Publicerat Januari 15, 201313 yr Fjonken,jag måste nog påstå att ingen här på tråden har förespråkat våld,tvärtom,men det kan helt naturligt skilja sig en del på vilka korrigeringsmetoder man vill använda.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Fjonken,jag måste nog påstå att ingen här på tråden har förespråkat våld,tvärtom,men det kan helt naturligt skilja sig en del på vilka korrigeringsmetoder man vill använda. Nej jag förstår väl att ingen vill använda våld mot sin hund men stryphalsband, bita i hunden och saker som gör hunden riktigt osäker kommer bara leda till att när den får chansen springer den hellre ifrån dej än att komma till dig t.ex. när du ska ta emot hunden i skogen eller när ni skall gå ut och gå.
Publicerat Januari 15, 201313 yr självklart inte. Men hårde ryck i koppel, stryphalsband, bita i hunden (hunden kan få problem av detta)! Att överraska hunden genom att ta den runt ryggen är helt okej. Ok, då är jag med. Jag gillar inte heller hårda ryck i koppel, nedtryckningar etc. dels av den anledning du skiver, att hunden kan fara illa av det, och dels för att jag sällan (aldrig?) sett det fungera särskilt väl.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Nu är det en viss skillnad på en hund och en hingst, har faktiskt erfarenhet av båda djuren. Jag är uppväxt och intrimmad i SBK mina första hundar dresserades efter ryck och slitmetoden, med alla avarter som fanns då. Den form av hunddressyr som används nu har mycket lite gemensamt med den "dressyr" typ ryck och slit, hundpiska och all vad som fanns på den tiden. Jag var myyycket skeptisk till dagens påfund inom dressyr men fick lov att ge mig, idag arbetar hundarna med glädje det gjorde dom INTE efter gamla tiders metoder. Alla måste ju bli lyckliga på sin fason, och om det viktigaste är att hunden lyder och inte varför så får det stå för er. Dessutom anser jag att barn inte ska tillåtas att gå ut med hundar som är för starka för deras egna krafter. Det finns ingen hund som inte går att få lydig och trevlig med SBK:s metoder om dom bara är sunda mentalt, dressyrkurser är till för att lära FÖRAREN att utbilda sin hund på ett vettigt sätt, inte för att få hunden fullärd på någre få kurskvällar.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Det är bara att lägga ännu mer tid på dressyren. Mycket gå fot och höger och vänster om och helomvändningar m. m. Då får du lägga mycket tid på den för att få kvalitet över den och se till att du segrar över hunden i tjurighet och visa vem som bestämmer. Ett ordentligt stryphalsband och ett läderkoppel max 1,8 m. Tänker inte påstå att du har fel, många vägar bär ju till Rom, men de gånger jag behövt få en hund att sluta dra i kopplet så har det tagit max en halvtimme så som jag beskrivit ovan och hunden ser lika glad ut för det, även om hunden under 4 års tid konstant gått och dragit i kopplet innan. Det jag vill säga är att inte att "min" metod fungerar bäst då jag säkert har många misslyckanden framför mig, men snarare om det ibland inte är enklare och snabbare att använda sig av direkt kommunikation än av dressyr.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Fjonken,nu får vi ta en sak itaget,jag refererade bara till en dressör som använde sig av att bita i örat på hunden,se det som ett ex. Strypkopplet däremot,det står jag helt å fullt för,det intressanta med min egen innovation att justera länken så den alltid sitter högre upp på halsen,det la jag märke till att det var jag inte ensam om.Hade nöjet att se en av de senare årens Europeiska absoluta topphundar av Kh."in action"föraren/ägaren hade förfinat länken till en perfekt passning runt halsen å den satt kvar även när han släppte lös hunden,fantastiskt smart!men han var inte Svensk.Vidare så tror inte jag att den mannen använder våld,bara utstuderade knep!
