Publicerat September 5, 20178 yr Fishline.nu Flyfishingmasters.com Taimen.com Beten.nu Om det är flugfiskegrejer du vill köpa må ju jag också rekomendera någe. Beten.nu handlar jag fiskedrag ifrån.
Publicerat September 5, 20178 yr 1 hour ago Stefa7n sa: Fishline.nu Flyfishingmasters.com Taimen.com Beten.nu Om det är flugfiskegrejer du vill köpa må ju jag också rekomendera någe. Beten.nu handlar jag fiskedrag ifrån. Tack för bidraget. Nja, flugfiskeatteraljer har jag tillräckligt av, om jag inte har sönder något av de spön jag redan har i min ägo. Beten är väl inte direkt akut brist på heller, men några flytande Rapala i 5 cm utförande går alltid åt (tyvärr). Köpte en uppsättning för en herrans massa år sedan på en marknad, till ett riktigt vrakpris, men som nämnts, så har dom gått åt. Strax utanför där jag bor (10 min. promenad), har jag ett av de viktigaste vattendragen för havsvandrande öring i Göteborg. Om jag går ner sista veckan i September, veckan innan avlysningen, kan jag med 100 % tillförlitlighet säga att jag tar minst en Öring (om dagen) om jag så önskar. Fast nu är det inte så viktigt för mig, så jag nöjer mig med en (om året) om ens det. Det är bara roligt att dom finns så nära inpå. Beväpnad med ett UL-spö och en 5 cm flytande Rapala och du har rätt beväpning för att dra på riktigt fina öringar. Min största (i det vattendraget) tror jag låg på dryga 2 kg och det känns i en UL-utrustning. Men det var många år sedan, jag fiskar inte så ofta nu för tiden. Mer var det förr. Betydligt mer...
Publicerat September 5, 20178 yr Jag skulle inte våga kolla på nätet efter rullar och ffa spön, de vill jag känna och klämma på..
Publicerat September 5, 20178 yr 3 hours ago Hipshot sa: Jag skulle inte våga kolla på nätet efter rullar och ffa spön, de vill jag känna och klämma på.. Förstår din tanke, men om man håller sig till de stora tillverkarna (Abu, Shimano, etc) och tittar på specarna, tror jag man kan klara sig rätt bra. En 5-hundring vågar t o m en snål fan som mig att spela med, lite wild and crazy som man är. Sedan är jag väl tveksam till om jag skulle köpa någon rulle på nätet, om jag inte tittat på den först. förstås . Men i detta fall är det inte fråga om en rulle, så det är en icke-fråga.
Publicerat September 5, 20178 yr Ahh.. my bad! Jag är helt enkelt inte kunnig nog för att begripa mej på specarna, helt givet finns det andra som har bättre koll Jag drog iaf in till Dogger nyss.. tyckte jag inte hade riktigt bra kontakt med jiggen sist med mitt lilla ulspö.. Kom hem med två rullar, ett spö och en radda nya jiggar in allez 3K Och då köpte jag inte någon fisk-tv. Kollade lite på dem men har fan för dålig koll inte kunnig nog. Nu har jag iaf jiggspö och liten smidig rulle samt 0.12 eller vad det vart. Sen fick Wilda en ny rulle, den hon har är aptung och trist..
Publicerat September 5, 20178 yr 5 hours ago MrT. sa: Tack för det. Det blir till att spendera en heldag bara för att botanisera bland utbudet hos näthandlarna . Varsågod! Ha det så trevligt!
