt i "vildmarken", har varit själv varit med om att fösa fram vilt i hägn här i Svedala till välbeställda knösar. Nåt jag inte gjort de sista åren, känns inte rätt helt enkelt. Men det är kanske så som det brukar vara med såna här "avslöjanden", alla andra men inte jag har blivit förd bakom ljuset. Kan ju finnas en anledning till att jakten oxå är mkt billigare just där än övriga afrika..eller? Tack vare klimatet har jag aldrig övervägt en resa söderut, däremot en bergsjakt i öster skulle sitta fint..andra slantar då oxå. Kanske oxå av nån anledning? Notera att jag inte har nåt emot SAjakten så länge man vet vad man får för sina surt förvärvade slantar, skulle själv bli tokig att bli lurad av nån Hemmingway- light typ a la` Richard Björklund!
Publicerat Januari 11, 201214 yr Ja, zebran var nog det skyggaste djuret jag varit med om... får ont i knäna bara jag tänker på den ansmygning (krypning) jag gjorde, och ändå när vi kom inom 200-250m så drog de till synes utan anledning, det var som de hade ett sjätte sinne nästan. När jag väl sköt en två dagar efter så hade vi turen att ha gott om buskar att smyga i fram till ca 100m från zebran... Sen blir ju inte alla ansmygningar supersvåra, vi gick efter en grupp hartebeest en eftermiddag, och för att komma i rätt vind så tog vi en liten omväg och helt plötsligt gick vi på en fin tjur som låg och vilade i hettan på ca 100 m, bara hornen stack. John fick den att resa på sig och jag sköt, inte så svårt, men det är ju en kul historia i sig självt... Precis som det kan vara här hemma, ibland svårt och ibland enklare. Kan säga att jag fick en grupp Zebror i knät när jag var på jakt efter en Wildebeast. Ställde sig så finnnt på 60-70 m och PH var på mig hela tiden för en av hingstarna var riktigt fin men jag ville inte skjuta nån Zebra. I det hägnet var det tillåtet "culling" också (culling är jakt för kött d v s man kör runt o skjuter så många smådjur man vill ha och tar med sig köttet och det praktiseras av närboende) vilket märktes på djuren som skenade så fort det kom en bil men gick man till fots så var de inte så rädda.
Publicerat Januari 11, 201214 yr För mig är det så att en jakt ska vara en utmaning, är det inte det jagar jag inte, om det nu inte är så att jag bara ska ha några änder i frysen/grytan eller så, men då är det mer mat införskaffande än jakt. Jag har inga problem med att man vill jaga afrikanska villt eller om man vill åka på jaktresor, vad jag har ett problem med i dessa två program är JG och hans underliga inställning. Han ska ju vara gud fader själv osv men sättet han aggerar och kommenterar sin sk jakt är bara tvedydig och rent av fånigt, det finns många Icke jägare som ser på't och får fel inställning om oss vanliga jägare
Publicerat Januari 11, 201214 yr Ja mkt tyckande o troende utan vetskap i denna tråd. Vad jag vet är följande ; JG är en pajas i jaktsammanhang. Han har min fulla beundran som författare. Tänker då närmast på sviten om Hamilton samt böckerna om Arn. Magnifika. Vad jag mer vet är hur jakt i SA kan vara med rätt val av arrangör. Kolla med Ijahman o 338;an. Avarter finns ingen tvekan om den saken. Det som sticker mig mest i ögonen är hur lejonjakten bedrivs på flera håll. Osmakligt , tvi fan på ren svenska. Handen på hjärtat mina vänner. Hur många av er har jagat på 25000 ha ???? Håller med Ijahman om att jag har aldrig någonsin behövt anstränga mig så mkt för att skjuta ett djur i Sverige som i SA. Alla ni som förfasar er över "jakten" i SA ; Har ni ätit en svenskuppfödd kyckling ?? Har ni det ska ni fan imig vara tysta
Publicerat Januari 11, 201214 yr Lite off topic, men det där kycklingargumentet kan man bräda de flest jaktmotståndare med... folk knastrar i sig kyckling som aldrig förr men det är den värsta sorten av djurhållning och djurhantering som finns... men det är få som vet eller vill veta.
Publicerat Januari 11, 201214 yr Lite off topic, men det där kycklingargumentet kan man bräda de flest jaktmotståndare med... folk knastrar i sig kyckling som aldrig förr men det är den värsta sorten av djurhållning och djurhantering som finns... men det är få som vet eller vill veta. Jo nog är det så
Publicerat Januari 11, 201214 yr Har ni ätit en svenskuppfödd kyckling ?? Har ni det ska ni fan imig vara tysta Ja men jag har inte kallat det jakt...
Publicerat Januari 11, 201214 yr Som jag skrev i grannforumet; odlar man inte egen mat eller ens dödat det djur man väljer att äta så bör man ta på sig ett påklistrat fejkleende, sätta sig ner och vara tyst. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Januari 11, 201214 yr Ja men jag har inte kallat det jakt... Har jagat en del med dina småländska kolleger. Vi jagade älg. Hundförare o drevkarlar. Skyttarna utposterades vid viltstängslet längs E4:an. Jakt ??????????