Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat
3 minutes ago Nils l sa:

En fråga! Går det att frysa makrill om man vakuumförpackar den utan att den förstörs? Alla jag pratat med säger att det inte går utan att den är som harr och måste ätas direkt.

Kan du röka den först i så fall? Då går det bra. Ät den färsk annars.

http://www.professionalsecrets.se/sv/ps/ps-university/chef-de-partie-fisk/forvara-fisk/

Du skulle nästan fråga Tjörnbon el. kanske Joacim här på forat. Vaccumpack fanns inte på den tiden jag var ute på havet o fiskade.

• Svar 4,9k
  • Visningar 529,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat

är inte makrillen en väldigt fet fisk ?

Publicerat
30 minutes ago Nils l sa:

En fråga! Går det att frysa makrill om man vakuumförpackar den utan att den förstörs? Alla jag pratat med säger att det inte går utan att den är som harr och måste ätas direkt.

Om mitt minne inte sviker mig, är den generella rekommendationen att fet fisk (dit makrillen hör), inte bör förvaras fryst i mer än sex (6) månader.

Publicerat

Makrill är ju nästan som tonfisk i köttet och är väldigt fet. Den stora frågan är hur mycket man kan ta med hem utan att vara tvungen att kasta fisk i onödan.

Publicerat
2 hours ago Nils l sa:

Makrill är ju nästan som tonfisk i köttet och är väldigt fet. Den stora frågan är hur mycket man kan ta med hem utan att vara tvungen att kasta fisk i onödan.

Ja visst är den det! Någonstans mellan 3-6 mån kan gå bra. Du måste ju förvara den i is el. vaccumpackad på plats o djupfryst. Var åker du ifrån?

Publicerat

Idiotresa över dagen till rombaksfjorden. Tar med kompressorfrysen så vi kan kyla fisken. Men det är plus 4 grader ute så det ska inte vara någon fara.

Publicerat
3 minutes ago Nils l sa:

Idiotresa över dagen till rombaksfjorden. Tar med kompressorfrysen så vi kan kyla fisken. Men det är plus 4 grader ute så det ska inte vara någon fara.

Ok! Då har du ju resurer o det blir ju bra!:thumbsup:

Publicerat

Det blev tio kilo makrill rensat plus några stora lubbar. Så allt kommer att rökas och sedan frysas.

Publicerat

Smakat enrisrökt makrill och det var sanslöst gott.

Publicerat
10 hours ago Nils l sa:

Smakat enrisrökt makrill och det var sanslöst gott.

Ja, det är ritkigt gott! Det går utmärkt att röka abborre med enris.:thumbsup:

Publicerat

Hej hopp !

Söker efter några vettiga leverantörer av framförallt handredskap, på nätet, då mina lokala handlare inte lyckats uppbringa vad jag söker. Tacksam för länkar till nätbutiker, så jag själv kan botanisera.

Publicerat
1 hour ago MrT. sa:

Hej hopp !

Söker efter några vettiga leverantörer av framförallt handredskap, på nätet, då mina lokala handlare inte lyckats uppbringa vad jag söker. Tacksam för länkar till nätbutiker, så jag själv kan botanisera.

Du har väl en av Sveriges största om inte den största i din hemstad. https://www.el-ge.se/

Jag vet att det finns/har funnits någon stor i S-holm men har tappat namnet på den butiken.

En från Huskvarna-Jönköping

https://kurres.com/

Publicerat
1 hour ago lsjonsson sa:

Du har väl en av Sveriges största om inte den största i din hemstad. https://www.el-ge.se/

Var där och pratade med dom (+tre andra återförsäljare i mitt närområde), men jag hittade inte vad jag sökte. Lägg därtill att jag börjar bli vresig och dessutom snål, (med stigande ålder). Då blir urvalet än mer begränsat, inte minst om man (som jag) håller hårt i slantarna nu för tiden. Du vet, been there-done that.

De påstås att med stigande ålder kommer visdom. Om så är fallet med mig, det vet jag inte, men jag vill gärna tro det i vart fall. I oaktat vilket, så tackar jag för dina förslag, jag skall titta på den andra butiken du länkade till, också. I annat fall får jag väl använda det jag redan har, det går ju också, även om det kanske inte blir optimalt, men what-the-heck, hela livet är ju en kompromiss, så jag borde vara van vid det här laget.

