Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

eftersöksbojkott?

Featured Replies

Man måste titta på det i ett större perspektiv. Vi jägare har under många år försökt påverka vargpolitiken på många olika sätt. Hur har det gått tycker ni? Nu står vi inför Liljelunds utredning som säkerligen kommer att förselå minst 450 vargar. Och de ska absolut inte finnas enbart i Värmland och Dalarna. Varenda politiker som man pratar med nu hänvisar till EU och viker ned sig. Det innebär att en förvaltningsplan måste tas fram och godkännas i Sverige först. Sen ska den godkännas av EU. Det innebär att någon vargjakt är det inte tal om förrän 2014. Det kommer att få så stora konsekvenser att det tar väldigt, väldigt många år att reparera den förödelse som händer under den tiden.

Ja jag håller med - Eftersöksstrejk är inget bra alternativ.

Men ge mig ett enda alternativ som vi kan köra med istället.

Jag vet svaret redan. Det finns inget fungerande.

Det enda som förhoppningsvis kan få politiker att reagera heter tyvärr eftersöksstrejk.

DÄRFÖR måste vi jägare gemensamt agera för att få en reaktion hos våra flata politiker och det är nu. .

Men först måste en övergripande strategi tas fram. Tidsplan, krav, mål som underlag varför vi strejkar. Det ska leda till att politkerna tar fram en tillfällig handlingsplan tills EU är klar med sitt tyckande. Detta är vår enda chans tyvärr.

Prata inte om djurens lidande vid en strejk. Det lidande som eftersöksstrejken skapar är promillen av det lidande som vargen skapar om vi inte gör något nu. Det kommer förhoppningsvis ett skriftligt underlag och en hemsida inom kort för detta upplägg.

Det vi vet är att gör vi inget , händer inget, i denna väldigt dåligt skötta rovdjurspolitik.

• Replies 257
  • Views 31.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Om jägarkåren inte håller ihop kommer vi att tyna bort. Men det innebär inte att vi måste tycka lika i alla frågor. Jag sympatiserar med problembeskrivningen och frustrationen men tror personligen int

• Evert Bäckström
    Evert Bäckström

Dumheter som drar skam över oss alla. För ett tag sen var det en artikel i Flanellens Husorgan om en eftersöksjägare som kom till en plats där en älg utan underkäke (minns inte om det var en trafikoly

• Jag är inte intresserad för egen del men det kanske skulle vara av intresse för andra forumister att få lite bakgrundsfakta så dom vet vad du grundar dina uttalande på. Kan du inte visa på några fakta

Posted Images

Jag stödjer strejken fullt ut!

Har ingen varg där jag jagar och bor ännu……. Men lär få om rovdjurspolitiken fortsätter.

Eftersök av trafikskadat vilt är frivilligt ingen kan tvinga oss, av just den anledningen så tror jag gemene man skulle förstå hur mycket vi eftersöksjägare ställer upp för viltet /samhället, med en endast blygsam ersättning om vi fick en landsomfattande strejk på eftersök under låt säga minst en månad till att börja med. Innan denna startar så skall det i dagspress annonseras att vi genomför denna och förklaring till varför.

Men det kräver att samtliga eftersöksjägare i hela landet ställer upp! Att sitta och säga att jag inte har varg här nu, men kommer den så ska jag protestera är ju exakt samma sak ni anklagar de styrande i Stockholm för: Att inte bry som om de som drabbas och bor på landsbygden. Alla med jaktintresse bör helhjärtat ställa upp på denna strejk oavsett om har varg eller inte där man bor!

/ekebo

• Author

Jag stödjer strejken fullt ut!

Har ingen varg där jag jagar och bor ännu……. Men lär få om rovdjurspolitiken fortsätter.

Eftersök av trafikskadat vilt är frivilligt ingen kan tvinga oss, av just den anledningen så tror jag gemene man skulle förstå hur mycket vi eftersöksjägare ställer upp för viltet /samhället, med en endast blygsam ersättning om vi fick en landsomfattande strejk på eftersök under låt säga minst en månad till att börja med. Innan denna startar så skall det i dagspress annonseras att vi genomför denna och förklaring till varför.

Men det kräver att samtliga eftersöksjägare i hela landet ställer upp! Att sitta och säga att jag inte har varg här nu, men kommer den så ska jag protestera är ju exakt samma sak ni anklagar de styrande i Stockholm för: Att inte bry som om de som drabbas och bor på landsbygden. Alla med jaktintresse bör helhjärtat ställa upp på denna strejk oavsett om har varg eller inte där man bor!

