Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

eftersöksbojkott?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Jag tycker vi ska fortsätta med eftersöken. Dock i lina. Om det bedömms möjligt kanske släppa.

Visst kommer några djur att inte hittas pga hundarna inte släpps, men vi har iaf gjort vad vi kan. Vi tar det ansvar som vi förväntas ta med bibehållet anseende i samhället. Sen är det nog ingen som protesterar mot att vi väljer att inte använda löshund vid eftersök i vargtrakter.

Påverka kan vi göra med debattartiklar i lokaltidningar baserade på saklighet och obestridbar fakta. Skit i att bli upprörd när motargument framförs. Bli inte känslomässiga och debattera i vrede när falsarier presenteras. Var saklig och håll oss till välkända fakta! Osanningar, falsarier, överdrifter och kännslomässiga kraftuttryck får förlorar sidan ägna sig åt.

Vi låter våra ombud i våra organisationer pressentera våra synpunkter/fakta på den politiska arenan.

Vi kan tänka på hur vi pratar om rovdjur även jakt i allmänhet, speciellt när åhörarna är icke jägare. Att springa runt och skrika att ser jag en varg så tvekar jag inte att bryta mot lagen. SGT! Är kanske inte det bästa sättet att vinna de ofrälstas förtroende....

Många kloka ord från Kias husse men tyvärr så är det de som gapar ocg skriker mest som syns :(

jag var inne på tidigare, jag tycker att jaktorganisationerna måste ta ett större ansvar och föra jägarnas talan, och eftersöksjägarna/jägarna måste enas om hur man går vidare.

Jag kan tycka att många av oss "tysta" jägare måste säga ifrån mer, mot båda sidor! om ni förstår vad jag menar :)

• Svar 257
  • Visningar 31,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Om jägarkåren inte håller ihop kommer vi att tyna bort. Men det innebär inte att vi måste tycka lika i alla frågor. Jag sympatiserar med problembeskrivningen och frustrationen men tror personligen int

• Evert Bäckström
    Evert Bäckström

Dumheter som drar skam över oss alla. För ett tag sen var det en artikel i Flanellens Husorgan om en eftersöksjägare som kom till en plats där en älg utan underkäke (minns inte om det var en trafikoly

• Jag är inte intresserad för egen del men det kanske skulle vara av intresse för andra forumister att få lite bakgrundsfakta så dom vet vad du grundar dina uttalande på. Kan du inte visa på några fakta

Posted Images

Publicerat

Jag tycker det är tråkigt att förlora en hund oavsett om det är min egen eller statens!!

Jag också, självklart! Men om det är en polisman i andra änden som försvarar sin hund mot rovdjur blir saken mycket lättare att hantera rent juridiskt, eller hur? De tar väl inte mina vapen om polisen försvarar sin hund? Men det kanske inte är säkert, de kan ju hitta på vad som helst...

Publicerat

Det är väl inte allt för långt kvar till val heller? Alliansen plockade tvklöst poäng på att vara pro-jakt förra valet och nu ligger de hyggligt brunt till i opinionen. Min tro är att de kommer att försöka reda upp denna soppa och till och med börja med vargpolitiken i samma ögonblick som EU tittar bort.

Mvh!

Publicerat

Det är väl inte allt för långt kvar till val heller? Alliansen plockade tvklöst poäng på att vara pro-jakt förra valet och nu ligger de hyggligt brunt till i opinionen. Min tro är att de kommer att försöka reda upp denna soppa och till och med börja med vargpolitiken i samma ögonblick som EU tittar bort.

Mvh!

Vänster sidan känns ändå som ett änu sämre allternativ om man är jägare och bor på landsbygden,

Å andra sidan så finns det förmodligen folk i tjänst som snabbt kan göra omprioriteringar. Det är fö inte helt ovanligt att polisen besöker platsen för eftersöket, och då är ju dom redan på plats. Varför inte plocka ut hunden själv istället för att ringa runt och få ut en jägare? Gör dom eftersöket själva kan det vara uppklarat innen eftersöksjägaren hunnit på plats.....

Men alla poliser kommer inte ha en tränad eftersökshund i bilen. Om polisen ska ta över helt så måste dom utbilda flera poliser över hela landet. På vissa ställen är det flera mil till närmaste polis. Ska dom då sitta och köra 20-30 mil ibland för att göra ett eftersök?, Dom ska även ta jägarexamen, en klass ett bössa, en tränad eftersökshund som kan släppas. Hur många år tror du inte det tar innan dom kan ta över helt? Sedan så kommer det kosta otroligt mycke mer pengar!

