Publicerat Maj 7, 201313 yr Lite oklart om det kommer fungera men prova länken nedan för den intresserade. Och nej jag är inte heller nöjd med resultatet men att jag nu lagt upp den här bättrar iaf på mitt välbefinnande https://www.dropbox.com/sh/8ssaoz2vi43t3wl/3lTWyze-JR Måste säga att jag blir på riktigt frestad att testa äta kråka...
Publicerat Maj 8, 201313 yr Lite oklart om det kommer fungera men prova länken nedan för den intresserade. Och nej jag är inte heller nöjd med resultatet men att jag nu lagt upp den här bättrar iaf på mitt välbefinnande https://www.dropbox.com/sh/8ssaoz2vi43t3wl/3lTWyze-JR Måste säga att jag blir på riktigt frestad att testa äta kråka... Fint! Visst ser det gott ut! ÄR gott! När jakten drar igång ska jag samla ihop lite ungkråkor och pröva ut lite recept, funderar på kråkkebab/skav
Publicerat Maj 8, 201313 yr Det är lönlöst att använda kråkans skalle som modell när man skulpterar fogskums-skallen, skinnet har krympt så mycket att jag fick göra skumhuvudet hälften så stort som det riktiga huvudet för att ens få ihop skinnet kring halsen, men men, fortsätter imorgon då jag bedömer skinnet som färdigtorkat.
Publicerat Maj 8, 201313 yr Måste man verkligen låta det torka? Jag har en rejält stor bröstbit från en tupp på min uv. Den var allt annat än torr, i princip nyslaktad, när jag limma fast den och det sitter kvar än, nästan ett år senare. Risken är såklart att det ruttnar eller liknande men uven har klarat sig bra!
Publicerat Maj 8, 201313 yr Eventuellt så skiter man i torkning och gör det omgående efter flåningen, det lär ju torka fint på fogskummet ändå. Och då torkar det sig själv "på plats" så man får en tajt fin passform. Ska prova detta nästa gång Konservatorn "Jeanette" som nämndes tidigare i tråden verkar låta det torka när allt är färdigt, det är säkert rätt väg att gå.
Publicerat Maj 8, 201313 yr De kanske går att fukta lite lätt innan montage? Ang skallen kan man låta skallbenet vara kvar om man bara tar ur ögon o hjärna. Jag har en självtorkande lera som jag fyllde i.
Publicerat Maj 8, 201313 yr Ehh, hrmm,,, jaehh,, det blev ju nästan snyggt,,, ehhrm,,, bild kommer imorgon,, när jag kommit över rädslan för min "skapelse".. Tror att jag sover med hagelpangen inatt ifall att den vaknar till liv... Ähh vafan, tog några bilder ändå
Publicerat Maj 8, 201313 yr Ehh, hrmm,,, jaehh,, det blev ju nästan snyggt,,, ehhrm,,, bild kommer imorgon,, när jag kommit över rädslan för min "skapelse".. Tror att jag sover med hagelpangen inatt ifall att den vaknar till liv... tänk på att det är endast rena huvudskott som gäller
Publicerat Maj 8, 201313 yr tänk på att det är endast rena huvudskott som gäller Den fick ju ett extremt litet huvud så det blir svårt att pricka! På nästa fågel använder jag fågelns egna skalle och gör allt direkt så skinnet inte hinner krympa..
Publicerat Maj 8, 201313 yr ladda med fina hagel Har fan bara en liten ask Rotweil US 1 kvar i skåpet efter helgens lerduveskytte, haha
Publicerat Maj 10, 201312 yr Hahaha, inte visst jag att kråkor hade gamnacke!! Av bilderna att döma verkar det vara förskräckligt svårt
Publicerat Maj 11, 201312 yr Vi har använt oss av en bulvan klädd med bland annat bäver och rävskinn innan som funkat bra men denna är lite mer naturtrogen.Finns lite bilder på den förra här:http://brodernabravader.se/?p=2433
Publicerat Maj 11, 201312 yr Ropade in denna på auktion. Hoppas den duger. Vi har använt oss av en bulvan klädd med bland annat bäver och rävskinn innan som funkat bra men denna är lite mer naturtrogen. Finns lite bilder på den förra här: http://brodernabravader.se/?p=2433 Den duger !!!!
Publicerat Maj 14, 201312 yr Funderar på att lägga en redig klick med fogskum imorn så man kan börja forma fram en ny uv! Den gamla gjorde jag av frigolit men fogskummet är betydligt mycket trevligare att jobba i
Publicerat Maj 30, 201312 yr En månad kvar! Som mitt tidigare inlägg "Någon som har märkt att storleken på uven spelar någon roll?" Min gamla uv är 70-75 cm hög, men jag har funderingar på att göra den nya något mindre, kanske 50 cm, blir lättare att hantera och det går åt mindre material/fjädrar. Har hört att det är bättre med större uv men är det en skröna eller fakta?
Publicerat Maj 30, 201312 yr Skröna säger jag. Tycker min lilla uv är minst lika bra. Och så är den mer lätt hanterlig. S
Publicerat Maj 30, 201312 yr Skröna säger jag. Tycker min lilla uv är minst lika bra. Och så är den mer lätt hanterlig. S Okej, tror nog att det blir en mindre uv, börjar ju nästan bli bråttom att bygga nu. Vet inte om jag ska ge upp tanken om tuppskinnet, eller om man kanske ska jaga rätt på två tuppar till, en mörk/nästan svart som får donera vingar och ryggskinn och en brunspräcklig för bröst/framsida. Alternativet är att ta det tuppskinnet jag har i frysen till rygg och vingar och sen köra med hundpäls på framsidan, då har jag liksom allt hemma redan och det blir gratis. Det högra på bilden tänkte jag på, man bör nog måla de vita fjädrarna i vingspetsarna lite dock.
Publicerat Juni 6, 201312 yr Nu har jag börjat lägga ett lager fogskum till nya uven, ska nog ta fram tuppskinnet och tvätta och skrapa det också, nu när det är gott väder så man kan vara ute, när jag gjorde tuppnacken så luktade det tupp i hela tvättstugan efteråt, icke uppskattat.
Publicerat Juni 6, 201312 yr Tuppskinn tvättat och avköttat, gjorde så gott det gick i vingarna, vill gärna ha kvar ledband och sånt så vingarna håller ihop, sen blir det väl att vira ståltråd runt benen i vingen. Fogskummet tog slut men jag tror nog att jag fått till en bra bas att bygga på, så imorn blir det lite jobb med kniven för att få till nått som liknar en uggla. Den blir lite mindre än "gammeluven" som synes på bilden. Någon som har nått über-tips på ögon om man inte vill köpa "riktiga" ? Halv pingisboll ser ju helt okej ut på den gamle, men ögonen kanske bör vara lite "flatare" så de inte sticker ut så mycket?! Det blir nog tupp å ryggen och hund på bröstet, om jag inte får tag i nån fasanhöna