Publicerat Januari 15, 201313 yr Jag har en vorsteh som börjat dra ganska ordentligt i kopplet. I början kunde jag rycka till i kopplet ganska hårt så att han la av. Jag har provat alla möjliga metoder som att stanna till när han drar, berömma när han går jämsides och inte drar, selar som gör det svårare och dra - inget funkar. Det är väldigt svårt att använda de lite hårdare metoderna där jag bor mitt i stan med en massa kärringar som stirrar och kommenterar vid minsta lilla. Med hårdare metoder pratar jag om de metoder som är brukligt bland jägare och jägarhundsinstruktörer - ett ganska hårt ryck i kopplet. Jag kan ju nämna att vissa fågelhundsinstruktörer använder betydligt hårdare metoder. Det i sig funkar men hunden vet att jag inte kan göra det när det finns människor omkring och där jag bor är det alltid folk ute. Jag orkar inte med tjafset och risken att någon anmäler till polisen och överdriver saker och ting. Jag vågar inte låta barnen gå ut med hunden då jag är rädd att han sliter sig fri och springer ut på bilvägen. Hunden är stark och han får även mig ur balans. Det har blivit värre med snön ute. Kan det ha något med det att göra? Jag börjar bli desperat då det är jobbigt att ta ut honom!
Publicerat Januari 15, 201313 yr Min var likadan förut, jag stannade och drog tillbaka honom så han stod bredvid mig och började inte gå förrän han tittade på mig och höll fullt fokus på mig. Till en början fick jag dock ta tag i honom, tog tag i nosen och styrde in hans blick på mig. Nu har jag lite samma problem som dig med folk som stirrar och anmäler men det tycker jag att det är bara skita i, jag värdesätter en hund som är hanterbar för mig högre än att slippa tjafs. Dock ska väl sägas att jag både fått anmälningar på mig och fått anmäla en person för trakasserier för att folk har synpunkter på hur jag fostrar min hund, dom anmäler dock i regel bara en gång och så fort det är utrett så slipper man dom flesta.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Du verkar veta vilka metoder som funkar för att komma tillrätta med beteendet. Använd dom. Sett över ett hundliv och ffa dina barns och hundens egen säkerhet så väger fördelarna över något så kopiöst
Publicerat Januari 15, 201313 yr Vorsteh är ju generellt en tuff å stark hundras som ibland används till just "dra...g hund"he,he,men skämt åtsido,har haft nåra st.å konstaterar att det skiljer mellan individerna,men det är bara att nöta på,sätt strypkopplet alldeles bakom öronen å fixa en stopp på länken så det inte kan glida ner till halsroten,då får du bra makt i kopplet samtidigt som du kommenderar fot,stanna å då ska han sätta sig,beröm å fortsätt,det är viktigt att kopplet inte ligger an vid halsroten,då kan dom dra ton! Fick detta tipset för många år sen av en gammal retrivergubbe när jag hade en jävligt maffig Labrador å det har funkat även på mina V.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Jag skulle inte rekomendera att rycka hårdare eller fortsätta rycka då det uppenbarligen inte fungerar. Jag skulle inte heller sätta ett strypkoppel högt upp på halsen på hunden då skaderisken är på tok för hög. Själv löste jag det genom att först plocka lite med kopplet när hunden drog. Fick jag ingen reaktion så tog jag helt enkelt ett snabbt och bestämt tag i ljumsken på hunden med handen för att lika snabbt släppa taget. Detta upprepade jag varje gång det blev mer spänning i kopplet än jag vill ha. Har inte tagit mer än en halvtimme med de hundar jag gjort det med. När hunden väl går fint i kopplet så berömmer jag (klappar, busar, låta hunden gå och nosa på det den vill etc.). Vill poängtera att jag greppet jag tar i hunden inte är särskilt hårt, om än bestämt, utan jag fokuserar mer på snabbhet (överraskningsmomentet) och tydlighet (det ska komma så fort det blir mer spänning än jag vill ha i kopplet). Så har jag gjort med gott resultat iaf. Hoppas det löser sig för dig.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Prova annars att lägga ett halvslag från halsbandet med kopplet runt magen men ta det varligt.