Publicerat Oktober 7, 201312 yr Vanligtvis ser det ut såhär: Driver ca 10 - 15min. Mörkt upptagsskall. Ligger ca 1min bakom. Skäller ganska ljust ca 1sek intervaller efter upptag. Söker ut ca 100-200m när han går på något spår. Blir trött efter ca 1,5mil (ej testat i snö än såklart). Ska försöka att få honom att hålla i lite längre vill ha upp honom på ca 45min. Men det är väll bara att öva antar jag =) Han är en stor kille som redan väger 17kilo vilket då är 2kg under rasstandard. Så han blir nog en tungviktare. ( Nej han är inte fet utan muskulös =) ) riktigt skoj med kidet ni fällde för hunden !
Publicerat Oktober 7, 201312 yr Kul, det verkar lovande! Tror inte du behöver oroa dig, med så mycket jakt så tidigt är det nog mer troligt att han kommer bli jaktidiot än att dreven kommer bli för korta... Hur är söket? Jagar han bara rå eller har ni försökt på hare eller räv?
Publicerat Oktober 7, 201312 yr Kul, det verkar lovande! Tror inte du behöver oroa dig, med så mycket jakt så tidigt är det nog mer troligt att han kommer bli jaktidiot än att dreven kommer bli för korta... Hur är söket? Jagar han bara rå eller har ni försökt på hare eller räv? Kul att höra, han går på rå och hare, räv har han än så länge bara rest ragg åt. Men i lördags sköt vi även en räv, men inte för honom. Han var dock fram och lukade och högg den, så får se vart det leder. Jag är ute efter först och främst rådjur sen får han gärna driva även räv och hare.
Publicerat Oktober 7, 201312 yr Vanligtvis ser det ut såhär: Driver ca 10 - 15min. Mörkt upptagsskall. Ligger ca 1min bakom. Skäller ganska ljust ca 1sek intervaller efter upptag. Söker ut ca 100-200m när han går på något spår. Blir trött efter ca 1,5mil (ej testat i snö än såklart). Ska försöka att få honom att hålla i lite längre vill ha upp honom på ca 45min. Men det är väll bara att öva antar jag =) Han är en stor kille som redan väger 17kilo vilket då är 2kg under rasstandard. Så han blir nog en tungviktare. ( Nej han är inte fet utan muskulös =) ) Kul att jycken är igång ordentligt! Det känns allt lite speciellt att få skjuta första viltet för egen hund . Var dock lite försiktig men honom eftersom han bara är 8 månader och är uppenbarligen ganska stor kille så han inte får belastningsskador i tidig ålder. Det är lätt att vilja jaga mycket med en unghund som kommit igång men skynda långsamt.
Publicerat Oktober 7, 201312 yr Kul att jycken är igång ordentligt! Det känns allt lite speciellt att få skjuta första viltet för egen hund . Var dock lite försiktig men honom eftersom han bara är 8 månader och är uppenbarligen ganska stor kille så han inte får belastningsskador i tidig ålder. Det är lätt att vilja jaga mycket med en unghund som kommit igång men skynda långsamt. Nej vi tar det lugnt, tack för headsupen. Kör bara en jaktdag i veckan med honom och pressar honom inte. =)
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Nej vi tar det lugnt, tack för headsupen. Kör bara en jaktdag i veckan med honom och pressar honom inte. =) ...och så jobbar du hårt med lydnad och inkallning nu när han börjar jaga så kommer det att bli en riktigt fin jakthund! Som man brukar säga; "jaga rådjur kan man vem som helst lära en gris göra", att däremot kalla in en hund från fullt rådjursdrev, det är det bara en liten andel av hundförarna som klarar. Kommer du dit med din hund så kommer ni att imponera, och få fler jakttilfällen.
Publicerat Oktober 21, 201312 yr Författare Detta är en populär post. var ute igår och jaga med min tax det är hans 2dra säsong nu. körde 2 släpp med honom igår och bägge var skit fina tax drev i tamefan nästan hel runda cirklar hehe drev nästan exakt 1timme vid varje släpp men som vanligt kom rådjurena mellan pass skyttarna och vid några tillfällen på för långt avstånd men de flesta som var med såg både hunden å djuren under dagen =) å husse (jag) givetvis för het på å följa efter han på pejlen så även jag gick ju i cirklar å kom inte till skott hehe hade jag bara intagit pass där jag släppte typ så hade jag fått drevet i knät hehe men man lär sig =)
Publicerat Januari 11, 201412 yr Tog en sväng med taxen idag. Blev 2 drev men tyvärr inget skottläge. Men det var en trevlig dag iaf
Publicerat Januari 12, 201412 yr Hade fauven lös igår 3rå 2kiddar + råget. Dock valde dem flesta passare att inte skjuta..lite tråkigt men så är det när det kryllar av dov som är det primära på marken att jaga
Publicerat Oktober 17, 201510 yr Får fart på den här gamla tråden. Idag blev det ett fint drev av taxen. Get och kid drev han. Tyvärr delade de på sig ganska fort. Endast geten kom i pass och fick springa vidare. Första drevet med nya pejlen.