Publicerat September 5, 20178 yr 55 minutes ago Hipshot sa: Jag är helt enkelt inte kunnig nog för att begripa mej på specarna, helt givet finns det andra som har bättre koll Inte raketforskning egentligen, det beror på vad du skall ha utrustningen till. Det är ett bra utgångsläge om man har för avsikt att köpa nytt. En bra grundregel (tycker jag i a f) att man skall inte ha grövre grejer än det tänkta fisket det är avsett att användas till. Längd, kastvikt och ev. vikt ger en fingervisning om vad det är för spö (i detta fall) som man bör titta på. Ju lättare spö (med samma specar som likvärdiga andra spön) skvallrar lite om att grafiten håller lite högre kvalité, då det är lättare ( i jämförelse). Hoppas du förstod vad jag försökte säga, utan att det blev snömos. Sedan behöver man inte en jätterulle (om man skall fiska UL, t ex), men en generell regel är att lägga merparten av kapitalet på rullen, än på ett spö. Jag har två (UL) Shimanorullar i komposit som jag köpte för en herrejösses massa år sedan, för 150 :- styck. Funkar finfint . För tre lusentappar måste du fått riktigt bra grejer. Själv brukar jag titta på rea-stället (om det finns något sådant). En haspelrulle för en lusentapp idag, har du resten av livet om du tar hand om den lite grand och under förutsättning att du inte är nyfödd. Om du är 99 år eller äldre, lär den hålla längre än din livstid. Själv fiskar jag inte speciellt mycket med jiggar, utan det är små spinnare eller små skeddrag, alternativt flytande wobblers som gäller här. Flytande wobbler är i princip legio i det vattnet jag nämnde tidigare, annars är det med nästan 100%:s säkerhet att det blir bottenkontakt med känt resultat. Det blir det även med flytande wobbler, men sannolikheten att man får med sig det man tagit med sig ner, är mångfaldigat större än om man inte använder sig av flytande. Dessutom är flytande wobblers (fiskade på rätt sätt) ruskigt effektivt . 0.12, är det flätlina vi talar om då, eller ? Själv tycker jag nylon funkar finfint, inte minst på multirullarna, där det nästan är omöjligt att använda sig av flätlina (om man inte är ute på trolling, förstås). Att kasta med en multirulle laddad med flätlina är dömt att misslyckas. Men långt kommer man .
Publicerat September 5, 20178 yr 52 minutes ago lsjonsson sa: Varsågod! Än en gång, tackar. 52 minutes ago lsjonsson sa: Ha det så trevligt! Det är ju det, ja. Tanken har redan slagit mig, s a s. Men jag har inte bråttom .
Publicerat September 5, 20178 yr 46 minutes ago MrT. sa: Det är ju det, ja. Tanken har redan slagit mig, s a s. Men jag har inte bråttom . Det tar den tid det tar!
Publicerat September 5, 20178 yr 2 minutes ago lsjonsson sa: Det tar den tid det tar! Så sant. Vare sig mer eller mindre.
Publicerat September 5, 20178 yr 4 minutes ago lsjonsson sa: Helt rätt! Du är en klok man, kan jag konstatera .
Publicerat September 5, 20178 yr 6 minutes ago MrT. sa: Du är en klok man, kan jag konstatera . Tack! Det visste jag sedan lång tid tillbaks.
Publicerat September 5, 20178 yr 57 minutes ago lsjonsson sa: Det visste jag sedan lång tid tillbaks. Som sagt .
