Publicerat December 1, 201213 yr Jag var på en liten utmark och sköt ett kid för ett par timmar sedan testade min vapenkamera för första gången skarpt. Väl hos Mor och Far och innan urtagning och Flåjobb så körde jag och Far min ett eftersöks spår för Drevern. Jag sprang ca:300m med kidet på släp och när han blev satt på spåret så var det som på räls Det var ju inget svårt prov men det är kul att se hur han löser krumbukterna som jag försökte mig på, ändå roligare att se gubben svära över vägen jag tog jag tror han fick lite svettningar .. Efteråt så fick vi truga för att få med oss kiddet för efterjobbet ,eftersom byrackan inte ville dela med sig. Det blir kokt lever och njure som belöning i varje fall
Publicerat December 1, 201213 yr Författare Devil Dog får gå imorgon då basseten fortfarande haltar lite från förra helgen. Har just tagit en stadig grogg och nu ska jag ner i källaren och flå grisen jag sköt tio i sju .Gratulera taxen från mej jag antar att det blev en rådjurslevertårta hehe gött. ne ingen lever tårta med massa "blöt"mat å godis å lite diverse paket=) hehe
Publicerat December 1, 201213 yr Författare Jag var på en liten utmark och sköt ett kid för ett par timmar sedan testade min vapenkamera för första gången skarpt. Väl hos Mor och Far och innan urtagning och Flåjobb så körde jag och Far min ett eftersöks spår för Drevern. Jag sprang ca:300m med kidet på släp och när han blev satt på spåret så var det som på räls Det var ju inget svårt prov men det är kul att se hur han löser krumbukterna som jag försökte mig på, ändå roligare att se gubben svära över vägen jag tog jag tror han fick lite svettningar .. Efteråt så fick vi truga för att få med oss kiddet för efterjobbet ,eftersom byrackan inte ville dela med sig. Det blir kokt lever och njure som belöning i varje fall låter som en trevlig dag=) kul att jycken är på hugget=)
Publicerat December 1, 201213 yr Författare fan var ute imorse med stora förhoppningar spårsnö å allt -4 en kanon dag börjar gå mot en granplantering där de brukar finnas djur men blir konfundersam fort inte ett enda spår fortsätter gå å gå å gå å gå hehe sen så får jag medelandet att roger har sett vargspår som vi aldrig sett spår efter på den marken går över skogen dit de påstår att spåren skall vara å de e helt dött på skogen inge rå spår inga räv eller älg spår kopplar hunden å kollar mäter till 8cm brett ett ensamt djur som gått över marken bara åka hem jävla skit dag bara hoppas varg jävel inte kommer tebax för då kan hända att han råkar snubbla på en rot å bryter nacken hehe
Publicerat December 1, 201213 yr Hur kan lilla PÄRLAN göra så kan ju bara bero på att hon inte får vara hos mej kan inte vara så att hon driver räv för det gör Steffi tyst Tyvärr såg jag henne ta upp en 2 minuter gammal rådjurslöpa utan ett pip. Idag var hon helt tyst, men jag tror inte hon hade nåt. Får se imorgon hur det går.
Publicerat December 1, 201213 yr fan var ute imorse med stora förhoppningar spårsnö å allt -4 en kanon dag börjar gå mot en granplantering där de brukar finnas djur men blir konfundersam fort inte ett enda spår fortsätter gå å gå å gå å gå hehe sen så får jag medelandet att roger har sett vargspår som vi aldrig sett spår efter på den marken går över skogen dit de påstår att spåren skall vara å de e helt dött på skogen inge rå spår inga räv eller älg spår kopplar hunden å kollar mäter till 8cm brett ett ensamt djur som gått över marken bara åka hem jävla skit dag bara hoppas varg jävel inte kommer tebax för då kan hända att han råkar snubbla på en rot å bryter nacken hehe
Publicerat December 1, 201213 yr Klent resultat men en skön dag i skogen i allafall. Började med att släppa på gärdena och fick mycket riktigt upp hare. Normalt blir det inte så långa drev på hare, men denna höll han faktiskt igång i drygt en halvtimme. Det buktade trångt och jag såg haren tre gånger utan att komma åt den. Skitkul! Upp i skogen med sikte på rådjur, som brukar vara det som funkar bäst, men hunden ville bara leta hare, fastnade i två olika traj utan upptag... Dåligt med rådjursspår i marken. Påväg hemmåt, när jycken hade tre mil på pejlen och trött gick bakom mig, gick tre älgar loss 50 m framför oss. Svingade kombin och tänkte på kalven vi har kvar, men kom till sans när jycken med ett tjut rusade förbi mig. Vi har tagit ett par älgar på eftersök för honom, så han är lite för intresserad av älgar för att vara beagle. Efter lite skrik fick jag kopplat och förklarat vad vi jagar och inte. Nu mår man gött med en kopp glögg framför brasan!
