Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mård & mink fångst 2012-13

Featured Replies

• Svar 258
  • Visningar 37,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Kul med fångst iaf, var ute och kollade fällor i lördags och i tisdags och det bidrog till 2 fångade mårdar =).

• Var idag till två av mina fällor och i första fällan så ser jag hur de hänger ut en svans och ett arsle blir nästan så förvånad att jag måste kolla två gånger hehe Men nog var de en mård nog och den

• Tommy Lundh
    Tommy Lundh

Så där!

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Nu kom jag på hur jag lägger upp bilder... bättre sent än aldrig

Publicerat

Fin bild, vad har du för fälla är det en äldre typ av gävleborg eller?

Publicerat

Jag o en kompis har oxå mangstrap och vi upplever ibland att utlösnings/vippen är lite för långt ner/ut och om mården pekar på den med nosen längst ut så är det obra, hoppas du förstår vad jag menar :sleep:

Vi har haft några tveksamma fällnningar som resulterat i ej önskvärd effekt.

Nåt du upplevt ?

Min tanke har varit att korta den lite men har stannat vid just vid tanken.

Har faktiskt bara fått bifångster i min Mangstrap mård men jag försöker alltid se till att ha betet längst upp på spiken så det inte hamnar för långt ner och utanför gillertråden.Hellre bara bete på toppen av spiken. Förstår vad du menar och håller med därför byggde jag 20 Ihjälfällor ist i sommar ;)
Publicerat

Grattis, hur många mårdar är du uppe i nu? Ser att du kommer från västerbotten... du är inte från Vilhelmina?

Inte Vilhelmina :) Jag har fått 4 stycken i år och hade planer på nån fler :)
Publicerat

Ser så ut eller..
Publicerat
  • Författare

Mycket möjligt,vet inte hur en nyare ser ut? Har fått låna denna fälla av en bekant

Publicerat
  • Författare

Inte Vilhelmina :) Jag har fått 4 stycken i år och hade planer på nån fler :)

Härligt hoppas det blir fler!

Publicerat

Satte ute fällorna idag, en på ett ställe där jag tog 1 mård o en iller och den andra 100m ifrån där jag tog en av mårdarna förra året. Har sett spillning där så hoppas jag kan ta någon. Nu har jag satt två slanor vågrätt mellan två stammar sen fällan på där. Måste man sätta en slana diagonalt så dem kan gå upp? Det behöver man väl inte? Ekberg gjorde så i sin film...men illrar kanske behöver det? Hoppas vi skjuter en hare imån så blir det lite till fällorna!

Publicerat

Riktigt sugen att börja med fällfångst av mink och mård..

Några nybörjartips?:)

Publicerat

Det är ju rätt lätt så länge du vet vart dem hör hemma eller har sin passager! :) ut med fällor bara o testa dig fram, bete är väl fisk, fågel eller slaktrens :)

Publicerat

Satte ute fällorna idag, en på ett ställe där jag tog 1 mård o en iller och den andra 100m ifrån där jag tog en av mårdarna förra året. Har sett spillning där så hoppas jag kan ta någon. Nu har jag satt två slanor vågrätt mellan två stammar sen fällan på där. Måste man sätta en slana diagonalt så dem kan gå upp? Det behöver man väl inte? Ekberg gjorde så i sin film...men illrar kanske behöver det? Hoppas vi skjuter en hare imån så blir det lite till fällorna!

Hej, själv brukar jag använda en slana upp mot trädet men det har nog ingen större betydelse, men jag tycker det är ett bra sätt att ``leda`` in mården med lukt på slanan men det behöver inte vara rätt för det.

Lycka till :wink:

Publicerat

Idag sköt vi två harar för en stövare så nu ligger det några tassar i den rna fällan o ett hara huvud o en tass i den andra! :) ska nog sätta en slana när jag är där ute igen ;)

Publicerat

Idag sköt vi två harar för en stövare så nu ligger det några tassar i den rna fällan o ett hara huvud o en tass i den andra! :) ska nog sätta en slana när jag är där ute igen ;)

Funkar nog fint med hare, brukar du hänga upp skinnet runt fällan för extra lukt det känns ju på rätt långt håll, eller åtlar du bara inne i fällan? :smile:

Publicerat

Funkar nog fint med hare, brukar du hänga upp skinnet runt fällan för extra lukt det känns ju på rätt långt håll, eller åtlar du bara inne i fällan? :smile:

brukar bara ha inne i fällan, men har funderar många gånger på att hänga upp skin över fällan men kan ju tänkas att hundar blir lite galna då???
Publicerat

du kanske sagt det förr, men vad åtlar du med i och utanför fällan?
Publicerat

Satte igång ännu en till fälla idag då jag fick tips om mård spår där :) Nu har jag ogillrat en på hemmamarken sen har jag tre till längre in i lande :)

Mvh

Publicerat

du kanske sagt det förr, men vad åtlar du med i och utanför fällan?

Jag använder kött eller fisk inne i fällan, även rikligt med blod på och inne i fällan. Utanför fällan brukar jag använda skinn av älg eller rådjur som jag blodar ner rikligt.

Ett annat bete jag tycker är bra att använda inne i fällan är hackekorv, har även provat en del lockmedel med lyckat resultat.

:smile:

Publicerat
  • Författare

Var idag till två av mina fällor och i första fällan så ser jag hur de hänger ut en svans och ett arsle blir nästan så förvånad att jag måste kolla två gånger hehe :P Men nog var de en mård nog och den var riktigt överkörd av slagplattan så jag var tvungen att fara hem och hämta en hammare och bända upp luckan :) Bild kommer imorgon :D

Mvh

Grattis!

Publicerat

Kollade linje 3 idag men det var bara rävspår runt fällorna på behörigt avstånd. Undrar om för mycket rävaktivitet runt fällorna kanske får Mården att undvika platsen för nu var det ett tag sen jag såg mårdspår just där och räven är ju mårdens värsta fiende.

Publicerat

Lovade ju bild idag så här kommer den :D förövrigt så vägde mården 1,4 kg ett halvkilo större än min första så jag tror detta var en hane :D

Mvh

Stort Grattis!!