Publicerat Juni 21, 20214 yr Nu har du ju chansen att bli totalt körd på flugfiske med torrfluga😀 annars brukar små rödaktiga skeddrag funka (förutom spinnare). Sen kan man använda bombardaföten med flugor på upphängare. Förvånansvärt effektivt
Publicerat Juni 21, 20214 yr 3 minutes ago, detstorabla said: Nu har du ju chansen att bli totalt körd på flugfiske med torrfluga😀 annars brukar små rödaktiga skeddrag funka (förutom spinnare). Sen kan man använda bombardaföten med flugor på upphängare. Förvånansvärt effektivt Haha jo, en vacker dag ska jag lära mig det där med flugfiske..men den dagen är inte just nu Googlade lite nu om bombardaflöte+fluga... Det är ju typ som nån av våra "konstruktioner" jag och farsan höll på med när jag var liten. Vi gjorde alla möjliga riggar med flöten och flugor haha. Inte alltid så värst framgångsrikt, men vi gick nog alldeles för mycket på måfå och brydde oss egentligen inte så otroligt mycket om vad vi lyckades fånga. Ser intressant ut dock!
Publicerat Juni 22, 20214 yr Vart ett gäng timmar på sjön igår.. drar mänger med abborre på några olika spinnare men det var ganska lugnt igår. Tom gäddorna var lugna, tror det stannade vid tre.. Gösarna ville inte alls. Hade ett litet pet på jigg, inte något på vertikal. Såg flera som tittade på jiggen men icke. Vet inte om det är vattentempen eller lektid men någon typ av betesfisk, löja.. fanns i mängd över hela jävla sjön.. mest pelagiskt faktiskt och under dem låg rovfisk och jagade. Flera gånger var det så tätt med fisk att lodet inte nådde botten. Så förmodligen livnär sig gösen på löja nu och bryr sig inte om annat. Undrar vart alla dessa löjor finns i vanliga fall? Det är ju såna mängder.. de kan ju inte bara uppstå ur tomma intet? Skit samma.. Nu är det pyssel hemma och jobb så nästa sväng blir efter midsommar.
Publicerat Juni 25, 20214 yr Såja, inget avancerat men min första fisk med nya spöt/rullen! Och dessutom första jag fångat med jigg då jag aldrig testat det förrän dessa två gånger jag varit ute. En gädda på ca kilot blev det, kanske inte största i världen men fullt lovlig där jag fiskar och bra nog Det kom i slutet av tiden jag tänkt vara ute, men fortsatte kasta lite efter å då jag såg nån stor slå nära vassen. Konstigt det som hände.. Kastade några gånger och fick ett rejält hugg (tyckte jag). Började veva in och HELSIKE så denna verkade stor (tyckte jag).. Fick ta det lugnt, tänkte jag, så det inte lossnade eller nått gick sönder.. Fortsatte så. Insåg sen att jag höll på att veva in roddbåten närmre land istället.. Till slut var linan rakt ner under mig och jag kunde inte annat än dra slutsatsen att det var nån form av bottennapp. Det satt fast bara. Men det kändes verkligen som ett hugg! Eller var det bara jag som var önsketänkande efter jag precis fått upp gäddan? Eller var det ett sjöodjur där nere? Eller kan en gädda hugga och sen linda linan runt nått på botten? Så många frågor, så lite svar.. Lutar väl åt att jag var dum bara. Fick dock klippa linan dessvärre, min fina jigg.. Nåja, en gädda rikare!
Publicerat Juni 25, 20214 yr Stockholm slår larm. Ät inte fisk från dessa sjöar. https://www.fiskejournalen.se/fiskenyheter/stockholm-slar-larm-at-inte-fisk-fran-dessa-sjoar/?utm_source=Fiskejournalen&utm_campaign=a9f93ea0b0-EMAIL_CAMPAIGN_2021_06_24_11_43&utm_medium=email&utm_term=0_796a94ec5f-a9f93ea0b0-72829447&mc_cid=a9f93ea0b0&mc_eid=7e537372e6
Publicerat Juni 26, 20214 yr Hej alla kunniga. kör en kombinerad vad ska jag ha/har någon att sälja tråd om det är okej för moderatorerna. Då vi såld Segelbåten och köpt husbil, samt har en liten strypulpetare vid husvagnens med fast plats vid kusten i Sörmland kommer det att bli lite mer fiske framöver. Grejorna bör funka i diverse små vatten i inlandet och vid kusten. Fiskar som är aktuella tror jag är Abborre, Gädda och eventuellt Gös. Sen kan det nog bli något put and take vatten efter Regnbåge någon gång. Vad skall man komplettera med för beten, spinnare, skeddrag och lite Wobblers har jag, men är det något annat man skall satsa på? finns ju lite nyare tekniker än när jag fiskade mycket för många år sen innan jakten började ta mycket tid😊 Skulle behöva ett eller två nya spön (betesvikt mellan 5-40 Gram)och någon rulle. Har en Ambassaduer med magnetbroms som jag kan använda men saknar ett okej spö till den. Funkar även med haspelspön och rullar. Behöver även ett spö med kapslad rulle till frun, har en abumatik 170 så det är ett bra allround spö till den bör räcka. Så tips på vad jag skall köpa, gärna begagnat om någon här har grejor att sälja eller vad jag skall hålla utkik efter på Tradera. Betalar givetvis för frakt om någon av dom mer fiskeintresserade har överblivna grejor att sälja. Vet hur det såg ut hos mig när jag fiskade intensivt för 30-35 år sen😉 Utgår från Nyköping men kommer att fladdra runt med husbilen i sommar, så man kan alltid styra rutten så man passera förbi för att hämta upp om det är något så när nära (20-30mil)
Publicerat Juni 26, 20214 yr På 2021-06-21 at 23:46 sexfemåtta sa: Ska upp till fjällen snart nog, nån som vill dela med sig av sina bästa tips för öring/röding? Tänkte nog enbart använda mitt nya haspelspö så spinnare och jiggar är väl vad jag tänkte jobba med, men i övrigt? Ja, förutom metandet i bäckarna då.. Hallon röda twintails runt fem cm med svart skalle 7-10 gram. Kopparfärgad sölvkroken special tiogrammare med rödvita prickar. Lottospinnare i rött och koppar. Reflexspinnare i koppar, wiggler 18 och 28g koppar. Rödingblänke med tafs och metmask bakom. Funkar inte något det så är det bara nylonspinnare eller dynamit som går.
Publicerat Juni 26, 20214 yr Hjälp..börjat läsa om / googla om / surfa runt på fiskebutiker och kolla in alla olika typer av drag, beten, tillbehör det finns.. Gäddfångsten igår (och middagen därefter) har skadat mig lite. Herregud vilken värld, vad mycket olika saker det finns. Får hålla mig till fiskebutiken här för nu och köpa nått de rekommenderar för att inte bli helt galen tror jag 37 minutes ago, Nils l said: Hallon röda twintails runt fem cm med svart skalle 7-10 gram. Kopparfärgad sölvkroken special tiogrammare med rödvita prickar. Lottospinnare i rött och koppar. Reflexspinnare i koppar, wiggler 18 och 28g koppar. Rödingblänke med tafs och metmask bakom. Funkar inte något det så är det bara nylonspinnare eller dynamit som går. Tackar! Ska kolla på det innan jag åker upp!
Publicerat Juni 26, 20214 yr 5 hours ago Mulle mek sa: Hej alla kunniga. kör en kombinerad vad ska jag ha/har någon att sälja tråd om det är okej för moderatorerna. Då vi såld Segelbåten och köpt husbil, samt har en liten strypulpetare vid husvagnens med fast plats vid kusten i Sörmland kommer det att bli lite mer fiske framöver. Grejorna bör funka i diverse små vatten i inlandet och vid kusten. Fiskar som är aktuella tror jag är Abborre, Gädda och eventuellt Gös. Sen kan det nog bli något put and take vatten efter Regnbåge någon gång. Vad skall man komplettera med för beten, spinnare, skeddrag och lite Wobblers har jag, men är det något annat man skall satsa på? finns ju lite nyare tekniker än när jag fiskade mycket för många år sen innan jakten började ta mycket tid😊 Skulle behöva ett eller två nya spön (betesvikt mellan 5-40 Gram)och någon rulle. Har en Ambassaduer med magnetbroms som jag kan använda men saknar ett okej spö till den. Funkar även med haspelspön och rullar. Behöver även ett spö med kapslad rulle till frun, har en abumatik 170 så det är ett bra allround spö till den bör räcka. Så tips på vad jag skall köpa, gärna begagnat om någon här har grejor att sälja eller vad jag skall hålla utkik efter på Tradera. Betalar givetvis för frakt om någon av dom mer fiskeintresserade har överblivna grejor att sälja. Vet hur det såg ut hos mig när jag fiskade intensivt för 30-35 år sen😉 Utgår från Nyköping men kommer att fladdra runt med husbilen i sommar, så man kan alltid styra rutten så man passera förbi för att hämta upp om det är något så när nära (20-30mil) Jag har ett abu atlantic 4star till ambassadör (aldrig använt) har även haspelspön och rullar som troligen inte kommer att användas av mej igen. Kommer att vara i Nyköping på tisdag kl 13.30 på sjukhusets övre parkering. Kan plocka ihop lite grejer och ha med mej om det är intressant... //K
Publicerat Juni 26, 20214 yr 10 hours ago sexfemåtta sa: Hjälp..börjat läsa om / googla om / surfa runt på fiskebutiker och kolla in alla olika typer av drag, beten, tillbehör det finns.. Gäddfångsten igår (och middagen därefter) har skadat mig lite. Herregud vilken värld, vad mycket olika saker det finns. Får hålla mig till fiskebutiken här för nu och köpa nått de rekommenderar för att inte bli helt galen tror jag Tackar! Ska kolla på det innan jag åker upp! Du dunkar nog 70> gram beten snart om en liten gädda får dej sån hehe
Publicerat Juni 27, 20214 yr 15 hours ago Ken1 sa: Jag har ett abu atlantic 4star till ambassadör (aldrig använt) har även haspelspön och rullar som troligen inte kommer att användas av mej igen. Kommer att vara i Nyköping på tisdag kl 13.30 på sjukhusets övre parkering. Kan plocka ihop lite grejer och ha med mej om det är intressant... //K Låter mycket intressant. Måste bara kolla hur jobbkalendern ser ut när jag kommer hem. Återkommer i kväll.