Publicerat September 5, 20178 yr 3 hours ago MrT. sa: Inte raketforskning egentligen, det beror på vad du skall ha utrustningen till. Det är ett bra utgångsläge om man har för avsikt att köpa nytt. En bra grundregel (tycker jag i a f) att man skall inte ha grövre grejer än det tänkta fisket det är avsett att användas till. Längd, kastvikt och ev. vikt ger en fingervisning om vad det är för spö (i detta fall) som man bör titta på. Ju lättare spö (med samma specar som likvärdiga andra spön) skvallrar lite om att grafiten håller lite högre kvalité, då det är lättare ( i jämförelse). Hoppas du förstod vad jag försökte säga, utan att det blev snömos. Sedan behöver man inte en jätterulle (om man skall fiska UL, t ex), men en generell regel är att lägga merparten av kapitalet på rullen, än på ett spö. Jag har två (UL) Shimanorullar i komposit som jag köpte för en herrejösses massa år sedan, för 150 :- styck. Funkar finfint . För tre lusentappar måste du fått riktigt bra grejer. Själv brukar jag titta på rea-stället (om det finns något sådant). En haspelrulle för en lusentapp idag, har du resten av livet om du tar hand om den lite grand och under förutsättning att du inte är nyfödd. Om du är 99 år eller äldre, lär den hålla längre än din livstid. Själv fiskar jag inte speciellt mycket med jiggar, utan det är små spinnare eller små skeddrag, alternativt flytande wobblers som gäller här. Flytande wobbler är i princip legio i det vattnet jag nämnde tidigare, annars är det med nästan 100%:s säkerhet att det blir bottenkontakt med känt resultat. Det blir det även med flytande wobbler, men sannolikheten att man får med sig det man tagit med sig ner, är mångfaldigat större än om man inte använder sig av flytande. Dessutom är flytande wobblers (fiskade på rätt sätt) ruskigt effektivt . 0.12, är det flätlina vi talar om då, eller ? Själv tycker jag nylon funkar finfint, inte minst på multirullarna, där det nästan är omöjligt att använda sig av flätlina (om man inte är ute på trolling, förstås). Att kasta med en multirulle laddad med flätlina är dömt att misslyckas. Men långt kommer man . Detta med kastvikt har jag aldrig förstått.. mitt gamla spö som var bra då.. för 25 år sen.. har jag kastat mycket 7 grammare med och det funkar tycker jag. Kanske inte samma känsla i spöt när spinnaren spinner men man känner det iaf. I UL spöet är det annorlunda helt klart.. men att kasta iväg draget? Vad är skillnaden där? Skit samma.. Jag körde innan 300% spinnare typ. Sen var vi ut med ekolodet och hittade fisk på 3-4 meter och ibland djupare. Då är det så mycket lättare att nå ned med jigg så jag har testat det med rätt hyggligt resultat. Kan bli frustrerad, sist jag var ut så kände jag 5-6 hugg på jiggen där jag inte lyckades kroka alls. De var såå försiktiga. Spinnaren krokar säkrare.. man fastnar iofs mer då även. Kul är det oavsett! Tror nog det blir ett ekolod till nästa säsong, hoppas kunna ta mej ut ngr svängar till i år.. har en stooor sjö inom räckhåll där det finns massa roliga möjligheter, hoppas ta mej ut där inom kort med!
Publicerat September 5, 20178 yr Kastvikten är den viktspannet som ryggraden i spöt jobbar bäst bra kast längd och utan att övertaxera spöt visst du kan kasta tyngre men inte bra i långa loppet finns ju en viss hängslemån lite som pipstigning och kulvikt faktiskt
Publicerat September 5, 20178 yr 8 hours ago MrT. sa: Förstår din tanke, men om man håller sig till de stora tillverkarna (Abu, Shimano, etc) och tittar på specarna, tror jag man kan klara sig rätt bra. En 5-hundring vågar t o m en snål fan som mig att spela med, lite wild and crazy som man är. Sedan är jag väl tveksam till om jag skulle köpa någon rulle på nätet, om jag inte tittat på den först. förstås . Men i detta fall är det inte fråga om en rulle, så det är en icke-fråga. Finns Shimano spö på Rean hos Dogger för några hundralappar (7-21gr)
Publicerat September 6, 20178 yr Muppar Eller rättare sagt, vilket pucko man är! Var ju in igår.. har ju ett catanaspö hemma som jag trivs med men hade gärna tagit ett längre. Hittar detta på rea.. https://www.dogger.se/rullar-och-spon/haspelspon/shimano-yasei-red-ax-perch Det hade varit så taget! Nu ville jag ha ngt för jiggfiske typ.. och vart påpratat något annat. Ids inte bränna en lusentapp till på detta..
Publicerat September 6, 20178 yr 8 hours ago Takko sa: Finns Shimano spö på Rean hos Dogger för några hundralappar (7-21gr) Om det är detta spöt du menar, så är det för haspel. Jag söker ett för spinn (dessutom var det lite för kort ). Tack i alla fall. Det spöt som skall ersättas är 9" långt och har en kastvikt på 5-20 gram samt är utrustad med en "trigger" (spinnspö m a ord). Dessutom skall aktionen vara av parabolic typ. För de som känner att dom vill hjälpa till att vaska fram en lämplig kandidat i de bifogade trådarna (då det blir ett omfattande arbete att göra en arkeologisk utgrävning på egen hand ), får gärna länka med de förslag som kommer i närheten av dessa specifikationer.
