Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vakjakt på räv 12/13

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Tackar! Grattis till den fina räven själv! :) Skönt att eftersöket gick bra trots kylan och problem med säkringen! Var och kollade till min andra åtel och den var länsad på all fisk och foder, bara ett par rådjurs skånkar kvar så slängde ut massa foder och hoppas att vinden vrider sig! :thumbsup:

Jo det kändes bra till slut. Härligt! så ska det se ut :thumbsup: har vinden ändrat sig så du ska sitta ikväll? jag kommer inte vaka ikväll men imorgon kväll blir det nog sittning igen
  • Svar 922
  • Visningar 92,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Vandrandegnun
    Vandrandegnun

Sådärja, håll tillgodo!

• 23:00 på Luciakvällen så kom denna gynnaren fram till min åtel och blev där

• Satt ett par timmar i kojan. Vid 02:45 kom det en tik smygande mot åteln. Skickade iväg lite bly och räven bet i snön direkt. Tiken saknade höger hörntand i överkäken. Idag är det stjärnklart h

Posted Images

Publicerat
Jo det kändes bra till slut. Härligt! så ska det se ut :thumbsup: har vinden ändrat sig så du ska sitta ikväll? jag kommer inte vaka ikväll men imorgon kväll blir det nog sittning igen
Jag vet inte men tvivlar på det då det har blåst nord till nordost i flera dagar. Åtlarna ligger väl 1km ifrån varandra så kan sitta i kojan om det ligger fel. Vill komma upp i tvåsiffrigt så ligger i medans snön är här :thumbsup:
Publicerat

Nr 9

Kort och gott :)

post-6127-13588234983719_thumb.jpg

Publicerat

Gött !!

Publicerat

Nr 9

Grattis igen!

Själv så satte jag mig vid 24 tiden och fram till 02 , samma rävusling var framme och gjorde samma tur som vid 2 tidigare tillfällen :dry:

Ut i periferin och sedan bakom mig, jag får snart vända på kojan :happy:.

Efter att den tagit turen runt mig så satte den sig i ett berg bakom ryggen på mig och skrek så nu var löpet igång så till och med jag får höra det :wink:

Kanske lika bra att låta åteln vila några dagar så de får kelat färdigt!

Kanske ska stanna hemma och få sovit ut lite istället, eller så testar man lite rävlock med rävskall istället :cool:

Publicerat
  • Författare

Nr 9

Härligt! det går bra nu :thumbsup:

Grattis igen!

Själv så satte jag mig vid 24 tiden och fram till 02 , samma rävusling var framme och gjorde samma tur som vid 2 tidigare tillfällen :dry:

Efter att den tagit turen runt mig så satte den sig i ett berg bakom ryggen på mig och skrek så nu var löpet igång så till och med jag får höra det :wink:

Kanske ska stanna hemma och få sovit ut lite istället, eller så testar man lite rävlock med rävskall istället :cool:

Frustrerande gång efter gång när dom går sådär men till slut så :wink: apropå rävlock med rävskall.. Finns det nya pipor nu med rävskall?
Publicerat

Grattis igen!

Tackar!

Samma rävusling som mobbar dig, blir desto roligare när du plockar den sen! :thumbsup: Kan du inte öppna dörren och skjuta den då? :rolleyes:

Har du ingenstans där rävarna har en naturlig led där dom springer i löpet då? Jag har mina två vid havet, så även om dom inte ska till åteln så vill dom förbi så jag sitter och söker av viken och åkern med handkikare och bidar min tid :)

Hade varit fint att få sova ut!

Härligt! det går bra nu :thumbsup:

Skönt att det har släppt nu och nu är det inte långt kvar till tvåsiffrigt! :thumbsup:

Publicerat

Visst är det samma!

Den tar samma väg , så när som på ett par meter, däremot så verkar den inte bry sig om att rävar ska ha ett invant mönster med att hålla tiden :dry:

Tidsmoralen funkar ungefär lika bra som hos min käresta :tongue:

Publicerat

Rävspår över hela marken. Utom då vid åteln. Sanslöst mkt rävspår så förstår inte varför dom inte är där o äter :(

Aja ut imorgon innan jobbet o släppa råttan i två gryt där vi tror de finns räv. Eller vet dom bygger om men man kan ju aldrig va säker på att dom är inne försen man kommit dit o släppt på den skällande lilla råttan!

Hoppas på god start på dagen för att sen ska jag leka datanisse o lägga in alla vapen på hemsidan :)

Publicerat

Ska försöka fixa ordning kojan vid en rävåtel i morgon och får jag till det så blir det sittning i morgon natt! Såå coolt, premiär med den kojan, åteln på den platsen osv osv.. Dragit lite skarvsladdar m Walleman och bökat så förhoppningsvis så har vi både värme och gårdsbelysning!

Mvh!

