Publicerat Januari 15, 201313 yr Jag går alltid med hunden lös ändå så om jag inte är i skogen. Hon skall ändå gå fot. Men när morsan går med henne biter hon bara i träd och beteer sig som den 2,5 åriga hunden hon är.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Tänker inte påstå att du har fel, många vägar bär ju till Rom, men de gånger jag behövt få en hund att sluta dra i kopplet så har det tagit max en halvtimme så som jag beskrivit ovan och hunden ser lika glad ut för det, även om hunden under 4 års tid konstant gått och dragit i kopplet innan. Det jag vill säga är att inte att "min" metod fungerar bäst då jag säkert har många misslyckanden framför mig, men snarare om det ibland inte är enklare och snabbare att använda sig av direkt kommunikation än av dressyr. Var och en har sin träningsmetod med dressyren men grunden är densamma. Jag har tränat mycket ute på golfbanan som jag har bakom huset under förutsättning att inga spelare är där. Den första och den andra var 2 tjurskallar som jag fick lägga extremt med tid på när det gällde dressyren. Även på inkallning på 10-20 m. Jag fick använda mig av en flagglina under ett tag som jag hade satt en karbinhake i ena änden och en ögla som jag hade i andra handen samt ett par handskar så att jag inte blev skinnflådd i händerna när jag tränade inkallning. Ibland så kunde dom blåsa förbi mig och skulle ut och jaga men sedan blev det stopp. Jag fick korta repet efter hand som hunden närmade mig vid inkallning så sprang hon förbi mig så fick hade hon max 5 lina innan det blev tvärnit och hon lullade tillbaka och satte sig fot. Det tog extremt lång tid innan poletten trillade ner med den här övningen. Tillslut så kunde jag gå runt i cirklar, över, lägga mig ner och göra armhävningar över hunden m. m. och dom låg stilla. Det var många timmars nötande innan allt satt men aldrig längre än 20-30 min/träningspass men 2-3 pass/dag kunde det bli. Den tredje som har nu så satt nästan allt vid ca. 1 års ålder. Hon var extremt lättlärd.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Jag hävdar med samma bestämdhet att det inte finns nån hund som kan fås lydig med SBKs metoder. Om uppmärksamheten är baserad på godis och lekkamrat istället för ett tydligt ledarskap så kan man inte, aldrig, nånsin kontrollera en hund som vill dra efter en löptik eller katt eller hare eller vad du vill. Däremot får man av nån konstig anledning mycket bra resultat om man använder samma metoder som hundarna själva gör: massa kärlek till dess nån agerar fel, då man snabbt korrigerar och sen är kompis igen. Och nej, det handlar inte om våld och misshandel - det handlar om kärlek och gränssättande. Båda måste finnas, annars funkar det aldrig. -- Mats Jag hävdar att du har fel - att alla hundar går att lära med positiva metoder och helt utan korrigeringar och bestraffningar. Det krävs stor kunskap, massor av tålamod och framförallt tid. Mycket mer av allt detta än den gammelmodiga, hederliga hunddressyren. Jag använder mig både av korrigeringar och straff, av lathet och okunskap. Men intresset för moderna inlärningsmetoder ökar och de gånger jag tränat med inslag av t.ex. klickertänket har jag nått stora framgånger, kan nästan kalla det "himmelska höjder". Och jag kan garantera att min strävhårige vorsteh inte tillhör den mjuka och lättränade sorten.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Om man skall göra ett ryck med koppel, funkar inte ett ryck när hunden ligger i fullt drag. Ger för lite markering och överraskning, det gäller och ha marginalen att kunna släppa till en dm till så kopplet lättar och sen rycks till för och få önskat resultat. När jag gick på SBK med min tik för 8 år sen nyttjade jag en så kallad dressyr länk, en nylon lina med två ringar. Snabbt resultat med lite kraft, den gav utdelning med små finger/handledsryck. Hon har sen valpfostran kunnat gå lös och möta andra hundar och inte bry sig om dem om hon inte får tillstånd, styrs med lite pipluft genom under käkens tänderna allt som oftast annars en harkling. Sen fick jag lära mig att man ska aldrig böja sig ner till hunden nivå vid "utskällning/reprimand" utan det är mer effekt fullt om du kan lyfta din hund till din nivå. Ja hunden är en Boxer som var en rymningsbenägen vilde som valp och som bev from som ett lamm, visst tydligt ledarskap finns och ett kommando full fös alltid. Har jag sagt sitt då gäller det och skall fullföjas till vare pris. Då lär de sig att allt husse säger måste genomföras. Dock förekommer inga inslag av våld. Men när det begav sig så tränade hon och jag 1-2h/dag 5-6 dagar i veckan. Plats liggning med bolkastning och jongelring av husse frmaför, bollar som flög över och jämte, massa terror helt enkelt men hon skulle ligga kvar!!