Publicerat Juni 27, 20214 yr Detta är en populär post. Vart en repa igår med M och W.. Konstig em, gäddorna högg men abborrarna var jättesega.. Sista stället vi körde innan hemgång var lite kul.. krokade en gris på lilla jiggspöt! Stod bara och garvade, satte emot så mycket jag vågade och kunde innan grejerna skulle gå sönder.. gäddan bara simmade iväg som inget hade hänt. Hade lite tur, låg med ankare i och gäddan drog in under båten och jag fixade inte att vända den.. klarade lod, motorer och ankare. Till slut gav hon upp.. Min lilla jigg satt fint i ena mungipan och aset vägde 7,6 kg. Länge sedan jag fick ngt liknande.. Kul på det där lilla jiggspöt!
Publicerat Juni 27, 20214 yr 30 minutes ago Hipshot sa: Vart en repa igår med M och W.. Konstig em, gäddorna högg men abborrarna var jättesega.. Sista stället vi körde innan hemgång var lite kul.. krokade en gris på lilla jiggspöt! Stod bara och garvade, satte emot så mycket jag vågade och kunde innan grejerna skulle gå sönder.. gäddan bara simmade iväg som inget hade hänt. Hade lite tur, låg med ankare i och gäddan drog in under båten och jag fixade inte att vända den.. klarade lod, motorer och ankare. Till slut gav hon upp.. Min lilla jigg satt fint i ena mungipan och aset vägde 7,6 kg. Länge sedan jag fick ngt liknande.. Kul på det där lilla jiggspöt! Kul. Men du, nästa gång bilder annars har det inte hänt./P
Publicerat Juni 27, 20214 yr 15 minutes ago PAS sa: Kul. Men du, nästa gång bilder annars har det inte hänt./P Finns både bild och film.. har bara inte orkat fibbla mej in i tråden med mobilen ännu.
Publicerat Juni 27, 20214 yr På 2021-06-26 at 17:28 Ken1 sa: Jag har ett abu atlantic 4star till ambassadör (aldrig använt) har även haspelspön och rullar som troligen inte kommer att användas av mej igen. Kommer att vara i Nyköping på tisdag kl 13.30 på sjukhusets övre parkering. Kan plocka ihop lite grejer och ha med mej om det är intressant... //K Har kollat nu. Jag kan komma loss, så packa gärna med dig lite grejor. Jag skickar ett PM med telefonnummer och namn.
Publicerat Juni 28, 20214 yr Jag var ute på Väddö i helgen och fiskade med dottern. Tvärdött i den lilla sjön, men jag tror det mest beror på vattenvärmen. Midsommarafton för två år sedan tog jag och dottern 40+ abborrar och kanske fem gäddor bara på en kort sväng efter middagen, så fisk finns där i varje fall. Sedan i våras är även öring inplanterad i sjön, det ska bli intressant att se vad som händer med det (det finns en förbindelse med havet i form av en bäck). När vi sedan var nere i en havsvik och badade var där mängder av abborre och grov id (och kanske braxen? Har dock fått stor id där förr) så klart typiskt att spöet inte var med då.
Publicerat Juni 28, 20214 yr Hade gäster ute på ön i värmdö/haninge i midsommar totalt var vi 8 st varav 2 par tältade utan knot, Jag tänkte att lägga lite redskap efter abborre vore en lämplig Attraktion för gubbarna i gänget, och det var samtidigt premiär för Abborre då vi brukar säga och hålla oss till efter midsommar så dom lekt klart och ätit upp sina magra lek-kroppar. Det gick med mina mått Jävligt bra då vi på 4 nät fick 30 abborrar och 2 fina sikar. Således kastades middagsplanerna om och istället för Pasta så vart det stekt nyfångad abborre på Restaurang Udden, och det fastnade inte i Arslet som mormor brukade säga
Publicerat Juni 28, 20214 yr En kompis som vertikalar en hel del efter gös fick i helgen personbästa på gädda, 15,1 kg. Vilket monster, tycker tiokilos är stora men den här var något alldeles extra. Nu börjar man få lite abstinens av att komma igång men tiden finns inte riktigt där.......än.