Publicerat

Känner mig utbränd efter alla pass det senaste och det är -14 nu så tar ledigt ikväll och tar nya tag imorgon istället! :)

Publicerat

Satt två timmar inatt. Stjärnklart och nästan fullmåne. Har svårt att se något ändå. Kan det va mörkerseendet som är paj? Fattar inte hur ni som sitter på nätterna kan se något.

Om jag sköt något? Nej, har snart gått ett år. Riktigt segt!!

Publicerat

Satt två timmar inatt. Stjärnklart och nästan fullmåne. Har svårt att se något ändå. Kan det va mörkerseendet som är paj? Fattar inte hur ni som sitter på nätterna kan se något.

Om jag sköt något? Nej, har snart gått ett år. Riktigt segt!!

Vad kör du med för optik då? Jag kör med 56 lins och söker av med en 8x40 handkikare och det är inte alls något problem även när det inte är månsken, snön hjälper bra! Gäller ju också att man inte kollar på mobilen, klockan eller annat som lyser, tar typ en kvart innan man har mörkerseendet tillbaka :)

Har du spår på åteln? Hör du rävskall runt om när du sitter?

Publicerat

Det skiljer ju endel vart du har månen under vakpasset. Har placerat så jag 9 av 10 ggr har vinden från åteln mot kojan och sen ligger månen bakifrån under den "heta tiden" å då lyser den upp bättre än om man har månen rakt fram speciellt om du har skog bakom åteln

Hoppas det släpper å du får krama avtryckaren snart

Publicerat
  • Författare

Satt från 22:00-00:30.. Tvärdött 

Publicerat

Hoppas på en sittning på min åtel till helgen! Mängder med spår och bra med slaktrester från helgens jakt :)

Publicerat

Vad kör du med för optik då? Jag kör med 56 lins och söker av med en 8x40 handkikare och det är inte alls något problem även när det inte är månsken, snön hjälper bra! Gäller ju också att man inte kollar på mobilen, klockan eller annat som lyser, tar typ en kvart innan man har mörkerseendet tillbaka :)

Jora, gott om spår och skäller gör de. Månen försöker jag ha i nacken. Dels för att själv inte vara belyst men också för att slippa stirra in i den då och då.

Vad gäller optik, menar du att man ser bättre i en bra kikare än vad du gör när du inte tittar i kikaren? Du hör min okunskap...

Publicerat

Stolen på plats, elementet på plats, lampan på plats och fungerar men den är urkopplad. Inbillar mej att lampan i himlen lär räcka i natt. Ska försöka parkera i kojan vid 23-tiden sen får vi se hur länge jag biter mej fast. Såg en hel del spår runt åteln och i området, kan bli spännande!

Mvh!

Publicerat

Jora, gott om spår och skäller gör de. Månen försöker jag ha i nacken. Dels för att själv inte vara belyst men också för att slippa stirra in i den då och då.

Vad gäller optik, menar du att man ser bättre i en bra kikare än vad du gör när du inte tittar i kikaren? Du hör min okunskap...

Jag ser ser bättre med kikaren än utan, har ett stort område att kolla av ofta så det går snabbare. Men det viktigaste är ett ljuskänsligt sikte, 50-56 lins fram och 30mm tub som släpper genom det lilla ljus som finns från snön. Man ser konturerna från räven tydligt mot snön i mitt sikte och jag ser hårkorset med men det hade inte skadat om man skulle haft belyst :)
Publicerat

Stolen på plats, elementet på plats, lampan på plats och fungerar men den är urkopplad. Inbillar mej att lampan i himlen lär räcka i natt. Ska försöka parkera i kojan vid 23-tiden sen får vi se hur länge jag biter mej fast. Såg en hel del spår runt åteln och i området, kan bli spännande!

Mvh!

Eftersom ni blev klara med eran koja så fort så kan ni väl komma hit å göra likadant hos mej :) nu när ni har rutinen inne ;)
Publicerat

Satt 3 timmar på pass i det portabla gömslet i -17 och fullmåne, stendött! Bössan är frostig och fin iallafall :)

Publicerat

Satt 3 timmar på pass i det portabla gömslet i -17 och fullmåne, stendött! Bössan är frostig och fin iallafall :)

Låter härligt, omgivningarna alltså inte bristen på byte!

Lugn 10:an ramlar snart ;-)

Publicerat

Bara för att du bor på Sveriges framsida så ska du inte tro att du har fullmåne. Det är bara 92 % synligt ännu.

http://www.kalender-365.se/manen/manens-aktuella-lage.html

:thumbsup:  :tongue:  :wink:

Publicerat

Satt 3 timmar på pass i det portabla gömslet i -17 och fullmåne, stendött! Bössan är frostig och fin iallafall :)Låter härligt, omgivningarna alltså inte bristen på byte!

Lugn 10:an ramlar snart ;-)

Utan värme sulorna och filten i knät hade jag inte klarat att sitta där :P Hoppas att kylan får havsisen att frysa på lite och lite mer snö på det :)