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Författare Min var likadan förut, jag stannade och drog tillbaka honom så han stod bredvid mig och började inte gå förrän han tittade på mig och höll fullt fokus på mig. Till en början fick jag dock ta tag i honom, tog tag i nosen och styrde in hans blick på mig. Nu har jag lite samma problem som dig med folk som stirrar och anmäler men det tycker jag att det är bara skita i, jag värdesätter en hund som är hanterbar för mig högre än att slippa tjafs. Dock ska väl sägas att jag både fått anmälningar på mig och fått anmäla en person för trakasserier för att folk har synpunkter på hur jag fostrar min hund, dom anmäler dock i regel bara en gång och så fort det är utrett så slipper man dom flesta. Teffek, jag uppskattar verkligen att du berättade om dina erfarenheter. Det känns bra å veta att man inte är ensam om problemet med folk som har synpunkter på hur man hanterar hunden.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Författare Jag skulle inte rekomendera att rycka hårdare eller fortsätta rycka då det uppenbarligen inte fungerar. Jag skulle inte heller sätta ett strypkoppel högt upp på halsen på hunden då skaderisken är på tok för hög. Själv löste jag det genom att först plocka lite med kopplet när hunden drog. Fick jag ingen reaktion så tog jag helt enkelt ett snabbt och bestämt tag i ljumsken på hunden med handen för att lika snabbt släppa taget. Detta upprepade jag varje gång det blev mer spänning i kopplet än jag vill ha. Har inte tagit mer än en halvtimme med de hundar jag gjort det med. När hunden väl går fint i kopplet så berömmer jag (klappar, busar, låta hunden gå och nosa på det den vill etc.). Vill poängtera att jag greppet jag tar i hunden inte är särskilt hårt, om än bestämt, utan jag fokuserar mer på snabbhet (överraskningsmomentet) och tydlighet (det ska komma så fort det blir mer spänning än jag vill ha i kopplet). Så har jag gjort med gott resultat iaf. Hoppas det löser sig för dig. Vad menar du med ljumsken? Har lite svårt att omsätta det i hundanatomi. Menar på ryggen precis där bakbenen börjar. Greppet blir som ett snabbt bett över bakre delen av ryggen.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Metoderna är många,vet en som bet hunden i örat när den var olydig,vill dock påstå att stypkopplet gör ingen som helst nytta när det sitter vid halsroten,sätter man det högre upp behövs nästan ingen kraft alls för att få hunden att reagera,skaderisken är ytterligt minimal,men som alltid,det krävs en viss känsla för vad man än gör. Lobo,prova,då upptäcker du att det behövs bara ett litet knyckande med handen,så blir han mjuk som en silkeshandske
Publicerat Januari 15, 201313 yr Författare Vorsteh är ju generellt en tuff å stark hundras som ibland används till just "dra...g hund"he,he,men skämt åtsido,har haft nåra st.å konstaterar att det skiljer mellan individerna,men det är bara att nöta på,sätt strypkopplet alldeles bakom öronen å fixa en stopp på länken så det inte kan glida ner till halsroten,då får du bra makt i kopplet samtidigt som du kommenderar fot,stanna å då ska han sätta sig,beröm å fortsätt,det är viktigt att kopplet inte ligger an vid halsroten,då kan dom dra ton! Fick detta tipset för många år sen av en gammal retrivergubbe när jag hade en jävligt maffig Labrador å det har funkat även på mina V. Hur fixar man ett stopp? har försökt med ett extra halsband under men strypkopplet slinker ner ändå.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Författare Jag har försökt med en snabb touch bakom revbenen. Hunden reagerar och tycker att det är obehagligt men det hjälper inte. Antingen ser han det som en lekinvit och blir hur jobbig som helst eller så fortsätter han bara som om inget hänt. Jag lutar åt strypkoppelmetoden. Jag är fullt medveten om att man inte kan rycka för glatta livet utan bara ett väldigt lätt ryck.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Vad menar du med ljumsken? Har lite svårt att omsätta det i hundanatomi. Menar på ryggen precis där bakbenen börjar. Greppet blir som ett snabbt bett över bakre delen av ryggen. Menar högst upp på framsidan av bakbenet(!?), där hudvecket är. Tror iof inte att det spelar så stor roll exakt vart man tar på hunden, men jag brukar ta där för man får ett bra grepp där utan att behöva ta i så mycket.