Publicerat December 2, 201213 yr På väg ut till Björnholmen för lite bjud jakt ingen av mina hundar med.Har glömt hur man står still på pass och fryser
Publicerat December 6, 201213 yr Blev en bock för drever i onsdags. fösta jakten med drever, första rådjuret på lektionstid, och dessutom var jag jaktledare! lyckad dag minst sagt Kunde blivit 2 kid också, men bedömde det som 40m.. det var 30 när jag stegade. bättre att avstå! Ps. ursäkta bilden, den ville inte rotera sig
Publicerat December 7, 201213 yr Kul att läsa om alla erfarenheter och jakter! Själv har jag denna vecka upplevt den sanna lyckan! Min 7 mån gamla Border-tik, som knappt vill lämna mina fötter i skogen, drog iväg efter rådjur och var borta ca 3 minuter. Kom sedan tillbaka till mig i sina egna spår. Såg 2 rådjur 25 m från fönstret på jobbet. De han försvinna över en liten åker och in i skogen innan jag fått på mig kängorna och kommit ut. Visade hunden på spåren men hon vände där de hoppat över ett dike och drog först iväg i bakspåren, ca 300m. Kallade in henne och visade på henne spåren igen och den här gången for hon över diket och iväg efter djuren. Tyvärr kom hon nog aldrig ikapp. Dock ett härligt framsteg! Nu får det sluta snöa annars blir det jobbigt för henne. Om det inte blir skare förstås... Skitjakt på er!
Publicerat December 7, 201213 yr Tack ken1! Riktigt grova rosenkransar var det på den:-) lite udda att hornen var kvar också:-)
Publicerat December 7, 201213 yr Hade tänkt släppa i morse, men 18 minus satte stopp för det. Brukar dra gränsen vid 10 minus för hundens skull. Hur kallt släpper ni era hundar?
Publicerat December 7, 201213 yr Allyid kul med horna kvar det blir ju ett fint minne av den dagen. sköt själv en bock förra helgen med horn i pannan
Publicerat December 8, 201213 yr Vi har haft en jaktgäst med Drever idag! 2 Rådjur skjutna , ett av dem behövde ett eftersök av kortare modell, killen som sköt den först träffade lite långt bak tyvärr. Hunden var kanon som sprang ifatt och utan att var brutal så höll han kvar det påskjutna kiddet tills det kunde avfångas (inga tänder inblandat) Gillas skarpt! Mycket rutin i den vovven!
Publicerat December 8, 201213 yr Lyckad dag för er! Gick sämre för mig idag. Släppte taxen och det var sjukt mycket rävspår så jag fick försöka hitta rådjurspår men det blev ändå ett rävdrev. Mitt i dervet hör jag något som prasslade till bakom mig och där står en riktigt stor och fin räv på 15 metet stirrande på mig. Den vänder o full fart. Drevet kommer närmare och jag skymtade räven som taxen drev men kunde inte komma till skott. Det var allt för den jakten. Blir att satsa på rävjakt i vinter
Publicerat December 10, 201213 yr Lyckad dag för er! Gick sämre för mig idag. Släppte taxen och det var sjukt mycket rävspår så jag fick försöka hitta rådjurspår men det blev ändå ett rävdrev. Mitt i dervet hör jag något som prasslade till bakom mig och där står en riktigt stor och fin räv på 15 metet stirrande på mig. Den vänder o full fart. Drevet kommer närmare och jag skymtade räven som taxen drev men kunde inte komma till skott. Det var allt för den jakten. Blir att satsa på rävjakt i vinter En skadeskjutning är ju aldrig lyckad men utgången blev det ivarje fall. Du verkar ha ett kanonfint upplägg för vinterjakten då
Publicerat December 10, 201213 yr Författare mycket snö för min lille tax nu men ska iväg på lördag å hoppas att det funkar väl inne i skogen är det ju lugnare. har ju bara 1 mark å släppa han på just nu då vi hitta färska vargspår på den andra marken sisst :/ men ska bli gött å komma ut då det inte blev nått i helgen då det stog badtunna å ofantligt mycket alkohol på menyn samt dop på söndan hehe.
Publicerat December 11, 201213 yr En skadeskjutning är ju aldrig lyckad men utgången blev det ivarje fall. Du verkar ha ett kanonfint upplägg för vinterjakten då Ja vaka ska jag göra:) har ingen riktig åtel men där jag ska sitta brukar de röra sig. Varje gång jag suttit där har jag sett räv
Publicerat December 12, 201213 yr Ja vaka ska jag göra:) har ingen riktig åtel men där jag ska sitta brukar de röra sig. Varje gång jag suttit där har jag sett räv Starta en liten åtel nu då! Det går ganska fort att få in dem nu när det är kallt och om man finner ett ställe där de rör sig redan. Däremot så kanske de mest kommer dit när det mörknar då..
Publicerat December 16, 201213 yr Författare någon som varit ute i helgen å jagat något? här har det vart snökaos i helgen så de vart inställd i helgen
Publicerat December 16, 201213 yr Starta en liten åtel nu då! Det går ganska fort att få in dem nu när det är kallt och om man finner ett ställe där de rör sig redan. Däremot så kanske de mest kommer dit när det mörknar då.. Jobbar i norge så hinner inte lägga ut något under veckorna med ska lägga ut någon nästa helg
Publicerat December 16, 201213 yr Jobbar i norge så hinner inte lägga ut något under veckorna med ska lägga ut någon nästa helg Gör den lite svårplockad så håller den ganska länge! Isglass är min favorit, enkelt att göra dessutom med lite tur finns det lite kvar när du ska sitta nästa gång..