Publicerat Juli 3, 20178 yr Det flög abborrpinnar som missiler kors och tvärs över båten när lillgrabben gjorde mothugg. Deras stackars pappa var i vägen mer än en gång och blev träffad av de randiga både här och där.
Publicerat Juli 3, 20178 yr 14 minutes ago Nils l sa: Det flög abborrpinnar som missiler kors och tvärs över båten när lillgrabben gjorde mothugg. Deras stackars pappa var i vägen mer än en gång och blev träffad av de randiga både här och där. Haha! Härligt! Man ska sitta i en stor (lång) båt när man håller på med sådant fiske o man är fler än 2 i båten.
Publicerat Juli 4, 20178 yr Med en tung dragning i en grop som jag bommade och ett hårt hugg i en annan med en fin fisk på 5.4 kg avslutas årets laxsäsong. Detta under förutsättning att jag inte måste visa någon nybörjare ner i laxfisketräsket.
Publicerat Juli 4, 20178 yr 2 hours ago Nils l sa: Detta under förutsättning att jag inte måste visa någon nybörjare ner i laxfisketräsket. Behöver du en frivillig ?
Publicerat Juli 4, 20178 yr 1 hour ago Dansken sa: Behöver du en frivillig ? Kom bara ihåg att laxfisket är värre än narkotika. Det håller dig sömnlös halva sommaren och är ett förbaskat bra sätt att sabba förhållanden med och tillika ekonomi och allt socialt umgänge. Det finns ingen återvändo när du väl trillat dit. YOU HAVE BEEN WARNED!
Publicerat Juli 4, 20178 yr 2 hours ago lsjonsson sa: Snyggt Nils! Vad blev det om jag räknade rätt? 5-6 laxar? Fem stycken och nu är frysen proppfull. Men med över trettio kilo fisk så måste man veta när det är dags att sluta.
Publicerat Juli 4, 20178 yr 3 minutes ago Nils l sa: Fem stycken och nu är frysen proppfull. Men med över trettio kilo fisk så måste man veta när det är dags att sluta. Se där ja! Då lever du gott på lax ett tag!
Publicerat Juli 7, 20178 yr Fått ett trettiotal abborrar på fluga men vid en fors så fick jag uppleva ett av mina livs harrfisken. Det var inte djupare än att jag gått över torrskodd med ett par vadarstövlar men helt sanslöst med harr. Tjugotalet kast gav lika många harrar men fem fick följa med hem och ska foliegrillas med några vänner. Jag tror hela älvens harrpopulation samlats på en sträcka av femtio meter. Leken är ju över sedan flera veckor men det kläcktes ett antal olika sländor. Både dagsländor, sävsländor, nattsländor och bäcksländor och en guldskalleharöra gjorde susen.
Publicerat Juli 7, 20178 yr Detta är en populär post. Största vägde prick kilot men jag tror att den fick kompisen.
Publicerat Juli 8, 20178 yr 3 hours ago Nils l sa: Största vägde prick kilot men jag tror att den fick kompisen. Fin fångst! Grattis Nils o kompisen.
Publicerat Juli 8, 20178 yr Vi hade göstävling på Solgen igår, tyvärr sämsta året och vinnande var på 1,2 kg. Mycket gäddor dock men de går utanför tävlingen.
Publicerat Juli 8, 20178 yr 8 minutes ago Takko sa: Vi hade göstävling på Solgen igår, tyvärr sämsta året och vinnande var på 1,2 kg. Mycket gäddor dock men de går utanför tävlingen. Det var dåligt!
Publicerat Juli 8, 20178 yr Ja det var tokdåligt i går. Men det hinner ju bli bättre framöver men mycket smått som hugger. Däremot är borrarna igång ordentligt
Publicerat Juli 8, 20178 yr Jag har kommit till en punkt där jag känner mig nöjd med fisket för säsongen. Har inget sånt där sug att åka ut och tokfiska utan njuter med resan som mål och inte fisket. Händer inte ofta men jag har fiskat mig lite less och har haft en fantastisk säsong. Längtar lite efter pimpelfiske just nu men absolut inte efter snön.
Publicerat Juli 8, 20178 yr 2 hours ago Takko sa: Ja det var tokdåligt i går. Men det hinner ju bli bättre framöver men mycket smått som hugger. Däremot är borrarna igång ordentligt Så liten gös har jag aldrig fått i det som blev min hemmasjö efter det att jag började fiska i Ralången. 3,5-4 kg var nog den minsta gösen. Jag vet inte vad snittet låg på all gös som jag drog upp i Ralången. Gissningsvis runt 5-5,5 kg var snittvikten på dom o då var det många gösar som åkte upp. Det var som att Ralången var outtömlig. En fråga Takko: Hur lång lina har du ute när du kör trolling efter gös? Jag ska inte avslöja min längd förrän jag har sett ditt svar. Jag vet vad många andra hade när dom fiskade efter gös i Ylen o Stora o Lilla Nätaren.
Publicerat Juli 8, 20178 yr 1 hour ago Nils l sa: Jag har kommit till en punkt där jag känner mig nöjd med fisket för säsongen. Har inget sånt där sug att åka ut och tokfiska utan njuter med resan som mål och inte fisket. Händer inte ofta men jag har fiskat mig lite less och har haft en fantastisk säsong. Längtar lite efter pimpelfiske just nu men absolut inte efter snön. Förr el. senare så kommer man till den punkten när man är nöjd med vad man har fått upp. Det hände mig också när jag aktiv nere i trakterna runt Eksjö-Nässjö-Aneby-Tranås. Det som jag är mest besviken över är att jag inte lyckades spränga 10-kg-sträcket på gädda för jag hade tillgång till båt el. var med kompisar ut som hade båt i någon av sjöarna som alltid levererade gädda på +10 kg.
Publicerat Juli 8, 20178 yr 6 hours ago lsjonsson sa: Så liten gös har jag aldrig fått i det som blev min hemmasjö efter det att jag började fiska i Ralången. 3,5-4 kg var nog den minsta gösen. Jag vet inte vad snittet låg på all gös som jag drog upp i Ralången. Gissningsvis runt 5-5,5 kg var snittvikten på dom o då var det många gösar som åkte upp. Det var som att Ralången var outtömlig. En fråga Takko: Hur lång lina har du ute när du kör trolling efter gös? Jag ska inte avslöja min längd förrän jag har sett ditt svar. Jag vet vad många andra hade när dom fiskade efter gös i Ylen o Stora o Lilla Nätaren. Vi har haft fin snittvikt i Solgen om man räknar alla fiskesätten i sjön. Dock är den lite svår trollad. Hade alltid bättre resultat förr i tiden storleksmässigt men den snittvikten har sjunkit. Däremot kan man få obegränsat med smågösar när värmen tilltar. Lina, tja jag brukar variera och det beror ju lite på wobblern också. Men allt från 20 till 30 meter, hände förr att vi hade ett spö bakom motorn som vi endast hade en 10 meter ute på. Vi fick en del på det spöt också. Vad som är bäst längd kan jag inte säga till hundra procent.
Publicerat Juli 9, 20178 yr 9 hours ago Takko sa: Vi har haft fin snittvikt i Solgen om man räknar alla fiskesätten i sjön. Dock är den lite svår trollad. Hade alltid bättre resultat förr i tiden storleksmässigt men den snittvikten har sjunkit. Däremot kan man få obegränsat med smågösar när värmen tilltar. Lina, tja jag brukar variera och det beror ju lite på wobblern också. Men allt från 20 till 30 meter, hände förr att vi hade ett spö bakom motorn som vi endast hade en 10 meter ute på. Vi fick en del på det spöt också. Vad som är bäst längd kan jag inte säga till hundra procent. Ja, jag har hört det förut medan jag bodde i trakten o fiskade runt om. Jag har bara fiskat i Solgen en gång med en kille från Eksjö. Kompis! Den gången fick kompisen en lillgös på knappt kg o det var väl enda nappet vi hade den kvällen. Det var det svaret jag ville se Takko! Jag hörde från dom som fiskade i sjöarna som jag nämnde tidigare hade allt mellan 80-100 m och då påstod dom att vobblarna gick djupare, vilket är helt fel. Vattnet lyfter linan så att vobblern går ännu högre upp än tvärsom vad en del påstod. Ju längre nylonlina man har ute ju svårare blir det med ett ordentligt mothugg eftersom nylonlinan blir elastisk. Själv körde jag trolling med allt mellan 20-30 m. Dom gånger som jag var i nämnda sjöar o fiskade så fick man se var man körde o lyssna på vad en del andra vrålade till ang. linlängder efter båten. Någon gång så hakade man fast o då passade jag på att ge dom en lektion i linlängder o nylonlinans töjbarhet vid mothugg. En del lyssnade o någon bar mig dra åt skogen.
Publicerat Juli 12, 20178 yr Kan någon ge en lägesrapport om laxfisket i Ängesån och/eller Lainio? Funderar på en veckas fiske i mitten/slutet av juli
Publicerat Juli 12, 20178 yr 1 hour ago johan.s sa: Kan någon ge en lägesrapport om laxfisket i Ängesån och/eller Lainio? Funderar på en veckas fiske i mitten/slutet av juli Fråga Nils l här på forat, för det är väl han som har bäst koll på det.
Publicerat Juli 13, 20178 yr Lainio har jag ingen koll på men de övre delarna av ängesån har levererat bra. Men det är så förbaskat mycket folk efter älven längre ner så jag vill inte vara där. En slamkrypare är faktiskt Linaälven där större delen av laxarna numera väljer istället för ängesån. Men det kan gå hur som helst.