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Jag förstår att folk reagerar, ingen av de metoder ni beskrivit tillhör vedertagen hunddressyr. Kopplet runt magen eller runt nosen som man så ofta ser är i mina ögon något närmare misshandel än dressyr. Åk ut till brukshundklubben, kasta ut pengen det kostar i medlemskap + kurskostnaden och ni kommer att bli ytterst förvånade över hur lite våld det behövs för att få en lydig hund, dessutom en hund som lyder av glädje, inte av tvång som sitter i så länge ni är inom räckhåll.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Författare Jag kan lugnt säga att de fågelhundsdressörer jag gått på kurs hos används ganska bryska metoder i linje med de som föreslås här. Om det är fel metoder eller djurplågeri så kan jag garantera att de inte skulle vara en av de mest välbesökta hundtränarna i branschen. De har nära samarbete med fågehundsklubbarna och anordnar prov. Vedertagen hunddressyr är väl vad som används av jakthundsdressörerna. Det var en debatt för inte så länge sedan på TV4 tror jag mellan Fredrik Steen och förespråkare för metoder som endast går ut på positiv förstärkning och beröm. Han anklagas också för djurplågeri av vissa flumdressörer. Jag blir lite upprörd över att några här blir beskyllda för djurplågeri.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Författare Menar högst upp på framsidan av bakbenet(!?), där hudvecket är. Tror iof inte att det spelar så stor roll exakt vart man tar på hunden, men jag brukar ta där för man får ett bra grepp där utan att behöva ta i så mycket. Ok, jag tror jag fattar var du menar. Ska prova.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Jag menar ett stopp på länken som glidöglan inte kan passera,ja hur fan ska jag förklara?själv slår jag en knut på länken så koppelöglan precis går att trä över huvet på hunden,då kommer kopplet att sitta rätt högt på halsen även om du inte har sträck på kopplet,glider knuten igenom ändå så linda lite tejp på knuten så den blir tillräckligt stor,du kommer ganska snart få resultat utan att bruka våld,motsatsen är om kopplet sitter nere vid halsroten,då kan du rycka å slita tills fan tar dig utan att hunden har fått det minsta respekt för dina anvisningar. Har själv handskats en hel del med avelshingstar där man får skaffa sig respekt genom små knep så det blir effekt i handlingarna,det gäller att lägga hingstkedjan rätt,då räcker det att höja pekfingret för att dom ska förstå utan att ta till våld.Att leda fram en stenkåt hingst på 5-600kg till ett lika stenkåt sto,utan skador på sto ´å hingst,det fordrar en del knep
Publicerat Januari 15, 201313 yr Författare Jag förstår att folk reagerar, ingen av de metoder ni beskrivit tillhör vedertagen hunddressyr. Kopplet runt magen eller runt nosen som man så ofta ser är i mina ögon något närmare misshandel än dressyr. Åk ut till brukshundklubben, kasta ut pengen det kostar i medlemskap + kurskostnaden och ni kommer att bli ytterst förvånade över hur lite våld det behövs för att få en lydig hund, dessutom en hund som lyder av glädje, inte av tvång som sitter i så länge ni är inom räckhåll. Jag vill bara lägga till att jag har läst en massa litteratur om just positiv förstärkning och provat många metoder bla att stanna upp och ge beröm när han gör rätt. DET FUNKAR INTE! I mitt fall riskerar hunden eller mina barn att skadas. Han drar och går först över gatan innan man själv hinner kolla att ingen bil kommer. Barnen har ingen chans när de ska över gatan. Hundens liv blir inskränkt då han inte kan rastas ordentligt och lika ofta. Minerva jag är öppen för förslag. Har du något förutom att hänvisa till brukshundsklubben? Jag har varit hos brukshundsklubbar som rekommenderas av Svenska Vorsteh klubben Östra och de lär ut just metoder såna som nämns här.