Publicerat Juli 27, 201214 yr Hej vakjägare! tänkte att det var dags börja pratat lite vakjakt. Här kan vi skriva om våra vakjakter på räv den kommande säsongen, 2012/2013. Bilder är alltid kul Själv sitter jag från vinden på morsan och farsan hus när jag vakar på räv och har bra sikt över åteln. Åtelplatsen ligger på cirka 70m avstånd. Gevär, kal. 222 eller 22 vmr. Kikare: 3-12x56. Har två frågor, "belysning" vet att det inte är lagligt med belysning som sätts upp i syfte att underlätta jakten och hela den där ramsan. Första frågan: På ett av uthusen sitter det en belysning som ger sken över åteln. Men jag har märkt att rävarna inte vågar fram till åteln när den är tänd. Lampan sitter på 1,5 meters höjd ungefär. En kompis till mig har också belysning och där bryr sig inte rävarna. Ska tillägas att belysningen vid hans åtel är ett gatlyse och åteln ligger endast 20 meter ifrån skenet av lampan. Varför är rävarna så rädda att gå på min åtel när det är tänt? Både min kompis åtel och min ligger utanför byn men hans ännu längre från byn, och det är mest skogsrävar som besöker våra åtlar. Har funderat kring det där och tror att rävarna blir mer skygga om belysningen sitter lågt och lyser liksom rakt mot dem. Har hört fler som har placerat sina åtlar i närheten av en fast ytterbelysning och för dom har det fungerat utmärkt. Har frågat hur deras belysning sitter och dom har varit högt placerade så belysningen liksom lyser rakt från himlen ner på åteln. Är det så att belysningen ska vara högt placerad? Hur har ni andra? Själv kan jag bara vaka när det är månljust men det blir så begränsat tycker jag. Förra säsongen sköts det 11 rävar på min åtel men fram till december var lampan på uthuset tänd varje natt och rävarna vågade inte fram. Dom blev aldrig trygg med belysningen. Dagarna efter var det månljust och jag bestämde mig fär att koppla ur lampan och redan natten efter fick jag skjuta en räv. Andra frågan jag funderat på är att bevaka åteln med en åtelkamera. Tänkte att det kunde vara kul att se vilka rävar som besöker den och vilka tider dom kommer. Till problemet, har testat tidigare utan lyckat resultat. Hade gott om besök på åteln så jag monterade upp åtelkameran och vips så var rävarna borta. Lät kameran sitta någon vecka men ingen räv vågade fram och äta. Ni som har kamera uppsatt på era åtlar? hur har rävarna reagerat hos er? Iår har jag iaf gjort annorlunda. I helgen som var började jag med grundåteln och samma dag som jag gjorde den satte jag även upp kameran. Och nu tänkte jag låta den sitta i ett och samma träd hela tiden så rävarna "kanske" blir vana den och ser att den inte är farlig. Har fotat räv tidigare vid flera tillfällen i en slaktgrop efter älgjakten och där går det bra men på åteln är dom extra försiktiga om det är nått nytt. Antar att det gäller att vänja dom så tidigt som möjligt med kameran och att den alltid sitter i samma träd så man inte tar hem den några dagar eller håller på att flytta den. Tacksam för era tips och erfarenheter..!
Publicerat Juli 27, 201214 yr Har själv bara spilljus ifrån ladan och lite sken ifrån grannby, nu sitter jag nästan bara när det är snö så det brukar räcka för mig. Men min far hade åteln nästan direkt under ett gatljus förut och där ramla det nån räv emellanåt, du får prova höja lampan och tona ner direktljuset och se vart hän det bär. /Låt stå, stod det som oftast på griffeltavlan i skolan det gäller nog oxå din kamera !
Publicerat Juli 27, 201214 yr På ena stället där jag jagar har vi en 500 W bygglampa som "gårdsbelysning" och denna lyser upp åteln och uppemot 200 m bortom. Vi har den timerstyrd så det är i princip alltid ljust där nattetid. Rävarna bryr sig inte, vi skjuter där titt som tätt. Åtelkameran.. försök att montera den högt och låt rävarna vänja sig. Det är ett sanslöst bra hjälpmedel för att få veta vilken tid de besöker åtel så det kan vara värt att låta dem vänja sig vid den. Mvh!
Publicerat Juli 27, 201214 yr Kul med en ny vakjakts tråd Jag har också funderat på att börja belysa som man inte blir så begränsad det kan ju vara värt ett försök iallafall Mvh
Publicerat Juli 28, 201214 yr Jag har precis satt upp kamera på min nya åtel och det har fastnat en räv om dagen på den än så länge De kommer på olika tider så med lite flyt så är det inte samma djur . Ska bli intressant att göra en sittning så snart det blir lovligt..
Publicerat Juli 28, 201214 yr Jag har precis satt upp kamera på min nya åtel och det har fastnat en räv om dagen på den än så länge De kommer på olika tider så med lite flyt så är det inte samma djur . Ska bli intressant att göra en sittning så snart det blir lovligt.. Härligt vet inte hur mycke aktivitet jag har på åteln Gräver du ner slaktrester eller lägger du dom på marken bara? Mvh
Publicerat Juli 29, 201214 yr Härligt vet inte hur mycke aktivitet jag har på åteln Gräver du ner slaktrester eller lägger du dom på marken bara? Mvh Jag använde resterna av en förolyckad älg så jag lade huden på marken och virade in de andra resterna i den så räv och grävling fick gnaga sig igenom skinnet för att få tag i något matnyttigt. När de var klara med det så fortsatte de med att släpa med sig huden också, då lade jag dit slaktrester från styckningen istället så det mesta har legat öppet.
Publicerat Juli 29, 201214 yr Har en fast belysning där jag jagar, rävarna stirrar ibland rakt upp mot lampan. Satt på "ungarna" här om natten, pangade en skabbis. Dock jagar jag räv nästan året runt då det finns "flygfän" hos markägaren som räven gärna vill smaka på. Lampan bryr dom sig inte om ifall den går igång samt släcks vid jämna tidpunkter...då blir dom vana! Ska ut imorgon igen, då jäklar tar vi en till
Publicerat Juli 29, 201214 yr hur funkar det med en foderautomat och hundpärlor till räven ? Har inget svar ang det men är själv rätt taggad på att testa på åteln så att det alltid finns nytt godis. Borde ju vara riktigt bra om man har en grundåtel vid sidan av automaten!
Publicerat Juli 29, 201214 yr Har inget svar ang det men är själv rätt taggad på att testa på åteln så att det alltid finns nytt godis. Borde ju vara riktigt bra om man har en grundåtel vid sidan av automaten! jag ska testa till vintern iaf utan en grundåtel iom att jag inte kan lägga nån där jag kan kan vaka ifrån
Publicerat Juli 29, 201214 yr Håller på att fiska som ett tok för att få ihop till en åtel så jag kan knipa han på premiären
Publicerat Juli 30, 201214 yr Håller på att fiska som ett tok för att få ihop till en åtel så jag kan knipa han på premiären Härligt Samma här Mvh
Publicerat Juli 30, 201214 yr Håller på att fiska som ett tok för att få ihop till en åtel så jag kan knipa han på premiären Ska du åtla in mickel med Harr då för ni har väl ingen annan fisk än ädelfisk där uppe i dina trakter???
Publicerat Juli 30, 201214 yr Vi har äckligt stora mörtar i en sjö. Tror dock inte folk blir så glada om jag är och rensar sjön på dem Så jag får nöja mig med mindre mört och abborre från andra sjöar.
Publicerat Juli 30, 201214 yr Vi har äckligt stora mörtar i en sjö. Tror dock inte folk blir så glada om jag är och rensar sjön på dem Så jag får nöja mig med mindre mört och abborre från andra sjöar. Vill dom ha kvar mört?
Publicerat Juli 30, 201214 yr Vi har äckligt stora mörtar i en sjö. Tror dock inte folk blir så glada om jag är och rensar sjön på dem Så jag får nöja mig med mindre mört och abborre från andra sjöar. Jaså så du har skräpfisk där hos dig.
Publicerat Juli 30, 201214 yr jag ska testa till vintern iaf utan en grundåtel iom att jag inte kan lägga nån där jag kan kan vaka ifrån Då väntar jag på lite feedback då Såvida jag inte får tummen ur och börjar testa själv också
Publicerat Juli 30, 201214 yr Jaså så du har skräpfisk där hos dig. Mjopp! Det roliga är att man aldrig får dem när man behöver dem
Publicerat Juli 30, 201214 yr Författare Tack för informationen lampan är nu justerad och sitter högt upp mot för vad den gjorde tidigare och är tänd varje mörk timme.. Nu mår dom vänja sig tkr jag
Publicerat Juli 30, 201214 yr hur funkar det med en foderautomat och hundpärlor till räven ? Klockrent ! Enda man ska tänka på är att de flesta foderautomater har ett litet hål som fodret ska igenom, så använd hundmat av de lite mindre slaget utifall.
Publicerat Augusti 2, 201214 yr Satt och vakade natten mot 1 augusti och in på 1 augusti och fick skjuta årets första räv Riktigt bra premiär tycker jag Mvh
Publicerat Augusti 2, 201214 yr Vi har äckligt stora mörtar i en sjö. Tror dock inte folk blir så glada om jag är och rensar sjön på dem Så jag får nöja mig med mindre mört och abborre från andra sjöar. Ni är ju inte riktigt kloka däruppe, ni kastar delikatesser som gädda på rävåteln och gnäller någon fångar för mycket mört Här är det bara gös och kräftor det gnälls över.
Publicerat Augusti 2, 201214 yr Skulle aldrig komma på tanken att ta in en gädda i köket, aldrig! Det är ju någon sjö med så kallade trofémörtar, väger typ 1kg de flesta. Det finns tydligen groteskt stora gäddor där också? Lite otillgängligt att komma dit med båten tyvärr så det blir att sitta från land isf. Får se om jag har så mycket tid nu till att fiska till åteln, ska på kurs sedan blir det tentaplugg.