Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat

Sitter med en redig förkylning som sakta ger sig. Börjar bli sugen på lite öppet vatten och närmast ligger Norge och rombaksfjorden. Det kan gå att få någon stortorsk där med lite tur. Båten är framskottad sedan tidigare och har nog tinat fram såpass att det går att släpa fram den ur snön, Årorna ligger under och motorn är i garaget. Resten av skrotet man måste ha med sig är i övriga bodar. Nå jag får se vad kroppen säger till helgen.

• Svar 4,9k
  • Visningar 529,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat
På 2018-04-09 at 09:57 Galne sa:

Vertikal fiske sägs vara bra för gös,  inte testat själv men läst på lite för att testa i en närliggande sjö!

Vertikalfiske kräver väl lite bättre ekolod än det jag skaffat.. ?

Meta är ju ett alternativ faktiskt, har en plats som jag "tror" på faktiskt.. ska testa att trolla där på kul. Om man trollar gös, lite större jiggar eller? Nej jag tänker inte köpa vobbler för detta enbart.. inte över huvudtaget. Har en 25-ask som jag ska byta bort mot spinnare ev med en kille.. 

Kanske ngt för detta forum? Det är lite rapala och Hi-Lo och vad det nu var för skrot.. 

Publicerat

Hänger på en fråga direkt då i ämnet Gösmete.. ngt speciellt att tänka på avseende krokning av betesfisk? Vanlig mört eller? Jag är inte ute efter JÄTTEGÖSEN utan gös i största allmänhet..

Publicerat

Går att vertikala med det mesta, men lättare med bra lod såklart. Har tagit vertikalabborrar med ett 4 tums svartvitt med en 200 år gammal givare.

Vanlig mört funkar bra, men har du jiggar kan du ju jigga vanligt efter dem.

Publicerat

Nu har du väl båt men mest gös har jag fått på bottenmete i solnedgången. Trevlig form av fiske från stranden med ett par spön per person ute, bjällror i spötopparna, en brasa, korv och några folköl (alternativt rikligt med godis och skvaller).

Från båt har jag fått i princip alla gösar på lilla Zalt-wobblern, abborrefärgad. Mete eller vertikal har aldrig funkat för mig, men det kanske kräver sillbio DeLuxe. 

Publicerat
13 hours ago Hipshot sa:

Hänger på en fråga direkt då i ämnet Gösmete.. ngt speciellt att tänka på avseende krokning av betesfisk? Vanlig mört eller? Jag är inte ute efter JÄTTEGÖSEN utan gös i största allmänhet..

Mört på 20-40 g är rätt lagom även om jag hade mört runt 60 g när jag metade gös. Tafsmaterail nylonlina 0,60-0,70 mm. Inga wiretafsar. Låt mörten leva om du fiskar med död betesfisk tills du ska sätta den på kroken. Krokstorlek nr 4 3-krok. Vänta 3-4 min innan du gör mothugg. Va beredd på att du kan få gädda på kroken också.

Fäst ena kroken från 3-kroken precis framför ryggfenan o sedan kasta ut med förstånd så att du inte tar i för kung o fosterland för då ser du betesfisken flyga åt ett håll o krok o lina åt ett annat håll.?

123638008-origpic-2fd398.jpg.75f1ce7267187c5f6763fdb5252f526b.jpg

SKITFISKE!?

Publicerat
17 hours ago Hipshot sa:

Vertikalfiske kräver väl lite bättre ekolod än det jag skaffat.. ?

Ju bättre lod desto bättre ser du fisken men sålänge du har ett realtids fönster så funkar det  

Downvü eller liknade så kan du eventuellt se gösen på botten som en puckel 

Ska du meta gös så glöm allt vad vanlig nylonlina heter som tafs utan kör flourcarbon eller riktig mjuk wire du kommer gråta mindre pga tappade storfiskar  farfar storfiskare har missat utvecklingen inom tafsmatrial 

Vill du vara riktigt seriös så gör du egna metriggar och testar ut vilken typ som passar dej och ditt fiske bäst  kan vara enkel trekrok eller en stor och en liten stinger krok vid stjärten 

Publicerat

Några idéer om djup? Är väl gissningsvis 2 m och strax däröver där jag tror man kan testa.. Inbillar mej att man ska ligga en bit upp från botten. Sen flöte o sänke förutom trekrok.. 

Isjanne.. fäster du bara vid ryggfenan? 

Fördelen med att fiska från båt inbillar jag mej är att då slipper man just detta att ta i som f-n när man kastar.. 

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Några idéer om djup? Är väl gissningsvis 2 m och strax däröver där jag tror man kan testa.. Inbillar mej att man ska ligga en bit upp från botten. Sen flöte o sänke förutom trekrok.. 

Isjanne.. fäster du bara vid ryggfenan? 

Fördelen med att fiska från båt inbillar jag mej är att då slipper man just detta att ta i som f-n när man kastar.. 

Den här årstiden när vattnet är kallt så får du nog leta dom lite djupare om det är en sjö el. ute i Östersjön. Sommartid går gösen högre upp i vattnet o jagar. Gissningsvis runt 5-8 m djupt o sedan kan du alltid prova dig fram. Ralången som jag fiskade i förut är en väldigt grund sjö. 5.2 m vid högvatten sedan under sommaren runt 4,5-4,7 m djup o den blev väldigt snabbt uppvärmd.

Återkommer med mer info. Jonsson står mitt i matlagningen just nu.

Publicerat

Håller med LsJonsson-mannen här. Djupt vatten ska du ut på.

Har testat utanför mig där det är 1,5 meter djupt under isen. Total 6 dagar och 30 timmar har resulterat i 1 st id. Knasigt å fortsätta på samma ställe, jag vet men jag kunde inte åka längre för ja var full alla gångerna ?

Publicerat

Nu är jag tillbaks hippen:

Rätt så dptrapper. Visst ska man söka fisken djupt den här årstiden. Du kan få gå ner ända till 10 m kanske innan du hittar något som vill nappa. Om du nu undrar vars jag har hållit hus så har jag suttit o letat igenom fisketråden för jag vet att jag har tipsat folk förut med foton över flöte, stoppknut, sänke o tackel. Kan finnas i någons dagbok också.

WP_20180426_15_58_50_Pro.thumb.jpg.737ed0272e71b0391ba3054360c479f9.jpg

Flötet är ett ett päronflöte av medelstor model som inte dras ner av en mört på 20-60 g samt 15 g sänke ovanför tacklet.

Sänket är av cigarrmodell 15 g.

Här har du Jonssons flöte till gös- o gäddmete. Tacklet är ca 30 cm långt med en enkel lekare längst upp som du fäster med en karbinhake el. knyter direkt med huvudlinan på lekandens andra ände. Som du ser på neder fotot så ser du att jag har gjort om flötet till ett glidflöte så att man kan fiska på olika djup genom att flytta stoppknuten.

När jag gjorde dessa fölten så gjorde jag dom med hjälp av blompinnar o täljde till dom så att dom passade hålet . Nedre delen av flötet är ca 5 cm o där har jag tagit ett lekande som jag har nypit till så att stoppknuten stannar vid lekandet. Först så målade jag blompinnen med vattenfast tuschfärg i rött. I övrigt så har jag en bit 0,50 mm lina som jag har trätt lekandet igenom o lindat spölindningsgarn runt nylonlinan o lackat ovanpå så det. Det håller än idag jag har tagit dagsfärskt foto på ett av dom som jag har kvar. 

På övre fotot så har jag satt dit 2 tejpbitar av vit vattenfast tejp som får agera flagga så att man ser flötet om det guppar lite för mycket på sjön. 

WP_20180426_15_59_02_Pro.thumb.jpg.398eac6d99e4ccad3857efd08c16f116.jpg

Screenshot_2014-06-02-02-02-22.png.36e76b402d500c9be889d5fe3db36bfe.png

Såhär knyter man en stoppknut och det är inte svårt hippen. Tänk på en sak att inte dra åt tamparna för hårt o sedan blöt stoppknuten innan du drar ihop den lagom hårt.

0077398_sensas-cigarrsanke-2-pack_360.jpeg.f758e9e6c31c8b3b12263fa9bbe12c88.jpeg

Jag har googlat runt på nätet efter cigarrsänke med ett hål för linan rakt igenom o den enda som jag hittade som har dom var EL-GE sportfiske, Gbg. 

Fråga på hippen om du har fler frågor!

Du kan ju bjuda ner Jonsson för privat konsultation annars!??

Skitfiske!?

Publicerat

Cigarrsänken av den där modellen görs enkelt i en form med en sotad järnpinne som dras bort från sänket efter varje njutning.

Publicerat
39 minutes ago Nils l sa:

Cigarrsänken av den där modellen görs enkelt i en form med en sotad järnpinne som dras bort från sänket efter varje njutning.

Ok! Tack för tispet!

Publicerat

Deltog i roslagspike idag. Fantastiskt väder.kul tävling. Rekade Östhammar igår och det var sjukt trögt. Så inför dagens tävling var förväntningarna låga. Och det var trögt men vi lyckades ändå ta 4 godkända gäddor och placerade oss på 8:e plats. Hade vi lyckats fylla papperet med en hyfsad fisk till så hade vi kommit på pallen. Men vi är ändå sjukt nöjda... 

Efter prisutdelningen satt vi säkert två timmar i solen och drack kaffe och rökte cigarr.  (Team Robusto...)

Nu trött som en gnu...

Publicerat
På 2018-05-02 at 12:08 lsjonsson sa:

Ok! Tack för tispet!

Behöver du såna där sänken och hur tunga i så fall? Vanliga cathrinesänken går ju att göra glidande också.

