Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vakjakt på räv 12/13

Featured Replies

Publicerat

Rastade vovven snabbt nere vid kojan, 2st rävar hade precis gått förbi nedanför men ingen ute på isen! Sätter mig därnere en stund senare :)

• Svar 922
  • Visningar 92,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Vandrandegnun
    Vandrandegnun

Sådärja, håll tillgodo!

• 23:00 på Luciakvällen så kom denna gynnaren fram till min åtel och blev där

• Satt ett par timmar i kojan. Vid 02:45 kom det en tik smygande mot åteln. Skickade iväg lite bly och räven bet i snön direkt. Tiken saknade höger hörntand i överkäken. Idag är det stjärnklart h

Posted Images

Publicerat

Blev precis en till räv precis utanför fönstret vid julgranen, han fick smaka på bb hagel ;)

Publicerat
Blev precis en till räv precis utanför fönstret vid julgranen, han fick smaka på bb hagel ;)

Grattis! Själv blev det ett bom pass för mig. Hoppas att jag hinner med ett pass till innan snön smälter bort igen! :)

Publicerat

Satt och pratade och delade en Nutella med en liten husmus i jaktkojan annars inget nytt :smile:

Värmde upp kojan ordentligt md Kaminen så nu vet jag att jag inte får några problem vid en övernattning med knattarna :thumbsup:

God Jul alla Nattugglor!

Publicerat

Minus 33 hos mig och säkert minus 35 vid vakkojan. Tror jag låter bli att jaga några dagar..

Publicerat

Grattis! Själv blev det ett bom pass för mig. Hoppas att jag hinner med ett pass till innan snön smälter bort igen! :)

Bara pået igen! nu är snön borta här :( försvann lika fort som den kom.
Publicerat

Här är snödjupet 3 decimeter pudersnö men det är tillräkligt för att räven håller sig inne i storskogen har -

Skoterspår utkörda men icke :sad: :sad:

Här finns det inga råttor i år så räven har rensat småviltet i skogen förutom rådjur då men dom går åt i vinter,,-

Har inte sätt ett harspår här i år ingen fågel helt tomt,, :sad:

Publicerat

Hade 5 minus ute och ca 20grader varmt i kojan igår när jag satte mig klockan 20:30. Var helt lugnt fram till runt kl 01 då det kom ut en tik på ca 70 meter som vart kvar på platsen efter ett bogskott. Ska ut till kojan strax och tänkte då sitta till kl 02 tänkte jag, såg ut som att det var nya spår på åteln imorse när jag var ut med käk.

Publicerat

Jag var rädd att ena åteln var tömd nä rsnön kom och inga spår fanns på morgonen , men idag var det sållat med spår på båda åtlarna :thumbsup: de gillade bara att hålla mig på halster i något dygn :tongue: snart blir det ny sittning på båda åtlarna , det finns snö tillräckligt för att se vid vak i varje fall :smile:

Publicerat

Jag vet då inte vad som har hänt med ¨min åtel inte ett spår sen snön börja komma de är lite färska spår i skogen då man kör skoter också ? Vad tror ni de kan bero på är de snöfallet som gör att dom hellre lägger sig i gryt?

Mvh

Publicerat

Jag vet då inte vad som har hänt med ¨min åtel inte ett spår sen snön börja komma de är lite färska spår i skogen då man kör skoter också ? Vad tror ni de kan bero på är de snöfallet som gör att dom hellre lägger sig i gryt?

Mvh

Finns nog de som svarar bättre på det eftersom vi sällan har tillräckligt med snö här nere för att störa rävarnas framfart :tongue:

Men om du spårar slingor med skotern så att de följer spåren in till åteln så har jag fått för mig att det ska hjälpa.

Publicerat

jag har kört med skotern runt och dragit spår till åteln på kanske tre kilometer så tycker de är konstigt men :)

Publicerat

Mvh

Allmänt så är de lite ofta skeptiska till nysnö, allra helst om det kommer en hel del då väntar de gärna till snön satt sig och fått lite bärighet. Hos oss låg snön i 2-3veckor(vi fick 3dec direkt typ) innan de började springa på de öppnare ytorna men i skogen var det full fart på dem.

De kommer skall du se och skoterspår är kanon.

Publicerat

Kan nog stämma jag tycker de ser ut som att dom håller sig mest inne i tät helvetes skogen ;)

Publicerat

Det är för jävligt att man ska behöva åka till norge och jobba nu när det är helt molnfritt hemma och när det är fullmåne! :P

Publicerat

Igår hade jag tänkt att övernatta med lillkillen i Jaktkojan och samtidigt hålla uppsikt efter räven!

