Publicerat Augusti 2, 201213 yr Författare Bra jobbat AnteL ! Min åtel har inte kommit igång än med några besök. Däremot har min brorsa en åtel ungefär 3 km fågelvägen ifrån min och där var det grävling och räv på besök mellan 23:30 fram till 03:30 imorse registrerade åtelkameran..!
Publicerat Augusti 3, 201213 yr Bra jobbat AnteL ! Min åtel har inte kommit igång än med några besök. Däremot har min brorsa en åtel ungefär 3 km fågelvägen ifrån min och där var det grävling och räv på besök mellan 23:30 fram till 03:30 imorse registrerade åtelkameran..! Okej men den kommer nog igång senare då de blir lite ont om mat och svårjagat för rävarna tex då snön kommer Jag trodde inte heller att jag hade någon aktivitet har inte sett några tecken på de men de komme en räv iallafall Men om dom har hittat till din brorsas åtel så är de nog bara en tidsfråga innan dom hittar till din Mvh
Publicerat Augusti 3, 201213 yr Bra jobbat AnteL ! Min åtel har inte kommit igång än med några besök. Däremot har min brorsa en åtel ungefär 3 km fågelvägen ifrån min och där var det grävling och räv på besök mellan 23:30 fram till 03:30 imorse registrerade åtelkameran..! Locka in lite fågel så kommer räven också!!
Publicerat Augusti 4, 201213 yr Författare Nu har dom hittat dit! var dit och kollade idag och dom hade grävt fram maten under sj pallen.. vet inte om det är grävling eller räv, åtelkameran hade hängt sig. Men jag vet sedan tidigare att grävlingen brukar vara en flitig besökare såhär års.. Skulle kolla till vakgluggen på vinden också, men där var det som ett moln av getingar så jag vet inte hur jag ska göra. Vore ju inte så kul om man blev tvungen att hoppa ner därifrån för det är ju en bit till marken
Publicerat Augusti 4, 201213 yr Väntar bara på licensen på 6,55an sen jävlar ska rävarna få det svettigt! Ska anlägga en åtel under fasters garage med en kamera som sätts igång på rörelser
Publicerat Augusti 4, 201213 yr Nu har dom hittat dit! var dit och kollade idag och dom hade grävt fram maten under sj pallen.. vet inte om det är grävling eller räv, åtelkameran hade hängt sig. Men jag vet sedan tidigare att grävlingen brukar vara en flitig besökare såhär års.. Skulle kolla till vakgluggen på vinden också, men där var det som ett moln av getingar så jag vet inte hur jag ska göra. Vore ju inte så kul om man blev tvungen att hoppa ner därifrån för det är ju en bit till marken De spelar ju inte så stor roll om de är grävling eller räv båda går ju att klappa till
Publicerat Augusti 4, 201213 yr Författare Du har helt rätt men inatt bär det iväg till skogen med hunn och leta reda på nån grävling
Publicerat Augusti 5, 201213 yr Du har helt rätt men inatt bär det iväg till skogen med hunn och leta reda på nån grävling Härligt!
Publicerat Augusti 14, 201213 yr Författare Fick hem en ny åtelkamera nu ikväll! En acorn 6210MC. Hoppas denna funkar bra på åteln. Min moultrie ir 40 har inte varit bra på att fota räv på åteln. Vad använder ni själv för kamera på åteln?
Publicerat Augusti 14, 201213 yr Författare Förresten. Kameran satte jag upp direkt. Återkommer med resultat
Publicerat Augusti 14, 201213 yr Hur långt håll kan kameran ta kort på? Måste de vara nära kameran? Funderar på att köpa en till vintern:)
Publicerat Augusti 14, 201213 yr Författare Beror alldeles på vilken kamera du använder och vilket djur du ska fota. Men cirka 5 meter ifrån själva åteln brukar jag sätta den :-)
Publicerat Augusti 15, 201213 yr Har funderat länge på att köpa en så jag tror jag ska köpa en snart Mvh
Publicerat Augusti 15, 201213 yr Har skjutit 4 st än så länge tre valpar och nu sist en vuxen hanne. Ska ut en sväng ikväll då jag sist såg fler på samma ställe ) mvh Y
Publicerat Augusti 15, 201213 yr Ska nog ut en sväng ikväll jag också! De gamla såg en halt räv utanför gården imorse , så jag får väl se om jag hinner ikapp
Publicerat Augusti 15, 201213 yr Författare Grattis :-) Bra jobbat! Ladda gärna upp lite bilder på era rävar ni skjuter så det blir någon fart i tråden ;-) Själv har jag suttit nånting än pga jobb.