/ekebo

Ja vi måste hålla ihop om det ska ge någon verkan.

OM aktionen stöds av jaktorganisationerna, SJF och Riksjägarna och NVR så kan jag lägga ner verksamheten en tid jag oxå.

Har vi inte det fullt ut bakom oss så funkar det nog inte..

Förutsätter att informationen om och varför oxå går ut till almänheten ordentligt dessutom.

Som det tex va nu med manifestationen visste jag inte ens om den förren ett par dag innan och såg ett litet inslag på TV dan efter..

Alla är inte lediga helger...

Att få igenom ett budksap ut till folk kostar pengar.

En "reklamkampanj"/propaganda på tex TV kostar en jävla massa pengar men skapar opinjon...

Info på en hemsida hittar bara de som letar efter den.

• Author

OM aktionen stöds av jaktorganisationerna, SJF och Riksjägarna och NVR så kan jag lägga ner verksamheten en tid jag oxå.

Har vi inte det fullt ut bakom oss så funkar det nog inte..

Förutsätter att informationen om och varför oxå går ut till almänheten ordentligt dessutom.

Som det tex va nu med manifestationen visste jag inte ens om den förren ett par dag innan och såg ett litet inslag på TV dan efter..

Alla är inte lediga helger...

Att få igenom ett budksap ut till folk kostar pengar.

En "reklamkampanj"/propaganda på tex TV kostar en jävla massa pengar men skapar opinjon...

Info på en hemsida hittar bara de som letar efter den.

Ja det är ju ett måste att ha dessa jaktorganisationerna bakom! Men det är ju frågan hur villiga de är.

Ja det är möjligt att jägareorganisationerna stödjer detta så småningom. Men även det är en väldigt lång väg att vandra. En medlemsorganisation ska ha ett demokratiskt beslut i en sån här fråga och det tar man inte fram på kort tid. Dessutom är det svårt att få med de som inte är drabbade. Sen kan man vara lite tveksam till om de verkligen ska det. Tänk så här: Jägareförbundet uppdrag är att skapa både eftersöks och inventeringsorganisationer. Då kan man inte nästa dag gå ut med det man arbetat fram och strejka med dessa organisationer. Det är bättre att vi jägare sprider detta genom våra stora nätverk vi har. Förhoppningsvis får vi fram ett underlag som kan presenters på en hemsida och vilka som stödjer detta. Allt från enskilda jägare, kretsar, hundklubbar, osv. Förhoppningsvis har vi arbetat fram ett underlag inom kort. Där kan man lättare ta ställning om man vill ansluta.

• Author

Ju fler desto bättre!

Jag som trodde att jägarorganisationerna skulle föra vår talan... eller iallafall marijoteten av jägarkårens vilja...

I dagens IT samhälle borde det inte va så svårt att få fram vad marioteten vill att organisationen ska jobba för.

En omröstning går lätt att lösa via nätet.

Givetvis så ska det va med verifierad röst.

Tex medlemsnummer, Digitalt ID eller nått som inte går att fuska med.

Meningslösa vebbfrågor som kvällspressen sysslar med är ju rätt meningslöst eftersom det ofta går att rösta många gånger ifall man byter dator, byter IP adress osv...

Få med tex LRF lär inte va speciellt svårt heller.

Skulle det va så att vi har många medlemmar som inte har dator så går det lösa med brevutskick via medlemsregistret.

Gå vägen via årsmöte i kretsen vidare till stämma på länsnivå osv då tar det åratal att få igenom nått.....

• Author

Jag som trodde att jägarorganisationerna skulle föra vår talan... eller iallafall marijoteten av jägarkårens vilja...

I dagens IT samhälle borde det inte va så svårt att få fram vad marioteten vill att organisationen ska jobba för.

En omröstning går lätt att lösa via nätet.

Givetvis så ska det va med verifierad röst.

Tex medlemsnummer, Digitalt ID eller nått som inte går att fuska med.

Meningslösa vebbfrågor som kvällspressen sysslar med är ju rätt meningslöst eftersom det ofta går att rösta många gånger ifall man byter dator, byter IP adress osv...

Få med tex LRF lär inte va speciellt svårt heller.

Skulle det va så att vi har många medlemmar som inte har dator så går det lösa med brevutskick via medlemsregistret.

Gå vägen via årsmöte i kretsen vidare till stämma på länsnivå osv då tar det åratal att få igenom nått.....

