Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lockjakt på räv 2012/2013

Featured Replies

Publicerat

Var och lockade hos en bekant i Värmland i eftermiddag. Låg på en fin holme med stora fält ner i vind och tryckte på med höga harskrik. Kommer en räv från sidan men innan den kommit ner i vind fryser den till och tvärvänder. Men den tittade inte på mig utan snarare bakom mig. Sätter mig upp för att kunna se bakåt och då står en varg på 10-12 m och tittar!!! Fick ur mig något feminint uuuuääää skrik som fick vargen att försvinna.

Fy fan vad hjärtat bankade!! Är det här vanligt? Får bli torn i fortsättningen i vargmarker i så fall.. Usch

Pulsen har knappt lagt sig än

vad har du räknat med iom att du låtsas vara en enkel middag

garanterat en maffig upplevelse dock

• Svar 292
  • Visningar 39,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Äntligen är nästan på dagen rävtorkan slut. Nyss hemkommen från skogen. Sköt en liten hona - Inlockad med MED MIN HEMGJORDA LOCKPIPA. Så fantastiskt skönt att de funkade. Var ute på exakt samma pass

• Lyckades locka in en hanräv på 8,5kg. idag vid 16-tiden. Lockades in med pc3an och mojjo-bulvanen. Avslutades med v-max 110gr. i T3an 308w. Avstånd ca: 160m. inte ens ens svansryckning efter skott

• Påväg upp till Värmland. 3000 hektar olockad mark ska testas. Hoppas man får valuta för slitet nu!

Posted Images

Publicerat
vad har du räknat med iom att du låtsas vara en enkel middag

garanterat en maffig upplevelse dock

Hade inte riktigt tänkt på det innan då jag inte hört eller läst om något liknande. Första gången jag ser varg! Men om jag måste göra det igen kan hållet gärna vara lite längre :)

Publicerat

"inget att oroa sej över vargar är heeelt ofarliga för människor" :wallbash:

torn kan vara en bra idé nästa gång på den marken

lite samma sak när det gäller rävåtlar i vargområden du kommer se varg på den

Publicerat

Var och lockade hos en bekant i Värmland i eftermiddag. Låg på en fin holme med stora fält ner i vind och tryckte på med höga harskrik. Kommer en räv från sidan men innan den kommit ner i vind fryser den till och tvärvänder. Men den tittade inte på mig utan snarare bakom mig. Sätter mig upp för att kunna se bakåt och då står en varg på 10-12 m och tittar!!! Fick ur mig något feminint uuuuääää skrik som fick vargen att försvinna.

Fy fan vad hjärtat bankade!! Är det här vanligt? Får bli torn i fortsättningen i vargmarker i så fall.. Usch

Pulsen har knappt lagt sig än

fan vilken upplevelse!

Hade väl fått byta kallingar efteråt bara ;)

Publicerat
fan vilken upplevelse!

Hade väl fått byta kallingar efteråt bara ;)

Ja med lite distans så är det hur häftigt som helst! Har det förekommit ofta tidigare? Kanske med björn?

Publicerat

Jag vet om en fotograf som fick björn på sig när han lockade på älg..

Mvh // Johannes

Publicerat

Hade inte riktigt tänkt på det innan då jag inte hört eller läst om något liknande. Första gången jag ser varg! Men om jag måste göra det igen kan hållet gärna vara lite längre :)

Ta en tur på You tube och kika på bucking the oddz!

Det är ju inte Varg men det börjar väl likna det,Coyote,, kvalitets snuttar med lockjakt i varje fall :thumbsup:

Även Björn tittar fram på någon snutt :smile:

Publicerat

Både varg och lo kan komma på harskrik. Så var beredd.................. :wink:

Publicerat

Vad tror ni om lock i närheten av åtlar? Hur långt ifrån dem ska man locka för att ha en vettig chans att få in nån? Har ett område med brutalt mycket rävspår, men det ligger en åtel i området och rävarna har gäckat mig när jag vakat hela j*a tiden så blir att satsa på lockjakten framöver! ;)

Sent from my iPhooooone using Tapatalk

Publicerat

Vad tror ni om lock i närheten av åtlar? Hur långt ifrån dem ska man locka för att ha en vettig chans att få in nån? Har ett område med brutalt mycket rävspår, men det ligger en åtel i området och rävarna har gäckat mig när jag vakat hela j*a tiden så blir att satsa på lockjakten framöver! ;)

Sent from my iPhooooone using Tapatalk

Räven går i regel en bra bit och äter eller tar med sig mat hem till grytet så dem behöver inte ligga när åtlen som grisarna gör. Brukar inte vara så bra vad jag hört att locka vid åtlen...
Publicerat

Jag tog 2 förra vintern som kom direkt från 2 olika åtlar.

Det går fint att locka 100 eller 200 m ifrån prova!

Publicerat

Går de att locka med fågelskri på vintern eller är de bara harskrik som gäller?:)

Publicerat

Går de att locka med fågelskri på vintern eller är de bara harskrik som gäller? :)

Fågelläte funkar riktigt bra på vintern också , det är vanligtvis lite större skillnad på hur bra det är mot harskrik jämfört med tidig säsong.

Publicerat
  • Författare

Både varg och lo kan komma på harskrik. Så var beredd.................. :wink:

Barmarkssäsong så kan även nalle dyka upp. Lite otryggt med en 222rem och 40 grains kula.

Publicerat
  • Författare

Kompisen fick skjuta en stor hanräv på morgonen på mellan 8 och 9 kg. Kanonfin i pälsen. Den kom smygandes och på 10 meter så föll den för en V-maxkula. Nu leder han med en och det måste åtgärdas.

Publicerat

Har tagit 3-4 klockrena pass på morgon och kväll på en olockad mark. Stora ytor (mycket räv) men inte sett ett jota!! Är i södra värmland och snö finns det knappt. Är det brunsten som satt igång eller varför ser jag ingen räv???

Publicerat
Har tagit 3-4 klockrena pass på morgon och kväll på en olockad mark. Stora ytor (mycket räv) men inte sett ett jota!! Är i södra värmland och snö finns det knappt. Är det brunsten som satt igång eller varför ser jag ingen räv???

Här i Bohuslän har dom börjat skälla ordentligt så det är väl på G nu.

Publicerat

Tror de kommit igång med brunsten, jag jagar i Närke och det luktar rävpiss överallt.............
Publicerat

Sköt första räven på lock!

Har blivit en del grytjakt tidigare med min terrier men tänkte testa lock denna säsong. På mitt 6:e försök nere på Sävarån utanför Umeå med en critt call kom en tik springande. Fick det på film också eftersom jag först lockade in en havsörn som kom seglande och satte sig på 200m håll. Jag tänkte att om den ska plocka min mojo-bulvan vill jag i alla fall få det på film. I mellandagarna blev det ett 10-tal pass men inte ett liv.

Grattis!

Finns bild att tillgå?

Publicerat

Här kommer en bild!

/Jonas

post-10559-0-50221200-1358104920_thumb.j

Publicerat

Grattis :)

Publicerat
  • Författare

Två lockpass idag. Inte en enda räv på fem veckor. Det går trögt nu.