Nä kommer inte bli lätt om dom ska ta över helt och är det det du är rädd för att du ska tappa möjligheten att som du själv skrev: "Träna våra hundar utanför jaktsäsongen" så känns det som du är fel ute.

Du tycker vi ska vara duktiga fortsätta och på annat sätt föra fram våran åsikt. Hur länge har vi jägare varit duktiga och tagit hand om trafik eftersök? Hur länga har vi sagt våra åsikter ang varg? Inte bara vi heller utan bönder och annat folk på landsbygden? Tror du på fullaste allvar att om vi fortsätter och är duktiga och försöker höras på annat sätt att politikerna, jakthatarna och vanliga svensson plötsligt inser att och ändrar åsikt.

Nää innan det blir ändrig måste det hända något tror jag tyvärr, att en varg attackerar en människa eller att stammen blivit förstor.

Publicerat

Vänster sidan känns ändå som ett änu sämre allternativ om man är jägare och bor på landsbygden,

Men alla poliser kommer inte ha en tränad eftersökshund i bilen. Om polisen ska ta över helt så måste dom utbilda flera poliser över hela landet. På vissa ställen är det flera mil till närmaste polis. Ska dom då sitta och köra 20-30 mil ibland för att göra ett eftersök?, Dom ska även ta jägarexamen, en klass ett bössa, en tränad eftersökshund som kan släppas. Hur många år tror du inte det tar innan dom kan ta över helt? Sedan så kommer det kosta otroligt mycke mer pengar!

Nä kommer inte bli lätt om dom ska ta över helt och är det det du är rädd för att du ska tappa möjligheten att som du själv skrev: "Träna våra hundar utanför jaktsäsongen" så känns det som du är fel ute.

Du tycker vi ska vara duktiga fortsätta och på annat sätt föra fram våran åsikt. Hur länge har vi jägare varit duktiga och tagit hand om trafik eftersök? Hur länga har vi sagt våra åsikter ang varg? Inte bara vi heller utan bönder och annat folk på landsbygden? Tror du på fullaste allvar att om vi fortsätter och är duktiga och försöker höras på annat sätt att politikerna, jakthatarna och vanliga svensson plötsligt inser att och ändrar åsikt.

Nää innan det blir ändrig måste det hända något tror jag tyvärr, att en varg attackerar en människa eller att stammen blivit förstor.

Jag är övertygad att den metoden har större utsikter på sikt att ge verkan. Att gnälla, klaga, stampa med foten och skrika att jag inte kommer att följa era dumma lagar. Kan jag garantera att kommer att få motsatt verkan. Då dröjer det inte länge innan vi har ett förbud mot allmänjakt. Endast av länstyrelsena utsedda person kommer att få gå med bössan i skogen och då under epitetet skyddsjakt.

Visst skulle gnäll och klagan kunna fungera, men då måste även alla som inte är jaktmotståndare stå upp i enad kör. Det tror jag inte Svensson ställer upp på, för han kan köpa sitt kött i affären och tycker det är pitoreskt att få se ett vilt djur i parken.....

Som det är nu är det endast några jägare som klagar..... Även om hela jägarkåren ställer undan bössorna så blir det ändå en viskning i jämförelse med större frågor typ vård, arbetslöshet och kriminalitet i förorterna.

Publicerat

Vargen har funnits Sedan istiden !

Publicerat

Håller med dej, tror inte vänstern är vettigt för oss heller men med tanke på hur det ser ut idag så ligger fältet helt fritt för initiativ i frågan och jag tror att det kommer att generera röster. S lär behöva ta ett saftigt tag om detta om de inbillar sig att få egen majoritet i valet och tja jag tror det kan bli bra för alliansen måste göra något de med. De är inte dummar än att de fattar att det kommer att kosta att köra huvudet i sanden i denna fråga igenom en valrörelse.

Sen när det gäller eftersöken...vi jägare har varit duktiga och tagit hand om eftersöken skriver du.. Självklart! Vi jägare har ett genuint intresse för viltet eller hur? Varför skulle vi börja tumma på det bara för att en hel hoper politiker är ryggradslösa? Intresset finns väl kvar oavsett varg åtminstonde i min värld. Och det intresset gör att jag skulle ställa upp och göra vad jag kan för påkört vilt om någon hoppar av.

Jag må vara naiv men Alliansen har visat sig handlingskraftig tidigare, blir de bara av med lekstugan från Bryssel så tror jag att detta blir bra eller åtminstonde bra jävla mycket bättre än vad det är nu.

Mvh!

Publicerat

Jag må vara naiv men Alliansen har visat sig handlingskraftig tidigare, blir de bara av med lekstugan från Bryssel så tror jag att detta blir bra eller åtminstonde bra jävla mycket bättre än vad det är nu.

Mvh!

Som det är nu i det politiska läget är det en fråga som man väntar på och det beslut som kommer. Sedan får man se vad beslutet ger men jag är säker på att det mynnar ut positivt för oss jägare och landsbyggdsbor. Vi har två högt uppsatta som jagar och har en förstelse för landsbygdens folk. Men man kan inte i alla ting gå alla tillmötes. Personligen tycker jag att ekonomin och jobben står överst på den politiska spelplanen och när det funkar så kommer satsningar på vård omsorg och skola sedan kommer bla jakten. Går man och väljer parti utefter hur de bedömmer vargjakten eller liknande är man fel ute, det gäller att ta det parti som man tror har helhetslösningen i landet.

Det bästa sättet är att med god argumentation hävda vår sakfråga och visa vad vi tycker. Att gå i en bojkott är som att krypa ner i samma sandlåda som motståndarna. Vi måste hela tiden visa att vi är det bättre valet i fråga om god argumentation och en ödmjukhet och att vi kan göra eftergifter- Det är receptet (tror jag) för att vinna politiker och folks förtroende.

Jag tror utan tvekan att alliansen kommer att visa sin handlingskraft och vad vet vi vad som försigår i korridorerna i bryssel. Barosso fick ju sina fiskar varma i sina uttalanden om den svenska licensjakten, den var ingenting i jämförelse med vad som pågår i hans hemland.............

Ge förbunden vad ni tycker och tänker och gå till dom lokala som kan ta upp det i det regionala som sedan går vidare med det i centralorganisationen. Vill man inte ta i det i det lokala så kan man vid årsmöten visa sitt misstronde och rösta bort de sittande eller ge en misstroendeförklaring för att dom inte skött medlemmarnas frågor i organisationen och framför allt tvinga dom att uppvisa vad de har gjort och vilka de kontaktat.

Jag stödjer inte bojkotten och faller in i samma led som Hipshot och Kias husse

Publicerat

Om inte jägarna gör det så kommer någon annan att göra det! För att någon måste!

Det finns hundförare innom polisen idag. Dom tränar sina hundar i att spåra redan. Steget är inte långt att träna någon lovande hund i att spåra vilt....

När det sen rutinerna finns är det ingen större belastning och polisen gör eftersöken själva. Kanske tom att dom tar steget och har ståndhundar att släppa.

Visst kommer någon annan att göra det. Men när, polisen har inga resurser till det. För då kommer dom att fåprioritera bort en herrans massa brott. Det skedde 3680 viltolyckor i januari, jag vet inte vad många som krävde eftersök men är det deras jobb så måste dom åka ut på det. Det är många poliser och många hundar som behövs. Man har ju svårt att få ut en polispatrull under ett pågående brott om man bor lite utanför.

Nej eftersöken kommer att ske av rovdjuren helt enkelt.

Publicerat

Visst kommer någon annan att göra det. Men när, polisen har inga resurser till det. För då kommer dom att fåprioritera bort en herrans massa brott. Det skedde 3680 viltolyckor i januari, jag vet inte vad många som krävde eftersök men är det deras jobb så måste dom åka ut på det. Det är många poliser och många hundar som behövs. Man har ju svårt att få ut en polispatrull under ett pågående brott om man bor lite utanför.

Nej eftersöken kommer att ske av rovdjuren helt enkelt.

Det som krävs är att dom utbildar några av sina hundar till det. Min uppfattning(som gammal brandman) är att polisen finns på plats när det skett en viltolycka. Jag gissar att ca 60% av alla eftersök efter kollision med bil slutar några 100m från olycksplatsen. Det löser alla polishundar redan idag om dom sätts på spåret. I dessa fall så är det eg slöseri med tid att ringa in jägare som kommer och löser spårningen. Polisen är redan på plats och många gånger kvar när eftersöket får sin lösning. Dock står dom sig slätt idag om det blir ett lite längre sök. Om det dessutom kräver ståndhund så är dagens lösning betydligt bättre. Så omöjligt är det nog inte att polisen själva kan lösa en godtagbar del av eftersöken om viljan och rutinerna finns...

Som jägare är det attraktivt att få möjligheten att "träna" ståndhunden året runt. Kanske det är en av anledningarna att ersättningen för eftersök är så pass låg som den är....??? Hade det inte funnits folk som ser fördelar med att "betala" för att göra ett eftersök(vilket det i många fall blir frågan om) så hade inte ersättningen varit så låg.

Publicerat

Nä polis är inte alls på plats vid viltolyckor.

Under alla min år så har det kanske hänt 5 ggr att polis varit på plats.

En gång har de varit kvar samtidigt som jag varit och avlivat.

Polis kan dyka upp ifall det är personskador, det behvös stänga av en väg eller liknande.

Publicerat

Det som krävs är att dom utbildar några av sina hundar till det. Min uppfattning(som gammal brandman) är att polisen finns på plats när det skett en viltolycka. Jag gissar att ca 60% av alla eftersök efter kollision med bil slutar några 100m från olycksplatsen. Det löser alla polishundar redan idag om dom sätts på spåret. I dessa fall så är det eg slöseri med tid att ringa in jägare som kommer och löser spårningen. Polisen är redan på plats och många gånger kvar när eftersöket får sin lösning. Dock står dom sig slätt idag om det blir ett lite längre sök. Om det dessutom kräver ståndhund så är dagens lösning betydligt bättre. Så omöjligt är det nog inte att polisen själva kan lösa en godtagbar del av eftersöken om viljan och rutinerna finns...

Som jägare är det attraktivt att få möjligheten att "träna" ståndhunden året runt. Kanske det är en av anledningarna att ersättningen för eftersök är så pass låg som den är....??? Hade det inte funnits folk som ser fördelar med att "betala" för att göra ett eftersök(vilket det i många fall blir frågan om) så hade inte ersättningen varit så låg.

Även om polisen skulle åkt ut till olyckorna måste man tänka på att alla polisbilar inte har en hund bak i bilen :P Som sagt så sker inte alla olyckor i närheten av städerna där polisen offtas finns. Ibland kan det va väldigt många mil till närmsta polis och vet inte hur många mil till närmsta polishund här i norrland. Tror inte små samhällena i norrlands inland håller polishundar.

Nää att polisen tar över trafik eftersök tror jag inte på.

Publicerat

Nä polis är inte alls på plats vid viltolyckor.

Under alla min år så har det kanske hänt 5 ggr att polis varit på plats.

En gång har de varit kvar samtidigt som jag varit och avlivat.

Polis kan dyka upp ifall det är personskador, det behvös stänga av en väg eller liknande.

Kan tydligen skillja lite. Här uppe så brukar polisen dykaupp oftare än än att dom är upptagen. Jag gissar att under mina 17år som brandman kunde se att polisen kom vid ca 65-70% av viltolyckorna. Dock var det mer sällan dom fanns på plats när det var singelolyckor eller tom två bilar som krockat.

Publicerat

Även om polisen skulle åkt ut till olyckorna måste man tänka på att alla polisbilar inte har en hund bak i bilen :P Som sagt så sker inte alla olyckor i närheten av städerna där polisen offtas finns. Ibland kan det va väldigt många mil till närmsta polis och vet inte hur många mil till närmsta polishund här i norrland. Tror inte små samhällena i norrlands inland håller polishundar.

Nää att polisen tar över trafik eftersök tror jag inte på.

Vet inte hur det med polishundar fungerar..... Men under vissa perioder så satt det oftast en hund i bilen när polisen dökupp på trafikolyckor och bränder. Kan var så att om en polisman är intresserad av hundar så skaffar han sig en hund och utbildar. Sen följer den med polismanen i tjänsten och hunden får ersättning när den behövs alt att polismanen får en schablonersättning för att han håller med en hund. Eller så fungerar det på något helt annat sätt....

Min närmaste polisstation husserade 3-5 poliser och inte sällan en hund....(Av vad jag såg under min tid som brandman) Iof så bodde det då i mitt närområde ett polispar med varsin hund som jobbade på den lilla byastationen.

Publicerat

Verkar mest som om vissa här är mer brydda att polisen skulle kunna fixa eftersöken så dom själva inte kan träna sina hundar o eventuellt springa runt och skryta med att man är eftersöksjägare.Kan polisen klara det själv,jättebra om inte så kommer dom krypande och ber om hjälp.Själv kommer jag att ställa upp för dom som har ett HELVETE IDAG.Om inte alla är solidariska idag skall dom inte gnälla senare när dom själva får in varg.

Publicerat

Kan tydligen skillja lite. Här uppe så brukar polisen dykaupp oftare än än att dom är upptagen. Jag gissar att under mina 17år som brandman kunde se att polisen kom vid ca 65-70% av viltolyckorna. Dock var det mer sällan dom fanns på plats när det var singelolyckor eller tom två bilar som krockat.