Publicerat
6 hours ago Nils l sa:

Behöver du såna där sänken och hur tunga i så fall? Vanliga cathrinesänken går ju att göra glidande också.

Nej, det gör jag inte, men tack för erbjudandet! Ja, men där är det risk att pinnen lossnar när man kastar ut.

Publicerat

Tack Jonsson för råd! Tror jag ska försöka förbereda några såna här tackel inför sommaren. En fråga till innan jag går på nästa galenskap.. Hur krokar du fast betesfisken? Drar du fast två av tre krokar på trekroken i ryggen eller bara en? 

Hade tråkigt på jobbet igår och sen gick jag hårt på värsta marknadsföringsjippot.. Perch Pro och Perch Fight på youtube.. ?:rolleyes:

Beställt en radda vobblers med urskumma namn.. shade.. crank.. minnow.. yada yada yada.. Beställt ngt som heter drop-shot med.. samt en ABU-rök för fisk.. Ang betena så ser det ju så jävla kul ut när proffsen står och drar abborre som fan på dessa beten, de tävlar ju så jag tror de verkligen försöker maximera fångsten.. ergo de kör bara med de bästa betena och inte med prylar som de är sponsrade av. En kul grej jag reagerade på avseende perch fight.. ena laget är ju Team Westin som ju då nasar beten.. Ett av de andra lagen hissade ett av Westins beten, sånt gillar jag, då känns det ärligt! 

Fiskesugen? Näe :whistling::biggrin:

Publicerat
2 hours ago Hipshot sa:

Tack Jonsson för råd! Tror jag ska försöka förbereda några såna här tackel inför sommaren. En fråga till innan jag går på nästa galenskap.. Hur krokar du fast betesfisken? Drar du fast två av tre krokar på trekroken i ryggen eller bara en? 

Hade tråkigt på jobbet igår och sen gick jag hårt på värsta marknadsföringsjippot.. Perch Pro och Perch Fight på youtube.. ?:rolleyes:

Beställt en radda vobblers med urskumma namn.. shade.. crank.. minnow.. yada yada yada.. Beställt ngt som heter drop-shot med.. samt en ABU-rök för fisk.. Ang betena så ser det ju så jävla kul ut när proffsen står och drar abborre som fan på dessa beten, de tävlar ju så jag tror de verkligen försöker maximera fångsten.. ergo de kör bara med de bästa betena och inte med prylar som de är sponsrade av. En kul grej jag reagerade på avseende perch fight.. ena laget är ju Team Westin som ju då nasar beten.. Ett av de andra lagen hissade ett av Westins beten, sånt gillar jag, då känns det ärligt! 

Fiskesugen? Näe :whistling::biggrin:

Varsågod hippen!:D

Jag fäste bara en krok av en 3-krok framför ryggfenan. När du kastar ut så har du ca 1 m lina från spötoppen ner till 3-kroken ute så underlättar det utkastet o sedan kasta med för stånd så att du inte tar i för kung o fosterland. Om du inte fattar vad jag menar så kan jag rita en teckning åt dig.:P Vänta ca 3-4 min efter det att flötet har dykt innan du gör mothugg så får gösen/gäddan chansen att vända betet rätt väg innan du gör mothugg. Bägge vill gärna göra en kortare rusning innan dom stannar för att vända betet.

Pssss hippen. Meta med levande mört även om det är förbjudet enl. lagen så är chansen till att du får mer fisk betydligt större.:thumbsup::whistling::lol: Dom som jag har kontakt med hemåt trotsar lagen o fiskar med levande agn.

Du menar att arbetsinspiratioen inte är särskilt hög hos dig!:whistling::lol:

Ja, jag har sett att det finns en massa roliga namn på vobblers numera. :lol: 

SKITFISKE!:lol:

Publicerat

Taget Jonsson!

Hänger på en fråga till..

Ska på husvagnssemester Böda Hamn i sommar. Vattendjup där? Hur hitta?? 

Vill veta om jag kan nå flundror från land..

Publicerat
4 minutes ago Hipshot sa:

Taget Jonsson!

Eniro har sjökort där kan du få en hum om djup och bottens beskaffenhet 

Publicerat
6 hours ago Hipshot sa:

Taget Jonsson!

Har aldrig varit till Böda hamn o fiskat. Däremot så har jag varit där i krokarna någon Midsommar o supit.:lol:

Publicerat

Jag har varit i Böda hamn några gånger- på vintrarna- för snart 40 år sen. Vi brukade söka nödhamn där för storm några gånger då jag fiskade.... Skepparn (inte han skepparn jag omgås med nu) hade en kompis där...

Föga upplyftande ställe för en fiskare som var sugen på en öl eller på restaurangmat.....

Publicerat

Eniros sjökort är riktigt bra...ladda ner appen.

Publicerat

Kollar Eniro... spanx!