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Det är bara att lägga ännu mer tid på dressyren. Mycket gå fot och höger och vänster om och helomvändningar m. m. Då får du lägga mycket tid på den för att få kvalitet över den och se till att du segrar över hunden i tjurighet och visa vem som bestämmer. Ett ordentligt stryphalsband och ett läderkoppel max 1,8 m.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Författare Jag menar ett stopp på länken som glidöglan inte kan passera,ja hur fan ska jag förklara?själv slår jag en knut på länken så koppelöglan precis går att trä över huvet på hunden,då kommer kopplet att sitta rätt högt på halsen även om du inte har sträck på kopplet,glider knuten igenom ändå så linda lite tejp på knuten så den blir tillräckligt stor,du kommer ganska snart få resultat utan att bruka våld,motsatsen är om kopplet sitter nere vid halsroten,då kan du rycka å slita tills fan tar dig utan att hunden har fått det minsta respekt för dina anvisningar. Har själv handskats en hel del med avelshingstar där man får skaffa sig respekt genom små knep så det blir effekt i handlingarna,det gäller att lägga hingstkedjan rätt,då räcker det att höja pekfingret för att dom ska förstå utan att ta till våld.Att leda fram en stenkåt hingst på 5-600kg till ett lika stenkåt sto,utan skador på sto ´å hingst,det fordrar en del knep Tack för förklaringen. Tror jag fattar. Intressant det där med hästar.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Ja en sån kan sparka en till evigheten på mindre än en sekund Tänkte på ett visdomsord som satt uppspikat utanför stalldörren hos en travtränare som jag är väl bekant med"där konsten tar slut,där tar våldet vid"det var tyvärr inte alltid skyltägarn följde skyltanvisningen,men det är en annan historia.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Allt har väl med träning att göra. Hunden ska förstå när den drar för hårt. Jag vill inte använda någon av era metoder där det på något sätt förknippas med våld. Våra gråhundar tränar jag genom att varje gång dom drar för hårt stannar jag av helt och hållet säger åt hunden att komma till mig och gör ingenting. Börjar hunden dra iväg säger du åt den. När hunden sitter där den ska och inte rör sig då börjar man gå igen. Du kommer komma 1km i timmen men det är bara att nöta tills dom förstår. Våra hundar går på den sidan jag säger åt dom att gå och går inte ett steg före mig om jag inte går i skogen.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Allt har väl med träning att göra. Hunden ska förstå när den drar för hårt. Jag vill inte använda någon av era metoder där det på något sätt förknippas med våld. Våra gråhundar tränar jag genom att varje gång dom drar för hårt stannar jag av helt och hållet säger åt hunden att komma till mig och gör ingenting. Börjar hunden dra iväg säger du åt den. När hunden sitter där den ska och inte rör sig då börjar man gå igen. Du kommer komma 1km i timmen men det är bara att nöta tills dom förstår. Våra hundar går på den sidan jag säger åt dom att gå och går inte ett steg före mig om jag inte går i skogen. Man behöver inte använda våld utan bara vara konsekvent och visa vem som bestämmer och göra en klar och tydlig korrigeringen om hunden gör fel och berömma den när den gör rätt.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Allt har väl med träning att göra. Hunden ska förstå när den drar för hårt. Jag vill inte använda någon av era metoder där det på något sätt förknippas med våld. Våra gråhundar tränar jag genom att varje gång dom drar för hårt stannar jag av helt och hållet säger åt hunden att komma till mig och gör ingenting. Börjar hunden dra iväg säger du åt den. När hunden sitter där den ska och inte rör sig då börjar man gå igen. Du kommer komma 1km i timmen men det är bara att nöta tills dom förstår. Våra hundar går på den sidan jag säger åt dom att gå och går inte ett steg före mig om jag inte går i skogen. Menar du att all fysisk korrigering är att förknippa med våld?
Publicerat Januari 15, 201313 yr självklart inte. Men hårde ryck i koppel, stryphalsband, bita i hunden (hunden kan få problem av detta)! Att överraska hunden genom att ta den runt ryggen är helt okej.