Publicerat Augusti 16, 201213 yr Hmm.. ingen bild på mickel, men däremot så har min åtelstege börjat fungera!! Skulle åtla med ett par självdöda kaninungar och hittade ett bomärke !! Satte mig sen och vakade ca 70meter ifrån och mycket riktigt så kom mickel förbi efter en stund! Dock var mitt besök för färskt så hen vågade sig inte fram tillräckligt för att jag skulle släppa skott. Hadde jag bara haft med mig mitt skjutstöd så kunde de blitt nr5.. Gissa var jag sitter ikväll (om nu tid finnes)!! ) mvh Y [/url][/img]http://img267.images.../foto0012lo.jpg och Yes!! nr5 då Inte samma som igår utan en årsunge men ändå.. finns ju fler då !! http://img521.imageshack.us/img521/9603/foto0014rc.jpg mvh Y
Publicerat Augusti 16, 201213 yr Författare Kanon! grattis! Angående åtelmaterial. Funderar att få tag i fisk till åteln! Kan man ringa nått ställe där dom rensar fisk och höra om man kan komma och få fiskrens. Nån som har gjort det? Mvh !
Publicerat Augusti 16, 201213 yr Kanon! grattis! Angående åtelmaterial. Funderar att få tag i fisk till åteln! Kan man ringa nått ställe där dom rensar fisk och höra om man kan komma och få fiskrens. Nån som har gjort det? Mvh ! Har testat men dem jag har ringt vill ha betalt och så långt sjunker jag inte att jag köper fiskrens. Då sätter jag mig hellre med metspöt och drar upp lite mört
Publicerat Augusti 17, 201213 yr Jag har fått av fiskbilen, men det är ju bara det de skär ifrån när de filear så det blir ju inga mängder, kanske 1,5kg eller så.
Publicerat Augusti 20, 201213 yr Jag är nybörjare på det här med vakjakt men undrar när på dkvällen går ni ut och hur länge sitter ni? Kom ju på att jag har halva frysen full med gammal fisk som jag ändå skulle slänga så nu vet jag vad jag ska göra med den Hur mycket ska man slänga ut, och ska man slänga ut det och sätta sig o vänta eller ska man gå iväg därifrån nån stund?
Publicerat Augusti 20, 201213 yr Författare Har testat men dem jag har ringt vill ha betalt och så långt sjunker jag inte att jag köper fiskrens. Då sätter jag mig hellre med metspöt och drar upp lite mört Mäh vafan! betala för nått sånt vill man inte göra. Räcker med att man betalar för hundfodret man slänger på åteln. Jag är nybörjare på det här med vakjakt men undrar när på dkvällen går ni ut och hur länge sitter ni? Kom ju på att jag har halva frysen full med gammal fisk som jag ändå skulle slänga så nu vet jag vad jag ska göra med den Hur mycket ska man slänga ut, och ska man slänga ut det och sätta sig o vänta eller ska man gå iväg därifrån nån stund? Jag brukar för det mesta börja vaka på räv när snön lägger sig. Det är liksom då vakjakten börjar när räven får det svårare att hitta föda. Vilka tider som är bäst verkar variera beroende på var man bor. Hos mig brukar den hetaste tiden vara från 22:00 - 02:00 på natten. Fisk brukar vara bra åtelmaterial, tyvärr brukar inte all fisk gillas av rävarna, speciellt inte färska gäddor har jag märkt. Hade du tänkt lägga ut mat för någon kväll eller tänker du anlägga en åtel som du ska sitta vid hela säsongen? Själv vakar jag från vinden på ett hus där jag har en sågat ut en liten glugg jag skjuter ifrån. Jag börjar med min åtel under hösten nångång, då brukar jag ta reda på slaktrester/skinn efter älgjakten som jag slänger ut/gräver ner och under vintern brukar jag underhålla med några nävar hundfoder/matrester som jag kastar ut innan skymningen. Ett stort plus är ju om du kan ha åteln intill ett bra rävstråk. Kommer du vaka där du har tillgång till belysning eller bara sitta när det är månljus? Ska du sitta när det är månljust ska du se till att ha månen i "ryggen" för att undvika reflexer från bösspipan och åteln bör ligga så pass öppet så den inte hamnar i skuggan av träd osv. När du ska kasta ut fisken, gör det inte på dagen eller morgonen, då kommer bara fåglarna äta upp det och då finns det inget att äta för räven när den kommer på natten. Tärna upp några fiskar och kasta ut dom innan skymningen och kolla morgonen efter, när du märker att maten börjar försvinna är det dags att börja vaka. Ett tips är ju att ha en åtelkamera uppsatt då ser du ju även vilka tider räven kommer. Finns massor att tänka på, spring inte på åteln i onödan. Jag brukar använda skotern när jag kastar ut åtelmaterial och köra upp stigar till åteln som räven kan gå i. En del skjuter räven och hämtar den morgonen efter för att inte störa andra eventuella rävar som kommer senare. Hände dock en märklig sak med en räv jag sköt ivintras på åteln. Det var under parningstiden. Då kom det 2 rävar i följe och ingen av dom var intresserad av att stanna på åteln. 10 min senare kommer det en ensam räv från samma håll som dom tidigare och stannar upp vid åteln för att äta. Sköt den och lät den ligga kvar, morgonen efter när jag skulle hämta den hade det varit fram en andra rävar och släpat iväg den till skogen och ätit upp nästan hela räven och grävt ner det som var kvar, endast bakdelen, en bit av ryggen och bakbenen var det som var kvar
Publicerat Augusti 23, 201213 yr Japp!! Nr6 ikväll och den första med lockpipa (nordic predator) mvh Y http://imageshack.us/photo/my-images/528/foto0033k.jpg/