Publicerat Juli 23, 200619 yr Nu är det inte långt kvar pojkar och flickor . Om 9 dagar drar årets jakt igång och jag har fullt upp med att bygga fällor, åtla och leta nya gryt o.sv. Hoppas nu börjar bli laddade för det är jag! // "TB"
Publicerat Juli 23, 200619 yr Jag har redan börjat räkna timmarna . Har hittat ett flertal grävlingsgryt så det ser riktigt lovande ut. ;D
Publicerat Juli 23, 200619 yr visst ja...det är ju inte långt borta nu...ska sätta mig å ladda lite plugg till .243:an nu, så man är redo den 1/8...då jävlar ska en räv få käka bly med koppar förpackning 8)...håll tummarna för att dom hinner slå åkrarna bara... /Fredde
Publicerat Juli 23, 200619 yr 1 augusti bär det av med kompisen och hans jämtar för att reducera grimbart stammen... Sen blir det till och skjuta räv på åkrarna... om de är slagna...
Publicerat Juli 23, 200619 yr Var ute imorse och gick morgon promenaden med hundarna, och fick se att i stortsett alla åkrar var slagna här. Så den 1:a blir det till att vaka räv fram till skymmningen sen ut med hundarna och försöka få tag på grimbart.
Publicerat Juli 23, 200619 yr Så den 1:a blir det till att vaka räv fram till skymmningen här uppe är det ljust i stort sett hala natten vid den här årstiden :D...man får sitta länge om man ska vänta tills det är mörkt ;D iofs så börjar det bli lite skumt om nätterna kring den 1/8...men inga problem att skjuta ;D
Publicerat Juli 23, 200619 yr Här uppe har vi det ännu längre ljust än hos sörlänningarna i Piteå ;D Måste bara snickra ihop en kojja och lägga ut en åtel..
Publicerat Juli 23, 200619 yr Jag får jaga rovdjur på 2 marker exkl mina egna 2, alltså 4 marker. På den ena står all mark i omställning men den slås med betesputsare och nu i Augusti ska han som brukar jorden putsa av arealen och då jämmer blir det vaka av på morgon och kväll.
Publicerat Juli 24, 200619 yr Längtar också till 1/8. Då ska vi ut. Förra året blev det 22 rävar i gänget.
Publicerat Juli 24, 200619 yr Längtar också till 1/8.Då ska vi ut. Förra året blev det 22 rävar i gänget. Kanonbra jobbat. Beretta, visst brukar du locka en del räv? Vad fungerar bäst, muspip eller harskrik? Som jag skrev innan kommer jag att få sitta på nyslagna vallar och jag tänkte prov aatt locka. Har köpt en kombinerad mus/har pipa.
Publicerat Juli 24, 200619 yr Blir nog en tripp och försöka locka lite. Jag citerar dig mickel ;) Nej lägg ut skräpmaten till räven istället och ta en limpsmörgås!
Publicerat Juli 24, 200619 yr jo man längtar till augusti , Har tre fällor fast ska bara gillra två av dom. för fällan som jag inte ska gillra står vid en åker som det är JÄTTE MYCKET sorksador på åkern så farsan vill inte att jag ska skjuta nå rävar där , för han vill att rävarna ska ta sorkarna , jag undrar om sokrar är lätta att fånga i fälla??????? för då kanske man ska ta upp lite sork-fällor dit och försöka få bort lite sork , Tror ni det funkar ???? ( fast i november då får jag gillra fällan + det har föds en rävkull i närheten av fällan ,men jag vet inte var grytet är :-[ MvH NiSsE
Publicerat Juli 24, 200619 yr För min del utfodrar jag rävungarna med skjutna kråkor och trutar även lite skräpfisk...i hopp om att ha mycket rävar för stövarn att driva den 20 augusti.Sen blir det till att "panga" någon senare i höst...
Publicerat Juli 24, 200619 yr Man kanske ska ut och passa lite räv och grävling, var några år sen sist, tar väl med en hagelspruta för att mata en eventuellt kommande kråka.
Publicerat Juli 26, 200619 yr Blir nog en tripp och försöka locka lite. Jag citerar dig mickel ;) Skönt att vi är två på forumet som förstår oss på vad mat är!
Publicerat Juli 26, 200619 yr Man kanske ska ut och passa lite räv och grävling, var några år sen sist, tar väl med en hagelspruta för att mata en eventuellt kommande kråka. Men Pertan, det vet du väl att grävling ska jagas med ställande hund. ;D
Publicerat Juli 26, 200619 yr Kanonbra jobbat. Beretta, visst brukar du locka en del räv? Vad fungerar bäst, muspip eller harskrik? Som jag skrev innan kommer jag att få sitta på nyslagna vallar och jag tänkte prov aatt locka. Har köpt en kombinerad mus/har pipa.Muspip använder vi.(Av förra årets skörd vill jag tillägga att jag inte bidrog med mycket, det var de andra grabbarna i gänget som gjorde ett toppenjobb)
Publicerat Juli 26, 200619 yr Men Pertan, det vet du väl att grävling ska jagas med ställande hund. ;D Jo men Arrow är bara 4 mån och han ska präglas på älg först!
Publicerat Juli 27, 200619 yr Räv jagas med hund.....punkt slut terrier och stövare annars är det fusk.
Publicerat Juli 27, 200619 yr Räv jagas med hund.....punkt slut terrier och stövare annars är det fusk. Jag håller med...Det är mer än en gång jag fått skäll för att jag inte skjutit räv. Men jag håller med Partys. MVH Roger Svärd
Publicerat Juli 27, 200619 yr Räv jagas med hund.....punkt slut terrier och stövare annars är det fusk. Har man ingen rävhund och inte kan skaffa en men har mycket räv så lär man väll skjuta när man får chansen...
Publicerat Juli 28, 200619 yr Räv jagas med hund.....punkt slut terrier och stövare annars är det fusk Bahh!! Nej sätt er i en vakkoja i 15 minusgrader och vänta tyst som en mus i 4 timmar, det är annat det än att låta *blixten* göra jobbet så att ni själva kan sitta vid en eld och grilla korv... ;D