Mycket bra förslag NS!!. Allt går om man vill!!!

Efter att i lung och ro nu suttit och läst NWT så ställer jag mig bakom en bojkott till 100%.

Jan Bergstam Svenska rovdjursföreningen uttalar sig där "Släpps inga hundar blir heller inga hundar attackerade och inga hundar tar själv kontakt med vargar"

http://nwt.se/varmla...icle1078841.ece

Så eftesök kan ju Jan Bergstam ta hand om, så det är väl bara att ringa honom.

Telefonnummer och mail adress finns här http://www.rovdjur.s...nu.do?menuID=81

• Author

Efter att i lung och ro nu suttit och läst NWT så ställer jag mig bakom en bojkott till 100%.

Jan Bergstam Svenska rovdjursföreningen uttalar sig där "Släpps inga hundar blir heller inga hundar attackerade och inga hundar tar själv kontakt med vargar"

http://nwt.se/varmla...icle1078841.ece

Så eftesök kan ju Jan Bergstam ta hand om, så det är väl bara att ringa honom.

Telefonnummer och mail adress finns här http://www.rovdjur.s...nu.do?menuID=81

Ännu ett bevis på att de inte vet vad de snackar om

Känns som om behovet av förhållsskyttar, tror jag det heter, blir större om det bandas. Jag hade ställt upp på det mitt i nätterna men svårare situation för en passskytt får man leta efter så det är nog en död idé från början.

Nu skämtar du väl va? :wacko:

• Author

Nu skämtar du väl va? :wacko:

:D

Jag anser fortfarande att det är fel väg att gå.

För det första så är jag helt övertygad om att det inte ger någon större effekt.

Polisen har idag hundar för det mesta och varför skulle dom inte kunna träna upp en hund/distrikt för att spåra skadat vilt?

Då "mister" vi möjligheten att kunna "träna" våra hundar utanför säsongen, för all framtid. För när rutinerna har etablerats hos polisen för att genomföra eftersök så kommer vi aldrig få tillbaks den möjligheten. Bojkotta eftersök och räkna med att vi inte får tillbaks den möjligheten även sen politikerna har vaknat och hanterat vargproblemet.

För det andra så sänker vi "varumärket" jägare när vi inte ställer upp och gör det som tom naturvänner och vargkramare tycker är bra att vi gör.

Det gör att ickejägare som inte bryr sig så mycket tippar över till att bli jaktmotståndare pga av att vi inte ställer upp på de "goda" uppdragen, utan ser jägaren som en egoistisk person som endast ser till sitt eget intresse och skiter i vad många andra vill.

Långsiktigt så tjänar jägarkåren på att ställa upp på de uppdrag allmänheten faktiskt tycker är bra att vi gör. Vi skapar ett gott "varumärke", jägare!

Vilket med tiden kommer att ge oss högre status och acceptans. Som i sin tur gör att vi blir tagna på allvar och "man" lyssnar på vad vi säger.

Springer vi runt och surar och bojkottar så blir vi bara ett gäng gnällspikar som det inte är värt att ta notis om. Problemet är att fler och fler människor i vårt land tappar kontakten med naturen och naturbruk. Då vill det till att jägarkpåren visar att vi är ansvarsfulla och tar våra uppdrag på största allvar. Vi måste vara sakliga och hålla oss till fakta när vi uppträder som "ombud" för jägarkåren. Inte falla för känslor och bli anti allt som inte passar oss. Går en fråga mot oss, så måste vi hantera det. Försöka väcka positiv opinion för våran sak, för att sakta men säker påverka så saker och ting går vår väg. Vissa av våra intressen kommer att få stryka på foten, en utveckling vi inte kan stoppa oavsett om vi bular och sparkar i gruset och säger att det tänker vi inte rätta oss i. Ska jakten som företeelse finnas kvar i framtiden så måste vi hålla oss väl med politiker och allmänhet, inte göra allt för att undergräva våra egna intressen.

Se på en arbetsplats som genomför en förändring. Är du med och accepterar att förändringen genomförs, då kan du också vara med och påverka hur resultatet blir. Men den som sitter och bular och säger att allt är skit, det var bättre förr, jag tänker då inte ändra mig. Vilket gehör får den person från arbetskamrater och arbetsgivare? Jag är övertygad om att det är den personen det tas minst notis om och är förmodligen den första som åker ut i kylan.

