Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lockjakt på räv 2012/2013

Featured Replies

• Svar 292
  • Visningar 40,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Äntligen är nästan på dagen rävtorkan slut. Nyss hemkommen från skogen. Sköt en liten hona - Inlockad med MED MIN HEMGJORDA LOCKPIPA. Så fantastiskt skönt att de funkade. Var ute på exakt samma pass

• Lyckades locka in en hanräv på 8,5kg. idag vid 16-tiden. Lockades in med pc3an och mojjo-bulvanen. Avslutades med v-max 110gr. i T3an 308w. Avstånd ca: 160m. inte ens ens svansryckning efter skott

• Påväg upp till Värmland. 3000 hektar olockad mark ska testas. Hoppas man får valuta för slitet nu!

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Grattis! Här är det ett riktigt skitväder och sikten är bitvis under femtio meter. Få se hur det är i eftermiddag.

Publicerat

Grattis Viktor! :thumbsup:

Publicerat

Fick Skjuta min första lockräv i förrgår :) Kul när allt funkar

Det var en stor hane på 8kg

attachicon.gifIMG_1459.JPG

Grattis Viktor återigen! Så häftigt, synd att vi inte hade någon kamera med oss :)

Publicerat

Var ute i natt med bra en kompis och vakade lite. Efter drygt en timme så började jag locka lite, var bra månljus. Körde ca 15 min med mitt lockmembran ( mouth call) och fick svar tillbax av en räv men sen dog det ut. Började då locka med pc2:an och direkt kom en räv (troligtvis samma räv som svarade på mina rävlock) ut på fältet ca 130m rakt  framför mig och sätter sig ner. Jag siktar in mig men då vinden är rätt stark avstår jag skott. I samma veva får räven vind på mig och drar i väg över fält fast i en båge emot mig, Lockar som en tok och får stopp på räven precis innan skogsbrynet men då kan jag inte skjuta eftersom kompisen sitter åt det hållet. Räven försvinner in i skogen mellan mig och kompisen och inget mer händer. Precis innan vi ska bryta jakten, börjar jag locka igen med lockmembranet och efter 2 rävskall så skjuter kompisen. Samma räv som sprang in i skogen mellan oss hade lockats ut igen men denna gång tog det slut.

Börjar bli riktigt imponerad av lockmembranet, har använt den på två pass och har fått in räv båda gångerna med en skjuten. Sen blir det uppenbart att man inte ska underskatta vikten av en passkytt

Publicerat

Var ute i natt med bra en kompis och vakade lite. Efter drygt en timme så började jag locka lite, var bra månljus. Körde ca 15 min med mitt lockmembran ( mouth call) och fick svar tillbax av en räv men sen dog det ut. Började då locka med pc2:an och direkt kom en räv (troligtvis samma räv som svarade på mina rävlock) ut på fältet ca 130m rakt framför mig och sätter sig ner. Jag siktar in mig men då vinden är rätt stark avstår jag skott. I samma veva får räven vind på mig och drar i väg över fält fast i en båge emot mig, Lockar som en tok och får stopp på räven precis innan skogsbrynet men då kan jag inte skjuta eftersom kompisen sitter åt det hållet. Räven försvinner in i skogen mellan mig och kompisen och inget mer händer. Precis innan vi ska bryta jakten, börjar jag locka igen med lockmembranet och efter 2 rävskall så skjuter kompisen. Samma räv som sprang in i skogen mellan oss hade lockats ut igen men denna gång tog det slut.

Börjar bli riktigt imponerad av lockmembranet, har använt den på två pass och har fått in räv båda gångerna med en skjuten. Sen blir det uppenbart att man inte ska underskatta vikten av en passkytt

Får man fråga vad de är för membran? :)
Publicerat

Kommer i nästa nummer av jaktjournalen..Ni får ge er till tåls..

Publicerat

Absolut, jag gör det enkelt för dig och andra om läser och länkar lite...  http://www.racerback.se/lockjakt/ravpredator/pipor/expert-edge-predator-combo-pack/

Saken är den att detta är ju något helt nytt inom rävlock i Sverige. Finns egentligen ingen som säljer dessa membran på "riktigt" ännu men efter nästa nr i JJ kommer fler få upp ögonen för dessa membran, ryktes spridning på forum hjälper ju såklart också.

Jag tänkte först beställa hem ifrån usa men frakten skulle bli så dyr så jag ringde racerback istället och tipsade om dessa membran och dom tog in 5st på prov. Membranen fungerar väldigt bra dock så är det lite knepigt att få till rätt ljud men det är som att cykla...det ger med sig. Jag gjorde det enkelt för mig och imiterade ljud ifrån rävar, se på youtube och har börjat få till bra läten.

Som sagt 2 pass har resulterat i två rävar. Mitt tips är att ringa till racerback och be dom ta in, om detta inte redan har gjorts vill säga (har dom sinne för business så lär det vara mer beställt).

Vill du ha tips och trix sen om du köper membranen så pm:a eller nåt

youtube klippet som finns på racerbacks hemsida (se tidigare länk) är riktigt dålig, kolla denna länk istället Ulf Lindroth visar en mouthcall i slutet på klippet http://film.jaktjournalen.se/index.php?page=movie&id=730

Publicerat
  • Författare

Ännu mera lössnö. Nu får det fan ge sig.

Publicerat

Ännu mera lössnö. Nu får det fan ge sig.