Publicerat
3 minutes ago MrT. sa:

Var där och pratade med dom (+tre andra återförsäljare i mitt närområde), men jag hittade inte vad jag sökte. Lägg därtill att jag börjar bli vresig och dessutom snål, (med stigande ålder). Då blir urvalet än mer begränsat, inte minst om man (som jag) håller hårt i slantarna nu för tiden. Du vet, been there-done that.

De påstås att med stigande ålder kommer visdom. Om så är fallet med mig, det vet jag inte, men jag vill gärna tro det i vart fall. I vart fall som helst, så tackar jag för dina förslag, jag skall titta på den andra butiken du länkade till, också. I annat fall får jag väl använda det jag redan har, det går ju också, även om det kanske inte blir optimalt, men what-the-heck, hela livet är ju en kompromiss, så jag borde vara van vid det här laget.

Ok! Jag funderar så får jag se om jag kommer på något mer.:thumbsup:

Publicerat
Just now lsjonsson sa:

Ok! Jag funderar så får jag se om jag kommer på något mer.:thumbsup:

Det är lugnt. Tackar för hjälpen, men det är inte direkt strid på kniven om man säger så;).

Publicerat
46 minutes ago MrT. sa:

Det är lugnt. Tackar för hjälpen, men det är inte direkt strid på kniven om man säger så;).

Bra!

Här finns en del fiske http://butik.hundochjakt.se/

men tyvärr så finns inget på hemsidan.

Abex här på forumet bor i Happis o kanske vet vad dom har för sortiment. Det är flera år sedan jag var dit. Skriv o fråga är väl mitt tips.

Publicerat
16 hours ago lsjonsson sa:

Bra!

Här finns en del fiske http://butik.hundochjakt.se/

men tyvärr så finns inget på hemsidan.

Abex här på forumet bor i Happis o kanske vet vad dom har för sortiment. Det är flera år sedan jag var dit. Skriv o fråga är väl mitt tips.

Tack för det, men jag är nog mest intresserad av att botanisera bland utbudet hos butikerna på nätet, så slipper jag ta någon annans dyrbara tid i anspråk. Mina (ytliga) efterforskningar visar att de flesta säljer samma, (eller likartade) produkter (åtminstone i det prissegmentet jag tittar på). 

Jaja, det löser sig, tack än en gång !

Publicerat

Tycker du skall kolla på Dogger.se, handlar en hel del där och är mycket serviceinriktade. Min favorit på nätet.:thumbsup:

Publicerat

Jämförde Lg eller vad det hette och Dogger, de jiggar jag kollar efter hittade jag i högre utsträckning hos Dogger!

Publicerat
36 minutes ago MrT. sa:

Tack för det, men jag är nog mest intresserad av att botanisera bland utbudet hos butikerna på nätet, så slipper jag ta någon annans dyrbara tid i anspråk. Mina (ytliga) efterforskningarIngen 

Ingen fara när man är pensionär på heltid.:rolleyes: Här har du en länk som innehåller de flesta jaktbutiker o flera av dom har fiske i sitt sortiment. 

http://hem.bredband.net/petsyr/

:thumbsup:

Publicerat
15 hours ago Takko sa:

Tycker du skall kolla på Dogger.se, handlar en hel del där och är mycket serviceinriktade. Min favorit på nätet.:thumbsup:

Will do.

Tack för tipset.

Publicerat
15 hours ago Hipshot sa:

Jämförde Lg eller vad det hette och Dogger, de jiggar jag kollar efter hittade jag i högre utsträckning hos Dogger!

Förstår. I mitt fall är det ett spinnspö för multirulle i betesvikter runt 5-20 gram i längd om 9" (eller längre) som är av intresse. Tänkte ge mig ut på jakt efter H-öringen innan fisket avlyses, det var längesedan jag var ute och fiskade. Men som sagt, det är ingen panik, jag har alternativ, om det behovet skulle uppstå.

Publicerat
15 hours ago lsjonsson sa:

Ingen fara när man är pensionär på heltid.:rolleyes: Här har du en länk som innehåller de flesta jaktbutiker o flera av dom har fiske i sitt sortiment. 

http://hem.bredband.net/petsyr/

:thumbsup:

Tack för det. Det blir till att spendera en heldag bara för att botanisera bland utbudet hos näthandlarna :P.