Publicerat September 9, 201213 yr Någon som har börjat åtla på allvar än? Jo det har jag gjort hela sensommaren , mest beroende på att det är en ny åtel som inte kommit igång helt ännu. Annars mest runt och i fällorna.
Publicerat September 13, 201213 yr Författare Jag har slängt ut slaktrester från älgjakten. Har åtelkameran uppsatt och det har varit dit både räv och grävling men rävarna verkar försiktiga och har inte ätit nått än, bara spanat in den.
Publicerat September 17, 201213 yr Ska försöka sätta mig någon kväll nu i veckan och vaka vid slaktplatsen från älgjakten! varit duktigt med spår kring den andra år så
Publicerat September 17, 201213 yr Vad har ni för sikten när ni vakar räv? Jag har ett leupold 3*9 40 men det kanske inte är så bra i mörkret men får hoppas på att det duger.
Publicerat September 17, 201213 yr Leupold VX-R 3-9x50 med ballistic firedot funkar bra förutom att riktmedlet lämnar en skugga när det är riktigt mörkt Kan vara lite störande däremot så är det kanon till all annan kuljakt.
Publicerat September 18, 201213 yr Jag har ett victory varipoint 2,5-10 på 6,5an och den vakar jag räv med men jag jagar även annat me den och den är riktigt bra
Publicerat September 28, 201213 yr Jag har ett victory diavari 6-24x56 T* FL #60 på 6,5;an. Fungerar bra även när det är näst intill kolsvart.
Publicerat September 28, 201213 yr Bushnell elit 6500, 2,5-16X50 till 7X57 pipan, funkar bra för mig när jag vakar räv. Använder samma kikare till all jakt med den pipan, Skickat från min ST17i via Tapatalk 2
Publicerat September 29, 201213 yr Hur gör ni skjuter ni fågel på åtlen eller inte? Jag har alltid gjort det innan men har inte haft nån större framgång på räv så jag tänkte prova att inte skjuta fågel på åtlen i år
Publicerat September 29, 201213 yr Så lite störning som möjligt är väl bäst om man ska skjuta så mycket räv som möjligt.
Publicerat September 29, 201213 yr Så lite störning som möjligt är väl bäst om man ska skjuta så mycket räv som möjligt. Håller med. Jag skjuter aldrig fågel på åteln. Skator,kråkor & korp lockar räv till åteln, dom låter ju en hel del. Låter ännu mer om man skjuter på dom, varnar ju allt i omgivningen. Men om man skjuter någon enstaka dag / år så spelar det nog ingen roll.
Publicerat September 29, 201213 yr Skjuter gråfågel på dagarna och räv på natten på samma åtel. Skickat från min ST17i via Tapatalk 2
Publicerat Oktober 1, 201213 yr Författare Detta är en populär post. Blev en tik i lördags på vak! första vakräven den här säsongen den kom redan kring 20:00
Publicerat Oktober 1, 201213 yr Grattis! Vad består din åtel av? Jag har lite lagom tillgång till fiskrens och vad tror ni alla är bästa sättet att göra åtel av det?
Publicerat Oktober 2, 201213 yr Sura det! Sedan ska du kanske frysa in och stena det för att det inte ska bli fågelmat direkt ! En iskub med sur fisk ska väl stå sig en liten stund och locka både fågel och räv, använder du lite av spadet så kan du spraya vägar fram till åteln också!
Publicerat Oktober 2, 201213 yr Författare Grattis! Vad består din åtel av? Jag har lite lagom tillgång till fiskrens och vad tror ni alla är bästa sättet att göra åtel av det? Den består av älgslaktrester. Har fryst in och slängt ut klumpar men dom tinar ju upp den här årstiden och försvinner ganska fort. Gör som "Tjörnbon" skriver.
Publicerat Oktober 2, 201213 yr Kan man lägga det i en rulltunna som för grisarna? Med ett lite större hål så de får it låt litet ibland?
Publicerat Oktober 4, 201213 yr Författare Prova får du se! men se till så inte fåglarna kommer åt det, fast jag tror rävarna kommer vara misstänksamma på tunnan men testa dom kanske vänjer sig. Hos mig skyggade rävarna för en sjpall som jag hade mat under, grävlingen brydde sig inte alls i den. Gräv gärna ner fisk en liten bit under jorden. Det kommer rävarna snart märka och vara där och gräva upp det
Publicerat Oktober 4, 201213 yr Ska snart ut och gräva gropen till rävåtlen så att den är redo att fyllas på måndag
Publicerat Oktober 5, 201213 yr Kan man lägga det i en rulltunna som för grisarna? Med ett lite större hål så de får it låt litet ibland? Är det "byarävar" så lär dom knappast bry sig om tunnan. Kör åxå med isblock av div infruset skräp men då när det blivit kallt. Just nu gräver vi ner allt slaktavfall som surnar gött i jorden å sen får rävarna jobba med att gräva. Dom tunnlar sig gärna ner i 1 m snö för att försöka komma åt det
Publicerat Oktober 10, 201213 yr Författare Vad kör ni andra med för kaliber och ammunition när ni vakar på räv? Själv tänker jag använda mig av en 222:a i vinter. Men funderar på vilken ammunition jag ska använda finns ju några att välja mellan. Vill ha en kula som exploderar upp mkt som ger knall och fall effekt.. Har skjutit räv tidigare med 22 magnum och trots bra träff tar dom sig iväg en bit. Man vill ju att rävarna ska bli kvar på plats så man kan sitta kvar och vaka när det kan komma fler rävar efteråt. Nån som kan ge nått tips på nån bra varmint ammunition till 222?
Publicerat Oktober 10, 201213 yr laddar du själv? av de jag har testat funkar de mesta i 222 bra. helmantel är väl ingen höjdare för knall o fall men vill du behålla skinnet så en 40gr sierra varminter i hög fart brukar inte ge mig genomskott. annars en hårdare kula. kanske barnes tsx. se till o inte ha befolkning i närheten bara för flipperkulan kan dra vidare..
Publicerat Oktober 10, 201213 yr Författare nej jag laddar inte själv.. Förstår att det är svårt att få tag i vissa. Okej ska kika på det. Kommer endast använda dem vid vakjakt och där jag vakar är en bra bit utanför byn med lite grannhus så det ska inte vara någon fara så. Har kikat lite på Sakos arrowhead och Remingtons accutip, men kanske svårt att få tag i om man inte laddar själv.. Kanske man kan höra med vapenhandlaren om han kan ta hem
Publicerat Oktober 11, 201213 yr Om du inte laddar själv så testa millforce varmint line. Tror kulan är bst och ger iaf fina träffbilder i min 222:a. Jag laddar visserligen själv och kör med v-max som även dom levererar klara budskap när dom träffar.