Publicerat Mars 23, 201214 yr Jag har inte läst igenom hur ni ser på detta utan tänker förklara hur jag ser på det. Jag tror att bojkotten är helt fel. Bojkott innebär att man skiter i det totalt.. Det betyder att alla de påkörda djur som man kan banda och skjuta i lega 50 m från olycksplatsen INTE blir avlivade. Det går fetbort. Om man däremot tar jobbet, spårar och konstaterar att här har vi en benskadad älg som kräver släpp, och att man DÅ avbryter och hävdar bojkott.. Helt ok! Det enda som detta leder till är att jägarna får en massa bad karma och skit i media. Och varför tror jag så här då? Vargen är sin egen bästa ambasadör och kommer, speciellt nu när ungdjuren vandrar ut och nya revir ska fredas här under våren, att göra god reklam för sig själv. DET är vad som kommer att välta över opinionen åt helt rätt håll, tror att det redan idag vänt faktiskt. Så med lite is i magen så kommer detta att reda upp sig oavsett och detta utan att vi ska låta en massa vilt ligga och sparka i något kärr utmed våra vägar. Det finns två förlorare där, viltet och jägarna, och ingen vinnare. Mvh! Håller med dig till 100% Om vi bojkottar genom att vi endast spårar i lina och inte släpper så är det helt okej. Men som sagt alla djur som ligger med bruten rygg o liknande skador endast några få meter från vägen ska inte behöva lida! Gör man bara ett försök och spårar säg 1km så har man visat att man bryr sig och då kan INGEN klandra oss jägare för att låta skadade djur lida.
Publicerat Mars 23, 201214 yr Mmm gissa hur jägarna beskrivs efter att ngn filmat en älg som ligger och sparkar i en dikeskant och kryddat med buskapet från polisen att jägarna bojkottar detta? Vi kommer att få såå mycket skit och det med all rätt faktiskt Förstår frustrationen utan tvekan men detta är inte rätt väg. Vi ska ut och spåra/banda och inte bjuda den lilla antijaktlobbyn på straffsparkar! Mvh!
Publicerat Mars 23, 201214 yr Mmm gissa hur jägarna beskrivs efter att ngn filmat en älg som ligger och sparkar i en dikeskant och kryddat med buskapet från polisen att jägarna bojkottar detta? Vi kommer att få såå mycket skit och det med all rätt faktiskt Förstår frustrationen utan tvekan men detta är inte rätt väg. Vi ska ut och spåra/banda och inte bjuda den lilla antijaktlobbyn på straffsparkar! Mvh! Du är en klok man! Hoppas vi får fler att förstå hur vi ser på saken Mvh!
Publicerat Mars 23, 201214 yr Förstår inte vems sympatier man vinner på att låta skadat vilt ligga o plågas! Jag tror personligen att förloraren i denna bojkott är viltet som ligger o plågas i skogen! Det är väl ingen som tvingar nån att släppa sin hund vid trafikerade vägar eller där det finns fara för hund genom vargen! Men det går banda vid eftersök med förhållsskyttar! Hoppas det blir en lösning på denna bojkott inom snar framtid!
Publicerat Mars 23, 201214 yr är en svår fråga detta men jag förstår de som bojkottar tror det är frustration deras intresse är förstört de har hundar som får stå i hundgård jämt och ständigt . Sen ser man vargar som springer vid dagisplatser och i samhällen inget händer därimot vandrar en varg ner och äter får i kronoberg och den blir avlivad ganska omgående vad är rättvisan i det? tror detta är för att folk ska få upp ögonen .om man kan flytta vargar fram och tillbaka riket runt samma dess utom även tal om import och vargvalpar ska sättas ut har man råd med detta så kan väl naturvårdsverket åka ut och avliva älgar som ligger i diket och öva fram egna hundar till detta .vad händer när vi inte kan släppa våra hundar alls hur ska vi få fram eftersökshundar då?