Publicerat Januari 15, 201313 yr Ja utan at ha läst allt så är ledarskap vädigt viktigt. mao du går ut ur huset sen hund mm. sen är det så att har du gett ett kommando så ska det genomföras, kan du inte genomföra det så ska du inte ge kommandot ,tex har du sagt stanna kvar så ska hunden stanna kvar även om den måste ha koppel..... har du sagt gå fot så får du inte gå förrän hunden går fot och ev så får du stanna kvar på plats om inte hunden vill gå fot! Sen tycker jag man kan ge mucket beröm när hunden gör rätt men man måste vara blixtsnabb med korrigeringar när hunden gör fel,,, hunden reagerar ca 10ggr snabbare än människor.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Det finns ingen hund som inte går att få lydig och trevlig med SBK:s metoder om dom bara är sunda mentalt, dressyrkurser är till för att lära FÖRAREN att utbilda sin hund på ett vettigt sätt, inte för att få hunden fullärd på någre få kurskvällar. Inte för att jag försvara ryck och slit, men jag har hört och läst om rätt många människor som inte får ordning på sina hundar hos lokala SBK, ofta. pga att de förbjuds att korrigera sina hundar utan allt fokus har varit på att belöna gott uppförande. En del har även angett att problemet eskalerat efter besöket hos SBK. Nu verkar det dock vara en väldig skillnad på olika SBK-klubbar, jag själv gick en valpkurs hos min lokala SBK som var väldigt bra. Men att påstå att SBK är lösningen är enligt mig inte helt sant.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Mirva,nu måste jag gå i klinch med dig angående skillnad mellan hund å häst,det är faktiskt ingen större skillnad att lära en hingst uppföra sig i band mot en hund att gå i koppel.Så jävla enkelt e de!Skillnaden är väl den att hunden brukar ligga i sängen på nätterna(min iallafall)medan hästen får stå kvar ute i stallet
Publicerat Januari 15, 201313 yr Fjonken,nu får vi ta en sak itaget,jag refererade bara till en dressör som använde sig av att bita i örat på hunden,se det som ett ex. Strypkopplet däremot,det står jag helt å fullt för,det intressanta med min egen innovation att justera länken så den alltid sitter högre upp på halsen,det la jag märke till att det var jag inte ensam om.Hade nöjet att se en av de senare årens Europeiska absoluta topphundar av Kh."in action"föraren/ägaren hade förfinat länken till en perfekt passning runt halsen å den satt kvar även när han släppte lös hunden,fantastiskt smart!men han var inte Svensk.Vidare så tror inte jag att den mannen använder våld,bara utstuderade knep! Han kan säkert sin sak och förstår att ett strypkoppel ska användas på rätt sätt ^^ Men jag förstår dock inte varför hans hund behöver strypkoppel!
Publicerat Januari 15, 201313 yr Tips: man kan inte rycka i ett redan sträckt koppel. Backa till grunderna: RMI, tydlighet och timing - nej I TID, tillräckligt ordentlig reprimand när han gör fel och beröm DIREKT han gör rätt. Koppelryck ska vara så kraftiga att han reagerar - är det ingen respons från hunden så är du för vek (och ja, sitter det runt halsroten så får du ingen reaktion förrän hunden drattar på arslet). Min hunddisciplin är baserad på ordet "nej", inte på koppelryck. Sitter kopplet där så används det som korrigering ifall han nonchalerar ett nej, men grunden ska alltid vara att han lyssnar på husse - det kräver uppmärksamhet, nåt som varken du eller han "behöver" om koppel används... Min vorsteh var också tjurskallig och ADHDig, men han lärde sig ändå och hade skitbra lydnad - sånt jag drömmer om med taxen. Du kommer att lyckas alldeles utmärkt också, bara du utnyttjar det du redan vet. -- Mats
Publicerat Januari 15, 201313 yr Ja du Fjonken,varför en sån kille har ett anpassat stypkoppel på en sån superhund?ligger kanske lite i vad I-Mats säger,Vorsteh har lite DAMP och ADHD rakt över,det är väl lite av charmen med den rasen?Men den gubben vet nog vad han håller på med om man tittar på meritlistan över hans hundar.Dansk e han visst!
Publicerat Januari 15, 201313 yr Finns tusen metoder. Hur mycket tid vill/kan du lägga ner? Tio minuter eller en lite längre periods träning?
Publicerat Januari 15, 201313 yr Detta är en populär post. Det finns ingen hund som inte går att få lydig och trevlig med SBK:s metoder om dom bara är sunda mentalt,... Jag hävdar med samma bestämdhet att det inte finns nån hund som kan fås lydig med SBKs metoder. Om uppmärksamheten är baserad på godis och lekkamrat istället för ett tydligt ledarskap så kan man inte, aldrig, nånsin kontrollera en hund som vill dra efter en löptik eller katt eller hare eller vad du vill. Däremot får man av nån konstig anledning mycket bra resultat om man använder samma metoder som hundarna själva gör: massa kärlek till dess nån agerar fel, då man snabbt korrigerar och sen är kompis igen. Och nej, det handlar inte om våld och misshandel - det handlar om kärlek och gränssättande. Båda måste finnas, annars funkar det aldrig. -- Mats