Publicerat Januari 15, 201313 yr Författare Jag vill hävda att jag har kontakt med hunden. Bättre än många andra. I skogen utan koppel söker han alltid kontakt och är lätt att kalla in. Nejkommandot sitter. Hunden är inte speciellt dampig eller jobbig för övrigt. Jag har lagt ner mycket tid på dressyr. Dragandet i koppel har vuxit fram under den senaste månaden. Han blir väldigt hypad av snön. Vet inte om det beror på det? Många pratar om ett skarpt nej och en korrigering och det bör räcka. Problemet är att när det gäller just kopplet så har nejkommandot ingen direkt verkan. Jag vill inte develvera kommandot genom att stup i kvarten säga nej om jag inte där och då kan korrigera. Frågan är exakt vilken korrigering kan jag använda mig av på Stockholms gator och torg som är tillräcklig men inte attraherar en massa negativ uppmärksamhet. För övrigt tycker jag I-Mats har helt rätt och summerar upp det på ett kärnfullt sätt.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Jag hävdar att du har fel - att alla hundar går att lära med positiva metoder och helt utan korrigeringar och bestraffningar. Det krävs stor kunskap, massor av tålamod och framförallt tid. Mycket mer av allt detta än den gammelmodiga, hederliga hunddressyren. Jag använder mig både av korrigeringar och straff, av lathet och okunskap. Men intresset för moderna inlärningsmetoder ökar och de gånger jag tränat med inslag av t.ex. klickertänket har jag nått stora framgånger, kan nästan kalla det "himmelska höjder". Och jag kan garantera att min strävhårige vorsteh inte tillhör den mjuka och lättränade sorten. Teoretiskt tror jag också att det går, men för att lyckas med det måste du fullständigt kontrollera hundens omgivning för att eliminera allt som kan leda till oönskade beteenden som är självbelönande för hunden. För att göra det i praktiken så har man enligt mig passerat gränsen för mentalt djurplågeri för länge sedan! Dessutom skulle det ta all ens tid i anspråk, vilket inte heller är realistiskt för de flesta. T.o.m. de jag vet som jobbar rätt strikt med klickermetoden säger att det visst krävs regler och korrigeringar för att få en fungerande hund. Däremot är det ibland förvånande hur liten korrigering som behövs, framförallt om man tar tag i oönskade beteenden innan de eskalerar. :-)
Publicerat Januari 15, 201313 yr Författare Om man skall göra ett ryck med koppel, funkar inte ett ryck när hunden ligger i fullt drag. Ger för lite markering och överraskning, det gäller och ha marginalen att kunna släppa till en dm till så kopplet lättar och sen rycks till för och få önskat resultat. När jag gick på SBK med min tik för 8 år sen nyttjade jag en så kallad dressyr länk, en nylon lina med två ringar. Snabbt resultat med lite kraft, den gav utdelning med små finger/handledsryck. Hon har sen valpfostran kunnat gå lös och möta andra hundar och inte bry sig om dem om hon inte får tillstånd, styrs med lite pipluft genom under käkens tänderna allt som oftast annars en harkling. Sen fick jag lära mig att man ska aldrig böja sig ner till hunden nivå vid "utskällning/reprimand" utan det är mer effekt fullt om du kan lyfta din hund till din nivå. Ja hunden är en Boxer som var en rymningsbenägen vilde som valp och som bev from som ett lamm, visst tydligt ledarskap finns och ett kommando full fös alltid. Har jag sagt sitt då gäller det och skall fullföjas till vare pris. Då lär de sig att allt husse säger måste genomföras. Dock förekommer inga inslag av våld. Men när det begav sig så tränade hon och jag 1-2h/dag 5-6 dagar i veckan. Plats liggning med bolkastning och jongelring av husse frmaför, bollar som flög över och jämte, massa terror helt enkelt men hon skulle ligga kvar!! Är det denna du menar? http://dressyrlanken.com/ Länka annars gärna till rätt halsband.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Författare Funkar denna? http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=18949&prodid=7673&ref=%2Fproduct-dlist.asp%3Fcatid%3D18949
Publicerat Januari 15, 201313 yr Nej, det är mer ett uppvisningshalsband, skaffa en halskedja med raka länkar i stället.
Publicerat Januari 15, 201313 yr 16 månader. CTRL + Q to Enable/Disable GoPhoto.it Brukar vara en intressant ålder...Hur är han om andra än familjen går med honom ? Lätt att saker blir förarbundet och man hamnar i en ond cirkel.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Frågan är exakt vilken korrigering kan jag använda mig av på Stockholms gator och torg som är tillräcklig men inte attraherar en massa negativ uppmärksamhet. Mitt förslag är den som inte riskerar att skada hunden och som du kan stå upp för och argumentera för inför andra på ett trovärdigt och övertygande sätt!
