Publicerat November 22, 201213 yr Hej ! Har börjat få igång min 1,5åriga Korthårs tax Bosse .För två veckor sedan lyckades vi skjuta det första rådjuret för han efter 1 timmes drev, förra helgen drev han på ett i 1,5 timme så han börja komma upp i drevtider nu Men det roligaste är att se hur han har utvecklats den här tiden . Han har ett bra sök och en bra kontakt med mig i skogen och framför allt en säker tillbakagång . , hemma är han lugn och kan koppla av . Förra året tog jag det lugnt med han när han var 5 månader så drev han 10min första gången och sen sista drevet förra året drev han 25 min . Nu i år när jag släppte för första gången gjorde han ett kanon drev på 40min och sen har drevtiderna bara ökat till 1,5 timme . Så nu längtar jag tills på lördag för då ska Bosse få komma ut igen .
Publicerat November 22, 201213 yr Grattis till första bytet!! Ska också släppa taxen till helgen. De senaste gångerna har han drivit väldigt bra med tyvärr går det långt bort och han kommer tillbaka efter ca 4 timmar.... och då är han trött så man kan i te släppa han på nytt
Publicerat November 22, 201213 yr Det verkar vara många i denna tråden som har unga hundar i början av karriären
Publicerat November 22, 201213 yr Författare mm kul som fan å höra om andras hundar å upplevelser. i helgen skickar vi på igen=) iaf på lördan sen blir det upp te frugans släkt i hagfors/munkfors hehe så hela söndan försvinner får hoppas det finns rikligt med alkohol så man kan trösta sig lite=) har talat med garmin idag igen med min dc40 halsband krånglar ju svårt å få kontakt med 320in tydligen vanligt problem så den ska skickas nu efter helgen får hoppas den hinner tebax te nästa helg.
Publicerat November 23, 201213 yr Författare Hoppas hinna med att släppa både gammlan och Devil Dog i helgen hahaha devil dog =)
Publicerat November 24, 201213 yr Litet bakslag igår Byrackan släpptes på ett annat ställe än tidigare och fick tag i en bock som drog iväg till världs ände så han kom knatande hem vid 21:00 efter att ha skällt och sprungit hela dagen Han kom hem hel ivarje fall På´t igen och försöka få honom att söka kontakten snabbare istället.
Publicerat November 24, 201213 yr Författare okej här tog jag faktiskt vilo dag är sjukt jaktsugen men låg kvar i sängen å kollade på barnprogam med mina 2 söner å frugan var välbehövligt=) ikväll är jag gräsänkling så kan bli diverse starka drycker å slå på bastun en sväng men imorgon ska det jagas=)
Publicerat November 24, 201213 yr Inget sjusovande här inte, släppte imorse det tog en stund för gammlan men sen bar det iväg. Efter 1tim och 15 min ca kom bock och get.Bocken gick i backen med en 45 kula igenom kroppen Fattar inte hur hon orkar hon är en bra bit över 11år men det är väll bara att tacka och ta imot
Publicerat November 25, 201213 yr Jaha så va det dax för lilla Devil Dog . Blir inte klok på den lilla damen nu har hon fått för sig att driva TYST . 8 djur uppe i dag en fin bock skjuten. Kan det vara dåliga vittringsförhållanden idag kanske
Publicerat November 25, 201213 yr Verkar som föräldrarnas hund inte gillade att bli utan jakt idag. Morsan öppnade dörren och ut flög en skogstokig Drever och sög tag i Morsans favoritkatt End of story. Inte riktigt vad man väntade sig, troligen höll den till på något nedgrävt ben eller dylikt.
Publicerat November 25, 201213 yr måste få le lite samtidigt som jag beklagar din mammas sorg. känner igen det där min gammel basset hatar katter så pass mycket att hon vid flera tillfällen har bytt från rå till katt
Publicerat November 27, 201213 yr Författare haha ja sorry att jag garvar men lät lite roligt även om inte mordern förmodligen tyckte det hehe
Publicerat November 27, 201213 yr Nä sant! Hon och jycken var inte kompisar den dan Men hon har hela gården full av katter så hon kommer över det..
Publicerat November 28, 201213 yr Författare okej hehe då gör de ju inget ett odjur mer eller mindre=) hehe gött att onsdagen är gjord nu snart helg å hundsläpp =)
Publicerat November 30, 201213 yr I morgon är det förste oktober! I går blev slutvärderingen klar på vårt nybygge. Bygglånen kan läggas om till vanliga lån till halva räntan och pressen att lägga all ledig tid på bygget släpper. Sämsta jaktåret genom tiderna har så här långt givit; två timmar bockpurch i augusti, ett morgon släpp på hare i september, några dagars älgjakt, ett par eftersök och en bjudjakt. Dessutom har jag under senaste månadernas pappaledighet varit ute ett par gånger per vecka och släppt hunden med dottern i bärstol eller vagn. Dock utan chans att ta med bössa eller komma nära några drev (vid 15 månader är barnen inte så bra på att vara tysta...). Hunden har dessutom jagat en del med min bror och är i bra form. Så; imorgon blir första dagen jag och jycken i lugn och ro kan spendera själva i skogen, från gryning till skymning med ekande drev! 1/12 = 1/10 = Julafton!
Publicerat November 30, 201213 yr Författare gött å få färdigt iaf hos oss är det 1 års kalas idag=) strävhårs taxen som fyller=) så myser med honom å en bira imorn å på sönda skall det jagas=) hör av er med resultat=)
Publicerat November 30, 201213 yr Gött! Här laddar vi med älgfärstaccos och pilsner! Marken pudrad av snö och -3 lovat för i morrn! Man kan ha det sämre...
Publicerat November 30, 201213 yr Devil Dog får gå imorgon då basseten fortfarande haltar lite från förra helgen. Har just tagit en stadig grogg och nu ska jag ner i källaren och flå grisen jag sköt tio i sju .Gratulera taxen från mej jag antar att det blev en rådjurslevertårta
Publicerat November 30, 201213 yr vad för Basset har du? Devil Dog får gå imorgon då basseten fortfarande haltar lite från förra helgen. Har just tagit en stadig grogg och nu ska jag ner i källaren och flå grisen jag sköt tio i sju .Gratulera taxen från mej jag antar att det blev en rådjurslevertårta
Publicerat November 30, 201213 yr vad för Basset har du? En Griffon tyvärr går hon nog sin sista säsong. Hon börjar bli gammal. Kommer från Hedesunda inte långt från dej antar jag
Publicerat November 30, 201213 yr Jaså=/ jo hedesunda ligger ca 3 mil från mig. dock är min Petit inte härifrån En Griffon tyvärr går hon nog sin sista säsong. Hon börjar bli gammal. Kommer från Hedesunda inte långt från dej antar jag
Publicerat November 30, 201213 yr Jaså=/ jo hedesunda ligger ca 3 mil från mig. dock är min Petit inte härifrån Kul med en Petit till kände bara till min och Blyströms lilla Tindra innan.Min har slutat halta nu men får vila den här helgen(jag kommer inte att vara poppis imorgon)
Publicerat November 30, 201213 yr Kul med en Petit till kände bara till min och Blyströms lilla Tindra innan.Min har slutat halta nu men får vila den här helgen(jag kommer inte att vara poppis imorgon) Och Tindra den lilla fettpärlan har börjat driva tyst, vafan ska man göra?
Publicerat November 30, 201213 yr Hur kan lilla PÄRLAN göra så kan ju bara bero på att hon inte får vara hos mej kan inte vara så att hon driver räv för det gör Steffi tyst