Publicerat Mars 23, 201214 yr Jag har full empati för aktionen och hoppas den får brett fotfäste i alla områden som hyser varg. Ser därimot inte finessen med att bojkotta i områden som inte har problemen, då strejkar man på fel grunder och då blir det kontraproduktivt. Finns ingen varg behöver vi inte gnälla och strejka heller. Det kan tyckas som en spartansk och egositisk aktion men det finns ett oerhört uppdämt behov av att ge tillbaka på samhället som satt oss i denna situation, det kan man inte förstå förens man sitter i det. http://www.jaktojagare.se/aktuellt/vargarna-slacker-jaktvardsklubben För folk som vågar stå upp rekommenderar jag aktionen slå näven i bordet, mynttorget 14:00 i morgon.
Publicerat Mars 23, 201214 yr Läser igenom tråden och konstaterar den ena ursäkten efter den andra för att få fortsätta eftersöken utanför den egna köksdörren. Har ni ingen förståelse för att solidariskt hjälpa till och få stopp på ett vargexperiment som bara kommer att leda till elände och ytterligare lidande för tiotusentals bytesdjur (+ trafikskadade) som vargen kommer att bita sönder och samman, så snacka inte om lidande. Förändra istället så snabbt som möjligt. Det är 0 vargar utanför hägn som gäller, eller finns det någon som vill ha dom förutom vargälskarna? Sluta käbbla och gör istället allt ni kan för att påverka. Mvh Rävalars
Publicerat Mars 23, 201214 yr Jag har full empati för aktionen och hoppas den får brett fotfäste i alla områden som hyser varg. Ser därimot inte finessen med att bojkotta i områden som inte har problemen, då strejkar man på fel grunder och då blir det kontraproduktivt. Finns ingen varg behöver vi inte gnälla och strejka heller. Det kan tyckas som en spartansk och egositisk aktion men det finns ett oerhört uppdämt behov av att ge tillbaka på samhället som satt oss i denna situation, det kan man inte förstå förens man sitter i det. http://www.jaktojaga...aktvardsklubben För folk som vågar stå upp rekommenderar jag aktionen slå näven i bordet, mynttorget 14:00 i morgon. Dom som stödjer bojkotten även fast dom inte bor i vargområden kanske bara vill hjälpa till och vissa sin åsikt. Ju fler som bojkottar desto större dryck blir det. Visst dem har inge varg nu men görs inget snart så kommer dom också ha det om några år. Tror dom flesta tycker synd om djuren som får lida pga av bojkotten. Men tycker vi ska tänka på alla människor som får lida pga av varg, Jägare, bönder och deras djur och folk på landsbygden. Är det inte synd om dom? Vargarna ökar för varje år och det går bara snabbare och snabbare så tillslut tror jag att även ni som inte kan tänka er att bojkotta nu kommer ha varg på marken. Då vill jag höra vad ni säger. Vill vi att våra barn och barnbarn ska ha möjlighet att jaga i framtiden? Vill vi att dom ska kunna bo ute på landsbygden? Eller ska vargen ta över landsbygden och vi människor ska bo i storstan? Tror ni det här kommer lösa sig själv om vi är duktiga och bara fortsätter? Det är synd om djuren som får lida men TÄNK OCKSÅ PÅ ALLA MÄNNISKOR SOM FÅR LIDA, I VISSA FALL SINDA LIV FÖRSTÖRDA! Men dom skiter ni vell i.
Publicerat Mars 23, 201214 yr Svår fråga, som sagt. Som taxägare så går jag bara eftersök på rådjur även om det förväxlats hjort ibland men jag släpper ju inte hunden. Bor i Östergötland där vi inte frekvent har varg. Jag tänker fortsätta gå eftersök, jag tror att snart drabbas de te M;en, Medelålders Män i Mälardalen och då kommer det nog att bli annat ljud i vargskällan. Trevlig helg.
Publicerat Mars 23, 201214 yr Jag förstår mycket väl frustationen med vargen. Men grejen är den för mig att jag inte ser sambandet. Jag vill givetivs inte ha varg. Det är få hundförare/jägare som vill det. Ser dock inte sambandet med trafikeftersöken. Då skulle jag oxå kunna bojkotta eftersöken för jag vill inte ha trafik på vägen.. det är oxå en risk och mycket större här där jag verkar än vargen. Protestera mot vargen kan jag göra utan att bojkotta trafikeftersöken. Får vi frekvent med varg här så tänker jag nog inte släppa hund heller. Hur vi än vänder på det så är verksamheten i NVR och trafikeftersöken frivilligt. Ingen tvingas att vara med. Ingen tvingas att släppa hund. Det har oxå jobbats hårt för att få till en ersättning för det frivilliga jobbet som görs ute längs vägarna. Känns knepigt att bjokotta nått som jag frivilligt tagit på mig.