Ytterligare några dagar med bara tjafs och ursäkter. Se istället till att det blir en landsomfattande bojkott som ger återverkningar uppåt i hierarkien, ju fortare det sker ju mindre lidande för alla parter. Tro inte att några förändringar sker utan att konsekvenserna drabbar herr å fru Svensson.

Mvh Rävalars

Jag anser fortfarande att det är fel väg att gå.

För det första så är jag helt övertygad om att det inte ger någon större effekt.

Polisen har idag hundar för det mesta och varför skulle dom inte kunna träna upp en hund/distrikt för att spåra skadat vilt?

För att dom inte har råd, tid eller lust till det.

För att dom inte har råd, tid eller lust till det.

Om inte jägarna gör det så kommer någon annan att göra det! För att någon måste!

Det finns hundförare innom polisen idag. Dom tränar sina hundar i att spåra redan. Steget är inte långt att träna någon lovande hund i att spåra vilt....

När det sen rutinerna finns är det ingen större belastning och polisen gör eftersöken själva. Kanske tom att dom tar steget och har ståndhundar att släppa.

Kias Husse. Jag håller med dig i allt du säger. Men det var för ett år sedan. Titta på vad som hänt de sista åren. Tror du inte på mig när jag säger att det inte kommer att vara någon förvaltningsplan och vargjakt förrän 2014? Skyddsjakt då? Det är ett skämt.

Alla måste förstå konsekvenserna av läget vi har idag och hur det kommer att utveckla sig om vi inte skapar en reaktion hos politikerna.

Eftersöksorganisationen är för stor och för tung för att polisen ska kunna organisera det på annat sätt.

Skulle de mot förmodan ordna något halvdant så måste vi våga sattsa det här.

Så ser jag på det.

Jag ser ett problem i resonemanget att avbryta eftersöket i det falla det kräver att hunden släpps. När jag startat eftersöket och tagit på mig uppgiften är jag bunden av att på snabbaste sätt förkorta djurets lidande. När jag spårat i lina och kanske stött djuret ett antal gånger har jag definitivt inte bidragit till att förkorta lidandet om jag inte släpper utan avbryter och åker hem. Men jag skulle kunna ställa upp med spårning om staten har en ställande hund vid min sida.

För mig är det helt personligt att inte fortsätta trafikeftersöken. Om det krävs under jakt där hemma kommer jag att släppa, eftersom det ju är självförvållat.

• Author

Om inte jägarna gör det så kommer någon annan att göra det! För att någon måste!

Det finns hundförare innom polisen idag. Dom tränar sina hundar i att spåra redan. Steget är inte långt att träna någon lovande hund i att spåra vilt....

När det sen rutinerna finns är det ingen större belastning och polisen gör eftersöken själva. Kanske tom att dom tar steget och har ståndhundar att släppa.

Ok det är bra att du ser det så,bra med olika åsikter det ligger en del i det du säger för så kan det bli. Jäkligt tråkigt isåfall men hur vill du at vi ska göra för att få till en bra förvaltningsplan på varg?

Hur tycker du vi ska sköta eftersöken när det inte går att släppa, i lina och klara upp de som går? Andra förslag?

• Author

Jag ser ett problem i resonemanget att avbryta eftersöket i det falla det kräver att hunden släpps. När jag startat eftersöket och tagit på mig uppgiften är jag bunden av att på snabbaste sätt förkorta djurets lidande. När jag spårat i lina och kanske stött djuret ett antal gånger har jag definitivt inte bidragit till att förkorta lidandet om jag inte släpper utan avbryter och åker hem. Men jag skulle kunna ställa upp med spårning om staten har en ställande hund vid min sida.

För mig är det helt personligt att inte fortsätta trafikeftersöken. Om det krävs under jakt där hemma kommer jag att släppa, eftersom det ju är självförvållat.

Jag tycker det är tråkigt att förlora en hund oavsett om det är min egen eller statens!!

Kias Husse. Jag håller med dig i allt du säger. Men det var för ett år sedan. Titta på vad som hänt de sista åren. Tror du inte på mig när jag säger att det inte kommer att vara någon förvaltningsplan och vargjakt förrän 2014? Skyddsjakt då? Det är ett skämt.

Alla måste förstå konsekvenserna av läget vi har idag och hur det kommer att utveckla sig om vi inte skapar en reaktion hos politikerna.

Eftersöksorganisationen är för stor och för tung för att polisen ska kunna organisera det på annat sätt.

Skulle de mot förmodan ordna något halvdant så måste vi våga sattsa det här.

Så ser jag på det.