Publicerat September 6, 20178 yr 4 minutes ago Hipshot sa: Fanns massor med nedsatta shimanospön.. "Det spöt som skall ersättas är 9" långt och har en kastvikt på 5-20 gram samt är utrustad med en "trigger" (spinnspö m a ord). Dessutom skall aktionen vara av parabolic typ. För de som känner att dom vill hjälpa till att vaska fram en lämplig kandidat i de bifogade trådarna (då det blir ett omfattande arbete att göra en arkeologisk utgrävning på egen hand ), får gärna länka med de förslag som kommer i närheten av dessa specifikationer " .
Publicerat September 6, 20178 yr Utan att skryta så var Dogger o norska Vangenspön mina sponsorer när jag var som mest aktiv o fick gösen på 11,26 kg samt alla mina andra gösar över 7 kg. Det var till främst trolling o havsfiske. Jag bara ringde till dom så skickade dom vad jag behövde i linväg. Jag hade även någon deal med norska Mustad krokar för det gick åt mycket till havsfisket. Blysänken göt jag på jobbet på Husqvarna för jag jobbade då på transporten o repade o servade truckar. Bytte lite batterier när det gick sönder el. p g a åldesskäl o slutkörda. Då tog man stora borrmaskinen o borrade loss förbindningarna mellan cellerna. Jag hade en kompis på verktygsavd. som gjorde 2 gjutformar åt mig. Det var mycket fuskjobb på Husqvarna på den tiden om man hade de rätta kontakterna o förvaltade dom väl.
Publicerat September 6, 20178 yr "Det var mycket fuskjobb på Husqvarna på den tiden om man hade de rätta kontakterna o förvaltade dom väl." Mer eller mindre sanktionerat av chefen om man höll sig till raster och skötte sig i övrigt!
Publicerat September 6, 20178 yr 1 hour ago henke67 sa: "Det var mycket fuskjobb på Husqvarna på den tiden om man hade de rätta kontakterna o förvaltade dom väl." Mer eller mindre sanktionerat av chefen om man höll sig till raster och skötte sig i övrigt! Helt rätt henke!
Publicerat September 9, 20178 yr Skum dag i förrgår.. Jag och kompisen la i min båt i en större sjö, Skedviken, här i Roslagen. Jag har bott invid sjön och har lite koll på åtminstone den sida jag bodde vid. Finns ett ställe som vi kallar abborrgrundet.. när jag var ung så fiskade vi som fan där från land, med teleskopiskt kastmetespö så kom man nästan ut till grundet från land. Vi fick bra med abborre men alltid sämre än om man legat ute på grundet. Vi körde iaf och testade på några ställen, sjön är rejält stor, och hade siktat in oss på att ta oss till ngt som heter måsgrundet innan abborrgrundet.. Skumt som fan, helt stendött.. jag kan ha haft ngt på men ytterst osäker.. så närmade vi oss måsgrundet och från detta lyfte ca 300 skarvar så vi sket i att ens testa där..skitfåglar.. Abborrgrundet.. nötte på bra med spinnare, jigg, skeddrag och div men inte ett liv. Tillslut felkrokade jag någon liten mört på jiggen. Ofattbart! Visst.. vädret var kallt och ruggigt, mörkblå moln men något borde vi fan ha fått.. Konstaterade iaf att båten ffa går bra. Kan vara tjurig när det är kallt men den startar tillslut. Ska nu tokladda eller byta batteri till startmotorn och sen koppla elmotorn på samma batteri sen är det bara att köra. Ska åter till skedviken, det är en mer spännande sjö än vår pöl hemma vid byn. Får jag bara en ledig dag och lite bra väder så blir det nytt försök!