Publicerat Mars 23, 201214 yr Dom som stödjer bojkotten även fast dom inte bor i vargområden kanske bara vill hjälpa till och vissa sin åsikt. Ju fler som bojkottar desto större dryck blir det. Visst dem har inge varg nu men görs inget snart så kommer dom också ha det om några år. Tror dom flesta tycker synd om djuren som får lida pga av bojkotten. Men tycker vi ska tänka på alla människor som får lida pga av varg, Jägare, bönder och deras djur och folk på landsbygden. Är det inte synd om dom? Vargarna ökar för varje år och det går bara snabbare och snabbare så tillslut tror jag att även ni som inte kan tänka er att bojkotta nu kommer ha varg på marken. Då vill jag höra vad ni säger. Vill vi att våra barn och barnbarn ska ha möjlighet att jaga i framtiden? Vill vi att dom ska kunna bo ute på landsbygden? Eller ska vargen ta över landsbygden och vi människor ska bo i storstan? Tror ni det här kommer lösa sig själv om vi är duktiga och bara fortsätter? Det är synd om djuren som får lida men TÄNK OCKSÅ PÅ ALLA MÄNNISKOR SOM FÅR LIDA, I VISSA FALL SINDA LIV FÖRSTÖRDA! Men dom skiter ni vell i. Jag förstår till 100% er som väljer att bojkotta helt men personligen så tycker jag att vi borde köra en bojkott som ser lite annorlunda ut. Om vi går ut med att vi inte släpper några hundar på trafikskadat vilt på grund av att det är för stor risk att hundarna ska rivas av varg. Men att vi därimot spårar med hund i lina och gör så gott vi kan. Nu har jag ingen statestik på hur många % av älg & vildvinsolyckorna som klaras upp utan att släppa en ställande hund men helt klart är att det inte är många. Om vi därimot släpper en bra ställande hund så blir det helt annan statestik. Om inte jag tänker helt fel så bör väll detta få den mest okunnige person i världen att rätt snart inse att vargstammen måste minska till en så pass låg nivå att jägarna vågar släppa sina hundar på trafikeftersökeftersök? Rätta mig om jag har fel.
Publicerat Mars 23, 201214 yr Jag har inte läst igenom hur ni ser på detta utan tänker förklara hur jag ser på det. Jag tror att bojkotten är helt fel. Bojkott innebär att man skiter i det totalt.. Det betyder att alla de påkörda djur som man kan banda och skjuta i lega 50 m från olycksplatsen INTE blir avlivade. Det går fetbort. Om man däremot tar jobbet, spårar och konstaterar att här har vi en benskadad älg som kräver släpp, och att man DÅ avbryter och hävdar bojkott.. Helt ok! Det enda som detta leder till är att jägarna får en massa bad karma och skit i media. Och varför tror jag så här då? Vargen är sin egen bästa ambasadör och kommer, speciellt nu när ungdjuren vandrar ut och nya revir ska fredas här under våren, att göra god reklam för sig själv. DET är vad som kommer att välta över opinionen åt helt rätt håll, tror att det redan idag vänt faktiskt. Så med lite is i magen så kommer detta att reda upp sig oavsett och detta utan att vi ska låta en massa vilt ligga och sparka i något kärr utmed våra vägar. Det finns två förlorare där, viltet och jägarna, och ingen vinnare. Mvh! +1
Publicerat Mars 23, 201214 yr Jag tror en eftersöksbojkott är helt fel väg att gå så den är inget jag stödjer. Jag tror inte att en eftersöksbojkott förmedlar en bild av jägare som ansvarsfulla människor med ett intresse för djur och natur utan snarare som en bunt tjuriga gubbar som sätter sig på tvären så fort dom inte får som dom vill. Bojkott av skyddsjakter på stora rovdjur är dock något jag stödjer och sällar mig till, dock inte för någon nollvision utan för att motsätta mig del det regelverk som finns för skyddsjakten av stora rovdjur och dels de metoder som används av vissa extremister på motståndarsidan. Jag tror också att skyddsjakterna kommer att kännas mer på rätt ställe än eftersöksbojkotterna. Plockar man inte bort problemindivider så blir det svårare att låtsas som att det finns en aceptans för den politik som förs idag och att vargen aldrig ställer till problem.