Publicerat Juni 28, 20214 yr 22 minutes ago Takko sa: En kompis som vertikalar en hel del efter gös fick i helgen personbästa på gädda, 15,1 kg. Vilket monster, tycker tiokilos är stora men den här var något alldeles extra. Nu börjar man få lite abstinens av att komma igång men tiden finns inte riktigt där.......än. Nästa steg blir krokodil och då +20 kg. Grattis till kompisen!
Publicerat Juli 2, 20214 yr Vet ju att det finns rök-kompetens på forumet.. Rökte abborrar i midsommar, de vart lite mörka i köttet och riktigt goda. Nu gjorde jag om samma sak med lite mer salt och testade en fiskkrydda även på kul.. När jag öppnade så såg det ut som på bilden!? I princip all spån kvar oförkolnat? Fiskarna var bleka i färgen såg inte alls rökta ut. Tyckte jag gjorde på samma sätt.. men.. den här ventilen som släpper ut rök hade jag stängt helt, har för mej att den var lite öppen sist och vad som kanske är viktigast.. jag tror placeringen denna gången var lite mer vindutsatt.. Någon som kan förklara för mej? Det är typ 4-5 gången jag använder röken således inte så kunnig..
Publicerat Juli 2, 20214 yr Detta är en populär post. 28 minutes ago Hipshot sa: Vet ju att det finns rök-kompetens på forumet.. Jag vet endel om röksvamp...
Publicerat Juli 2, 20214 yr 55 minutes ago Hipshot sa: Vet ju att det finns rök-kompetens på forumet.. Rökte abborrar i midsommar, de vart lite mörka i köttet och riktigt goda. Nu gjorde jag om samma sak med lite mer salt och testade en fiskkrydda även på kul.. När jag öppnade så såg det ut som på bilden!? I princip all spån kvar oförkolnat? Fiskarna var bleka i färgen såg inte alls rökta ut. Tyckte jag gjorde på samma sätt.. men.. den här ventilen som släpper ut rök hade jag stängt helt, har för mej att den var lite öppen sist och vad som kanske är viktigast.. jag tror placeringen denna gången var lite mer vindutsatt.. Någon som kan förklara för mej? Det är typ 4-5 gången jag använder röken således inte så kunnig.. Med ventilerna styr du hur mycket det ska"brinna" i lådan, ju mer öppet desto bättre fart blir det. De får inte vara helt stänga då stryper du allt inne i lådan vilket jag tror att bilden visar. Ha de.
Publicerat Juli 2, 20214 yr 1 hour ago Hipshot sa: Tyckte jag gjorde på samma sätt.. men.. den här ventilen som släpper ut rök hade jag stängt helt, har för mej att den var lite öppen sist och vad som kanske är viktigast.. jag tror placeringen denna gången var lite mer vindutsatt.. Någon som kan förklara för mej? Det är typ 4-5 gången jag använder röken således inte så kunnig.. Jag har aldrig fått något vidare resultat i ABU-Röken om jag hällt spånet på "droppplåten", bäst har det blivit när spånet legat direkt mot rökens botten. Ditt spån ser i det närmaste opåverkat ut så det bör förklara den klena röksmaken. Det är min smak, men så gillar jag hårdrökt.
Publicerat Juli 2, 20214 yr 1 hour ago Hipshot sa: Vet ju att det finns rök-kompetens på forumet.. Rökte abborrar i midsommar, de vart lite mörka i köttet och riktigt goda. Nu gjorde jag om samma sak med lite mer salt och testade en fiskkrydda även på kul.. När jag öppnade så såg det ut som på bilden!? I princip all spån kvar oförkolnat? Fiskarna var bleka i färgen såg inte alls rökta ut. Tyckte jag gjorde på samma sätt.. men.. den här ventilen som släpper ut rök hade jag stängt helt, har för mej att den var lite öppen sist och vad som kanske är viktigast.. jag tror placeringen denna gången var lite mer vindutsatt.. Någon som kan förklara för mej? Det är typ 4-5 gången jag använder röken således inte så kunnig.. Jag har genom åren rökt mycket i den lilla ABU röken. Spånet skall ligga på botten av rökkärlet. Dropplåtens största uppgift är att se till att det inte droppar på spånet. Så om du kör med spånet i botten så kommer det att bli bra. Troligen så låg spånet i botten förra gången när det blev bra resultat.