Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråkuv!

Featured Replies

Publicerat

Aha okej, tack för tipset! Gul eller röd?

Börja med en svart tyg bit som pupill. Sedan en liten större gul. Och sedan en större röd. Gärna lite tjockare plexiglas som du slipar konkav och sedan vaxar.

Sen ska du vea till nyllet på den som droggots uv. Täcka halva ögat så den ser riktigt förbannad ut.

S.

• Svar 932
  • Visningar 153,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat

Uven är långt ifrån klar..

tog dem fjädrarna som fanns i fluglådan att tillgå..+lite rå-päls :tongue:

Nu är det orangea ögon som skall dit..sen blir det att helt enkelt testa :biggrin:

hahah underskatta inte ens kråka humörssvängningar :tongue:   :wink:

Publicerat

ska vi jaga kråka i alvesta på lördag linus? jag är grymt sugen jag ser knappt solen om dagarna pga all svartfågel. tjata på brorsan!

Publicerat

ska vi jaga kråka i alvesta på lördag linus? jag är grymt sugen jag ser knappt solen om dagarna pga all svartfågel. tjata på brorsan!

jaaaaaaaaaaa brorsan ringde dig och hörde men båda hade rätt uppbokat kanske :tongue:  men om ni kan så är jag grymt sugen !! har fixat uven med lite bättre ögon nu och köpt vidokamera till youtube så jag är redo hahah :wink:

Publicerat

vi ses på lördag linus verkar de som :smile: 

Publicerat

Har fått i uppdrag av dom två jag jagar med att göra iordning en kråkbulvan så att vi kan jaga lite mer kråka. Är nybörjare på området så skulle därför uppskatta tips och om någon har något  bra material över som jag skulle få köpa för en billig penning :sweat: har haft jägarexamen snart ett år och tycker det ska bli kul att prova kråkjakt! Har hitills i mitt 15-åriga liv bara jagat storvilt, räv och hare :smile:  alla tips tas tacksamt emot!

Uven som den ser ut nu.

P1140560_zps2de713b4.jpg

P1140557_zps088b66ef.jpg

Publicerat

Läs igenom hela denna tråden så har du en bra grund att gå på. Tar lite tid men är klart värt det.

Även kråkjaktstråden ger mycket tips. Den är dubbelt så lång som denna tråden. Tar några kvällar att läsa allt  :wink:

Publicerat

Samma uv som jag byggde på. Finns lite bilder i min jakt dagbok.

S.

Publicerat

Har en massa kråkor nere i viken så tänker sätta upp camo nätet ikväll och sätta upp uven imorron bitti och se om det kan bli några kråkor.

Publicerat

Nu

post-5975-0-52574400-1364127410_thumb.jp

Vart rätt Stöddig!? Gillar fluffet i pannan som ger han den irriterade locken från sidan. Tittad på hippens bilder på en riktig uv. Och där står fjädrarna rakt upp på den i pannan. Hoppas de bär frukt.

Före

post-5975-0-77123400-1364131006_thumb.jp

S.

Publicerat

Snygg!  

Publicerat

Såhär ser min uv ut. Har gjort den helt från grunden. gjorde kroppen av fogskum, där jag monterat ett rör i botten så det går lätt att trä på uven på själva uvpinnen :), sen har jag klätt den med andfjädrar å fasanfjädrar. ögonen tillverkade jag själv.

Har varit ut 3 gånger med den å den verkar iaf fungera. är rookie inom kråkjakten. tar gärna mot förslag :)

attachicon.gifuven2.jpgattachicon.gifuven.jpg

dom ögonbrynen och ögonfransarna ! du har fått till den där riktigt arga blicken typ så här: ( :verymad: ) hahah :tongue:,  den funkar nog bra :thumbsup:

Publicerat

Såhär ser min uv ut. Har gjort den helt från grunden. gjorde kroppen av fogskum, där jag monterat ett rör i botten så det går lätt att trä på uven på själva uvpinnen :), sen har jag klätt den med andfjädrar å fasanfjädrar. ögonen tillverkade jag själv.

Har varit ut 3 gånger med den å den verkar iaf fungera. är rookie inom kråkjakten. tar gärna mot förslag :)

attachicon.gifuven2.jpgattachicon.gifuven.jpg

Om det inte finns i närheten av klorna, gör iordning något snöre eller dylikt för att fästa en död kråka/skata/nötskrika i.

Gillar det egna arbetet med att skapa en egen UV från ingenting :woot: 

Publicerat

Glömde nog skriva det :). Men jag har monterat in 2 trådar där så det går lätt att bara vira fast kråkan :). Jag hade en gammal plast uv hemma med.. Men det är roligare om man lyckas göra en egen så det fanns inte att jag skulle pimpa den gammla plastuven hehe ;)

Om det inte finns i närheten av klorna, gör iordning något snöre eller dylikt för att fästa en död kråka/skata/nötskrika i.