Publicerat Mars 23, 201214 yr Läser igenom tråden och konstaterar den ena ursäkten efter den andra för att få fortsätta eftersöken utanför den egna köksdörren. Har ni ingen förståelse för att solidariskt hjälpa till och få stopp på ett vargexperiment som bara kommer att leda till elände och ytterligare lidande för tiotusentals bytesdjur (+ trafikskadade) som vargen kommer att bita sönder och samman, så snacka inte om lidande. Förändra istället så snabbt som möjligt. Det är 0 vargar utanför hägn som gäller, eller finns det någon som vill ha dom förutom vargälskarna? Sluta käbbla och gör istället allt ni kan för att påverka. Mvh Rävalars Hur menar du med att man letar efter en ursäkt för att fortsätta med eftersök? Det finns väl andra sätt att agera än att ge fan i att avliva skadade djur? menar du på fullaste allvar att du skulle sova gott om du körde på ett vilt som du ser linkar iväg på tre ben, som sedan får självdö väldigt plågsamt 100m från vägen för att vi inte ska utföra eftersök som ett hyffsat tandlöst försök att få EU att ändra sej i vargfrågan? Nej jag tror det är helt fel att gå,däremot om man visar att man inte lyckas med eftersöken för att man inte kan släppa hund iaf kan få allmänheten att förstå att det inte fungerar med den bestämda vargstam sverige skall hysa.
Publicerat Mars 23, 201214 yr varför är det alltid vi som ska krypa undan med svansen mellan benen? vargfrågan har varit på tapeten länge nu och vi får aldrig något för det snarare tvärt om skit på skit , förstår dem fullständigt vi ska stå med hund och tid till trafikeftersök hur många timmar lägs det ner på att få en bra hund dessa timmar är fritids timmar som familj förmodlingen sitter hemma och längtar efter pappa. vi kliver upp på nätter åker ut och avlivar en på körd älg säger vi och får ca 700 kr för detta ganska billig summa om man jämför vad en data tekniker kostar i timmen Visst eftersök är frivilligt men varför sånt ståhej om vi inte gör det längre då? visst synd om djuren men som sagt kan inte naturvårdsverket ta detta?
Publicerat Mars 23, 201214 yr Är inne på samma linje som flera av er har skrivit, bojkott är fel väg att gå. Vi gör det trots allt friviligt. Bättre att genomföra ett eftersök i band och sedan försöka få ut i media att man ej kunnat slutföra eftersöket med lös hund pga. varg i skogen.
Publicerat Mars 23, 201214 yr Är inne på samma linje som flera av er har skrivit, bojkott är fel väg att gå. Vi gör det trots allt friviligt. Bättre att genomföra ett eftersök i band och sedan försöka få ut i media att man ej kunnat slutföra eftersöket med lös hund pga. varg i skogen. Dom flesta eftersöksjägare har inte varg på marken än. Av dom som har varg på marken hur många eftersök gör dom där löshund måste släppas och inte djuren ligger i närheten av vägen? Blir inte så många % av eftersöken som inte reds ut då pga vargen. Hur stort problem tror du en vanlig svensson tycker det är när dom ser dom siffrorna? Att någon älg får lida tar dom nog bara vargen får vara kvar. Det måste nog bli ganska många vargar innan vanligt folk inser att det är ett stort problem.
