Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Vet ju att det finns rök-kompetens på forumet.. 

Rökte abborrar i midsommar, de vart lite mörka i köttet och riktigt goda. Nu gjorde jag om samma sak med lite mer salt och testade en fiskkrydda även på kul.. 

När jag öppnade så såg det ut som på bilden!? I princip all spån kvar oförkolnat? Fiskarna var bleka i färgen såg inte alls rökta ut.

Tyckte jag gjorde på samma sätt.. men.. den här ventilen som släpper ut rök hade jag stängt helt, har för mej att den var lite öppen sist och vad som kanske är viktigast.. jag tror placeringen denna gången var lite mer vindutsatt..

Någon som kan förklara för mej? Det är typ 4-5 gången jag använder röken således inte så kunnig..

48B17966-2E79-438B-BEFD-3D312B4694F4.jpeg

Jag kan rekommendera att röka abborre och gös med  enris. Det blir väldigt gott.:wub: Man kan även röka hel gös och abborre om dom inte är för stora och stoppa enris i magen. Ställde dom på höjden och vik ut buksidorna så att köttet kommer neråt.

• Svar 4,9k
  • Visningar 529,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat
10 hours ago Mulle mek sa:

Jag har genom åren rökt mycket i den lilla ABU röken. Spånet skall ligga på botten av rökkärlet. Dropplåtens största uppgift är att se till att det inte droppar på spånet. Så om du kör med spånet i botten så kommer det att bli bra. Troligen så låg spånet i botten förra gången när det blev bra resultat.

Men jävla stolpmongo man är.. Självklart gjort fel med dropplåten.. 

Kul, då är det bara att testa igen! Lite tråkigt att de tre som jag rökt nu fick sätta livet till i onödan..

Gör om gör rätt.

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Men jävla stolpmongo man är.. Självklart gjort fel med dropplåten.. 

Kul, då är det bara att testa igen! Lite tråkigt att de tre som jag rökt nu fick sätta livet till i onödan..

Gör om gör rätt.

Äh att man gör fel ibland och förstör mat är ju bara "shit happens" och man vet till nästa gång hur man inte ska göra "läsa/skriva instruktioner" 

Publicerat

Har börjat fundera på att montera en mindre elmotor på akterspegeln på min lilla fiskebåt som komplement till bensinmotorn.

Båten är en Högarodd 390 där det sitter en Tohatsu 6HK i akterna redan för förflyttning, problemet är att det fäste som sitter på elmotorn i mitt fall blir "bakvänt" då det är anpassat för akterspegelmontage.

Där jag ska skruva min sitter det ju en relingskant med h gummilist på ca 7cm som hänger ut bakåt.

Hur har ni löst detta ?

Bilderna lånade från internet.

Minn kota Endura C2 30lbs Elmotor

BÅT HR 390

Publicerat

Tänk åt andra hållet ist en frontmonterad motor finns billig såna med 

Du kan montera ett extrafäste för elmotorn bak men blir sällan bra på små båtar 

iofs kan du snickra ihop nått som låser mot skrovet

tänk dej ett h med längre bakben som ligger över relingskanten 

Publicerat
13 minutes ago killer_mouse sa:

Tänk åt andra hållet ist en frontmonterad motor finns billig såna med 

Du kan montera ett extrafäste för elmotorn bak men blir sällan bra på små båtar 

iofs kan du snickra ihop nått som låser mot skrovet

tänk dej ett h med längre bakben som ligger över relingskanten 

Frontmonterad känns inte som ett alternativ för mig då jag bla kommer att ha den till långdragsfiske.

Kan ju inte bara var jag i hela världen som vill ha en aktermonterad elmotor i kombination med en bensinmotor, någon tillverkare borde ju sett behovet och ha ett fäste kan man tycka ?

Reservplanen är väl annars att tillverka något själv.

Publicerat
39 minutes ago Järven sa:

Har börjat fundera på att montera en mindre elmotor på akterspegeln på min lilla fiskebåt som komplement till bensinmotorn.

Båten är en Högarodd 390 där det sitter en Tohatsu 6HK i akterna redan för förflyttning, problemet är att det fäste som sitter på elmotorn i mitt fall blir "bakvänt" då det är anpassat för akterspegelmontage.

Där jag ska skruva min sitter det ju en relingskant med h gummilist på ca 7cm som hänger ut bakåt.

Hur har ni löst detta ?

Bilderna lånade från internet.

Minn kota Endura C2 30lbs Elmotor

BÅT HR 390

Om du bygger på utvändigt på aktern antingen till höger el. vänster om utombordaren. Jag skulle ha provat och mätt i dom barnorna istället. Sedan beror det på om man är h- el. v-hänt och vilket som känns bekvämast när man kör. Är relingkanten runt 5 cm el. något sådant? Sedan gör du en bräda som går över relingen. Skruva fast brädorna med förslagsvis 4 st genomgående skruvar och muttrar. Nu är det bara att mäta och räkna för att se vilket som blir bäst. Det ser ut som att du har lång rigg på motorn. Visst stämmer det?

Lycka till!

Publicerat

Jag har inte köpt elmotor ännu Jonsson, på bensinmotorn har jag kört rigg om det var den du menade.

Jo, jag har så smått börjat klura på hur fästet ska se ut om jag måste bygga ett eget.

Ville kolla av om någon här har sett någon tillverkare med fäste som passar rakt av.

Publicerat
20 minutes ago Järven sa:

Jag har inte köpt elmotor ännu Jonsson, på bensinmotorn har jag kört rigg om det var den du menade.

Jo, jag har så smått börjat klura på hur fästet ska se ut om jag måste bygga ett eget.