Gillar det egna arbetet med att skapa en egen UV från ingenting :woot:

Publicerat

Min är ju också byggd från "ingenting"!! Hallå!  :rolleyes:  :rolleyes:  :rolleyes: 

post-14396-0-04187300-1364317729_thumb.j

Publicerat

Ja du e duktig du med Emil  :wub:   B)

Den här herren gjorde finbesök "på vår gata i stan" idag.

post-399-0-65385600-1364323036_thumb.jpg

Kan lova att de ble livat från skator o kråkor.

En slaguggla ska det tydligen vara (enligt expertisen) som rör sig i vårat område på Härnön.

Hade tydligen kraschat in i Bibliotekets fönster i fm som bara ligger nå hundra meter från vårt hus.

Så de torde vara samma.

Men med den direkta elakheten från alla fåglar från området torde ju färgerna vara väldigt effektiva att efterlikna med kommande pimpningar.

Publicerat

Nu

attachicon.gif20130324_130701.jpg

Vart rätt Stöddig!? Gillar fluffet i pannan som ger han den irriterade locken från sidan. Tittad på hippens bilder på en riktig uv. Och där står fjädrarna rakt upp på den i pannan. Hoppas de bär frukt.

Före

attachicon.gif20130217_111032.jpg

S.

Snygg!

Publicerat

Hej min uv som jag gjorde var bara en planka som jag limmade på lite fjädrar på från Hönsgården och från en fasan.

Sen limmade jag på två tofsar uppe i hörnen bara. Sen tog jag två gammla ficklampor sån här vita med magnet och röt lamphus .

Tog lamphusen med linserna och målade dom gula och svarta och låt de röda kanterna va kvar .

Väldig enkelt bygge och kostade inte en spänn .

När jag var klar med min planka tänkte jag att den nog inte skulle dra några kråkor alls . Men jag hade fel funkar kanon .

Kråkorna är helt galna i den.

Första gången jag hade klättra upp i trädet och fåt fast den han jag bara komma ner på marken så hörde jag ett vrål uppe i trädet då blev den attackerad av en orm vråk.

Fördelen med denna enkla uv är att de gör inget om den blir attackerad för den var ju gratis sen är de ju rätt kul att se med

Publicerat

Tack! Ska göra en ny till nästa säsong då fjädrarna ramlar av denna.

S

Snygg!

Publicerat

Hej min uv som jag gjorde var bara en planka som jag limmade på lite fjädrar på från Hönsgården och från en fasan.

Sen limmade jag på två tofsar uppe i hörnen bara. Sen tog jag två gammla ficklampor sån här vita med magnet och röt lamphus .

Tog lamphusen med linserna och målade dom gula och svarta och låt de röda kanterna va kvar .

Väldig enkelt bygge och kostade inte en spänn .

När jag var klar med min planka tänkte jag att den nog inte skulle dra några kråkor alls . Men jag hade fel funkar kanon .

Kråkorna är helt galna i den.

Första gången jag hade klättra upp i trädet och fåt fast den han jag bara komma ner på marken så hörde jag ett vrål uppe i trädet då blev den attackerad av en orm vråk.

Fördelen med denna enkla uv är att de gör inget om den blir attackerad för den var ju gratis sen är de ju rätt kul att se med

Less is more..lixom

Publicerat

Gick upp innan 06, tog och packade ryggsäcken och tog på mig massa kläder då det var -10 ute.

Tog på mig ryggsäcken och bössan och hämtade en kråka ur frysen och tog med uven och vovven och gick ned till havet.

Väl där nere klättrade jag upp i aspen där jag brukar ha uven och satte fast den och band kråkan i klorna. Lägger en filt under en enbuske längre bort där hunden får ligga gömd och spara hörseln. Sitter själv under en enbuske med camonät runt om så jag har en begränsad glugg att skjuta på men jag är väl gömd där.

Kom några flygande på hög höjd då det var alldeles för fint väder men det dröjer inte länge innan den första kommer. Skjuter och den seglade ned i havet så skickade vovven ut och hämta den, hade för klena skott med mig så fick avlivat den när vovven kom tillbaka. Skatorna blev helt hysteriska med dom höll sig i buskarna och flög snabbt upp och plocka fjädrar ur uven! Men lät dem hållas då dom lockar till sig kråkorna, dröjde någon minut bara innan nästa kråka fick apporteras. 

Ser inte uven från där jag sitter då jag har ett par täta björkar framför aspen men där ser inte kråkorna mig och när dom rundar uven klipper jag dem. Men jag satt där och helt plötsligt hör jag hur uven blir attackerad utan ett ljud mer än flaxande och när fågeln hackar på uven, misstänker att det är ormvråken som är framme men väntar ändå beredd att skjuta! Då flaxar det upp en stor kråka på en gren och då var det bara att skjuta. Har inte varit med om att en kråka attackerat uven helt tyst innan!  :biggrin:

Det blev en till och sedan 2 bom när jag var påväg att gå hem.

Men min fula uv levererade igen och det var kul att se vovven apportera!  :smile:

Bra början på födelsedagen!  :thumbsup:

post-6127-0-94434100-1364382030_thumb.jp

post-6127-0-82625100-1364382069_thumb.jp