Publicerat Mars 24, 201214 yr Hur menar du med att man letar efter en ursäkt för att fortsätta med eftersök? Det finns väl andra sätt att agera än att ge fan i att avliva skadade djur? menar du på fullaste allvar att du skulle sova gott om du körde på ett vilt som du ser linkar iväg på tre ben, som sedan får självdö väldigt plågsamt 100m från vägen för att vi inte ska utföra eftersök som ett hyffsat tandlöst försök att få EU att ändra sej i vargfrågan? Nej jag tror det är helt fel att gå,däremot om man visar att man inte lyckas med eftersöken för att man inte kan släppa hund iaf kan få allmänheten att förstå att det inte fungerar med den bestämda vargstam sverige skall hysa. Det är precis det här tjafset som många ägnar tid åt som inte kan förstå vanmakten hos dom som drabbats av rovdjurspolitiken. Ring polisen och låt dom lösa problemet, om nu lidandet hos det påkörda viltet är större än lidandet hos dom som är drabbade av vargens härjningar så får väl myndigheterna lösa detta. Var och en blir ju salig på sin tro, men inte ens jag tror att du är villig att släppa din hund på eftersök eller jakyt om du har varg i markerna. Allt tjafs om att banda alla skadade djur och sen helt plötsligt avbryta och gå hem p.gr. av att du aldrig kommer ikapp förlänger oftast lidandet, så ha inte det som argument. Ser gärna att du presenterar ett kraftfullare alternativ som politikerna lyssnar till och som samtidigt leder till att svensken i gemen fattar vart vargtillväxten leder, så fort som möjligt. Ju längre ifrån vargen desto större acceptans. Mvh Rävalars
Publicerat Mars 26, 201214 yr Författare Jag har inte läst igenom hur ni ser på detta utan tänker förklara hur jag ser på det. Jag tror att bojkotten är helt fel. Bojkott innebär att man skiter i det totalt.. Det betyder att alla de påkörda djur som man kan banda och skjuta i lega 50 m från olycksplatsen INTE blir avlivade. Det går fetbort. Om man däremot tar jobbet, spårar och konstaterar att här har vi en benskadad älg som kräver släpp, och att man DÅ avbryter och hävdar bojkott.. Helt ok! Det enda som detta leder till är att jägarna får en massa bad karma och skit i media. Och varför tror jag så här då? Vargen är sin egen bästa ambasadör och kommer, speciellt nu när ungdjuren vandrar ut och nya revir ska fredas här under våren, att göra god reklam för sig själv. DET är vad som kommer att välta över opinionen åt helt rätt håll, tror att det redan idag vänt faktiskt. Så med lite is i magen så kommer detta att reda upp sig oavsett och detta utan att vi ska låta en massa vilt ligga och sparka i något kärr utmed våra vägar. Det finns två förlorare där, viltet och jägarna, och ingen vinnare. Mvh! klok man!!
Publicerat Mars 26, 201214 yr Författare Jag förstår till 100% er som väljer att bojkotta helt men personligen så tycker jag att vi borde köra en bojkott som ser lite annorlunda ut. Om vi går ut med att vi inte släpper några hundar på trafikskadat vilt på grund av att det är för stor risk att hundarna ska rivas av varg. Men att vi därimot spårar med hund i lina och gör så gott vi kan. Nu har jag ingen statestik på hur många % av älg & vildvinsolyckorna som klaras upp utan att släppa en ställande hund men helt klart är att det inte är många. Om vi därimot släpper en bra ställande hund så blir det helt annan statestik. Om inte jag tänker helt fel så bör väll detta få den mest okunnige person i världen att rätt snart inse att vargstammen måste minska till en så pass låg nivå att jägarna vågar släppa sina hundar på trafikeftersökeftersök? Rätta mig om jag har fel. Om vi går ut med att vi inte släpper några hundar på trafikskadat vilt på grund av att det är för stor risk att hundarna ska rivas av varg. Men att vi därimot spårar med hund i lina och gör så gott vi kan. Nu har jag ingen statestik på hur många % av älg & vildvinsolyckorna som klaras upp utan att släppa en ställande hund men helt klart är att det inte är många. Om vi därimot släpper en bra ställande hund så blir det helt annan statestik. Håller med dig bra idé, då har vi eftersöksjägare "ryggen fri"!! Ni som kan släppa hunden, hur många % skulle klaras upp om ni inte släppte? om man läser era berättelser så släpper ni kanske ofta för att skjuta viltet.