Vi hade varit där tidigare på dagen och värmt upp kojan med kaminen så att det skulle vara mysigt att komma dit skulle det inte råda tvivel om :thumbsup:

När jag närmade mig så hör jag brandlarmet som jag införskaffat på Sambons bestämda önskemål :tongue:

När jag väl öppnar dörren så glöder väggen runt kaminröret :ohmy:

Jäkla tur att det inte hände under natten och att det hände just när jag tänkt en övernattning, det hade nog bara varit skit kvar idag annars, i med en pulversläckare och fullt blås in i väggen och fram med yxan för att kolla vad som hänt...

Det får bli en nogrannare koll i dagarna istället och åtgärder för att detta inte ska kunna hända på nytt :dry:

Publicerat

Shit där hade du tur i oturen! Vad tyckte lillkillen om den upplevelsen då? :o Hoppas inte han vart avskräckt. Hoppas skadan inte vart för stor så du kan återställa det under vintern!

Publicerat

Hej!

Ikväll gick det äntligen vägen, fick skjuta en fin hanräv i månljuset. Han kom i en hög fart men fick stopp på han med lite muspip från lockpipan sen var det klart. Ska se till att lägga upp bild snarast

Publicerat

Igår hade jag tänkt att övernatta med lillkillen i Jaktkojan och samtidigt hålla uppsikt efter räven!

Vi hade varit där tidigare på dagen och värmt upp kojan med kaminen så att det skulle vara mysigt att komma dit skulle det inte råda tvivel om :thumbsup:

När jag närmade mig så hör jag brandlarmet som jag införskaffat på Sambons bestämda önskemål :tongue:

När jag väl öppnar dörren så glöder väggen runt kaminröret :ohmy:

Jäkla tur att det inte hände under natten och att det hände just när jag tänkt en övernattning, det hade nog bara varit skit kvar idag annars, i med en pulversläckare och fullt blås in i väggen och fram med yxan för att kolla vad som hänt...

Det får bli en nogrannare koll i dagarna istället och åtgärder för att detta inte ska kunna hända på nytt :dry:

Läskigt, skönt att det gick bra. Kom in här med en fråga och fann det nu lämpligast att fråga dig. Är det dumt att elda under tiden man väntar på räven? Kan man röja sig? Tänkte att du kanske hade eldat innan för att slippa hålla på under tiden. Har en åtel 70 meter från jaktstugan.

Tacksam för alla råd!

Publicerat

Shit där hade du tur i oturen! Vad tyckte lillkillen om den upplevelsen då? :o Hoppas inte han vart avskräckt. Hoppas skadan inte vart för stor så du kan återställa det under vintern!

Jo det var flyt!

Skadorna är ganska små så det blir några timmar ombygge bara, högpriojobb :wink:

Grabben var mest sur för att han inte fick sova i sin nya sovsäck så det gick nog vägen :smile:

Publicerat

Läskigt, skönt att det gick bra. Kom in här med en fråga och fann det nu lämpligast att fråga dig. Är det dumt att elda under tiden man väntar på räven? Kan man röja sig? Tänkte att du kanske hade eldat innan för att slippa hålla på under tiden. Har en åtel 70 meter från jaktstugan.

Tacksam för alla råd!

Bara kaminen är säker så går det att elda :cool:

Däremot så brukar jag småelda i den så ofta jag kan och samtidigt slänga ut lite gott så de om möjligt förknippar det med lite nya godsaker.

Det är många som eldar kamin i sina vakkojor men jag tror att det är bra att elda upp bra värme i kojan och sedan endast stödvärma resten av sittningen för att slamra så lite som möjligt.

Själv så är jag relativt ny med Vedeldning på sittningarna så det är mest sådant som jag snappat upp från andra, det har varit mest gasol värme tidigare!

Publicerat

Skulle upp i natt och hämta brodern från en utekväll, såg en räv när jag åkte och igen när jag kom hem men den drog in i skogen igen men jag tänkte att den ska jag vänta ut, tog 5-10min så va den ute igen på åkern och då åkte den i backen.

Publicerat

Har kanske löst problemet me rävarna hade inte en enda räv på åteln hemma eller snaråteln ute i skogen men då hängde jag upp en surströmmings burk i ett träd och jag såg ett spår på vägen dit och tänkte äntligen och då jag komme till själva åteln så var de fullkladdat me spår ;) Så provade detta hemma nu också så är de bara bra ljus så blir de ett pass ikväll :D

Grattis till er andra som fått skjuta! :D

Mvh

Publicerat

Dagen blev lite produktiv i varje fall!!

Lagets lätt brandskadade Jaktkoja fick ett nytt upplägg på skorstenen genom väggen så nu är den proveldad och betydligt säkrare :thumbsup:

Nu behöver det bara läggas till snö också :dry: annars får man ju sova bort nätterna istället :wallbash: