Publicerat Oktober 3, 201411 yr Full aktivitet på samtliga åtlar men de har börjat komma senare, snitt nu kl 22....
Publicerat Oktober 3, 201411 yr Hos mig så har grisarna fullt upp med att proppa i sig ek och bok-ollon. Helt nertrampat under träden runt åteln och längs med kanterna på vallen där det står ekar. Majsen får grävlingarna äta upp. Ska sätta mig på en stenmur på lördag kväll och se hur det går.
Publicerat Oktober 3, 201411 yr Hos mig så har grisarna fullt upp med att proppa i sig ek och bok-ollon. Helt nertrampat under träden runt åteln och längs med kanterna på vallen där det står ekar. Majsen får grävlingarna äta upp. Ska sätta mig på en stenmur på lördag kväll och se hur det går. Skitjakt på er nu på söndag...
Publicerat Oktober 6, 201411 yr Detta är en populär post. Blev sittning ikväll för två av oss i jaktlaget på åtlarna. Vi hade lite sms kontakt under kvällen som var väldigt lugnt och stillsamt.23.30 kommer ett sms om att att en gris ligger. Första grisen för honom och han var överlycklig.Skall lämna min åtel för att hjälpa till ochbörjar packa ihop då ser jag gris komma ut på åteln två rödgrisar och en sugga. Funderar en stund om det räcker men en gris ikväll. Men tar sedan beslutet. 23.50 ligger en liten galt på plats.
Publicerat Oktober 7, 201411 yr Stor galt skjuten utanför Aneby. http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2014/10/smalandsk-jattegalt-skjuten-pa-atel/
Publicerat Oktober 7, 201411 yr Jag känner han som sköt den, ett riktigt as var det tydligen. 98mm betar, kan det vara guld tros?
Publicerat Oktober 7, 201411 yr Jag känner han som sköt den, ett riktigt as var det tydligen. 98mm betar, kan det vara guld tros? Ok! Jag bodde ett tag i Aneby o sedan hade jag sommarstuga uppe vid Vrangsjö mot Tranås. Hehe! Det var rediga betar.
Publicerat Oktober 7, 201411 yr ahh, okej! ja, jag bor i jönköping men har stuga vid sötåsasjön. ligger mellan hullaryd o adelöv
Publicerat Oktober 7, 201411 yr ahh, okej! ja, jag bor i jönköping men har stuga vid sötåsasjön. ligger mellan hullaryd o adelöv
Publicerat Oktober 7, 201411 yr ahh, okej! ja, jag bor i jönköping men har stuga vid sötåsasjön. ligger mellan hullaryd o adelöv Ok! Jag har ett svagt minne av var den ligger på ett ungefär.
Publicerat Oktober 7, 201411 yr Du får höra av dig om du kommer söderut så kanske vi kan ordna nån liten jakt i ditt "hemområde" för att inte gå för mycket OT så bjuder jag på några bilder från min "gris"åtel... har ko med 2 kalvar + 8taggare som går på åteln hela tiden, spelar ingen roll vilken tid på dygnet det är. Älg + äpple = sann kärlek
Publicerat Oktober 7, 201411 yr Du får höra av dig om du kommer söderut så kanske vi kan ordna nån liten jakt i ditt "hemområde" för att inte gå för mycket OT så bjuder jag på några bilder från min "gris"åtel... älgar åtel.jpg har ko med 2 kalvar + 8taggare som går på åteln hela tiden, spelar ingen roll vilken tid på dygnet det är. Älg + äpple = sann kärlek Ja, det ska jag göra o jag tackar för inbjudan! Det där fotot har jag sett någon annanstans. Snyggt är det! Vad har ni för tilldelning nu där i trakterna? När jag flyttade från Aneby så hade dom 1 älg / 80-100 ha under flera år. Då var det verkligen gott om dom där nere o likadant med rådjur.
Publicerat Oktober 7, 201411 yr Har massor av sådana bilder, just en jag har sparad på datorn dock På 3500 ha har vi i år en tilldelning på 4 vuxna (2+2) och 8 kalvar (tror jag) Tycker det är för låg tilldelning på vuxna, tjur har vi sett hur mycket som helst, jag har sett 5 st olika tjurar bara på våra 70 ha i sommar.. Säger ju en del! Rådjur finns en del, men stor skillnad när rävskabben härjade. Men den milda vintern var riktigt bra för stammen, min far såg i sommar 15 rådjur när han var ute o gick. 2 gärden plus ett hygge. 3 st get med 2 kid, get med 1 kid 2 bockar och 2 smaldjur, o det var garanterat olika
Publicerat Oktober 7, 201411 yr Ja, man brukar spara på sig en massa foton. Ok! Det var inte mycket tycker jag. Det var inte dåligt med 5 olika tjurar på marken men dom rör sig över stora omr. Det låter som att ni har rätt bra med rådjur ännu. Jag hade älg o rådjur som gick över tomten vid stugan. Då skulle dom ner till bäcken på nedansidan av vägen o dricka vatten. En död grävling hittade jag där också en morgon. Gäss o duvor sträckte över tomten o på marken som låg på nedansidan av vägen. Det var många som fick sätta livet till där.
Publicerat Oktober 23, 201411 yr Är det någon som provat denna? http://www.hylte-lantman.com/jakt-uteliv-594/atelprodukter-178/foderspridare-525/pendel-till-genzo-eco-foderspridare-802#container
Publicerat Oktober 27, 201411 yr Hej på er! Jag har bara haft några enstaka besök av förbipasserande grisar sedan juni. Hur i sjutton får jag mera gris till åteln. Har en majs/ärt tunna som dom kan rulla och 4 ton vete. Veta har jag hällt ut lite bara för fåglarna är dom ända som kommer inget annat :-(
Publicerat Oktober 28, 201411 yr Kan rekommendera gyttorps vildsvinstjära jag har testat 2 gånger och båda gångerna har det kommit nya grisar
Publicerat November 3, 201411 yr Detta är en populär post. Denna fick sätta livet till i fredags, galt på ca 60kg. Skjuten med barnes tsx 250gr, knall fall.