Publicerat Mars 26, 201214 yr Jag förstår mycket väl frustationen med vargen. Men grejen är den för mig att jag inte ser sambandet. Jag vill givetivs inte ha varg. Det är få hundförare/jägare som vill det. Ser dock inte sambandet med trafikeftersöken. Då skulle jag oxå kunna bojkotta eftersöken för jag vill inte ha trafik på vägen.. det är oxå en risk och mycket större här där jag verkar än vargen. Protestera mot vargen kan jag göra utan att bojkotta trafikeftersöken. Får vi frekvent med varg här så tänker jag nog inte släppa hund heller. Hur vi än vänder på det så är verksamheten i NVR och trafikeftersöken frivilligt. Ingen tvingas att vara med. Ingen tvingas att släppa hund. Det har oxå jobbats hårt för att få till en ersättning för det frivilliga jobbet som görs ute längs vägarna. Känns knepigt att bjokotta nått som jag frivilligt tagit på mig. Kan inte annat än att hålla med dig Niklas. Gör eftersök nere i skåne/småland/blekingehörnan. Jag tror att en bojkott är helt fel väg att gå, jag förstår dock frustrationen över situationen. Det gäller att engagera sig och en bojkott gynnar inte snarare tvärtom utan man får hitta andra vägar. Lyft fram eftersöken men belys problemen med dom i vargområden. Jag skulle inte sluta pga av det hårda trafikklimatet vi har i skåne och till detta skall man räkna in aggressiva skadade grisar som brukar kunna ge hundarna en smäll/uppsrättning eller 2. Tittar man på trafiksituatioen på många av vägarna här så torde det vara en större fara än vargen. Som sagts så är det frivilligt och en bojkott är nog helt fel väg, det stjälper snarare än hjälper
Publicerat Mars 26, 201214 yr Känns som om behovet av förhållsskyttar, tror jag det heter, blir större om det bandas. Jag hade ställt upp på det mitt i nätterna men svårare situation för en passskytt får man leta efter så det är nog en död idé från början.
Publicerat Mars 26, 201214 yr Författare Om man ska hård dra det så är tydligt att Sverige är uppdelat i två läger: * Dom som är drabbade av varg och stöder bojkotten * Dom som inte är drabbade av varg (ännu) och som "förstår" men inte stöder Det kanske vore bra om man gjorde ett gemensam förslag på hur vi ska få bukt på problemet. För vargen kommer att sprida sig neråt. jag tror att alla som håller på med eftersök inte tycker det är bra att det går/ligger skadade djur i skogen, annars så skulle man inte hålla på med detta. jag tycker som några har skrivit här att spåra djuret, går det inte så får man väl avbryta.Tror dock att det blir svårt att få förhållskyttar mitt i natten. vad tycker ni?
Publicerat Mars 26, 201214 yr Först ska det sägas att jag INTE är eftersöksjägare. Är väldigt kluven i denna fråga. Håller med om att det nog det enda/bästa sättet att protestera mot varg. Ett protestmöte som t.ex http://www.navenibordet.n.nu/ ger lite tidningsrubriker men inget mera troligtvis. Så sett står jag bakom bojkotten till 100% MEN vi jägare har ju också ett viltansvar tycker jag. Det finns ingen jägare som vill se vilt lida, det är förbehållet rovdjursromantikerna. Och med mera skadat vilt på skogen (kadaver också) så byggs det upp en större rovdjustam. Jag har skrivit om bojkotten tidigar och då förutspråkat den så mina största sympatier går nog till bojkott.
Publicerat Mars 26, 201214 yr Klart som fan att vi blir ordentligt "hadikappade" om vi inte kan släppa hund. Betydligt fler eftersök kommer bli ouppklarade och mycket mer lidande i skogen och längs vägarna. Enbart banda är värdelöst egentligen... kräver mycket folk och dagsljus för att lyckat procenten ska komma i närheten av acceptabelt... Vill inte ha varg men inser att en nollvison är en utopi... Rovdjurspolitiken har havererat totalt. Stöder givetvis dem som bojkottar i varglän. Där tycker jag det är befogat. Den dagen vi har vargen här kommer jag ta det j-vligt försiktigt med att släppa hund... En fråga. Finns det någon statestik på vargdödade/skadade hundar som kan relateras till trafikeftersök ?