Publicerat December 4, 201213 yr Författare Det kommer. Tog mig ett antal försök under två år innan det släppte men då släppte det rejält. Bästa säsongen är ju efter löptiden då räcker det med en busvissling och en brakskit för att få in dem.
Publicerat December 4, 201213 yr Efter löptiden? I februari , mars? Tänkte pröva till helgen. Har bara varit misslyckanden är så länge.. sett en räv bara. Han en nordic predator och en critter call? Tror den heter något sånt.. vet inte vilken man ska välja av dom :/
Publicerat December 5, 201213 yr Författare Här får vi ju jaga dem till 15/4 och ju längre fram på säsongen desto bättre jakt.
Publicerat December 5, 201213 yr Här får vi ju jaga dem till 15/4 och ju längre fram på säsongen desto bättre jakt. känner ett litet sting av den Svenska svartsjukan när du skriver så
Publicerat December 8, 201213 yr Såå vad ska jag tänka på? Ska ut ikväll har nordik predator, ska sitta på en stor äng/gammalskjutbanahar har snöcammot och snöhätta, ska tejpa bössan och sedan är jag helt cammo! Ska kolla vinden så jag ha den i ryggen! Pappa får sitta ner i vinden 2-300m ner vad ska jag tänka på mer?
Publicerat December 8, 201213 yr Ja det fattades räv... Ska nog bli bättre på att locka satt i 3-40min o locka men inte ett liv!! Tråkigt med så lite räv jar haft endast ett rävöag i år...
Publicerat December 14, 201213 yr Gjorde mig en egen lockpipa mellan passdagarna. Kul som fan. Vad tror ni om den? Nu är plastflärpen på tonbrädan bara vanligt emballageplast, alltså ingen riktig köpelockpipaplastflärp. Men helt ok ljud faktiskt ändå. Tror nog den funkar. Förlåt dålig bildkvalitet. Mobilkamera. Den oranga plastgrunkan ( som funkat riktigt bra) är en Pee-Wee. Är med som storleksreferens
Publicerat December 14, 201213 yr Den ser proffsig ut, riktigt fin. Vad gäller plasten så kan man använda många sorter och ändå få fint ljud så det lär nog inte störa. Nu blev jag sugen på att snida Nu väntar vi på rapport när första räven ramlar!!!
Publicerat December 15, 201213 yr Gjorde mig en egen lockpipa mellan passdagarna. Kul som fan. Vad tror ni om den? Nu är plastflärpen på tonbrädan bara vanligt emballageplast, alltså ingen riktig köpelockpipaplastflärp. Men helt ok ljud faktiskt ändå. Tror nog den funkar. Förlåt dålig bildkvalitet. Mobilkamera. Den oranga plastgrunkan ( som funkat riktigt bra) är en Pee-Wee. Är med som storleksreferens Vad är det för dimensioner på den? Blev sugen att göra en själv nu. Eller har du länk till någon guide som du följt kanske? Riktigt fin!
Publicerat December 15, 201213 yr Författare Ser mycket bra ut och fungerar säkert lika bra som något annat.
Publicerat December 16, 201213 yr Författare Lössnö och åter lössnö. Inte ett rävspår någonstans. Trettio cm bara i helgen och säkert sextio sjuttio cm totalt men ingen bärighet. Rävarna har ett elände att ta sig fram så lock är svårt.
Publicerat December 16, 201213 yr Snöslask börjar närma sig barmark inte bäst förutsättningar det heller.
Publicerat December 16, 201213 yr Ok, finns lite intresse av att göra egna. Delar med mig av min ytterst begränsade kunskap om att göra egen lockpipa. Anledningen till att vilja göra en egen lockpipa är nog för att känna en ännu större tillfredställelse att lockat till sig en räv. Nu har jag inte lockat till mig någon än, men å andra sidan har jag bara provat två pass - vilket även visade sig sedan det var dåligt med rävspår vid tillfället. Har även lite ideer om en fågelpipa men det kanske kommer sedan. Har inte hittat något liknande iallafall. Har bara gjort två, se bild nedan. De blev klara ungefär samtidigt. Den lilla är dock inte helt bra. Hade problem med inoljningen, vilket även syns. Jag började med att leta på nätet. Fann en del information som jag tog till mig. Mina pipor består av två delar, dels tonbrädan ( den del du stoppar i munnen) och dels pipkroppen. Pipkroppen är väl inte så jättesvårt att svarva till. Problemet jag hade var att min ytterst begränsade svarv inte hade alla delar man skulle önska sig. Men det är väl egentligen bara att svarva upp en kort ljusstake med hål i mitten. Tonbrädet är lite bökigare. Den görs av pipmakarna i USA ofta i Delrinplast. Jag gör mina i ekstav 15mm. Viktigt att tänka på är att du har en "rundad" tonbräde. Blir det rakt någonstans mitt på tonbrädet har jag upplevt att det