Bradkåren eller polis kommer mycket sällan.

Finns ingen anledning till att de kommer när olyckorna inte är allvarliga för bilisten eller bilen.

Va ska de ut om när bilen kan köras från platsen?

Varit tillfällen med allvarliga olyckor men även då är det sällsynt att polis kommer.

Kommer de så ska det va lite tur, de ska vara i närheten.. de har normalt ca 40min till en timme innan de är på plats.

Va förresten på möte igår i NVR och länsansvarig jägare och länsansvarig polis propagerade starkt emot bojkotten.

Publicerat
  • Författare

Det verkar som eftersöksbojkotten är en riktigt het potatis som dlar upp jägarna i två läger, är man inte drabbad så vill man helst inte vara delaktig medans dom som är drabbade är starkt för.

Är det så?

Publicerat

Jag ska på möte med gävleborgspolisen Hans-Olov Sundström i stocka ikväll ..

Ska bli intressant att höra vad han har att säga efter hotmailet.. Ska bestäma mig efter det om jag ska forsätta.

Publicerat
  • Författare

Jag ska på möte med gävleborgspolisen Hans-Olov Sundström i stocka ikväll ..

Ska bli intressant att höra vad han har att säga efter hotmailet.. Ska bestäma mig efter det om jag ska forsätta.

Fråga han hur vi ska få alla att dra åt samma håll inom eftersöken?
Publicerat

Det skiljer nog inte så mycket. Men att polisen är där beror nog på att du är där som brandman. Kör på ett vilt utan prsonskada så kommer varken du eller polisen.

Det kanske vore bättre att brandkåren tog hand om eftersöken eftersom ni är där 100% och polisen 65% av gångerna ;)

Publicerat

Fråga han hur vi ska få alla att dra åt samma håll inom eftersöken?

Ja det ska jag göra. Det kommer att hagla frågor som det låter .

Men jag är tveksam om det blir några hårda frågor det brukar bli tyst när farbro polisen är på plats :(

Publicerat
  • Författare

Ja det ska jag göra. Det kommer att hagla frågor som det låter .

Men jag är tveksam om det blir några hårda frågor det brukar bli tyst när farbro polisen är på plats :(

Då får du föregå med gott exempel och ställa de hårda frågorna till farbror polisen :)
Publicerat
  • Författare

Klart som fan att vi blir ordentligt "hadikappade" om vi inte kan släppa hund.

Betydligt fler eftersök kommer bli ouppklarade och mycket mer lidande i skogen och längs vägarna.

Enbart banda är värdelöst egentligen... kräver mycket folk och dagsljus för att lyckat procenten ska komma i närheten av acceptabelt...

Vill inte ha varg men inser att en nollvison är en utopi...

Rovdjurspolitiken har havererat totalt.

Stöder givetvis dem som bojkottar i varglän. Där tycker jag det är befogat.

Den dagen vi har vargen här kommer jag ta det j-vligt försiktigt med att släppa hund...

En fråga.

Finns det någon statestik på vargdödade/skadade hundar som kan relateras till trafikeftersök ?

Det är nog svårt att få fram en rättvis statistik på den frågan eftersom man inte släpper sin hund på trafikeftersök i varglän
Publicerat
  • Författare

Efter attha funderat på vad KiasHusse skriver så har han en poäng :)

Vi kan inte springa runt och sura och gnälla, så vinner vi inga sympatier. vi måste fortsätta med trafikeftersöken men kanske spåra i lina och de uppdrag som inte klaras upp,fine!

Då har vi illafalll gjort det vi kan och det finns inget att klaga på hos kramarna och svenssons!!

Självklart ska vi klaga på förvaltningen men då måste det ut i allmän media också!!

Publicerat

Polisen kommer aldrig att genomföra eftersök, bara att sortera bort dessa tankar. I synnerhet inte då RPC går ut med att polisen ska sortera bort en hel del service som egentligen inte är förenat med huvuduppdraget. Så släpp det. Vidare så har polisen ingen som helst möjlighet att påverka rovdjurspolitiken vilket gör att detta då är ett slag i luften som enbart kommer att degradera folks inställning till jägare.

Sen skulle jag tro att polisen kör sitt vanliga race dvs pekar med hela handen. Räkna med att det kommer att bli en hel del omsättning på platser i eftersöksorganisationen för inom polisen får man inte strejka så jag skulle tro att det är noll-tollerans gentemot bojkottare. De med goda spårhundar torde ligga bra till för dessa platser som rimligen borde bli tillgängliga inom organisationen.