Publicerat Januari 15, 201313 yr Författare Vad beträffar halsband kan nån lägga upp nån länk eller bild? Jag har ett kedjestrypkoppel i metall.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Författare Mitt förslag är den som inte riskerar att skada hunden och som du kan stå upp för och argumentera för inför andra på ett trovärdigt och övertygande sätt! Ja det stämmer! Får klura lite.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Isjonsson,golfbana hos dig?använder dom puck då? Åh nej, dom använder sig faktiskt av vanliga golfbollar.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Funkar denna? http://www.zoomarkna...asp?catid=18949 Nej, denna är bättre. http://www.mitthusdjur.se/index.php/mitthusdjur_sv/hund/halsband/halsband-rak-lank-7115.html
Publicerat Januari 15, 201313 yr Författare Nej, denna är bättre. http://www.mitthusdj...-lank-7115.html Tack!!!
Publicerat Januari 15, 201313 yr Var och en har sin träningsmetod med dressyren men grunden är densamma. Jag har tränat mycket ute på golfbanan som jag har bakom huset under förutsättning att inga spelare är där. Den första och den andra var 2 tjurskallar som jag fick lägga extremt med tid på när det gällde dressyren. Även på inkallning på 10-20 m. Jag fick använda mig av en flagglina under ett tag som jag hade satt en karbinhake i ena änden och en ögla som jag hade i andra handen samt ett par handskar så att jag inte blev skinnflådd i händerna när jag tränade inkallning. Ibland så kunde dom blåsa förbi mig och skulle ut och jaga men sedan blev det stopp. Jag fick korta repet efter hand som hunden närmade mig vid inkallning så sprang hon förbi mig så fick hade hon max 5 lina innan det blev tvärnit och hon lullade tillbaka och satte sig fot. Det tog extremt lång tid innan poletten trillade ner med den här övningen. Tillslut så kunde jag gå runt i cirklar, över, lägga mig ner och göra armhävningar över hunden m. m. och dom låg stilla. Det var många timmars nötande innan allt satt men aldrig längre än 20-30 min/träningspass men 2-3 pass/dag kunde det bli. Den tredje som har nu så satt nästan allt vid ca. 1 års ålder. Hon var extremt lättlärd. Jo, hundar är ju onekligen individer. Gissar att som du säger att alla blir saliga på "sin" metod och så länge man lyckas med det man vill och hunden mår bra så är det väl inte så mycket att orda om egentligen.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Jo, hundar är ju onekligen individer. Gissar att som du säger att alla blir saliga på "sin" metod och så länge man lyckas med det man vill och hunden mår bra så är det väl inte så mycket att orda om egentligen. Ja, det är dom verkligen! Ja, det är bara att läsa böcker av rutinerade hundmänniskor och plocka ut det som man tycker är bäst och börja träna efter dessa olika metoder utan att använda våld. Jag har läst 4 olika böcker av Erik Wilson från f. d. Statens Hundskola och plocka ut det bäst av hans olika träningstips.
Publicerat Januari 15, 201313 yr Är det denna du menar? http://dressyrlanken.com/ Länka annars gärna till rätt halsband. Precis en sån jag använde, och hunden tyckte inte illa om det. Hon blev extra glad och vaksam när det kom fram, då skulle hon ju få JOBBA, det som är så ROLIGT!!! Tillvardags använde jag en tunn kedja av pansar typ, ogillar de där av rak typ som IsJonsson länkade till då de är så långa i länkarna och hackiga i glidandet. Enligt mitt tycke då. http://www.dixis.se/product.html/vriden-kjedja-helstryp?category_id=29
Publicerat Januari 16, 201313 yr Precis en sån jag använde, och hunden tyckte inte illa om det. Hon blev extra glad och vaksam när det kom fram, då skulle hon ju få JOBBA, det som är så ROLIGT!!! Tillvardags använde jag en tunn kedja av pansar typ, ogillar de där av rak typ som IsJonsson länkade till då de är så långa i länkarna och hackiga i glidandet. Enligt mitt tycke då. http://www.dixis.se/...?category_id=29 Den går bra också som du länkar till.
Publicerat Januari 16, 201313 yr Jag har Jeppe Stridhs halsband, 99:- och mycket bra konstruktion samt kvalitet. Det viktiga är en bra stopper och stumt svar, inget jävla stretchitöjjunk... -- Mats
Publicerat Januari 16, 201313 yr Men va bra ! för en gång skull verkar det som de flesta på tråden är överens,en smidig länk rätt placerad i rätt längd eller med en stopp av nåt slag som ger bra effekt med endast små lätta korrigeringar,då blir även en Vorsteh len som smör!
Publicerat Januari 16, 201313 yr Tack!!! Va inte rädd för att dra till så att hunden märker det. Det ska vara en klar och tydlig markering som visar att du är missnöjd med något och till slut så brukar poletten trilla ner även om det kan ta tid på den del. Mina 2 första settrar var ena riktiga tjurskallar (mor o dotter) men skam den som ger sig.