Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjärnblödning eller? Sugen på äkta rävracer :-/

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Dealade du direkt med Zeiss eller var där ngn vinglig handlare som mellanhand?

Lät bökigt.. Trist!

• Svar 1,4k
  • Visningar 111,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Såå jävla hemma med denna bössa nu! Vinsten i 204 Ruger som kommer är inte monumental men det ska i alla fall provas.. Om man någon dag skulle ruttna så finns alltid 223 att gå tillbaka till.

• Till Skånska ?

• Jag kan börja med lite bilder 

Posted Images

Publicerat

Talade med zeiss representant öga mot öga och tog i hand på det på en mässa.

Publicerat
  • Författare

Kul! Då hade jag levt hel jävel med den samme  :biggrin:

Publicerat

Upp till 95% betyder att det lika väl kan vara 2% eller 63%.

Zeiss har satt en övre gräns, bättre än såhär blir det inte. Helia har satt en undre gräns, minst såhär bra blir det.

Med det sagt har jag svårt att tro att någon märker skillnaden i skymning.

Visst är det liten skillnad,

Men jag kan bara rekommendera sikten jag ägt/äger. Ej bara kikat i butik utan även jagat/använt dessa.

Och efter jag använt dessa sikten så är enligt mig ht:n vassare i mörker. OBS mitt tycke.

Men det sikte som uppfyller mina kriterier är inget av dessa 2.

Publicerat

Marko!

Sikten är individer, Pipor är individer och hundar är individer.

Den HT jag hade hemma var inte lika vass som Helian. Och Helian passa mina ögon bättre varför vet jag inte? Men vet vad jag ser.

Ser bättre i min Zeiss 50 än 56 glugg men Helians riktmedel tillsammans med helheten gör att jag väljer denna. 

S.

Publicerat

Kul! Då hade jag levt hel jävel med den samme  :biggrin:

+ på det

Publicerat

Visst är det liten skillnad,

Men jag kan bara rekommendera sikten jag ägt/äger. Ej bara kikat i butik utan även jagat/använt dessa.

Och efter jag använt dessa sikten så är enligt mig ht:n vassare i mörker. OBS mitt tycke.

Men det sikte som uppfyller mina kriterier är inget av dessa 2.

du borde titta i ett helia!

Publicerat

Njae.. vi får se. Ev skriver jag över den på Madeleine.

Fuck.. upptäckt baksidan med ny kaliber  :verymad:

Behöver jag ny hylshållare till autoprimern? Vilken hylshållare behövs till laddpressen? Laddverktygen är ju hyggligt enkla att hitta. Vilket krut? Snackade med Mike innan, han hittade laddningar med Vv140.. passar mej utmärkt, tvingades köpa 3,5 kg slikt sist det begav sig så det finns.

Efter läst denna tråd och din dagbok så är mitt råd, behåll 222an och skaffa en diarange 3-12x56 ist. Gav ca 21000 ny för min DE och det skulle lösa dina issues bättre än kaliber 22-250. Dyker upp beg på blocket runt 19-20 också. :smile:

http://www.handladigitalt.se/zeiss-victory-diarange-312x56-lt-belyst-43-skena-p-2806.html?ref=prisjakt

Publicerat
  • Författare

Uff.. vad svarar man?? Du har en självklar point.. lite för självklar, lite tråkig sådär för detta med ny bössa lockar :dry: Tänkt tanken rätt många gånger, tveklöst ett smutt kikarsikte.. men ack så dyrt. Men samtidigt, om man harvar på i samma spår så kommer en del av situtionerna fortfarade att uppstå oavsett nytt vanligt HT och ny bössa. Detta skulle Diarange avhjälpa..

Ska kolla runt lite..

Publicerat

Är du redovisningsskyldig för moms? Om inte så kolla med någon som är...

Hittar du ett sikte för Max 22 5000kr ex moms så räknas det som förbrukningsinventarie och skrivs av direkt vid köp så var det hamnar är ju skitsamma. Anledningen att jag frågar är just att många företagare betalar in moms till skv varje månad för det dom säljer. Det dom köper in kvittas mot det dom ska betala så du kan komma ner en bra bit på priset om du kan skippa momsen. Ja du kanske får ligga ute med den några dagar.

Är ju tveklöst roligare att betala 20 än 25...

Publicerat

Nu är det ju inte så många med företag där skatteverket kommer att godkänna att de drar av momsen på ett kikarsikte. Då blir det moms + skattetillägg om de upptäcker. Så jag skulle inte rekommendera att dra det på företaget. Har haft diskussionen med skatteverket så jag vet.

Publicerat

Nu är det ju inte så många med företag där skatteverket kommer att godkänna att de drar av momsen på ett kikarsikte. Då blir det moms + skattetillägg om de upptäcker. Så jag skulle inte rekommendera att dra det på företaget. Har haft diskussionen med skatteverket så jag vet.[/quote

Eftersom han har uppdrag där han kan nyttja ett sikte så är det helt ok. Jag skulle kunna komma på flertalet proffessioner där ett sikte skulle vara okej.