Perfekt nu går räven i samma spår :wink:

Publicerat

http://www.racerback.se/lockjakt/ravpredator/pipor/wolferacutes-harp/

Den här mojjen har jag beställt. Jag har snöat in på lite lägre läten, känner mej inte helt bekväm i att locka med starka tutor som hörs flera mil. Har svårt att få kläm på den här Twisted Syco och inte heller fått någon sån där stensäker effekt med WAM-call så då måste jag testa denna. Någon som testat?

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Gillar den inte. Tycker att den är för svårbemästrad. Vill du ha ett mera pipigt läte så fungerar den säkert bra för dig. Kompisen använder den flitigt och gillar den.

Publicerat

http://www.racerback.se/lockjakt/ravpredator/pipor/wolferacutes-harp/

Den här mojjen har jag beställt. Jag har snöat in på lite lägre läten, känner mej inte helt bekväm i att locka med starka tutor som hörs flera mil. Har svårt att få kläm på den här Twisted Syco och inte heller fått någon sån där stensäker effekt med WAM-call så då måste jag testa denna. Någon som testat?

Mvh!

Blir lite nyfiken Hipshot, vad menar du gör dig obekväm, är det för att det stör/hörs av andra människor, eller känns bara jaktsituationen fel att sitta och göra så mkt oväsen? 

Publicerat

Det sistnämna.. rävjakt för mej är intimt förknippat med gärna lite lite mer än absolut tystnad. Att då sitta och bräka med en harskrikspipa känns avgjort obra. Det lock som fungerat avgjort bäst för mej är när jag sitter och kör muspip med läpparna, krävs räv inom 250 m för att lyckas typ.. kräver stillhet och tystnad.

Det är bara en nojja jag har, jag vet, men tja jag gillar de här lite försiktigare locken. Sen inbillar jag mej att ett tystare lock tex muspip eller fågelaj drar rävarna mer rakt på och vinden blir lite mindre viktig, passar mej som är klåpare när det gäller lockjakten i stort.

Mvh!

Publicerat
Fantastiskt väder imorse, rimfrost och alldeles lagom kallt!

Det blev en tik som kom på Crit 'r call peewee efter ca. 15-20 min, jag började med pc2:an men känslan är att det var peewee:n som väckte henne. Sierra Varminter gjorde jobbet. Hon sprang ca. 30 m med helt öppen buk utan tarmar mm, förvånande.

Lite stämningsbilder:

img-9294.JPG

img-9286.JPG

img-9282.JPG
Publicerat

Gratissssssssss :geek: kalle.

Publicerat

-7 gradet och klart väder ska det bli ikväll/inatt. Det är stenhård skare och NV vind vilket är perfekt för dom flesta av mina lockpass så ikväll blir det en vända på räv. Har bara tagit dom i fälla i år men knappt så jag hunnit med att locka. Får hoppas dom inte är mitt löpet bara och helt ointresserade av mina harskrik.

Publicerat
  • Författare

Har fiskat idag istället. Det har kommit ytterligare tjugo cm lössnö och det är inga rävspår någonstans.

Publicerat

Månen gick i moln iaf så det blev jävligt mörkt. Kom in en stor räv, den kom in snabbt ifrån vänster, stanna till vid en tall och sprang sedan iväg från oss, i mörkret bedömde jag avståndet till ca 50 m, då vi stegade fram till trädet där den stannade såg vi att det inte var mer än 20 meter så det var riktigt riktigt nära, antagligen fick den vind av oss vid trädet där den stannade.

Dom skällde mycket runtomkring oss så löpet verkar vara i full gång.

Publicerat

Jag tror jag förstår vad du menar och delar väl delvis dina tankar.

En, för mig, starkt bidragande orsak är att jag lyckas så sällan, men det händer ibland!! :biggrin:

Börjar mer fundera på att köra lägre läten, typ fågel och gnagare, mot kända stråk.

Hur långt hörs en fågelpipa resp ett muspip, förstår att det naturligtvis varierar, men ungefär??

Publicerat

någon som har lite kännedom om denna pipa??

mvh nilas

post-14330-0-49378300-1359892732_thumb.j

Publicerat

Jag började min lockjakt med den pipan, inte så imponerande utan den gav kanske 2 synliga rävar på 10 pass. Jag sköt 2 på en säsong med den pipan och då gjorde jag väl 5 pass i veckan ibland mer.

Publicerat
Fantastiskt väder imorse, rimfrost och alldeles lagom kallt!

Det blev en tik som kom på Crit 'r call peewee efter ca. 15-20 min, jag började med pc2:an men känslan är att det var peewee:n som väckte henne. Sierra Varminter gjorde jobbet. Hon sprang ca. 30 m med helt öppen buk utan tarmar mm, förvånande.

Grattis! Stämningsfulla frostbilder dessutom.

Har själv aldrig lyckats locka ut en räv i dagsljus under vintertid ngn gång, tappat räkningen på hur många ggr jag försökt.

Satt du i närheten av ngt gryt eller ngt spår som du vet den brukar föja? Var det långt till 'mänsklig aktivitet'  som bostadsområden och aktiva jordbruk?

Publicerat
  • Författare

Finns inte ett enda spår någonstans och det vräker ner snö. Nu är det säkert femtio cm lössnö i skogen igen. Fan, när ska det ge sig?

Publicerat

Finns inte ett enda spår någonstans och det vräker ner snö. Nu är det säkert femtio cm lössnö i skogen igen. Fan, när ska det ge sig?

Du får gärna dela med dig, vi har ingen här!

;)