vara mycket svårt att få ljud i den. Se gärna på era pipor som har hemma. Tonbrädet stoppar jag helt enkelt 1cm in i pipkroppen när allt är klart. Underlättar betydligt med en jig, speciellt om man vill göra flera.. Sök på "custom call jig" med bildsök så ser ni hur de ser ut. Använder vanliga o-ringar köpta på biltema för att hålla flärpen på plats. För att se om man fått till tonbrädet någorlunda - Klipp till flärpen, lite för lång. Klipp den till rätt längd genom att testa dig fram, mm för mm. Någonstans där kanalen i tonbrädet börjar även flärpen. Håll flärpen med fingrarna på rätt plats och blås i pipan. Pipan kan vara mer eller mindre lättblåst, är du noggrann så är de faktist lika lättblåsta som köpta.. Har du gjort rätt så är faktiskt lockpipan klar. Men för att kunna använda den praktiskt bör flärpen sättas på plats, lämpligtvis med o-ring. På med pipkroppen. Tro inte du får till perfekt ljud, men någorlunda borde du rimligtvis fått fram. Hur ljudet påverkas är en mängd parametrar har jag konstaterat. Flärpmaterial. Flärptjocklek, flärpmått, tonbrädet material, tonbrädets alla olika mått mm mm mm. Tycker på mina pipor att ljudet är helt ok, men skulle kanske vilja ha högre volym. MEn har en teori om detta som jag skall testa framöver. Dock är ljudet på mina pipor inte så lågt att det stör. Har köpepipr i samma ljudvolym. Bifogar bild på de två som jag gjort hittils. Fler kommer att göras. Nr 1. Den långa är totalt 10,5cm lång Tonbräde i ek. Pipkropp i sälg. Synlig tonbräde är ca 47mm. NR 2. Den korta är ca 95mm lång. Pipkropp i okänt träslag med SÖÖÖÖG olja. Inoljningen krånglade, dels av mig dels av trämaterialet. Synlig del av tonbädet är ca 47mm Ni får gärna ställa frågor, antingen här eller via PM. Är det någon som vill ha en träpipa av mig så hör av er via PM. Kanske slänger in en bild på pipor emellanåt på lockjackttrådar, Hoppas ni ursäktar och att det är ok för er.
Publicerat December 18, 201213 yr Detta är en populär post. Lyckades locka in en hanräv på 8,5kg. idag vid 16-tiden. Lockades in med pc3an och mojjo-bulvanen. Avslutades med v-max 110gr. i T3an 308w. Avstånd ca: 160m. inte ens ens svansryckning efter skottet.
Publicerat December 19, 201213 yr Gratulerar! Trevligt att locket har kommit igång Tänkte vänta in lite mer månljus innan jag provar igen! Har varit lite för dålig sikt här nere än så länge
Publicerat December 19, 201213 yr Ja, det är ganska dålig sikt här med... Igår var det dock molnigt så ljuset dröjde sig kvar. Men efter 17 ser man inte mycket...
Publicerat December 20, 201213 yr Nu fryser blötsnön på! Det kombinerat med månljus i mellandagarna och garanterad förekomst av räv borde fan ge utdelning! Vet inte hur många pass jag suttit nu utan att ha sett ett skit...
Publicerat December 27, 201213 yr Detta är en populär post. Äntligen är nästan på dagen rävtorkan slut. Nyss hemkommen från skogen. Sköt en liten hona - Inlockad med MED MIN HEMGJORDA LOCKPIPA. Så fantastiskt skönt att de funkade. Var ute på exakt samma pass som för lite mer än två veckor sedan. Samma pass men annan vind. Förra gången kom det också en räv, men strök utmed en stenmur som jag tänkte de kunde ta skydd bakom för att komma rätt i vind. Det gjorde den den gången. Denna gång låg vinden åt andra hållet och fan ingen stenmur. Kom lite avvaktande, smygandes faktiskt men kom..Lockpipan är nr2 som jag gjorde. Förra gången använde jag nr1 . Tycker det är lite olika ljud i dem så därför byte jag. Så jäkla kul och skönt på alla sätt... .
Publicerat December 28, 201213 yr Stort grattis. Måste kännas riktigt roligt att lyckas med en egengjord pipa också Mvh // Johannes
Publicerat December 28, 201213 yr Såg en räv från bilen nu när jag kom hem. Ska nog gå ut en sväng o se om jag kan locka in den i månskenet
Publicerat December 28, 201213 yr Efter mycket lockande kom så räven för första gången. Häftigt! Men räven stannade och tittade/lyssnade och då vågade jag inte annat än att skjuta. Bedömde det till 150m med rätt bra stöd. BOM!!!! Var visst strax över 200m och i efterhand skulle jag vågat vara kyligare och blåst lite till i pipan.. Men kul att få in en räv. Beror nog mycket på den fina skaren. Har bara den första nordic pipan och upplever att den låter väl långt?? Får lätt fram många olika ljud men för höga. Finns det någon motsvarande fast tystare?