Publicerat
  • Författare

Mm som det ser ut så är dessa uppdrag av ganska blygsam karaktär och i det stora hela inget som jag önskar trassla in fogden i. Förstår tanken men det är för mycket krångel och inte värt det..

Publicerat

Eftersom han har uppdrag där han kan nyttja ett sikte så är det helt ok. Jag skulle kunna komma på flertalet proffessioner där ett sikte skulle vara okej.

Skatteverket anser att alla jaktrelaterade saker skall köpas privat om du inte har en firma som "bara" sysslar med jakt. I så fall får du överhuvudtaget inte använda firmans saker privat, då skall du ta upp det som en förmån och betala skatt för det. Tänk även på att det är du som skall visa för skatteverket hur det ligger till, om du inte kan det,och det är de som ska avgöra detta,  så är det deras åsikt som gäller.

Jag har råkat ut för detta och kan säga att man får lägga rätt mycket tid och pengar på att övertyga dem, så numera dras det inte så mycket moms på jakten.

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Sakosweden kör på i gamla spår.. Bössan skulle finnas i butiken i mellandagarna.. Har fått licensen nu men ännu ingen bössa i butiken [emoji107] Förra veckan skyllde de på schenker o igår med. Nötter!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Där får du för att du anlitar de struligaste företagen. ;)

De degkukarna har väl nån beef med Schenker då allas ordrar alltid försvinner. Trots att övriga paket kommer fram.

Publicerat

Hmm... Sako Sweden ja. Dom har man haft med att göra ett par gånger, struligare jäklar finns nog inte.

Publicerat

Det var snabbt ordnat av tillstånd....

Publicerat
  • Författare

Mmm informell löneförmån  :tongue:

Tvivlar på att handläggarna får göra det men samtidigt, jobbar man i samma firma så borde man kunna få lite hjälp?

Alltså.. Sako Sweden har krånglat förut.. x flera. Schenker gör inget annat än fraktar gods och borde rimligen vara rätt bra på det. Jag har förövrigt fått denna förklaring till livs tidigare så tja jag tror att Sako fibblat i vanlig ordning och skyller på speditören  :dry:

Skramlar de inte fram bössan på måndag så lurar jag på att tipsa Sako om att polisanmäla.. har Schenker strulat bort en bössa så är det allvarligt! Min magkänsla säger dock att Sako inte är så sugna på att göra det  :biggrin:  :biggrin:

Publicerat

Mmm informell löneförmån  :tongue:

Tvivlar på att handläggarna får göra det men samtidigt, jobbar man i samma firma så borde man kunna få lite hjälp?

Alltså.. Sako Sweden har krånglat förut.. x flera. Schenker gör inget annat än fraktar gods och borde rimligen vara rätt bra på det. Jag har förövrigt fått denna förklaring till livs tidigare så tja jag tror att Sako fibblat i vanlig ordning och skyller på speditören  :dry:

Skramlar de inte fram bössan på måndag så lurar jag på att tipsa Sako om att polisanmäla.. har Schenker strulat bort en bössa så är det allvarligt! Min magkänsla säger dock att Sako inte är så sugna på att göra det  :biggrin:  :biggrin:

Känns ju väldigt långsökt ja :)

Klart man ska ha förmåner, det är ju så det fungerar :)

Publicerat
  • Författare

Jaha då är nya rävdräparn hemma.. nya bössor nya beslut och ny ambivalens  :tongue:

Vill gärna gänga pipan men då bör jag korta den och korta en sån här kaliber är vanskligt.. inte landat där ännu.

Velar om siktet..igen.. Köra vidare på det jag har som jag lite granna ruttnat på? Kosta på 6K och få annat riktmedel? Försöka kursa iväg igen och pynta i runt 8K för ett nytt Victory HT?

Just i denna sekund skiter jag nog i allt och jagar med hörselskydd samt bunkrar pengar. Ska läsa på mer om att korta pipan och emotser gärna input från övriga! Lite hastighet kan jag leva med att jag tappar men jag vill inte ned på .222 prestanda igen.

Så what to do?

Publicerat

Enligt QL tappar du typ 30m/s med en 50gr kula laddad med norma 202 om du kapar pipan 5cm men du ökar mynningstrycket med 80 bar...

Rätt eller fel...ingen aning.

/Mike

Publicerat

Mynningstrycket är en jobbig grej med 22-250, ser ut som det bränner bra i mynningen på många 22-250 även i längre format.

Publicerat
  • Författare

Och vilket krut? Jag hade helst kört Vv140 för det har jag jävligt gott om.. 30 m/s känns iofs som jag kan leva med.. Men detta med mynningstryck? Aldrig hört det..