Publicerat Januari 15, 201313 yr Skulle vilja säga att man ska aldrig rycka i ett koppel speciellt inte strypkoppel, prova ett långsamt drag som lyfter hunden ett steg bakåt med stryp så får ni bra effekt även med länken nere vid halsroten, ni ska alltså inte dra hårt eller ryckigt utan bestämt och lugnt. En annan sak som jag tycker är värd att nämna, kontakt. En hund som inte har bra kontakt med sin förare drar i koppel hur mycket man än sliter, rycker, drar, lyfter eller vad man nu gör eftersom den inte är uppmärksam på den där jobbiga jäveln i andra ändan av kopplet. Tränar man upp kontakten går oftast allt lättare oavsett om det sitter ett koppel på hunden eller ej.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Däremot får man av nån konstig anledning mycket bra resultat om man använder samma metoder som hundarna själva gör: massa kärlek till dess nån agerar fel, då man snabbt korrigerar och sen är kompis igen. Och nej, det handlar inte om våld och misshandel - det handlar om kärlek och gränssättande. Båda måste finnas, annars funkar det aldrig. -- Mats :thumbsup:
Publicerat Januari 15, 201313 yr Jag hävdar med samma bestämdhet att det inte finns nån hund som kan fås lydig med SBKs metoder. Om uppmärksamheten är baserad på godis och lekkamrat istället för ett tydligt ledarskap så kan man inte, aldrig, nånsin kontrollera en hund som vill dra efter en löptik eller katt eller hare eller vad du vill. Däremot får man av nån konstig anledning mycket bra resultat om man använder samma metoder som hundarna själva gör: massa kärlek till dess nån agerar fel, då man snabbt korrigerar och sen är kompis igen. Och nej, det handlar inte om våld och misshandel - det handlar om kärlek och gränssättande. Båda måste finnas, annars funkar det aldrig. -- Mats +1 Titta på en tik som uppfostrar sina valpar. Hon är både kärleksfull och korrigerar valparna fysiskt om så behövs.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Har överhuvudtaget ingen erfarenhet av SBKs metoder,men är absolut mot mutor för att få hunden dit jag vill,om det nu är vad dom rekommenderar.Hur fan ser fickorna ut om man ska springa runt en dag i skogen med massa godis och hur gör man när godisen är slut?Nä banden mellan hund å förare måste byggas upp utan mutor. Så du e kärleksfull du,Mats?Det kom som en överraskning
Publicerat Januari 15, 201313 yr Ja du Fjonken,varför en sån kille har ett anpassat stypkoppel på en sån superhund?ligger kanske lite i vad I-Mats säger,Vorsteh har lite DAMP och ADHD rakt över,det är väl lite av charmen med den rasen?Men den gubben vet nog vad han håller på med om man tittar på meritlistan över hans hundar.Dansk e han visst! Det vet han nog helt klart! Haha damp adhd schizofreni jaa vad har inte dom hundarna :/ Min kära moder ringde just... Hon är ute och går med hunden och kom på färska harspår. Hunden blev ju såklart helt galen men hon ryckte inte i kopplet utan hon bet sig fast i ett träd och började försöka skälla även fast hon bitit sig fast i trädet. Jag skulle borde ha haft det telefonsamtalet inspelat kan vara det dummaste jag hört! Och jag drog slutsatsen att inte släppa hunden eftersom isen är 2mm tjock men ser ut som 10cm med all nysnö ovanpå och det slutar bara med en hund i sjön. Det lät som en skadskjuten mårdhund i bakgrunden när hunden vägrade släppa taget om trädet...
Publicerat Januari 15, 201313 yr Har överhuvudtaget ingen erfarenhet av SBKs metoder,men är absolut mot mutor för att få hunden dit jag vill,om det nu är vad dom rekommenderar.Hur fan ser fickorna ut om man ska springa runt en dag i skogen med massa godis och hur gör man när godisen är slut?Nä banden mellan hund å förare måste byggas upp utan mutor. Så du e kärleksfull du,Mats?Det kom som en överraskning Man blir kärleksfull med åren.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Jag antar att du lärt hunden Nej. Ett skarpt nej ihop med en snabb koppelkorrigering så slutar hunden dra. Gör den inte det är det bara att börja om med förbudskommandot.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Författare Hur gammal är jycken ? 16 månader. CTRL + Q to Enable/Disable GoPhoto.it
Publicerat Januari 15, 201313 yr Bäver,heter dom som biter i träd,inte hund! Om det går efter ålder,då borde jag va som moder Teresa!
Publicerat Januari 15, 201313 yr Ja du Fjonken,varför en sån kille har ett anpassat stypkoppel på en sån superhund?ligger kanske lite i vad I-Mats säger,Vorsteh har lite DAMP och ADHD rakt över,det är väl lite av charmen med den rasen?Men den gubben vet nog vad han håller på med om man tittar på meritlistan över hans hundar.Dansk e han visst! Personligen hade jag nog sett det som ett misslyckande om jag hade behövt ha ett så skarpt koppel på min hund för att få det att fungera. Jag ser mer strypkoppel och andra hjälpmedel som just hjälpmedel som när problemet är löst kan elimineras utan att problemen uppstår på nytt. Nu är jag iof. inte heller särskilt pedantiskt med dressyr, tävlingslydnad och sånt utan har i princip bara två krav. Det första kravet är på mig och det är att hunden är glad och mår bra. Det andra är att när jag väl säger till om något så är det det som gäller!! Har faktiskt ett tredje krav också kom jag på. Inget drag i kopplet...what so ever! Jag fullständigt hatar drag i kopplet. Vet inte riktigt varför, men det bara kryper i kroppen på mig när det händer...