Ville kolla av om någon här har sett någon tillverkare med fäste som passar rakt av.

Jo då rätt ofta men på större bredare båtar inte roddbåtar där behovet egentligen finns 

Om du undrar om det finns fästen som passar rakt av så ja du skruvar med genomgående bult och finns på biltema 

Ska du vill göra åverkan så läs det nedersta på mitt förra inlägg i princip så kan du ta en plyfaskiva som kläms fast med vanliga tvingar 

Publicerat

Motorfäste..

Har ovan, funkar ok. Funkar nog ännu bättre då din båt är lättare..

Publicerat
26 minutes ago killer_mouse sa:

Om du undrar om det finns fästen som passar rakt av så ja du skruvar med genomgående bult och finns på biltema 

Är det denna du tänker på:

Motorfäste - Biltema.se

Publicerat
47 minutes ago Järven sa:

Motorfäste - Biltema.se

Ja bland andra sorter 

Märker att man inte ska skriva när man e ensam med badtokig blöjunge som sliter av sej blöjan för att bada regelbundet 

Saknas en hel del ord 

Publicerat
5 hours ago Järven sa:

Ok! Jag läser en del inne på https://www.fiskesnack.com/ och se att en del söker lösningar inne på forumet. Eftersom det inte rymms 2 motorer jämte varandra så får du bygga ett eget fäste. Du skulle behövt ett bredare utrymme så hade du kunnat ha motorerna jämte varandra.

Publicerat
4 hours ago Järven sa:

Motorfäste - Biltema.se

Det skulle kunna gå men mät ordentligt så att du är säker.

Publicerat

Var väl ungefär så här jag hade tänkt mig.

Bilden lånad från Fiskesnack.

Sätta dit extra motorfäste? Tips behövs! - Fiskesnack.com - För oss bakom  flötet...

Publicerat
1 minute ago Järven sa:

Sätta dit extra motorfäste? Tips behövs! - Fiskesnack.com - För oss bakom  flötet...

Så ser mitt fäste ut..

Publicerat
58 minutes ago Järven sa:

Det vazr väl så jag tänkte mig! Har mätt för skojs skull för att se om bägge motorerna skulle passa jämte varandra? Jag har sett det på andra båtar. En hade en 25 hästars mercury som förflyttare o en 4 hästars till trolling. Sedan hade han kopplat ihop ihop dom med styrningen. 25:an gick på batteri o 4:an med startsnöre.

Publicerat

Jo, dom bör få plats jämsides utan att ta i varandra om man sätter elmotorn långt ut mot styrbords sida.

Publicerat
6 hours ago Järven sa:

Jo, dom bör få plats jämsides utan att ta i varandra om man sätter elmotorn långt ut mot styrbords sida.

Ja men då så är ju hela problemet löst.:thumbsup:

Publicerat

Måste dra i ngn slags jävla handbroms nu gällade fisket.. Upptäckte att kör man spinnare på jiggspö så tvinnas linan alltså fanns behov att nytt spö och så vart det en ny rulle med. Tack och lov sansade jag men smula, hittade två spön som var sjukt nice.. tänkte att jag tar båda men där sa förnuftet ifrån. Lallade hem med spö och rulle samt en hög jiggskallar och kroppar.. hur detta lyckades komma upp i nästan tre tusen hajjar jag inte!?! 

Drog ut på sjön ikväll, gav mej fan på att fixa en gös till röken.. Men icke! Såg dem och de synade jiggarna som jag sänkte ned men ingen ville äta, inte ens ett litet pet. Ledsnade på dem och drog och fiskade borre.. tredje bottennappet så ledsnade jag på det med.. Drog ngr fina borrar i alla fall men frånvaro av gös så fick de gå tillbaka. 

Nu tänker jag inte röra båten på ngr dagar, helst veckor.. Gösfisket är svinkul fram i augusti/september men nu är det dött.

Publicerat
16 hours ago Hipshot sa:

Måste dra i ngn slags jävla handbroms nu gällade fisket.. Upptäckte att kör man spinnare på jiggspö så tvinnas linan alltså fanns behov att nytt spö och så vart det en ny rulle med. Tack och lov sansade jag men smula, hittade två spön som var sjukt nice.. tänkte att jag tar båda men där sa förnuftet ifrån. Lallade hem med spö och rulle samt en hög jiggskallar och kroppar.. hur detta lyckades komma upp i nästan tre tusen hajjar jag inte!?! 

Drog ut på sjön ikväll, gav mej fan på att fixa en gös till röken.. Men icke! Såg dem och de synade jiggarna som jag sänkte ned men ingen ville äta, inte ens ett litet pet. Ledsnade på dem och drog och fiskade borre.. tredje bottennappet så ledsnade jag på det med.. Drog ngr fina borrar i alla fall men frånvaro av gös så fick de gå tillbaka. 

Nu tänker jag inte röra båten på ngr dagar, helst veckor.. Gösfisket är svinkul fram i augusti/september men nu är det dött.

Är ju nu det roliga ytfisket efter gädda är 

Publicerat
44 minutes ago killer_mouse sa:

Är ju nu det roliga ytfisket efter gädda är 

Gädda?? Jag undviker dem så gott jag kan :rolleyes:

Publicerat

Har inte fiskat på många år, men nu man har tillgång till båt fundera jag på att dra fram grejerna och byta krokar till att börja med. En råtta hade byggt bo i lådan! Men den är död nu. Sköt den uppe på proppskåpet med 22lr😄👍

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Gädda?? Jag undviker dem så gott jag kan :rolleyes:

Hehe även abborren går i ytan 

Publicerat
19 hours ago Hipshot sa:

Mest prylar osv, du vet ju att jakten efter det perfekta spöet är ständig.. /.