Jo vargförvaltningen(rovdjur i allmänhet) är åt skogen, det är det inga tvivel om.

Men det är bara att titta i det egna närområdet, grannar som gnäller på allt du gör, arbetkamrater som vägrar att inrätta sig i ordningen och bara gnäller på allt. Vilket anseende har dom i dina ögon? Hur mycket lyssnar du på dom och går dom tillmötes om dom har önskemål?

Varför skulle någon lyssna på gnälliga jägare? En förhållandevis liten grupp röster inför valen. En förort till en storstad ger fler röster om dom blir tillfredställda.

Betänk att jaktmotståndare och vargkramare vill att vi ska sluta och jaga. Svensson skiter oftast i vilket för dom vet inget/bryr sig inte, men kan tycka det är ok med jakt, för jägarna verkar vettiga och har sakliga argument och inte rabiata och far med osanningar som vissa extremorganisationer.

Jägarkåren vill bedriva jakt.

Vem gynnas mest av att vi ställer bössan i protest? Vem är det som får som dom vill om vi skiter i att jaga/ bedriva vissa delar av jakten?

Vilka tror du skulle springa till jägarna och be dom börja jaga igen?

Tror du att Svensson börjar lyssna om vi surar, protesterar och vägrar att göra en av de "goda" sakerna för naturen?

Visst blir det lite besvärligt för myndigheterna att bedriva eftersök själva i början, men jag är fullt övertygad om att dom hittar rutiner som kommer att funka, kanske med sämre uppklarande % men hyggligt tillfredställande ändå.

Kia: Jag tänkte på en till sak. Det finns överhuvudtaget inte en möjlighet för Polisen att fixa detta med den enkla förklaringen: 400:- för råddjur och 700:- för älg har vi. En polis på ob-tid som det oftast är, kostar betydligt mycket mer. Ta det gånger alla eftersöken som görs i Sverigen. Gånger hur mycket det skulle kosta för dem att ta fram ståndhundar. Nej det säger sig självt. Vi är förstahandsvalet och kommer alltid att vara det.

Ok det är bra att du ser det så,bra med olika åsikter det ligger en del i det du säger för så kan det bli. Jäkligt tråkigt isåfall men hur vill du at vi ska göra för att få till en bra förvaltningsplan på varg?

Hur tycker du vi ska sköta eftersöken när det inte går att släppa, i lina och klara upp de som går? Andra förslag?

Jag tycker vi ska fortsätta med eftersöken. Dock i lina. Om det bedömms möjligt kanske släppa.

Visst kommer några djur att inte hittas pga hundarna inte släpps, men vi har iaf gjort vad vi kan. Vi tar det ansvar som vi förväntas ta med bibehållet anseende i samhället. Sen är det nog ingen som protesterar mot att vi väljer att inte använda löshund vid eftersök i vargtrakter.

Påverka kan vi göra med debattartiklar i lokaltidningar baserade på saklighet och obestridbar fakta. Skit i att bli upprörd när motargument framförs. Bli inte känslomässiga och debattera i vrede när falsarier presenteras. Var saklig och håll oss till välkända fakta! Osanningar, falsarier, överdrifter och kännslomässiga kraftuttryck får förlorar sidan ägna sig åt.

Vi låter våra ombud i våra organisationer pressentera våra synpunkter/fakta på den politiska arenan.

Vi kan tänka på hur vi pratar om rovdjur även jakt i allmänhet, speciellt när åhörarna är icke jägare. Att springa runt och skrika att ser jag en varg så tvekar jag inte att bryta mot lagen. SGT! Är kanske inte det bästa sättet att vinna de ofrälstas förtroende....

Kia: Jag tänkte på en till sak. Det finns överhuvudtaget inte en möjlighet för Polisen att fixa detta med den enkla förklaringen: 400:- för råddjur och 700:- för älg har vi. En polis på ob-tid som det oftast är, kostar betydligt mycket mer. Ta det gånger alla eftersöken som görs i Sverigen. Gånger hur mycket det skulle kosta för dem att ta fram ståndhundar. Nej det säger sig självt. Vi är förstahandsvalet och kommer alltid att vara det.

Å andra sidan så finns det förmodligen folk i tjänst som snabbt kan göra omprioriteringar. Det är fö inte helt ovanligt att polisen besöker platsen för eftersöket, och då är ju dom redan på plats. Varför inte plocka ut hunden själv istället för att ringa runt och få ut en jägare? Gör dom eftersöket själva kan det vara uppklarat innen eftersöksjägaren hunnit på plats.....